عطر و ادکلن

رایحه سرو در عطرسازی چیست؟

سرو در عطرسازی یکی از روایح چوبی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، این نوت به رایحه عطر تلخی و تندی می‌دهد که بیشتر در عطرهای مردانه از آن استفاده می‌شود. نت‌های چوبی که در عطرهای زنانه بیشتر استفاده می‌شود، خس خس، چوب صندل و نعناع هندی است که این نت‌ها هم به رایحه عطر تندی می‌بخشد.

نام‌های گیاه شناسی سرو

سروهای ویرجینیا، سروهای قرمز یا تگزاس دو گونه اصلی از این گیاه هستند که مورد استفاده در عطرسازی قرار می‌گیرند. سرو اطلس با بقیه متفاوت بوده و استفاده از آن در عطرسازی بسیار مشکل است.

خواص سرو

خاستگاه سرو

سرو اطلس بومی در ‌خاورمیانه و شمال آفریقا و همینطور هیمالیا کشت می‌شود و سال ۱۸۳۹ در اروپا نیز کاشته شد.  سرو درختی زیبا با تنه‌ای باشکوه بوده که بسیار معطر است. شاخه‌های آن به صورت افقی و در روی یکدیگر قرار گرفته است. سرو از کلمه لاتین cedrus گرفته شده و همچنین ریشه‌ای  یونانی Kedros دارد.

اولین استفاده از سرو به مصر باستان برمی‌گردد، مصری‌ها از برگ‌های سرو در لوازم آرایشی و همچنین برای مراسم تشیع جنازه و مومیایی کردن استفاده می‌کردند.

این درخت در بسیاری از فرهنگ‌ها، از ژاپن گرفته تا مصر و همینطور چین و یونان، جایگاه مناسبی را به خود اختصاص داده است. درخت سرو در مذهب ها و مقدسات نیز نقش مهمی دارند. این درخت نشان کشور لبنان بوده و همینطور می‌توان درخت سرو را بر روی پرچم این کشور مشاهده کرد.

نت وانیل در عطرسازی چیست؟
خواندن مطلب

درخت سرو در ژاپن نام چوب هینوکی را دارد که نوعی سرو بومی است و شبیه درختان سوزنی برگ بوده که بوی آن بسیار نزدیک به سرو است. سوگی کریپتومریا یا سدر ژاپنی هم نوعی سرو بوده که به معنی درخت آتش است زیرا بویی بسیار تند و آتشین دارد. این دو نوع چوب به طور گسترده در ژاپن برای ساخت معابد، وان حمام سنتی (ofuro) و همچنین برای تهیه بخور استفاده می‌شود.

در طول تاریخ، بیشتر تمدن‌ها از این درخت برای ساخت و سازهای خود استفاده کرده اند، به دلیل ویژگی‌های ضد پوسیدگی و طول عمر فوق العاده آن، می‌تواند تا سه هزار سال عمر کند.

رایحه سرو

ساخت مواد خام سرو

صمغ سرو با تقطیر به همراه بخار آب و ترکیب آن‌ها با تراشه‌های چوب به دست می‌آید و سپس چوب به پودر تبدیل می‌شود. به این روش نت‌های سرو و چوبی برای عطرسازی استفاده می‌شود.

خواص سرو

سرو روی سلولیت ها تاثیر مثبتی می‌گذارد و در مواد ضدعفونی کننده نیز استفاده می‌شود.  سرو یک نت طبیعی است، برگ‌های سدر که نت‌های معطر بیشتری دارد به دلیل خواص درمانی آن در طب طبیعی نیز استفاده می‌شود. سرو موجب مجات کاپیتان ژاک کارتیه بود که از بیماری اسکوربوت رنج می‌برد و در زمستان در قرن شانزدهم در میان برف و سرما گیر افتاده بود.

توصیف بویایی سرو

سرو یک نت چوبی خشک، گرم، تند و خشن است که ساختار و ظرافت خاصی به عطر می‌بخشد. این رایحه می‌تواند در همه نت‌های عطر از نت بالایی تا نت‌های پایه استفاده شود. از صمغ درخت سرو می‌توان در بسیاری از ترکیبات عطر استفاده شود و می‌توان آن را با نت‌های چوبی دیگر مانند نعناع هندی ، وتیور ، چوب صندل هماهنگ کرد تا عطری چوبی ایجاد کند. سرو به طرز شگفت انگیزی با خس خس و مرکبات به خصوص گریپ فروت تطابق بویایی دارد. سرو در عطرسازی بسیار اهمیت دارد.

همه چیز درباره عطر جامد
خواندن مطلب
سرو در عطرسازی

استفاده از سرو در عطرسازی

سرو اغلب با عطرهای مردانه یا خانواده‌های چوبی همراه است. این رایحه در عطرهای زنانه هم وجود دارد، که یکی از اولین عطرهای زنانه  Féminité du Bois که توسط Serge Lutens  در سال ۱۹۹۲ بود.

این رایحه می‌تواند با همه خانواده‌های بویایی ترکیب شود مانند: مرکبات، گل‌ها، شرقی و همچنین رایحه سرو قدرت این را دارد که به تنهایی نت‌های پایه یک عطر را تشکیل دهد. به گفته عطاران معروف و سازندگان عطر،  بدون وجود نت سرو نمی‌توانستیم نیمی‌ از عطرهای موجود در بازار را بسازیم.

عطرهای حاوی سرو

بسیاری از عطرهای زنانه و مردانه در نت‌های اصلی خود حاوی سدر هستند که در ادامه چند نمونه از این عطرها را نام می‌بریم.

  • Féminité du bois de Lutens
  • Santal Blush de Tom Ford
  • Rush for Men de Gucci
  • Light Blue de Dolce&Gabbana
  • Poivre Samarcande d’Hermès

سخن پایانی

یک عطر از هزاران ماده تشکیل شده است که یکی از این مواد چوب درخت سرو و یا صمغ آن است. معمولا این مواد رایحه‌ای تند و تیز دارد که به عطر بویی خاص می‌دهد. در این مقاله حیات پرفیوم سعی داشته است تا شما عزیزان را با اهمیت سرو در عطرسازی آشنا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا