پوستمراقبت

استفاده از لوازم آرایش مخصوص بارداری

یکی از حساس‌ترین زمان‌ها در طول زندگی خانم‌ها دوران بارداری است. اهمیت سلامت جنین و همچنین حساسیت‌های ویژه این دوران سبب می‌شود که خانم‌ها تغییرات زیادی را در این دوره شاهد باشند. برای خانم‌هایی که اهل آرایش کردن هستند همواره این سوال مطرح می‌شود که آیا استفاده از لوازم آرایش در این دوران صحیح است؟ کدام لوازم آرایش مخصوص بارداری است؟ از چه لوازم آرایشی می‌توان در این دوره استفاده کرد؟ حیات پرفیوم در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهد داد. همراه ما باشید.

لوازم آرایش مجاز در دوران بارداری

از آنجایی که اکثر لوازم آرایشی از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند استفاده از آن‌ها در دوران بارداری باید با احتیاط کامل صورت گیرد. شناخت دقیق محتویات و مواد اولیه هریک از محصولات آرایشی به یک خانم باردار کمک می‌کند که انتخاب بهتری داشته باشد. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این بوده که در دوران بارداری به جز در مواقع ضروری بهتر است از لوازم آرایشی استفاده نکنید. یا از محصولاتی چون ضد آفتاب، کرم‌ها و ماسک‌های مخصوص سلامت پوست و… استفاده کنید که جزو محصولات مراقبتی و لوازم ضروری پوست هستند. در ادامه به معرفی برخی از لوازم آرایش مخصوص بارداری که در این دوران مجاز است، می‌پردازیم.

استفاده از لوازم آرایش گیاهی در دوران بارداری

توصیه ما به خانم‌های باردار این است که در دوران بارداری از لوازم آرایشی با پایه گیاهی استفاده کنند. همچنین مواد آرایشی فاقد سرب، آمونیاک، چربی و پارابن برای این دوران مناسب هستند. در حال حاضر برندهای بسیاری لوازم آرایشی مخصوص دوران بارداری و لوازم آرایش با پایه گیاهی تولید می‌کنند. بنابراین در این زمینه با مشکلی مواجه نخواهید شد.

لوازم آرایش مخصوص بارداری

رژلب در بارداری

یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین لوازم آرایش مصرفی خانم‌ها رژلب است. اما نکته مهم در خصوص این وسیله آرایشی، استفاده از سرب در ترکیب ساخت آن است. سرب یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک است و با توجه به حساسیت‌هایی که در دوران بارداری وجود دارد استفاده از آن می‌تواند با ایجاد مشکلاتی برای جنین و مادر باردار همراه باشد. استفاده از رژلب‌های دارای سرب می‌تواند باعث افزایش فشار خون در خانم‌های باردار و آسیب‌های مغزی و کلیوی به جنین باشد.

مراحل روتین پوست صورت
خواندن مطلب

در برخی از رژلب‌ها در کنار سرب از ماده خطرناک دیگری به نام پارابن استفاده می‌شود. این ماده نیز از طریق مایع مخاطی پوست جذب شده و برای سلامت جنین نیز خطرناک است. اگر قصد دارید در دوران بارداری از رژلب استفاده کنید حتما مطمئن شوید که رژلب شما فاقد سرب و پارابن باشد. بهترین گزینه در این شرایط استفاده از رژلب‌های بدون سرب و گیاهی است.

رنگ مو در بارداری

یکی از رایج‌ترین مشکلات خانم‌ها در دوران بارداری توصیه به‌عدم رنگ کردن موها است. این مسئله به ویژه برای خانم‌هایی که موهای سفید دارند می‌تواند خبر ناخوشایندی باشد. اما دو مسئله در مورد رنگ کردن موها در بارداری وجود دارد که حائز اهمیت است. اولا احتمال ایجاد حساسیت به ویژه در سه ماهه نخست بارداری است که باید مورد توجه قرار گیرد. ثانیا در سه ماهه نخست بارداری جنین بیشترین رشد را دارد و اکثر اندام‌های حیاتی در این دوران تشکیل می‌شوند بنابراین بسیار مهم است که در سه ماهه نخست بارداری هرگونه ماده شیمیایی را از بدن دور نگه دارید و رنگ کردن موها را به سه ماهه دوم یا سوم بارداری موکول نمایید.

بهترین انتخاب برای رنگ کردن موها در بارداری استفاده از رنگ‌های کیاهی است. رنگ مو سریعا از طریق منافذ پوست جذب می‌شود. اکثر رنگ موها دارای مواد سمی و خطرناکی چون آمونیاک و قطران زغال سنگ هستند. بنابراین بهتر است سراغ رنگ‌های بدون آمونیاک، پارابن و قطران زغال سنگ بروید.

کرم پودر در دوران بارداری

پوست خانم‌ها در دوران بارداری بیشترین تغییرات را دارد. ممکن است برخی از زنان باردار در این دوره دچار لک‌های پوستی، جوش‌های صورت، چربی یا خشکی بیش از اندازه پوست و… شوند. دلیل این امر کاملا طبیعی و مشخص است: تغییرات هورمون‌ها در بارداری که بیشترین تأثیر را روی پوست یک خانم باردار دارد. به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها ممکن است با استفاده از کرم پودر در صدد مخفی کردن مشکلات پوستی خود باشند. کرم پودر می‌تواند بافت پوست را یکنواخت و صاف نشان دهد و به همین دلیل نیز در دوران بارداری از جمله محبوب‌ترین لوازم آرایش‌ها محسوب می‌شود.

بهترین کرم پودر برای استفاده روزانه کرم پودری است که بافت سبکی داشته و حس تازگی و طراوت را به پوست ببخشد. کرم پودرهای سنگین و چرب می‌تواند باعث بسته شدن منافذ پوستی و در نهایت جوش و آسیب‌های پوست باشند. توصیه ما به خانم‌های باردار این است که سراغ کرم پودرهایی با پایه گیاهی و خاصیت آبرسانی و مرطوب‌کنندگی بالا بروند زیرا این محصولات در دسته لوازم آرایش مخصوص بارداری قرار می‌گیرند.

بهترین عطرهای زنانه کرید در سال 2023
خواندن مطلب
لوازم آرایش بارداری

ضد آفتاب در بارداری

استفاده از ضد آفتاب همواره برای همه افراد و انواع پوست توصیه می‌شود. اما در دوران بارداری استفاده از این محصول مراقبتی باید با آگاهی و شناخت کافی صورت گیرد. ضد آفتاب‌ها در دو نوع شیمیایی و فیزیکی تولید می‌شوند و در دوران بارداری خانم‌ها مجاز به استفاده از ضد آفتاب‌های فیزیکی هستند. مواد موجود در ضد آفتاب‌های شیمیایی می‌تواند از طریق پوست جذب بدن شود. یک ضد آفتاب خوب در این دوران این ویژگی‌ها را باید داشته باشد:

  • دارای SPF بین ۳۰ تا ۵۰ باشد زیرا SPF بالای ۵۰ برای زنان باردار مناسب نیست
  • بر پایه روغن‌های گیاهی باشد.
  • حاوی ویتامین A نباشند.
  • فاقد اکسی بنزون باشد.

بهتر است همانند سایر لوازم آرایشی که معرفی کردیم در این دوران سراغ ضد آفتاب‌هایی با پایه گیاهی بروید. استفاده از دی اکسید تیتانیوم با توجه به بی‌خطر بودن آن در این دوران می‌تواند موثر باشد.

کرم‌های ضد جوش و لایه بردار در دوران بارداری

بسیاری از خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است لک یا جوش‌های پوستی را تجربه کنند. بنابراین اولین انتخاب خانم‌ها استفاده از یک کرم ضد لک یا ضد جوش در بارداری است. اما اکثر ضد لک‌ها و ضد جوش‌ها حاوی موادی هستند که استفاده از آن‌ها در دوران بارداری خطرناک است. اغلب کرم‌های ضد لک و ضد جوش حاوی تتراسایکلین و ترتینوئین هستند که دو ماده بسیار خطرناک برای سلامت جنین محسوب می‌شوند و نقص‌های هنگام تولد را در پی دارند.

توصیه ما این است که به جای استفاده از این کرم‌ها سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید. از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید، در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید و خواب کافی داشته باشید تا پوستتان دچار مشکلات اینچنینی که نیاز به مصرف این نوع کرم‌های مراقبتی دارد نشود. در صورتی که ناگزیر به استفاده از کرم‌های ضد لک و ضد جوش هستید اکیدا توصیه می‌کنیم که محصولات گیاهی را انتخاب کنید.

عطر و ادکلن در دوران بارداری

اگرچه عطرها و ادکلن‌ها ممکن است به خودی خود خطری برای جنین یا مادر باردار ایجاد نکنند اما توصیه می‌شود که به ترکیبات به کار رفته در ساخت آن‌ها توجه نمایید. همان طور که اشاره کردیم دوران بارداری دورانی حساس با تغییرات بسیار در خانم‌ها است و ممکن است استفاده از چنین وسایلی با ایجاد حساسیت‌های پوستی، تنفسی و… همراه باشد. این مسئله به ویژه در سه ماهه نخست بارداری باید مورد توجه قرار گیرد.

توصیه می‌کنیم که در سه ماهه نخست بارداری استفاده از مام‌های ضد تعریق، خوشبو کننده‌ها و انواع عطر و ادکلن را به حداقل برسانید. در ماه‌های دیگر نیز اولویت استفاده با محصولات دارای پایه گیاهی و بدون مواد مضر خواهد بود. در حال حاضر برندهای بسیاری وجود دارند که محصولات آن‌ها بر پایه گیاهی است و می‌توانید بدون نگرانی از آن‌ها استفاده کنید.

چگونه پوست خود را سفت کنید؟
خواندن مطلب

لاک در دوران بارداری

این روزها کاشت ناخن، استفاده از ناخن مصنوعی و لاک بسیار رواج دارد اما باید بدانید که همه این موارد دارای ترکیبات خطرناکی هستند که می‌تواند سلامت جنین شما را به خطر بی‌اندازد. مواد مضری در پودرها و ژل‌های کاشت ناخن و لاک وجود دارد که می‌تواند باعث حساسیت‌هایی چون تنگی نفس، آسم، اختلالات تنفسی و… در خانم‌های باردار شود. در لاک‌ها نیز مواد شیمیایی خطرناکی چون تولوئن، فرمالدئید، کافور وجود دارد که استفاده از آن‌ها را در همه شرایط به ویژه در بارداری خطرناک می‌سازد.

رنگ کردن مو در زمان بارداری

مرطوب کننده، ماسک و سایر کرم‌های مراقبت از پوست

اگر به دنبال لوازم آرایش مخصوص بارداری هستید باید بدانید استفاده از مرطوب کننده‌ها در دوران بارداری منعی ندارد اما بهتر است بازهم سراغ محصولات بدون مواد مضر با پایه گیاهی یا دست ساز بروید. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که خشکی‌های ایجاد شده در دوران بارداری کاملا عمقی است و هرچقدر سطح پوست را چرب کنید این احساس در شما باقی خواهد ماند.

استفاده از ماسک‌های خانگی نیز باید با احتیاط کامل صورت گیرد. مثلا استفاده از ژل آلوئه ورا برای رفع لک و آب‌رسانی به پوست یک گزینه عالی و کم خطر است که می‌توانید آن را امتحان کنید.

می‌توانید برای چرب کردن پوست بدن خود از روغن‌های گیاهی مثل روغن کنجد، زیتون، روغن جوانه گندم و… استفاده کنید که علاوه بر بی‌خطر بودن مزایای بسیاری نیز برای پوست شما به همراه دارند.

نتیجه گیری

با توجه به حساسیت‌های ویژه‌ای که در دوران بارداری وجود دارد بهتر است استفاده از لوازم آرایشی شیمیایی در این دوران به حداقل برسد. توصیه می‌شود از لوازم آرایشی و بهداشتی با پایه گیاهی و لوازم آرایش مخصوص بارداری در این دوران استفاده شود تا کمترین عوارض و آسیب را به همراه داشته باشد.

نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که خانم‌های باردار در طول دوران بارداری به دلیل عدم تعادل هورمون‌ها ممکن است مواردی چون تغییرات پوستی شامل لک‌های پوستی، جوش، تیرگی در برخی نواحی بدن، خشکی یا چربی پوست و… را تجربه کنند که کاملا طبیعی است و با پایان دوران بارداری به مرور از بین می‌روند. بنابراین نباید نسبت به چنین مواردی حساس بوده و با استفاده از لوازم آرایشی پرخطر، حساسیت و عوارض ناشی از مواد شیمیایی را به جان خرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا