عطر و ادکلن

آیا عطر برای سلامتی مضر است؟

آیا عطر‌ها برای سلامتی مضرهستند؟ در پاسخی سریع باید گفت چندین مطالعه در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد بعضی از عطرها حاوی موادی هستند که به طور بالقوه برای سلامتی خطرناک هستند. تجزیه و تحلیل ۳۶ برند عطر معروف جهان نشان می‌دهد که ادو تویلت و ادو پرفیوم حاوی فتالات‌ها و مشک‌های مصنوعی، مواد شیمیایی با اثرات نگران کننده در برخی از موارد هستند. البته مضرات عطر می‌تواند خیلی خفیف باشد ولی باز هم باید به آن‌ها توجه کرد و به یزشک مراجعه کرد.

آیا با مصرف عطر مبتلا به سرطان می‌شویم؟

از حدود۳۰۰۰ ماده شیمیایی مورد استفاده در صنعت عطرسازی، ۸۸۴ ماده می‌توانند در برخی موارد باعث ایجاد سرطان، نقایص مادرزادی، اختلال اتیستم، تحریک پوست وچشم، واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌های مختلف شوند. این علائم از سردرد تا حالت تهوع، سرگیجه، مشکل در تمرکز، نوسانات خلقی، افسردگی، بی حالی، بی قراری، تحریک پذیری را می‌تواند به همراه داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض یک عنصر عطر ممکن است مشکل ساز نباشد، اما ترکیب با مواد دیگر چیز دیگری است. برخی از روغن‌های ضروری از جمله روغن ترنج می‌تواند خطرناک باشد و می‌تواند افراد را نسبت به آلاینده‌ها یا آفتاب حساس کند.

اگر قصد دارید عطری بخرید یا عطر جدیدی را که به تازگی دریافت کرده اید تست کنید، مراقب برندهای خاص باشید. بطری‌های آنها حاوی مواد خطرناکی است که می‌تواند باعث واکنش آلرژیک یا حتی بدتر از آن، ظهور سرطان برای بعضی از افراد شود.

تاریخچه عطر؛ عطر چگونه اختراع شد؟
خواندن مطلب
عوارض عطر

مضرات عطر؛ 22 ماده حساسیت زا که در هر عطر یافت می‌شود

برای شناسایی عطرهای حساسیت‌زا، یک تحقیق و نظرسنجی از ۶۰ میلیون مصرف کننده با ۶ ادو تویلت برای مردان و ۱۰ ادو پرفیوم برای زنان در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل شده است. نتیجه آن این بوده که میانگین تعداد آلرژن‌ها ۲۲ نفر در هر ادوپرفیوم یا ادو توالت است. دو آلرژن رایج به وجود آمده لینالول و لیمونن هستند که آنها در حالت عادی خود حساسیت ضعیفی دارند اما در تماس با هوا بسیار آلرژی‌زا می‌شوند.

برخی از آلرژن‌ها نیز مشکوک هستند که به عنوان مختل کننده غدد درون ریز عمل می‌کنند . بوتیل فنیل متیل پروپیون یا لیلیال که سازمان‌های بهداشت اروپا برای ایمنی مصرف کننده ممنوعیت آن را توصیه می‌کند، در شش عطر یافت می‌شود. برای شناسایی آن توجه داشته باشید که رایحه “سوسن” را به همراه دارد.

مولکول دیگری نیز پیدا شده است که می‌تواند یکی از مضرات عطر بوده و یک مختل کننده غدد درون ریز باشد و آن بوتیل هیدروکسی تولوئن است. این ماده نگهدارنده برای جلوگیری از اکسید شدن بطری عطر در نظر گرفته می‌شود که باعث تغییر رنگ عطر هم می‌شود.

ادو پرفیوم “J’adore” از دیور، “Angel” از Mugler، “Flower” از Kenzo و Eau de Toilette “Le Male” از Jean-Paul Gaultier حاوی دو ماده سمی‌ ذکر شده هستند که مصرف آنها برای افراد با حساسیت پوستی توصیه نمی‌شود زیرا جز موارد حساسیت به بوی عطر است که قبل‌تر در حیات بررسی کرده‌ایم.

مواد سرطان زا در بسیاری از لوازم آرایشی مجاز است

اما بدترین اتفاقی که می‌افتد این است که با توجه به تجزیه و تحلیل‌ها، رنگ‌های خاصی که در عطرهای مختلف یافت می‌شوند مشکوک به سرطان‌زا بودن است. به عبارت دیگر آنها می‌توانند سرطان را تقویت کنند، تغییراتی را در ساختار یا تعداد کروموزوم‌های سلولی ایجاد کنند، باروری مردان و زنان را تغییر دهند یا حتی رشد جنین را مختل کنند.

سمپل عطر چیست؟
خواندن مطلب
مضرات عطر

در سال ۲۰۰۵، مطالعه ای که انجام شده است، نشان داد که برخی عطرها (در مجموع ۳۶ عطر) حاوی مواد بالقوه خطرناک برای سلامتی هستند. این ادو تویلت و عطرها حاوی ” فتالات ” و “مشک‌های مصنوعی” است که مواد شیمیایی با اثرات سرطان زای شناخته شده هستند.

قوانین موجود در جهان برای سلامتی عطرها

جالب است بدانید در اروپا فقط عطرهای کاملاً ایمن در بازار عرضه می‌شود و آنها تابع قوانین اروپایی که کاملا سختگیرانه است هستند. علاوه بر این افراد آلرژیک کاملاً از وجود احتمالی مواد آلرژی‌زا در یک عطر مطلع هستند. همچنین مقررات اروپایی وجود ۲۵ ماده آلرژی زا را قابل تولید دانسته که در صورت وجود در محصول باید روی آن برچسب نمایش این موضوع زده شود.

مضرات عطر

سخن آخر

در نهایت باید گفت طبق گفته‌ها و تحقیقات به عمل آمده، مواد سرطان زایی که بیشتر مصرف کنندگان را نگران می‌کنند بیشتر در محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که ممکن است برای افراد آلرژیک ایجاد مشکل کنند و عطرها از این مورد بیشتر در امان هستند. از این رو می‌توانید عطرهای با کیفیت بالا و ایمن را از مجموعه فروشگاه‌های حیات پرفیوم در سطح تهران و فروشگاه آنلاین این مجموعه تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا