پوست

برای پوست چرب صورت چه کاری باید کرد؟

داشتن پوستی چرب ربطی به جنسیت، رنگ پوست و محلی که زندگی می‌کنید ندارد. از دوران نوجوانی، بعضی از مردم معمولا به این مورد بر می‌خورند که می تواند باعث ناراحتی‌های خاصی شود که خانم‌ها و آقایان زیادی با آن مبارزه می کنند! چگونه پوست چرب صورت را درمان کنیم، کدام پاک کننده و کدام مراقبت را انجام دهیم ؟ در این مقاله حیات پرفیوم شما عزیزان را در این مورد راهنمایی خواهد کرد.

پوست چرب چیست؟

پوست چرب به دلیل ترشح بیش از حد سبوم است که باعث ایجاد لایه‌ای چرب می‌شود و منافذ پوست را می‌بندد و در نتیجه باعث پیدایش جوش‌های سرسیاه، جوش‌های زیرپوستی و حتی آکنه می‌شود. پوست ممکن است کدر یا تیره باشد، و منافذ پوست قابل دیدن نباشد. این مورد به وضوح در ناحیه T صورت (پیشانی، بینی و چانه)، روی شانه ها، بالای پشت و قفسه سینه قابل مشاهده است. این نشانه‌هایی از چربی پوست عمدتاً در دوران بلوغ در نوجوانان و جوانان مشاهده می شود. البته در برخی موارد این موضوع در سنین بالاتر هم پدیدار می‌شود

چه چیزی باعث چربی پوست می شود؟

این عدم تعادل پوستی در دوران بلوغ، در طی تغییرات هورمونی ظاهر می شود و می تواند تحت تاثیر عوامل زیادی مانند استرس، سن، فصل، آلودگی، شرایط آب و هوایی و غیره باشد. به عنوان مثال، تولید سبوم در طول روز متفاوت است، حداکثر بین ۱۲ ظهر تا ۲ بعد از ظهر و حداقل بین ساعت ۴ تا ۷ صبح تولید می‌شود البته این موضوع با عوض شدن فصل و دما تغییر می کند. افزایش ۱ درجه سانتی گراد در دمای پوست باعث تولید  ۱۰ درصدی سبوم می شود. بنابراین پوست در بهار و تابستان بیشتر چرب می‌شود. یکی از عوارض شایع پوست چرب، آکنه است که با ظاهر شدن جوش‌های قرمز رنگ و گاهی اوقات هم زرد رنگ که بسیار دردناک هستند و همینطور جوش‌های سر سیاه مشخص می شود.

فواید روغن کرچک برای پوست
خواندن مطلب
چربی پوست

فواید داشتن پوست براق و چرب چیست؟

پوست چرب نسبت به پوست خشک شکننده نیست زیرا سبوم جزء ضروری لایه هیدرولیپیدی است که از پوست محافظت می کند و از خشکی آن محافظت می کند و از چین و چروک جلوگیری می‌کند. لایه محافظ هیدرولیپیدیک علاوه بر اثر محافظتی خود در برابر میکروب ها و تهاجمات خارجی، به پوست اجازه می دهد تا دیرتر پوستتان چروک شود و در برابر پیری پوست بیشترمقاومت کند. بنابراین تنظیم تولید سبوم و یا غدد چربی برای پوست ضروری است.

چرا پوستی چرب داریم؟

غدد چربی که در پایه هر مو قرار دارند وظیفه تولید یک ماده روغنی به نام سبوم را دارند. نقش آن پخش شدن بر روی سطح پوست برای تغذیه لایه هیدرولیپیدی پوست است. در شرایط عادی، سبوم عمل محافظتی خود را انجام می دهد و آب را روی سطح پوست نگه می دارد تا سطح خوبی از هیدراتاسیون را حفظ کند. بنابراین پوست چرب می‌شود.

پوست چرب: علت و عوامل آن چیست؟

ممکن است غدد چربی بیش از حد سبوم تولید کنند. این عدم تعادل تحت تأثیر محیط، یا به دلیل عوامل درون زا هر فرد رخ می دهد. که باید آن را کنترل کنید پوستی که بیش از حد چرب باشد می‌توذاند چهره شما را خسته و آشفتهه نشان دهد و یا آرایش صورت شما را بهم برند.

 ژنتیک، رنگ پوست، جنسیت…

اگر یکی از والدین شما از مشکلات درخشندگی پوست و یا چربی پوست رنج می برد، به احتمال زیاد شما نیز چنین خواهید کرد پس داشتن پوستی چرب می‌تواند ژنتیکی باشد.

سن یک عامل مهم است، زیرا تولید سبوم، که معمولاً در دوران نوجوانی به اوج خود می رسد، به تدریج با افزایش سن کاهش می یابد.

کریستیانو رونالدو چه عطری می‌زند؟
خواندن مطلب

تغییرات هورمونی ، به ویژه افزایش هورمون های مردانه در زمان های خاصی از زندگی ( بارداری ، مصرف قرص با دوز نادرست، بلوغ، درمان هورمونیو غیره) نیز بر تولید سبوم تأثیر می گذارد.

مردان معمولا پوست ضخیم‌تر و چرب‌تری دارند که دلیل آن تولید سبوم بیشتر است.

افرادی که دارای پوستی تیره بوده هم مستعد مشکلات پوستی چرب هستند.

منافذ پوست

فاکتورهای محیطی

عوامل دیگری نیز می توانند هیپرسبوره را توضیح دهند: استرس ، تنباکو، الکل، رژیم غذایی نامتعادل (خیلی چرب، خیلی شیرین، کم ویتامین و غیره).

ماهیت پوست نیز بسته به نواحی صورت و بدن می تواند متفاوت باشد. ناحیه معروف «T» ( پیشانی، بینی، چانه) به دلیل اینکه غدد چربی در آنجا بزرگتر هستند، چرب‌تر است. و همچنین روی قفسه سینه، قسمت بالایی پشت یا پوست سر …

چه نکاتی را برای کنترل پوست چرب باید انجام دهیم؟

اگر پوستی چرب دارید و می‌خواهید چربی آن را کنترل کنید باید مراقبت‌هایی انجام دهید تا از درخشش، جوش های سرسیاه و جوش های قرمز جلوگیری کنید. حالا سوال این است که چکونه می‌توانید از پوست چرب صورتتان مراقبت کنید؟

 ژل پاک کننده صورت و آب رسان

بهداشت پوست های چرب بسیار مهم است زیرا چربی بیش از حد می تواند منجر به تکثیر باکتری ها در منافذ پوست شود و باعث ظاهری افتاده و بهم ریخته می‌شود. برای بهتر شدن چربی پوست باید آرایشتان را پاک کرده و با محصولاتی که مناسب پوست‌های چرب هستند پوستتان را شست و شو دهید تا به پوستتان حساس‌تر نشود و از حمله میکروب‌ها و باکتری‌ها در امان باشد.

فواید پوست چرب

یک مرطوب کننده نرم و لطیف

پوست های چرب به ویژه در برابر محیط خود آسیب پذیر هستند. بنابراین باید مراقبت از پوست با حفظ هیدراتاسیون بسیار ضروری است. انواع مختلفی از مرطوب کننده‌ها بسته به نیاز پوست باید به مقدار مشخصی آبرسانی داشته باشند. ژل مات کننده ، مایع مرطوب کننده سبک ، کرم‌های مغذی مخصوص پوست‌های چرب را استفاده کنید، اگر از کرم‌های معمولی که از مواد مغذی بیش از حد (چربی بیش از حد) پوست را دارند استفاده کنید پوستتان چرب‌تر می‌شود.

میسلار واتر چیست و چه کاربردی دارد؟
خواندن مطلب

یک ماسک تصفیه کننده برای جذب سبوم اضافی

یک یا دو بار در هفته، رفلکس لایه برداری ملایم صورت را انجام دهید (به طوری که به پوست ضعیف شده حمله نکنید)، و به دنبال آن از یک ماسک خاک رس تصفیه کننده استفاده کنید با این کار نواقص کاهش می یابد (جوش، جوش سرسیاه) و رنگ چهره شفاف تر می شود.

ماسک زینک گلوکونات

زینک گلوکونات به عنوان درمانی برای رفع چربی پوست توصیه می‌شود، زینک فواید زیادی برای پوست های چرب دارد. زینک یک تنظیم کننده چربی است که به محدود کردن تولید سبوم کمک می کند. چگونه از آن استفاده کنیم؟ در فرمولاسیون بسیاری از کرم ها برای پوست‌های چرب استفاده می شود، اما عملکرد آن به صورت Pure Active قبل از مرطوب کننده شما موثرتر است.

پوست چرب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و چربی پوست

نور خورشید می‌تواد پوست شما را چرب کند و برای پوستتان ضرر داشته باشد، سبوم و غدد چربی در فصل‌های پاییز و زمستان زیاد تولید نمی‌شود و باعث می‌شود پوستی خشک داشته باشید. در تابستان سطحی ترین قسمت پوست (اپیدرم) تحت تأثیر اشعه ماوراء بنفش ضخیم می شود و از بیرون ریختن صحیح سبوم جلوگیری می کند و این پدیده می تواند باعث ظهور کومدون‌های (جوش‌های سر سیاه) جدید شود.

 این اثر “بازگشت” پرتوهای UV بر روی پوست مستعد آکنه است که برای جلوگیری از این اثر برگشتی و محافظت از پوست خود در برابر آفتاب سوختگی و اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش، بسیار مهم است که به مراقبت روزانه از پوست خود ادامه دهید و از ضد آفتاب مناسب غیر کومدوژنیک استفاده کنید.

سخن آخر
اگر پوستتان چرب است و همیشه پوستتان از چربی برق می‌زند بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که مناسب پوستتان است و از باز شدن منافذ پوستتان جلوگیری می‌کند. اگر پوست چربتان باعث می‌شود تا آرایش بر روی صورتتان ثابت نماند بهتر است از پودرهای تثبیت‌کننده استفاده کنید تا دوام و عمر آرایشتان را طولانی کنید. حیات پرفیوم در این مقاله سعی داشته است تا شما را در این مورذد آگاه سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا