عطر و ادکلن

پاک کردن لکه عطر از روی لباس

بسیاری از افراد شیک‌پوش علاقه زیادی به زدن عطر دارند و استفاده از عطر را تکمیل‌کننده استایل خود می‌دانند؛ ولی این مایع غلیظ خوشبو در برخی مواقع برای ما دردسرساز می‌شوند، گاهی بوی تند آزاردهنده آن برای برخی آلرژی‌زا بوده و گاهی بسته به نوع غلظت آن ادو پرفیوم اثراتی بر روی لباس‌های ما برجای می‌گذارند. پاک کردن لکه عطر از روی لباس چالش بسیاری از افراد شده که دغدغه این را دارند چگونه لک عطر خود را از روی لباس تمیز کنند. در اینجا قصد داریم درباره لکه عطر بر روی لباس صحبت کنیم و به شما بیاموزیم که در هنگام لکه دار ‌شدن تیشرت خود توسط عطر و ادکلن چه راهکارهایی انجام دهید تا راحت آن لک را از بین ببرید.

 برای ازبین‌بردن لک عطر از روی پارچه و لباس می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید، برخی از شوینده‌های شیمیایی قوی استفاده می‌کنند و همینطور برخی راهکار وجود دارد که بدون استفاده از مواد شوینده می‌توانید لک عطر را از روی لباس‌ها پاک کنید؛ زیرا که برخی از جنس لباس‌ها به شوینده‌های قوی حساس هستند و باعث خراب‌شدن و تنیدگی تاروپود پارچه لباس می‌شود.

اول ‌ازهمه شما باید این نکته را به یاد داشته باشید که برای تمیزکردن لکه شما باید سریعاً اقدام کنید؛ چون که لکه عطر یا هر لکه دیگری کهنه شود و بر بافت لباس غالب شوند پاک‌کردن آن دشوارتر است و به‌راحتی با راهکارهای خانگی نمی‌توانید آن لکه‌ها را پاک کنید.

پاک کردن لکه عطر از روی لباس با الکل

همان‌طور که می‌دانید در ساخت عطرها از روغن استفاده می‌شود و علت اصلی ایجاد لکه بر روی لباس وجود این روغن‌هاست که با اسپری اشتباه بر روی لباس برجای می‌مانند. برای ازبین‌بردن لکه عطر بروی لباس یکی از بهترین روش‌ها این است که از حلال‌ها استفاده کنید و همانطور که می‌دانیم یکی از بهترین حلال‌ها برای پاک کردن روغن الکل است. برای این کار کافی است که پنبه‌ای را آغشته به الکل کنید و بر روی قسمتی که چربی ادکلن وجود دارد، بکشید. بعد گذشت چند دقیقه لباس خود را به‌آرامی با صابون بشویید و مشاهده می‌کنید که لکه روغنی زردرنگ آرام‌آرام از بین می‌رود.

راهنمای جامع نحوه عطر زدن
خواندن مطلب

فقط باید این کار را با آب سرد انجام دهید چون استفاده از آب گرم باعث می‌شود مواد غلیظ عطر بیشتر به بافت پارچه غالب شود و نتیجه عکس داشته باشد. این نکته را به یاد داشته باشید الکل بهترین گزینه برای ازبین‌بردن لکه عطر بر روی لباس‌های رنگ تیره به‌خصوص مشکی است.

پاک‌کردن لکه عطر از روی لباس

استفاده از آبلیمو برای از بین‌ بردن لک و چربی ادکلن

آبلیمو از دیگر حلال‌های کاربردی و مورد استفاده برای پاک کردن لکه عطر از روی لباس است. آبلیمو و لیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارند به ‌خوبی می‌توانند روغن موجود در مواد عطر را در خود حل کنند و همین امر موجب می‌شود زمانی که شما لباس لک شده با عطر را در آبلیمو قرار می‌دهید بعد از گذشت چند دقیقه رنگ لکه عطر کم‌رنگ می‌شود. برای این کار شما بعد از بیرون آوردن لباس از آبلیمو باید آن را در آفتاب قرار دهید و دوباره آب‌لیمو به لباس خود اسپری کنید و بر روی آن نمک بپاشید و بعد از آن به همراه یک برس لباس روی آن را تمیز کنید، حال می‌توانید لباس خود را بشویید در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

لکه بری لباس عطری شده با سرکه

سرکه هم مانند آبلیمو باخاصیت اسیدی که دارد می‌تواند به‌راحتی باعث پاک کردن لکه عطر از روی لباس شود. برای این کار فقط باید پارچه و لباس خود را در ترکیب محلول سرکه سفید و آب قرار دهید و بعد گذشت چند ساعت لباس خود را مخصوصا در قسمتی که لکه ایجاد شده با صابون یا دیگر مواد شوینده شستشو دهید. باید به این نکته توجه کنید که لباس خود را با آب سرد بشویید تا لکه ادکلن راحت‌تر از بین رود و استفاده از آب گرم باعث می‌شود که لکه به خورد لباس برود و به‌سختی از بین رود.

 عطر با بوی پرتقال
خواندن مطلب

استفاده جوش‌‌شیرین با لکه بری بالا

استفاده از جوش‌شیرین یکی از بهترین مواد برای ازبین‌بردن لکه عطر در لباس‌های رنگ روشن است و همچنین باخاصیت اسیدی که دارد به‌خوبی لکه را در کمترین زمان ممکن از بین می‌برد. در وهله اول شما باید یک محلول رقیق از آب و جوش‌شیرین تهیه کنید و لباس خود را در آن قرار دهید و بعد گذشت یک ساعت می‌بینید که لکه از بین رفته است. اگر لکه شما کهنه یا قدیمی باشد بهتر است که خمیر جوش‌شیرین درست کنید و آن را بر روی لکه به مدت چندین دقیقه قرار دهید. برای تهیه خمیر جوش‌شیرین باید چند قاشق جوش‌شیرین را با چند قطره آب ترکیب کنید و خمیر را بر روی قسمت لک شده بکشید، بعد گذشت یک ساعت لکه از بین می‌برد و می‌توانید لباس خود را با مواد شوینده بشویید.

پاک‌ کردن لکه عطر و ادکلن با قرص آسپرین

قرص آسپرین یا ASA از دیگر روش‌های پاک کردن لکه عطر از روی لباس است؛ ولی از این روش بیشتر برای از بین‌بردن دئودورانت‌ها استفاده می‌شود. برای این کار باید ۳ الی ۴ قرص را در یک لیوان آب ترکیب کنید و سپس قسمت لک شده پارچه و لباس را در محلول قرار دهید و بعد ۱۵ دقیقه آن را شستشو دهید. اگر چنانچه لکه باقی ماند باید دوباره مراحل را برای چندباره دیگر تکرار کنید که معمولاً حوصله سر بر است.

چطور لکه عطر را از روی لباس پاک کنیم؟

از بین‌ بردن لکه ادکلن بر روی لباس چرم

لباس‌های چرم از دسته لباس‌های حساس هستند که تمیزکردن آن دشوار است و باید بسیار مراقب بود. برخی افراد با بی‌توجهی زمان اسپری عطر فاصله مناسب را رعایت نمی‌کنند و باعث چرب شدن لباس چرمی خود می‌شوند! در این زمان شما باید فوراً با یک دستمال به‌صورت ضربه‌ای لکه را از روی لباس پاک کنید. اگر کار از کار گذشته است و لکه به خورد چرم رفته است شما باید ترکیبی از پودر یا مایع لباسشویی درست کنید و کف به‌دست‌آمده را با یک اسفنج به لباس بزنید و سپس با دستمال نازک آن را خشک و تمیز کنید. اگر کمی از لک ادکلن باز هم باقی ماند باید کمی پودر نشاسته ذرت را روی لباس چرمی بپاشید و مدت ۳۰ دقیقه بماند و سپس با یک برس نرم به‌آرامی آن را پاک کنید.

معرفی عطر آمواج رفلکشن مردانه؛ عطر شایسته‌ی پادشاهان
خواندن مطلب

نتیجه‌گیری

متأسفانه، برخی افراد به دلیل عدم دانش استفاده از عطر باعث می‌شوند لکه آن بر روی پارچه و لباس بماند و به‌راحتی از بین نرود. شما در اول‌ ازهمه باید بدانید که عطر خود را بهتر است که بر روی پوستتان بزنید؛ ولی اگر قصد دارید که آن را بر روی لباس اسپری کنید، باید فاصله ۳۰ سانتی‌متری را رعایت کنید و از سالم‌بودن درب اسپری پاش ادکلن خود مطمئن باشید که به‌صورت خطی عطر را اسپری نمی‌کند.

اگر به طور ناخواسته لباس شما دچار لکه شد باید فوراً برای پاک‌کردن آن اقدام کنید و اقدام زود هنگام شما باعث می‌شود که لکه راحت‌تر از بین رود. روش‌های خانگی مختلفی را در این مقاله برای شما عنوان کردیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ ولی مهم‌ترین نکته این است که سریعاً برای ازبین‌بردن لکه اقدام کنید.

باید این نکته را به یاد داشته باشید که حتماً حتماً باید از آب ولرم یا سرد استفاده کنید؛ زیرا که لکه عطر ناشی از رون موجود در آن است و اگر شما از آب گرم استفاده کنید باعث می‌شود که لکه عطر ماندگارتر شود و به‌راحتی نتوانید آن را پاک کنید. برای پاک‌کردن با مواد شوینده هم بهتر است که اول لباس خود را بگذارید یک ساعت در مواد شوینده بماند، سپس به شستشو آن اقدام کنید. حیات پرفیوم در این مقاله قصد داشته است تا شما را با روش‌هایی برای پاک کردن عطر از روی لباستان راهنمایی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا