عطر و ادکلن

نگهداری عطر در یخچال کار درستی است؟

برخی از مردم تصور می‌کنند همانطور که برای فاسد شدن بعضی از مواد آنها را در یخچال نگهداری می‌کنند، می‌توانند برای تثبیت بوی عطر و از بین نرفتن رایحه آن عطر خودشان را در یخچال نگهداری کنند. آیا نگهداری عطر در یخچال درست است؟

متاسفانه هنوز هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، زیرا این موضوع به نوع عطر شما مربوط می‌­شود. انواع پرفیوم، اسپریت دو پرفیوم، و ادوپرفیوم از غلیظ­ترین انواع عطر هستند، که حساسیت و قیمت بیشتری دارند. با بیشترین غلظت ترکیبات سازنده، این ترکیبات نسبت به دمای بالا بیشترین حساسیت را نشان می‌دهند، نگهداری عطر در یخچال برای برخی از عطرها کار اشتباهی است که می‌تواند باعث شود عطر و ادکلن شما رایحه خود را از دست بدهند.

انواع ادوتویلت، ادوکلن، و اوفرش غلظت و حساسیت کمتری داشته و بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرند. می‌­توان بدون نگرانی آنها را در یخچال نگهداری کرد، اما اگر یک بار در سرما باشند، بهتر است این سرما همیشه حفظ شود، زیرا نوسان دما اصلا برای عطرها خوب نیست.

روتین‌های مراقبت از پوست باعث شده‌­اند که استفاده از یخچال برای نگهداری از محصولات زیبایی مورد توجه ما قرار بگیرد. با وجود آن که استفاده از محصولات سرد حس خوشایند خنک کننده­ای را به وجود می­آورد، اما استفاده از عطر سرد روی نقاط ضربانی ما چندان جذاب نخواهد بود. در ادامه شما را با نگهداری درست از عطر و ادکلن‌ها راهنمایی می‌کنیم.

آیا باید عطر را در یخچال نگهداری کرد؟

قطعاً پاسخ این سوال مثبت است! دلیل آن هم تاثیر مخرب نور و گرما بر روی عطر است. نگهداری عطر در یخچال، بهترین راه برای کمک به تازه ماندن عطر یا ادکلن به خصوص در ماه‌‌های گرم تابستان است. نور خورشید، گرما و تغییرات دمای محیط می‌توانند عطر را در طول زمان از بین ببرند. نگهداری عطر در یخچال به تازه ماندن عطر برای مدت طولانی کمک می‌کند.

عطرهای خنک را در یخچال نگهداری کنید

نت‌های برخی عطرها باید همیشه تازه و سرزنده نگهداری شوند. نت‌های مرکباتی، از سرزنده‌ترین و پرانرژی‌ترین نت‌ها هستند. با این حال ماندگاری آن‌ها بسیار کم است و به سرعت خراب می‌شوند. به همین دلیل این عطرهای با طراوت باید در یخچال نگهداری شوند تا همیشه در سرزنده‌ترین و شاداب‌ترین حالت خود باقی بمانند. لیمو، گریپ فروت، پرتقال، ترنج و ماندارین همیشه گزینه‌هایی هستند که نمی‌توان در برابر آن‌ها مقاومت کرد.

معرفی بهترین عطر و ادکلن شیرین مردانه
خواندن مطلب

آیا عطر و ادکلن‌ها تاریخ انقضا دارند؟

به گفتۀ اسپرچر، «باور کنید یا نه، عطر تاریخ انقضا دارد. اگر شما کلکسیونی از رایحه‌ها دارید و قصد دارید برای هر فصل و موقعیتی هر مناسب را استفاده کنید با ید بگوییم، نگهداری نامناسب از این کلکسیون منجر به کاهش قدرت عطرها خواهد شد. پس حتما به تاریخ انقضا عطر خود دقت کنید.

یعنی این که برای ایجاد همان سطح بوی قبلی باید بیشتر عطر اسپری کنید. ممکن است رایحه آنها در طول زمان تغییر کند، به طوری که در ابتدا فقط کمی قابل تشخیص هستند، اما پس از مدتی کاملا غیر قابل استفاده می­شوند و ماندگاری خود را از دست می‌دهند.

نگهداری عطر در یخچال

عطر را دور از هرگونه مواد غذایی با بوی تند نگهداری کنید

هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد عطر محبوبش با بوی مواد غذایی ترکیب شود و بوی غذا بدهد. این بدترین اتفاقی بوده که ممکن است برای یک عطر پیش بیاید. پس هنگامی که عطرها را در یخچال نگهداری می‌کنید، مطمئن شوید ادکلن را در نزدیک مواد غذایی با بوی تند قرار نداده‌اید. عطر را در شیشه یا همان ظرف مخصوص و اصلی خودش نگهداری کنید. به این ترتیب هیچ بویی وارد آن نمی‌شود. با این حال ممکن است برخی افراد به عطرهایی با رایحه‌های مطبوع مواد خوراکی علاقه داشته باشند. این افراد می‌توانند ازعطرهای ادویه‌ای یا وانیلی استفاده کنند.

قبل از عطر زدن، عطر خود را به مدت 20 دقیقه خنک کنید

یکی دیگر از راه‌های تجربه کردن بوی حیرت انگیز عطرتان، مخصوصاً عطرهایی با بوی خنک، خنک کردن عطر به مدت 20 دقیقه قبل از مصرف در یخچال است. همه ما در روزهای گرم تابستان، به حس خنکی شدیدی نیاز داریم. هیچ چیز به اندازه یک آب خنک، گرمی تابستان را خنثی نمی‌کند. حس خنکی آب هنگامی که خورشید گرم در آسمان می‌درخشد، به شما حس زندگی می‌دهد. سواحل زیبای دریای مدیترانه را تصور کنید. یک روز آفتابی با وزش بادی ملایم و خنک، نور آبی روشن و صدای دریا حسی است که در تابستان به آن نیاز دارید.

عطر خود را پس از اسپری کردن دوباره به یخچال برگردانید

تغییرات شدید دمای محیط عطر را از بین می‌برد. بنابراین وقتی عطر خود را اسپری کردید، حتما باید آن را به یخچال برگردانید. درست است که عطر هرگز نباید با دمای زیاد و نور مستقیم خورشید در تماس باشد ولی باید از یخ زدن آن هم جلوگیری شود.

عطرها را در فضای خشک و تاریک نگهداری کنید

با اینکه بطری و شیشه عطرها زیبا هستند، اما وسوسه نشوید و آن را با افتخار روی میز آرایشی قرار ندهید. اسپرچر می‌گوید «وقتی وسوسه می­شوید تا شیشۀ عطر را در معرض دید قرار بدهید، با این وسوسه مقابله کنید.» زیرا نور فرابنفش می­تواند به ساختار حساس مایع آسیب وارد کرده و موجب تغییر رایحه عطرها شود و آنها را خراب کند.

معرفی 20 عطر با بوی قهوه
خواندن مطلب

ریستیک یکی دیگر از متخصصان عطر می‌گوید: «بهترین مکان برای نگهداری عطرها یک جای تاریک و خشک است، مثل دراور یا کمد. همان­طور که از جواهرات و وسایل ارزشمند خود نگهداری می­کنیم از عطر و ادکلن‌ها هم نگهداری کنید جاهای تاریک و خشک موجب ماندگاری بیشتر عطر شما تا آخرین قطره خواهد شد.»

به محض استفاده از عطر و اسپری کردن، در آن را ببندید

اکسیژن یکی دیگر از عامل‌های از بین برنده عطر است. حتی زمانیکه عطر را در یخچال نگهداری می‌کنید، باید به محض استفاده از آن، درب عطر را ببندید تا اکسیژن کمتری وارد شیشه آن شود. اگر سطح اکسیژن در ظرف عطر از حد معمول بیشتر باشد، مولکول‌های اکسیژن، مولکول‌های عطر را تغییر خواهد داد. در صورتی که اکسیژن از حدی فراتر برود، می‌تواند بوی عطر را به کل از بین ببرد. بهتر است وقتی بطری شما به نصف رسید، آن را در ظرفی کوچک‌تر بریزید؛ تا فضای خالی کمتری داشته باشد.

عطرها را در حمام نگذارید

به گفتۀ اسپرچر: « برخلاف تصور عمومی که حمام به عنوان محل نگهداری عطر شناخته می­شود، اما در واقع بدترین مکان (برای نگهداری عطر) است.»

استفاده از عطر درست بعد از دوش گرفتن راه هوشمندانه­ای برای افزایش ماندگاری یک رایحه است، اما اشتباه نکنید و شیشۀ عطر را در حمام نگه ندارید. این بزرگترین اشتباهی است که طرفداران عطر انجام می­دهند.

دماهای متغیر همراه با رطوبت بیش از حد سبب از بین رفتن سریع عطر خواهند شد. نگهداری عطر در یخچال هم به همین صورت است و امکان دارد به دلیل سرد بودن و رطوبت یخچال موجب خرابی عطر شود.

همۀ ترکیبات سازنده یک طول عمر طبیعی دارند و رطوبت بیش از حد یک محیط فرآیند خرابی آنها را تسریع می­کند. مثلا عطر مرکبات خیلی دوام نمی­آورد، در حالی که مادۀ خامی مثل نعناع هندی بوی خود را زودتر نشان می­دهد.

نگهداری عطر در یخچال

نگهداری عطر در ماشین

همیشه در دسترس داشتن شیشۀ عطر مورد علاقمان در ماشین وسوسه کننده است، اما این می­تواند یک اشتباه جدی باشد. با این که همراه داشتن عطر خوب است، اما نگهداری آن در ماشین مانند نگهداری عطر در یخچال اصلا توصیه نمی‌شود، مخصوصا در مناطقی که هوا بسیار گرم است، گرما و سرمای زیاد باعث می‌شود عطر و ادکلن‌هایمان فاسد شود.

درست مانند حمام، دمای اضافی در داخل اتومبیل به سرعت ساختار عطر را تجزیه می­کند. این می­تواند اثرات جانبی مثل کاهش کیفیت را به وجود بیاورد، به طوری که نُت­های حساس اصلی تندتر می­شوند، ممکن است بوی ترشیدگی بگیرند، و حتی بوی آنها از بین برود.

عطر را در جعبۀ اصلی آن نگه دارید

جای اینکه به نگهداری عطر در یخچال فکر کنید عطر خود را در جعبه ان نگهدارید چون بسته­بندی عطر فقط یک جعبۀ زیبا نیست، بلکه برای کمک به شما در نگهداری صحیح از عطر طراحی شده است.

در وهلۀ اول، جعبه می­تواند بطری را صاف و پایدار نگه دارد، و حجم جعبه باعث می­شود که امکان افتادن آن از یک سطح کاهش پیدا کند. از آنجایی که عطر نسبت به پرتوهای UVA حساس است، این بسته بندی از برخورد این پرتوها با ترکیبات حساس جلوگیری می­کند.

بهترین عطرهای مردانه Loewe
خواندن مطلب

باید محیط قرارگیری عطر را کنترل کرد. نور خوب است، اما ورود نور و رطوبت بر ذرات حساس عطر شما تاثیر گذاشته، خواص ترکیبات آن را تغییر می­دهد، و این سبب تغییر رایحۀ آن خواهد شد».

از تماس عطر با هوا جلوگیری کنید

اگر همیشه آرزو داشتید که یک میز پر از عطرهای ریخته شده در شیشه­های قدیمی و افشانه­های جذاب داشته باشید، احتمالا باید در این باره تجدید نظر کنید. با این که شیشه­های قدیمی زیبا هستند اما ریختن عطر در آنها کار درستی نیست. شیشۀ اصلی عطر به دقت طراحی می­شود تا در حد امکان از تماس عطر با هوا جلوگیری شود. هوا بر روی ترکیبات عطر اثر می­گذارد و آن را اکسید می‌کند.

خارج کردن عطر از شیشۀ اصلی آن سبب تسریع اکسیداسیون و فاسد شدن عطر می‌شود. به این دلیل است که شیشه­های عطر درپوش­های محکمی دارند، تا از تماس آنها با هوا جلوگیری شود. به علاوه، این درپوش­ها میزان تبخیر را کاهش می­دهند، بنابراین همیشه بعد از استفاده آنها را در جای خودشان بگذارید.

عطر و ادکلن خوش‌بو

بطری را تکان ندهید

این یک باور نادرست است که تکان دادن بطری عطر سبب فعال شدن ترکیبات آن می­شود. تکان دادن عطر مانند نگهداری عطر در یخچال کار اشتباهی است. در واقع، بر عکس است، عطرها ترکیبات حساسی هستند و باید مراقب باشید که محتویات آنها جابجا نشود. در واقع، بهترین کار آن است که پس از باز کردن شیشۀ عطر میزان تکان خوردن شیشۀ عطر را به حداقل برسانید، تا از ترکیبات ارزشمند آن محافظت شود.

تغییر رنگ را بررسی کنید

تغییر رنگ در طول زمان و بوهای ناخوشایند از نشانه­های خرابی عطر هستند اما تغییر رنگ به ترکیبات نیز بستگی دارد. پرتوهای فرابنفش در طول روز می­توانند بر روی رنگ عطر اثر بگذارند، مثلا رنگ کهربایی را به سبز تبدیل کنند.

برخی از ترکیبات، مثل آنهایی که پایۀ مرکبات دارند، دارای طول عمر کوتاه­تری نسبت به ترکیبات چوبی و گلی هستند، زیرا ماهیت آنها حساس­تر است.»

بررسی دوره­ای تغییر رنگ روش مناسبی برای تعیین صحیح بودن روش نگهداری عطر است، و باز هم نور خورشید اولین دشمن عطرهاست.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم نگهداری عطر در یخچال برای جلوگیری از فاسد شدن اآن یک باور غلط است. حتی این کار باعث می‌شود که عطر شما به دلیل سرمای زیاد و رطوبت داخل یخچال رایحه و حتی رنگ خود را از دست بدهد. ولی این مورد برای عطرهای خنک بر عکس عمل می‌کند. معرفی عطرهای مناسب برای فصل‌های گرم سال و جلوگیری از ورود اکسیژن به بطری عطر سخن گفتیم. با این وجود این راه‌ها، تنها راه‌های افزایش ماندگاری و طراوت عطر نیست. در سایر مقالات حیات پرفیوم با موضوعات جذاب دیگر از این قبیل آشنا خواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا