عطر و ادکلن

تاریخچه برند لالیک

یکی از معروفترین برندهای ادکلن عطر مردانه به همچنین یکی از معروفترین برندهای عطر زنانه لالیک است. که در حال حاظردر5 عرصه صنعتی و هنری از جمله طلا و جواهر، کریستال و شیشه، طراحی داخلی، لوازم تزئینی و عطرو ادکلان مشغول به کار است.در ادامه مطلب با این برند بیشتر آشنا می‌شویم.

بنیانگذار برند لالیک چه کسی بود؟

رنه لالیک ((rene jules Lalique موسس کمپانی لالیک (LALIQUE)  در سال 1860 در یکی از روستاهای فرانسه به دنیا آمد. او از زمان کودکی در عرصه هنر استعدادش شکوفا شد، به گونه‌ای که در دوره دبیرستان اولین جایزه خود را به عنوان طراح دریافت کرد.

او در جوانی بعد از اتمام  دوره دبیرستان وارد کالج شد و توسط جاستین لکویین (JUSTIN marie lequien)  آموزش طراحی دید.وی چند سال بعد ازفوت پدرش شروع به کاراموزی در یکی از جواهرسازی های پاریس در کنارلوییس اوکوک (louis aucoc) کرد. به همین دلیل به صورت شبانه به آموزش دیدن هنر پرداخت.

برند لالیک

لالیک  (LALIQUE)به مدت 2 سال در آن‌جا یعنی همان طلا‌سازی کار کرد و سپس برای تحصیل در دانشگاه هنری سیدنهام (Sydenham) ، به لندن  (London)رفت. آنجا طراحی گرافیک(graphic)  یادگرفت و پیشرفت زیادی در این حرفه کسب کرد. لالیک بعد از 2سال به فرانسه بازگشت و به صورت حرفه‌ای شروع به کار کرد.

او برای برندهای معروف طلا و جواهر فرانسوی از جمله کارتیه (cartie)  و بوچرون(boucheron)  شروع به طراحی جواهر کرد. او در سال 1885 موفق به تاسیس برند خود شد و به یکی از رقباهای سرسخت این برندها تبدیل شد.

راهنمای جامع نحوه عطر زدن
خواندن مطلب

در سال 1920 لالیک به سبک آرت دکو(art deco) روی اورد و طراحی داخلی‌های زیبایی از جمله دیوارها و ستون‌های شیشه‌ای انجام داد. حال اینکه سبک آرت دکو چیست را در جلوتر توضیح میدهیم.

تاریخچه تولید اولین عطر برند لالیک

ر سال 1908 فرانسیس کوتی(fransis coti) ، لالیک را برای طراحی و تولید عطر و ادکلن خود دعوت به همکاری کرد. در زمان‌های قدیم عطرها ظاهری ساده داشتند و مردم مجبور بودند که ظرفی جداگانه تهیه کنند و از عطرهایشان در آن‌ها نگهداری می‌کردند. کوتی در همان زمان اولین عطر خود را با کمک رنه لالیک تولید کرد. به گفته خیلی از دنبال کنندگان عطر این دو با هم بعدها انقلابی در صنعت عطر و ادکلن به پا کردند.

عطر لالیک

از آنجاییکه رنه لالیک  (LALIQUE)تخصص بسیاری در طراحی ظروف شیشه‌ای و کریستالی بخصوص برای عطر داشته و با ظرافت خاص این کار را انجام می‌داده است، در مدت زمان کمی به شدت مورد توجه قرار گرفت.

هم اکنون برند لالیک یکی از پرفروش‌ترین، معروف‌ترین و محبوب‌ترین برندهای عطر و ادکلن در جهان است.

سبک آرت دکو(ART DECO) چیست؟

در طراحی صنعتی، گرافیک و مد، آرت دکو نخستین بار در دهه 20 با کمک انجمنی از صنعتگران و طراحان بوجود امد. برای راه انداختن بازار رقابتی میان صنعتگران و رونق دادن به آن‌ها برپا شد.

در اصل نوعی هنر است با ترکیب تزئینات زینتی دست‌ساز یا قیمتی، از جنس شیشه و کریستال، چوب، چرم و کروم.

علت ماندگاری برند لالیک (LALIQUE)

رنه لالیک در اکثر کارهایش از طبیعت الهام می‌گرفت. مانند حیوانات، گل و گیاه، گاهی طرح‌هایش شباهتی حتی انسان‌ها بخصوص زنان داشتند. به همین دلیل در این عرصه ماندگار شد.

آیا می توانید عطر را روی کت چرمی اسپری کنید؟
خواندن مطلب

آثار رنه لالیک

او یک طراح شیشه و بلور بود که بخاطر ابداع بطری‌های عطر، جواهرات، لوستر و لولزم تزئینی خانه در اواخر عمرش آرم تزئینی و برجسته روی ماشین مرسدس بنز(Mercedes benz) و فورد(FORD)  را طراحی کرد.

یکی از آثار فاخر رنه لالیک در ایران است. در مجموع فرهنگی سعدآباد لوستری کریستالی زیبا و بی‌نظیر، شبیه به گل هشت‌پر و برگ‌های زیتون  وجود دارد که روی آن 2 امضا که یکی به اسم رنه لالیک  (rene Lalique)و دیگری به اسم  کالوست سرکیس گلبنکیان  (c.s.gullbenkian)است.

قیمت ادکلن لالیک

اولی از خالقان هنر و دومی از عاشقان آن خالق هنر که در همان سال‌های ساخت این اثر بعد از آن که درنمایشگاه به نمایش درامد، خریداری شد و به ایران هدیه داده شد. از دیگر آثار او می‌توان به همکاریش با برندهای معروفی از جمله Guerlain-roger & gallet-molinard برای طراحی بطری عطر اشاره کرد و یکی از زیباترین‌هایشان مربوط به برند نیناریچی(ninariccis Lair du temps)  است.

همچنین طراحی چندین فضای داخلی که با شیشه انجام شده است. از جمله راه‌آهن اورنت اکسپرس، هتل صلح شانگهای، ساختمان اویفات لس‌آنجلس و کلیسای متی نیوجرسی.

معروف‌ترین عطرهای برند لالیک

اول از همه به این اشاره می‌کنیم که ویژگی بارزعطرهای لالیک که او را از دیگر عطرها محبوب‌تر کرده، شیشه عطر آنهاست که طراحی فوق‌العاده و منحصر به فردی دارند.

رنه لالیک(rene Lalique)  اولین عطر خود را در سال 1921 رونمایی کرد و در سال 1992 خط تولید این عطر توسط نوه‌اش ماری کلوود(mary cloud)  ایجاد شد.

از معروف‌ترین عطرهای برند لالیک میتوان به انکر نویر(encre noire)اشاره کرد. عطار این کار ناتالی لارسن(natalie larensen) است که در سال 2006 این عطر را ساخته و روانه بازار کرده‌اند. اما نکته‌ای که بیشتر از رایحه‌اش قابل توجه است شیشه آن است که با الهام از جوهر‌دان طراحی شده توسط رنه لالیک است کریستالی سیاه رنگ است و می‌شود گفت که شاید نام گذاری این عطر بی‌ربط با این موضوع نباشد.

بهترین عطرهای زنانه کرید در سال 2023
خواندن مطلب
عطر لالیک مردانه اصل

در رابطه با بو و رایحه این عطر می‌توان به بوی بی نظیر چوب و علف و دیگر ماده‌های مرتبط با طبیعت اشاره کرد. از آن عطرهایی است که می‌شود در تمام فصول سال استفاده کرد و حتی رنج سنی خاصی را نمی‌شود تایین کرد زیرا که محبوب تمام سنین است.این عطر پیشنهاد حیات پرفیوم به شماست.

عطری دیگر معروف از این برند که می‌شود به آن اشاره کرد، عطرمدل لالیک لامور(Lalique lamore) است که عطار این عطر با الهام گرفتن از درهایی که رنه لالیک برای قصر پرنسس ژاپنی طراحی کرده بود، ساخته است. در بلاگهای دیگر در رابطه با این مدل صحبت‌های بیشتری کرده‌ایم.

نمونه بعدی مدل ساتین(satin)  از این برند است که با الهام گرفتن ظرافت پارچه ساتن مخصوص زنان زیبا و اغواگر با بویی ملایم ساخته شده است.

الان لالیک در دست کیست؟

پس از مرگ رنه لالیک(rene Lalique) ، پسرش مارک لالیک(mark lalique)  مدیریت برند را برعهده گرفت.دراوایل دهه 50 این شرکت به تولید کریستال نیز روی آورد. بعد از مارک لالیک پسر، مدیریت به نوه رنه لالیک رسید. اما در انتها یعنی از سال 2010 لالیک متعلق به یک شرکت سوئیسی به نام هنر و رایحه(art & fragrance)  است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا