عطر و ادکلن

آیا عطر به جواهرات آسیب می‌زند؟

از آنجایی که عطر به ما در ایجاد اعتماد به نفس کمک می‌کند، جواهرات به ظاهر روزمره ما یک رنگ و لعاب نهایی می‌بخشد. عطر و طلا هر دو به یک اندازه برای ما بسیار ارزشمند هستند.ولی باید از رسیدن آسیب عطر به جواهر خود هم آگاه باشیم.

برای اینکه بدانید عطر چگونه بر روی جواهرات تاثیر می‌گذارد، تا انتهای این مقاله همراه حیات پرفیوم باشید.

آیا عطر می‌تواند روی طلا تاثیر بگذارد؟

ترکیبات موجود در یک عطر می‌تواند باعث شود که جواهرات درخشندگی خود را از دست بدهند، و یک لایه کدر بر روی سطح طلا بر جا بگذارد. همینطور رنگ اصلی خود را از دست بدهد. آسیب عطر به طلا و جواهرات بسیار جدی است و باید حتما از آن جلوگیری شود.

عطر به طور مستقیم بر روی طلای موجود در جواهرات شما تاثیر می‌گذارد چون حاوی اسانس، الکل اتیلیک و مقداری رنگ‌های شیمیایی در ترکیبات خود است. این عناصر برای جواهرات شما مضر هستند و با آلیاژ موجود در طلا واکنش نشان می‌دهند همینطور باعث تغییر رنگ و درخشندگی آن می‌شود و آن را کدر می‌کند.

طلا بسیار انعطاف پذیر و چکش خوار است. برای ایجاد استحکام پایه‌های ضعیف آن به طوری که طلا به راحتی ترک نخورد یا خم نشود، درصد کمی از آلیاژ به ترکیب آن اضافه می‌شود. به همین دلیل هم آسیب عطر به جواهر و طلا بسیار مهم و قابل توجه است.

آسیب عطر روی طلا

آسیب عطر به جواهر؛ آیا عطر به الماس آسیب می رساند؟

بله، عطر می‌تواند به الماس نیز آسیب برساند. همچنین می تواند به هر سنگ قیمتی طبیعی آسیب برساند. درخشندگی که از الماس درخشان خود به دست می‌آورید به راحتی توسط مولکول های یک عطر از بین می‌رود. ممکن است فکر کنید هیچ چیز نمی تواند جلوی درخشش الماس را بگیرد اما درست نیست.

معرفی مشهورترین عطرسازهای دنیا
خواندن مطلب

 آسیب عطر و ادکلن ها به جواهرات برروی ظاهر و کیفیت آن سنگ قیمتی تاثیر زیادی دارد. این فکر شما منطقی است چون الماس‌ها تحت تأثیر حرارت و فشار بسیار زیاد ساخته شده‌اند و میلیون‌ها سال طول می‌کشد و به عنوان یکی از سخت‌ترین مواد طبیعی در جهان شناخته شده پس چطور با عطر می‌تواند خراب شود.

حتی در این صورت، اسانس موجود در عطر می‌تواند جسم براق را از بین ببرد و اگر به درستی تمیز نشود آسیب عطر به جواهر شما ظاهری نا مناسب می‌بخشد.

اگر روغن به درستی تمیز نشود، باقیمانده مواد می‌تواند لایه‌ای روی جواهرات و الماس ایجاد کند و باعث تغییر رنگ آن شود.

تمام این آسیب ها نه تنها الماس شما را زشت جلوه می دهد بلکه از ارزش اصلی آن نیز کم می‌شود.

برای حفظ درخشش الماس خود باید نکات زیر را رعایت کنید.

  • از جواهرات خود مداوم استفاده نکنید یا در هنگام عطر زدن حواستان باشد که بر روی آنها اسپری نکنید.
  • جواهرات الماس خود را سالی یک بار توسط متخصصان تمیز کنید.
  • در صورت وجود آسیب، از استفاده اجناس تا زمانی که توسط جواهرفروش بررسی نشده است خودداری کنید.

چگونه بوی عطر را از جواهرات خارج کنیم؟

اسانس موجود در عطر نه تنها بر درخشندگی جواهرات تاثیر می گذارد بلکه باعث ایجاد بوی بد در عطر می‌شود. بنابراین، تمیز کردن جواهرات خود برای خلاص شدن از هر گونه باقی‌مانده روغن عطری بسیار مهم است.

در ادامه سعی داریم شما را برای جلوگیری از آسیب ادکلن به جواهر آگاه ‌سازیم.

یک کاسه آب گرم بردارید و 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین و چهار قطره سرکه سفید را در آن آب مخلوط کنید. جواهرات را به مدت 2 تا 3 ساعت در مخلوط خیس کنید تا بوی عطر و ادکلن‌ها از روی آن برود.

یکی دیگر از راه حل‌های جلوگیری از آسیب عطر به جواهرات استفاده از تمیز کننده‌های خانگی است. به طور مثال یک لیمو را در یک کاسه آب بریزید و مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید.

جواهرات را به مدت 10 تا 15 دقیقه در محلول قرار دهید. توجه داشته باشید، از هیچ محلول تمیزکننده خانگی یا مایع ظرفشویی برای تمیز کردن الماس، مروارید یا هر سنگ قیمتی طبیعی استفاده نکنید زیرا ماهیت اسیدی این مایعات آنها را از بین می‌برد.

ادکلن kfz ساخت کجاست؟
خواندن مطلب

استفاده از خمیردندان نیز برای از بین بردن بوی نامطلوب از روی جواهرات، ماده خوبی است. مقدار کمی خمیر دندان سفید ساده را روی جواهرات بزنید و با استفاده از مسواک به آرامی روی جواهرات بمالید تا به گوشه و کنار آن برود. و خمیر اضافی را با استفاده از آب از روی آن پاک کنید. سپس از یک حوله برای خشک کردن آن استفاده کنید.

و در آخر، به یاد داشته باشید که مایع پاک کننده جواهرات ایمن‌ترین گزینه برای استفاده روی جواهرات است زیرا می توان آن را در هر جایی بدون هیچ شکی استفاده کرد.

آیا عطر می تواند به مروارید آسیب برساند؟

بله، عطر و ادکلن‌ها می‌توانند تاثیر منفی زیادی بر روی مروارید بگذارند. همینطور به راحتی می‌تواند مرواریدها را لکه دار کند، ساییده و رنگ آن را تغییر دهد.

حتی اگر عطر حاوی روغن معطر طبیعی به جای اسانس باشد، یک واکنش قوی رخ می دهد. روغن باعث می‌شود که مروارید درخشش خود را از دست بدهد.

اگر از زیورآلات مرواریدی زیاد استفاده می‌کنید از زدن عطر خودداری کنید. با این حال، اگر عطرهای خود را به اندازه جواهرات خود دوست دارید، بعد از زدن عطر آنها را استفاده کنید.

آسیب عطر روی مروارید

این کار از واکنش‌های شدیدی که ممکن است به مروارید آسیب برساند، جلوگیری می‌کند.

برای اینکه مرواریدهای خود را شفاف و دور از هر نوع روغن نگه دارید، آنها را با دستمال‌های مرطوب پاک کنید و در یک کیسه زیپ دار نگهداری کنید.

همچنین مرواریدهای خود را از سایر جواهرات جدا نگه دارید. پس از هر بار استفاده مرواریدها را به آرامی پاک کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری کنید.

چه چیزی می تواند به جواهرات آسیب برساند؟

از آنجایی که جواهرات عناصر مهم و با ارزشی هستند بهتر از مواردی که باعث می‌شوند که به آنها آسیب زده شود را بشناسید. در ادامه ما به شما عزیزان مهم‌ترین آنها را معرفی می‌کنیم.

آب

جواهراتی که بیش از حد در معرض آب قرار می‌گیرند می‌توانند باعث تغییر رنگ و زنگ زدگی شوند. و همینطور بر ظاهر جواهرات تاثیر می‌گذارد. آب نمک جواهرات را نیز تغییر رنگ می‌دهد، به همین دلیل است که به شما توصیه می‌کنند از استفاده از جواهرات در هنگام شنا خودداری کنند.

خورشید و گرما

نور مستقیم خورشید و اشعه فرابنفش می‌تواند جواهرات را تغییر رنگ داده و آنها را کدر کند. بنابراین جواهرات را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

راهنمای خرید بهترین عطرهای مناسب خانم ‌های میانسال در سال 2023
خواندن مطلب

تاثیر مواد شیمیایی بر روی جواهر

از آنجایی که جواهرات از مواد طبیعی ساخته شده‌اند، به راحتی با مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهند که باعث تغییر رنگ می‌شوند. هنگام نظافت و شست و شوی خانه، جواهرات را دور نگه دارید زیرا مواد شوینده حاوی مواد شیمیایی مضر برای آن هستند.

محصولات زیبایی

اگر زیورآلات قبل از آرایش مو و آرایش استفاده شود، ممکن است آسیب ببیند زیرا آرایش و اسپری‌های مو حاوی مواد شیمیایی هستند و می توانند با آن واکنش نشان دهند. همینطور ممکن است با گذشت زمان باعث بدتر شدن آن شود. همیشه بعد از آرایش کردن از جواهرات استفاده کنید.

آسیب فیزیکی

اگر در حین انجام کارهای سنگین با ماشین آلات یا فعالیت در فضای باز آنها را در نیاورید، ممکن است جواهرات آسیب ببینند. ممکن است خراشیده شود یا براقی خود را از دست می‌دهد.

خراب شپن طلا با عطر

عدم نگهداری

اگر جواهرات هرگز برای تمیز کردن حرفه‌ای نزد جواهرساز برده نشود، سریعتر خراب می‌شوند. البته با گذشت زمان، زیورآلات جذابیت کمتری پیدا می‌کنند، اما با مراقبت مناسب می‌توانید این روند را کاهش دهید.

نگهداری نامناسب

اگر جواهرات در یک جعبه به هم گره بخورند، ممکن است آسیب ببینند. اطمینان حاصل کنید که تمام جواهرات به طور جداگانه ذخیره می شوند.

آیا عطر به جواهرات بدلی آسیب می زند؟

بله، حتی جواهرات بدلی نیز در اثر عطر آسیب می‌بینند. روغن معطر موجود در عطر برای انواع جواهرات اعم از واقعی یا تقلبی مضر است.

ممکن است مردم فکر کنند که فقط جواهرات واقعی تحت تأثیر اسانس عطر قرار می گیرند، اما این حقیقت ندارد.

آسیب عطر به جواهر می‌تواند ظاهر آن را بی کیفیت و زشت جلوه دهد.

بنابراین، هنگام استفاده از جواهرات و استفاده از عطر باید مراقب باشید.

نتیجه گیری

پس از خواندن این مقاله باید مشخص شود که عطر یکی از دشمنان واقعی جواهرات است. عطر به طلا، الماس، مروارید اصل و بدل آسیب می‌رساند.

اما اگر میخواهید از هردو استفاده کنید ولی نگران آسیب عطر به جواهر خود هستید، نگران نباشید فقط 10 تا 15 دقیقه قبل از استفاده از جواهرات خود صبر کرده و بعد از خشک شدن عطر آنها را استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا