عطر و ادکلن

معرفی مشهورترین عطرسازهای دنیا

ترکیب و ساخت روایح هنری است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. شاید تصور کنید که مشهورترین عطرسازهای دنیا و سازندگان روایح همگی فرانسوی هستند. اما باید بگوییم با این که فرانسه مهد عطر جهان است ولی در سرتاسر دنیا عطرسازانی هستند که با هنر خود توانسته‌اند عطر و ادکلن‌های بهترین برندهای جهان را خلق کنند.

شناخت روایح و تشخیص آن‌ها یکی از مشکل‌ترین کارهایی است که یک عطار باید در آن ماهر باشد. در ادامه قصد داریم موفق‌ترین عطرسازان را به شما عزیزان معرفی کنیم.

۱ـ فرانسیس کورکجان (FRANCIS KURKDJIAN)

در 14 مه سال 1969 پسری ارمنی در قلب فرانسه به دنیا آمد که فرانسیس کورکجان نام داشت. فرانسیس از کودکی به هنر و رقص علاقه داشت ولی درست زمانی که در آزمون ورودی مدرسه رقص قبول شده بود تصمیم گرفت به مدرسه عطرسازی ISIPCA در ورسای برود. او تحصیل خود را در سال 1990 در زمینه عطرسازی آغاز کرد و ۳ سال بعد به یک عطرساز ماهر فرانسوی تبدیل شد. FRANCIS KURKDJIAN برای اولین باردر سال 1995 در ۲۶ سالگی عطر LE MALE را برای شرکت ژان پول گوتیه خلق کرد.

فرانسیس آنقدر در دنیای عطرسازی موفق بود و در کارنامه هنری خود تعداد عطرهای موفق زیادی را ثبت کرده بود در سال 2008 لغب شوالیه تاریکی را از دولت فرانسه به خود اختصاص داد. بعد از تبدیل شدن به شوالیه تاریکی او در سال 2009 شرکت عطرسازی خود را با نام  MAISONFRANCIS KURKDJIAN را تاسیس کرد. از عطرهای ساخته شده توسط این عطرساز فرانسوی می‌توان به Kenzo Worl، Baccarat Rouge 540، BURBERRY Mr. ‎Burberry، DAVIDOFF Cool Water ‎Woman و … اشاره کرد.

۲ـ آلبرتو موریلاس (Alberto morillas)

آلبرتو موریلاس که به اسطوره عطرسازی معروف است، سال 1950 در شهر سویل اسپانیا به دنیا آمد. او از کودکی به عطر و ادکلن علاقه زیادی داشت و از همان دوران تا جوانی در بالکن خانه خود شیشه‌های عطر را نگهداری می‌کرد. این عطار معروف اسپانیایی به دلیل استعداد زیادی که در عطرسازی داشت توانست کار حرفه‌ای خود را سال 1968 در مدرسه عطرسازی Beaux Arts در شهر ژنو سوییس شروع کند.

او بعد از گذشت ۲ سال به بزرگترین کمپانی خصوصی تولید رایحه فرمنیخ (Firmenich) در سوییس پیوست. آلبرتو موریلاس اولین عطرسازی است که توانست جایزه مهم یک عمر دستاورد را از طرف سازمان عطرسازی Fragrance Foundation از آن خود کند. او زمانی که به کمپانی فرمنیخ پیوست یک کارمند ساده بود.

معرفی پرفروش‌ترین عطرهای سال ۱۴۰۱
خواندن مطلب
آلبرتو موریلاس

او درباره عطرساز شدن خود می‌گوید: در سن ۲۱ سالگی وقتی که کارمند ساده شرکت فرمنیخ بودم از روایح گلی، چوبی وگیاهان به وجد می‌آمدم. آنجا بوند که متوجه شدم عشقم به عطرسازی چقدر زیاد است و همان موقع نزد رئیس شرکت رفتم و گفتم: میخواهم عطر ساز شوم

او به من نگاه کرد و گفت چطور امکان دارد؟ تو باید شیمی و ترکیبات را بلد باشی، ولی من به او نگاه کردم و گفتم: من نیاز دارم که عطرساز شوم. او به من فرصت داد که امتحان کنم و من الان در این جایگاه ایستاده‌ام.

اگر بخواهیم برخی از آثار هنری این عطار اسپانیایی نام ببریم می‌توانیم به Calvin Klein CK One، Kenzo Flower، Gucci Bloom Acqua di Fiori، Bulgari Omnia، Marc Jacobs Daisy، Gucci Guilty Absolute Pour Femme و … اشاره کرد.

۳ـ حمید مرآتی کاشانی (Hamid Merati-Kashani)

یکی دیگر از مشهورترین عطرسازهای دنیا که در حال حاضر مشغول فعالیت در حوضه عطرسازی بوده، حمید مرآتی کاشانی است. او از پدری ایرانی و مادری آلمانی در کشور آلمان به دنیا آمده است. بعد از گذشت ۲ سال از تولد خود (در سن دو سالگی) همراه پدر و مادرش به زادگاه پدری خود کاشان سفر کرد و تا ۱۴ سالگی در ایران زندگی کرد. زمانی که او در مراسم‌های گلاب‌گیری کاشان واقع در شهر قمصر شرکت می‌کرد متوجه شد که به رایحه‌ها و عطرسازی علاقه شدیدی دارد.

وی دانش خود را در حوضه عطرسازی گسترش داد و اکنون در شرکت معروف عطرسازی فرمنیخ سوئیس واقع در امارات مشغول به  کار است. او برای ساخت و ترکیب روایح از نت‌های شرقی و گلی در عطرهای زنانه و مردانه استفاده می‌کند که توانسته است توجه بسیاری از علاقمندان عطر را به سمت خود جلب کند. این عطرساز ایرانی موفق تا به امروز ۱۸ رایحه جدید ساخته و خاطره‌ای ماندگار از خود در ذهن علاقمندان گذاشته است.

معروف‌ترین عطرهایی که حمید مرآتی کاشانی خلق کرده است از برند معروف مارلی بوده که عبارتند از: عطر لیتون مارلی و ادکلن مارلی پگاسوز.

خرید عطر پگاسوز مارلی
خرید عطر پگاسوز مارلی

🔥 فروش عطرهای مارلی به صورت اقساط 🔥

۴ـ الیور کرسپ (olivier cresp)

یکی دیگر از سازندگان عطر و ادکلن که توانسته در کارنامه هنری خود آثار به یاد ماندنی را ثبت کند الیور کرسپ است. خانواده او از قرن هفدهم میلادی تا به امروز در شهر گراس فرانسه به تولید و کشت گل‌های رز و یاس مشغول بوده‌اند. الیور از همان کودکی همراه پدر خود در میان این باغ‌ها قدم می‌زد و رفته رفته به این روایح علاقه‌مند شد. او در جوانی تصمیم گرفت به دنبال رویای کودکی خود، عطرسازی برود.

نت فلفل در عطرسازی چیست؟
خواندن مطلب

olivier cresp بعد از گذراندن دوره عطرسازی توانست در سال 2006 به عنوان Master perfumer (استاد عطرسازی) شناخته شود و در سال 2007 جایزه Perfumer of the year را به خود اختصاص داد. الیور کرسپ با کمپانی‌های عطرسازی معروفی مانند ایو سن لورن، D&G، جیوانچی و … همکاری کرده است.

۵ـ نیکولاس دبری (Nicolas de barry)

نیکولاس در سال 1948 در فرانسه به دنیا آمد و به دلیل علاقه زیادی که به دنیای روایح داشت در سال 1992 وارد حرفه عطرسازی شد. او در برزیل عطر و ادکلن‌های خاصی را تولید کرد و در همانجا به شهرت رسید. وی در کشورهای زیادی کلاس‌ها و ورک شاپ‌هایی در زمینه عطرسازی برگذار کرده و همینطور در رابطه با عشق به عطرسازی کتاب هم نوشته است. نیکلاس طی فعالیت‌هایی که داشته توانست عنوان شوالیه هنر و ادبیات را از فرانسه به خود اختصاص دهد.

جالب است بدانید نیکولاس دبری عطر و ادکلن‌هایی خاص را تولید کرده، او به عطار تاریخی هم معروف است. از عطرهای تاریخی که می‌توان به آن اشاره کرد عطر مردانه شاه جهان و عطر زنانه ممتاز محل است که بیانگر عشق بی‌همتا در بین این شاه مغول و ملکه‌ای ایرانی بوده است.

۶ـ ژاک پولژ و اولیویه پولژ

زادگاه عطار معروف ژاک پولژ در شهر گراس واقع در جنوب فرانسه است. او کودکی خود را در باغ‌های گل رز و یاس و همینطور شکوفه‌های پرتقال گذرانده است. او بعد از سپری کردن آموزش‌های خود در سال ۱۹۷۸ به عنوان تنها عطار خانه عطر شنل شناخته شد. بعد از فعالیت در کمپانه شنل سال ۲۰۱۳ جای خود را به الیویه پولژ تها پسر خود داد. اولیویه تحصیلات خد را در زمینه عطرساز کامل کرد و با تجربه‌ای که در کنار پدرش داشت توانست جایگاه خوبی را در خانه عطر شنل به خود اختصاص دهد. او در سال ۲۰۰۹ توانست جایزه بین‌المللی Prix International du Parfum را کسب کند.

۷ـ ناتالی لارسون (Nathalie Lorson)

ناتالی یکی از عطارهای معروف و شناخته شده‌ای است که بعد از به پایان رسیدن تحصیلات خود در سال ۱۹۸۷ به IFF پیوست و سپس در ۲۰۰۰ وارد کمپانی فرمنیخ شد. او از معدود سازندگان موفق زن در فرانسه است. پدر ناتالی شیمیدان بود و علاقه او به عطرسازی از همان موقع شروع شد. عطر‌ها و روایحی که ناتالی تولد کرده است بسیار جذاب است.

ناتالی لارسون (Nathalie Lorson)

او معتقد است که عطری که مسازد در عین سادگی باید خاص باشد از روایح خاصی که توانسته در این چند سال به ثبت برساند می‌توان بهBLACK OPIUM YVES SAINT LAURENT، Davidoff Deep cool water، roberto cavalli just cavalla و عطرهای کمپانی لالیک اشاره کرد.

بهترین عطرهای مردانه تابستانی 2023
خواندن مطلب

۸ـ تیری واسر

یکی دیگر از عطرسازان معروف ذنیا تیری واسر است. او در سوئیس متولد شد و از کودکی علاقه شدیدی به گیاعان و گل‌ها داشت به همین دلیل تحصیلات خود را در زمینه گیاهان دارویی به پایان رساند و بعد وارد مدرسه عطرسازی ژیوودا شد.

او در سال 2008 با وارد شدن به کمپانی عطرسازی گرلن فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. از روایح اندگار این عطرساز معروف می‌توان به گرلن ایدل و لانکوم هیپنوز اشاره کرد.

۹ـ بیژن پاکزاد

همیشه وقتی به عطرسازی و صنعت عطر فکر می‌کنیم نا خودآگاه کشور فرانسه به ذهنمان می‌آید. جالب است بدانید یکی از معروف‌ترین عطرسازهای دنیا بیژن مرد موفق و ثروتمند ایرانی است. او در سال 1323 در یک خانواده ثروتمند به دنیا آمد، خانواده بیژن آن را برای تحصیل به مدرسه ثروتمندان سوئیسی فرستادند تا با روحیه افراد برجسته و پولدار بیشتر آشنا شود.

او بعد از کامل کردن تحصیلات خود در زمینه طراحی لباس در سنت گال اطراف شهر میلان گالری با نام بیژن تاسیس کرد. بیژن بعد از مدنی در آمریکا بزرگترین فروشگاه خود را در قالب کاخ مدیترانه‌ای تاسیس کرد.

این طراح و تولید کننده لباس مردانه توانست با تولید عطر و ادکلن‌های زنانه و مردانه خوشبویی در صنعت عطر سازی حرفی برای گفتن داشته باشد. عطرهایی که این هنرمند با نام خود به بازار عطر و ادکلن جهان عرضه کرده است دارای ماندگاری و پخشبو بالایی است.

بیژن پاکزاد

۱۰ـ عطرساز معروف ژان کلود

ژان کلود النا در صنعت عطرسازی به جادوگر عطرها معروف است. پدر او یک عطرساز معروف بود و او هم از 17 سالگی عطرسازی را شروع کرده است. ژان کلود النا عطار اختصاصی برند هرمس بوده و بیشتر عطرهای این کمپانی را او خلق کرده است. به تازگی دختر او هم در این صنعت شروع به کار کرده است و بسیار موفق دیده شده است.

ژان کلود النا می‌گوید: من عطرسازی را مدیون پدرم هستم، او عادت داشت قبل خوردن و چشیدن هر چیز اول آن را به بینی خود نزدیک می‌کرد تا بوی آن را استشمام کند. از بهترین آثار این عطار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Terre d’Hermes

Jour d’Hermes

Elixir des Merveilles

نتیجه گیری

همانطور که می‌دانید دنیای عطرسازی بسیار گسترده و پیچیده است و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و روایح را می‌شناسند بسیار خاص هستند. قوی بودن حس بویایی و تشخیص و تفکیک روایح یکی از کارهای مهمی است که برای موفقیت در این حرفه باید بسیار قوی باشد. در این مقاله حیات پرفیوم سعی داشته است تا مشهورترین عطرسازهای دنیا را به شما عزیزان معرفی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا