مو

تخلخل مو چیست؟ نحوه تشخیص موی متخلخل

تخلخل مو یا اصطلاح پراسیتی (POROSITY) به معنای خلل بوده و در علم آرایش مو به «الگوی جذب و حفظ رطوبت توسط ساقه یا همان کوتیکول مو» گفته می‌شود. اما برای شناختن موهای متخلخل در ابتدا بهتر است با ساختار مو بیشتر آشنا شوید که دارای 3 بخش زیر است:

  • لایه رویی یا کوتیکول مو(cuticle): این بخش از سلول‌های کراتین و شاخی شکلی تشکیل شده که مانند فلس یا پولک ماهی روی هم قرار گرفته‌اند.
  • لایه میانی یا کورتکس (cortex): استحکام و رنگ‌دانه‌های مو مربوط به این بخش بوده است. همچنین تغییراتی مانند صاف کردن، کراتین، رنگ کردن و … در این بخش اتفاق می‌افتد.
  • لایه داخلی یا مدولا (medulla): مدولا یا مغز مو در واقع داخلی‌ترین بخش تار مو محسوب می‌شود که از هرگونه آسیب و تغییری در امان است.

سطح رویی کوتیکول یا همان تخلخل در هر مویی، الگوی خاصی دارد و می‌تواند جذب بالا، متوسط یا کم داشته باشد. این ویژگی مشخص می کند که کدام یک از محصولات مراقبت مو برای هر فرد مناسب تر و کاربردی تر است.

برای داشتن موهایی سالم، مواد مغذی و مورد نیاز مو باید از کوتیکول عبور کنند و به بخش میانی موها (cortex) برسند. اگر کوتیکول بسته باشد امکان عبور این مواد به داخل نیست و اگر cuticle بیش از حد باز باشد امکان حفظ این ترکیبات مغذی را ندارد و نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

شرایط تشخیص تخلخل مو

برای فهمیدن‌ میزان تخلخل مو در قدم اول باید موهای خود را بشورید تا کاملا تمیز باشند و آن‌ها کاملا خشک کنید. سپس داخل یک لیوان شیشه‌ای که محتوای آن مشخص باشد آب بریزید. بعد از آن یک رشته یا تار از موهای تمیز و خشک خود را داخل لیوان آب بیاندازید و ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید.

بعد از چند دقیقه ببینید که موی شما در کجای لیوان قرار گرفته است. اگر تار مو روی سطح آب شناور شد، تخلخل پایین، اگر کاملا به ته لیوان رفت، تخلخل یا پراسیتی مو بالا و اگر در نیمه لیوان فرو رفت، تخلخل موی شما نرمال است.

تشخیص تخلخل مو

مو با تخلخل کم

در تخلخل کم، پولک‌های مو بسیار فشرده هستند، رطوبت و مواد مورد نیاز مو به راحتی وارد ساقه نمی‌شود و قطرات آب روی مو می‌ماند.

موارد زیر در موهایی با تخلخل کم دیده می‌شود:

  • رنگ مو دیر باز می‌شود
  • ماسک مو خوب جذب نمی‌شود.
  • هنگامی که مو را خیس می کنید، آب مثل شبنم، قطره قطره روی آن می‌نشیند.
  • این نوع مو در ظاهر سالم بوده اما حجم و کشش مناسبی ندارد.

مراقبت‌ از موهای با پراسیتی کم شامل مواردی می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم

  • از حرارت کم مثل آب گرم، بخار حموم، حوله گرم، کلاه حموم و … برای باز کردن پولک‌های مو در هنگام استفاده از نرم کننده عمیق (ماسک مو) استفاده کنید تا رطوبت وارد ساقه مو شود.
  • از محصولات سبک‌تر با پایه آب یا روغن‌های سبک مثل آرگان و هسته انگور استفاده کنید. (روغن نارگیل مناسب این نوع مو نیست، به جز موارد استثنا)
  • از محصولات آبرسان با پایه آب استفاده کنین.

مو با تخلخل متوسط

پولک‌های این نوع مو، به صورت متوسط بوده و جذب رطوبت به مقدار لازم و کافی صورت می‌گیرد. در واقع تخلخل موها در حالت متوسط، سالم در نظر گرفته می‌شود.

انواع تخلخل مو

مو با تخلخل زیاد

در تخلخل بالا، کوتیکول‌ها خیلی باز هستند، در نتیجه به سرعت رطوبت رو جذب‌ کرده و به همان سرعت هم از دست می‌دهند. چون رطوبت وارد شده، توسط پولک های مو محافظت نشده و به سرعت تبخیر می‌شوند.

موهای با تخلخل زیاد ظاهری کدر و خشک دارند و معمولا آسیب دیده هستند، زیاد گره می‌خورند و بعد از حموم، به سرعت خشک می‌شوند.

برای مراقبت از موی متخلخل موارد زیر را می‌توانید رعایت کنید:

  • استفاده از ماسک‌های پروتئین برای این نوع موها عالی هستند. ماسک‌های حاوی تخم مرغ یا کراتین، پروتئین از دست رفته را به ساقه مو برمی‌گردانند.
  • ژل آلوئه ورا و روغن نارگیل برای این دسته از موها مناسب هستند.
  • استفاده از ماسک‌های ترمیم کننده و نرم کننده‌های عمیق به بازسازی و بسته شدن پولک‌ها کمک می کنند.
  • در انتهای حمام آبکشی ماسک یا نرم کننده با آب سرد هم بسیار مفید بوده و موها را درخشان می‌کند.

تغییر میزان تخلخل مو

تخلخل موها اگر ژنتیکی کم یا زیاد باشد به طور طبیعی قابل تغییر نیست. اما با رعایت نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، می‌توانید موهای سالم و درخشانی داشته باشید که تا حدی روی کوتیکول مو تاثیر گذار است و می‌تواند تخلخل را عوض کند. همچنین آسیب‌هایی مانند حرارت بالا و مداوم می‌تواند کوتیکول مو را باز کند که در نهایت تخلخل هم بالا می‌رود.

نتیجه گیری

همیشه داشتن موهایی درخشان و سالم برای هر خانمی مهم بوده و هست، بهتر است برای زیباتر شدن موهای خود علم بیشتری در باره آنها داشته باشید تا بتوانید زیبایی ظاهری خود را افزایش دهید. اگر تخلخل موی خود را تشخیص دهید و بشناسید راحت‌تر می‌توانید برای مراقبت از موهای خود اقدام کنید. در این مقاله مجموعه حیات‌ پرفیوم سعی داشته با در اختیار گذاشتن این مطلب مهم شما را در رابطه با تخلخل مو آگاه سازد تا شما هم بتوانید موهایی درخشان و سالم داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا