عطر و ادکلن

تاپ نوت عطر چیست؟

چگونگی ترکیب نت‌های یک قطعه موسیقی است که ماندگاری آن قطعه در طی زمان را تضمین می‌کند. این موضوع شباهت عجیبی به چگونگی ترکیب نت‌های عطر دارد؛ چرا که در عطرهای مشهور ترکیب صحیح تاپ نوت عطر ، نت میانی و نت پایانی باعث به‌یادماندنی شدن رایحه عطر می‌شود.

عطری که انتخاب می‌کنیم نقش زیادی در شناساندن شخصیت و هویت ما به افراد دارد. انتخاب عطری با ترکیب نت‌های مناسب بر روابط شخصی، کاری و اجتماعی ما تاثیر به‌سزایی می‌گذارد.

پس از مطالعه این مطلب علاوه بر آشنایی با مفهوم تاپ نت عطر ، رایحه‌های رایج و نحوه شناسایی نت ابتدایی عطر با رایحه اولیه چند نوع از محبوب‌ترین عطرها نیز آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

تاپ نوت عطر به چه معنا است؟

شناخت مفهوم هرم بویایی عطر لازمه آشنایی با معنای نوت اولیه عطر است. عطرها از سه نوع رایحه متفاوت تشکیل می‌شوند: نت اولیه، نت میانی و نت پایانی. هریک از این نت‌ها نقش خاصی در نمای کلی رایحه، پخش رایحه و ماندگاری آن ایفا می‌کنند. ترکیب این نت‌ها توسط سازندگان عطر با دقت بسیار زیادی انجام می‌گیرد تا از هم‌خوانی ترکیب و در نتیجه مطبوع بودن بوی کلی عطر اطمینان حاصل شود. ترکیب نت اولیه، نت میانی و نت پایانی هرم بویایی عطر نام دارد.

تاپ نوت عطر که با نام‌های نت ابتدایی و نت اولیه نیز شناخته می‌شود اولین رایحه‌ای است که پس از اسپری کردن عطر بر روی بدن به مشام می‌رسد. اگر هرم بویایی عطر را یک داستان در نظر بگیریم، می‌توان نت اولیه را شروع این داستان توصیف کرد.

QFZ چیست؟ ادکلن QFZ ساخت کجاست؟
خواندن مطلب

معمولا نت‌های ابتدایی دوام زیادی ندارند. نقش اصلی آن‌ها در ترکیب‌بندی عطر پخش رایحه اولیه برای مدتی کوتاه و زمینه‌چینی برای انتقال رایحه عطر به بخش میانی است. به همین دلیل است که نت‌های ابتدایی از مولکول‌های سبک‌تر و کوچک‌تری تشکیل شده‌اند.

چگونه تاپ نت عطر را شناسایی کنیم؟

شما می‌توانید تاپ نت، نت میانی و نت پایه را بر اساس مدت‌زمان سپری شده پس از اسپری کردن عطر به راحتی شناسایی کنید. رایحه نت‌های اولیه بلافاصله پس از تماس مایع عطر با پوست به مشام می‌رسد. پس از محو شدن اثر نت ابتدایی نت‌های میانی خود را نشان می‌دهند و در آخر نوبت پخش شدن رایحه نت‌های پایانی فرا می‌رسد. به‌طور معمول نت‌های پایانی دوام بیش‌تری دارند و بیش‌تر از نت‌های ابتدایی و نت‌های میانی در ذهن ماندگار می‌شوند.

چگونه تاپ نت عطر را شناسایی کنیم؟

نت ابتدایی عطر شامل چه رایحه‌هایی است؟

رایج‌ترین رایحه‌های تاپ نت عطر شامل رایحه‌های تازه، عطر گل‌ها، بوی ادویه‌ها، میوه‌ها، چوب‌ها و مشک است. در ادمه به‌صورت مفصل به بررسی رایحه‌های رایج نت‌های اولیه عطر می‌پردازیم.

رایحه‌های تازه

رایحه‌های تازه به رایحه‌های طبیعی سبک و عطرهای مرکبات گفته می‌شود. استفاده از هریک از انواع رایحه‌های تازه بر بوی کلی عطر تاثیر می‌گذارد. برای مثال استفاده از رایحه‌های تازه مانند پرتقال و ترنج باعث می‌شود که بوی کلی عطر به سمت سبک شیرین و گرم مایل شود. درصورتی‌که به عطرهایی با بوی تند و تلخ تمایل دارید، توصیه می‌کنیم که از عطرهایی با نت‌های اولیه لیمو و ترنج استفاده کنید.

رایحه‌های گلی

بهره گرفتن از رایحه گل‌ها در تاپ نوت عطر سبب می‌شود که عطر شما حسی از طبیعت را القاء کند. رایحه‌های گلی علاوه بر نت‌های ابتدایی در نت‌های میانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترکیب این روایح با رایحه‌های دیگر باعث دراماتیک‌تر شدن بوی کلی عطر خواهد شد. به عنوان نمونه ترکیب عطر گل یاس و گل یلانگ یلانگ می‌تواند یادآور حال و هوای تابستان در مناطق گرمسیری باشد.

عطر نیش چیست؟ معرفی و شناخت معروف‌ترین عطرهای نیش
خواندن مطلب

رایحه‌های میوه‌ای

رایحه‌های میوه‌ای اغلب در نت‌های میانی مورداستفاده قرار می‌گیرند، باوجوداین در نت‌های ابتدایی نیز کاربرد دارند. بهره گرفتن از عطر میوه‌های شیرین و آب‌دار مانند انبه، تمشک، انگور فرنگی سیاه و هلو در تولید نت‌های اولیه در سال‌های اخیر موردتوجه بسیاری از عطرسازان قرار گرفته است.

رایحه‌های ادویه‌ای

از رایحه‌های ادویه‌ای برای ساخت عطرهایی با طبع گرم استفاده می‌شود. استفاده از این رایحه‌ها حس قدرتمندی را در خاطر افراد تداعی می‌کند. ترکیب رایحه‌های ادویه‌ای و رایحه‌های گلی ترکیبی بسیار محبوب بوده و در ساخت عطرهای بسیاری به آن توجه می‌شود.

رایحه‌های چوبی

بهره گرفتن از رایحه‌های چوبی مانند عطر چوب صندل یا چوب نعنا هندی معمولا در نت‌های پایانی رایج است؛ چرا که این رایحه‌ها از دوام و ماندگاری بسیاری بالایی برخوردارند. با این حال برخی از عطرسازان ترجیح می‌دهند در تاپ نت عطر نیز از این روایح استفاده کند. اکثر رایحه‌های چوبی بویی طبیعی دارند، اما برخی از انواع چوب مانند سدر و عود در گروه‌های بویایی شیرین طبقه‌بندی می‌شوند.

رایحه‌های مُشکی

استفاده از رایحه‌های مشکی در نت‌های ابتدایی به دوام و ماندگاری بیش‌تر بوی عطر کمک می‌کند. انواع مشک مانند مشک سیاه یا مشک ترمه ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به عطرها اضافه می‌کنند.

ماندگاری تاپ نوت عطر چگونه است؟

میانگین زمان دوام و ماندگاری تاپ نوت عطر بین ۵ تا ۱۵ دقیقه پس از تماس عطر با پوست تخمین زده می‌شود. در حقیقت در هنگام خرید عطر شما تنها نت ابتدایی عطر را استشمام می‌کنید. به همین دلیل پس از گذشت مدتی از تغییر بوی عطر خود متعجب و شگفت‌زده می‌شوید. در این مواقع باید بدانید که بوی عطر شما هیچ تغییری نکرده و فقط نت اولیه جای خود را به نت میانی و نت پایانی داده است.

انواع بهترین عطر مردانه از نظر خانم ها
خواندن مطلب

بررسی نوت‌های پایه در چند نوع از محبوب‌ترین عطرها

عطرهای مختلف با گروه‌های بویایی متنوعی توسط برندهای معروف تولید شده و در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. در این بخش از مقاله نوت‌های پایه چند نوع از محبوب‌ترین عطرها را بررسی می‌کنیم.

کوکو مادمازل شنل (Coco Mademoiselle Chanel)

عطر کوکو مادمازل شنل عطری زنانه است که در سال ۲۰۰۱ میلادی در بازار عرضه شد. نت‌های اولیه این عطر ترکیبی از رایحه پرتقال، پرتقال ماندارین، ترنج و شکوفه پرتقال را شامل می‌شوند؛ بنابراین می‌توان رایحه کلی اولین نت این عطر را در گروه رایحه‌های طبیعی و مرکباتی دسته‌بندی کرد.

ویکتوریا سکرت بامب شل (Victoria’s Secret Bombshell)

عطر زنانه ویکتوریا سکرت بامب شل در سال ۲۰۱۰ میلادی در دسترس متقاضیان قرار گرفت. ترکیبی از رایحه‌های پشن فروت، گریپ‌فروت، آناناس، نارنگی و توت‌فرنگی تاپ نت عطر ویکتوریا سکرت بامب شل را تشکیل می‌دهند. این عطر در دسته عطرهایی با رایحه میوه‌ای و مرکباتی جای می‌گیرد.

تاپ نت عطر بامب شل ویکتوریا سکرت

بلو شنل (Blue De Chanel)

بلو شنل عطر مردانه‌ای است که در سال ۲۰۱۰ به بازار معرفی شد. نت‌های ابتدایی این عطر شامل گریپ‌فروت، لیمو، نعنا و فلفل صورتی است. ترکیبی از رایحه تند و تلخ اولیه بویی است که پس از اسپری کردن این عطر بر روی پوست متوجه آن می‌شوید.

کلام آخر

تاپ نوت عطر نقش مهمی در جذابیت بوی عطر دارد. جذابیت عطر نیز باعث افزایش جذابیت نیز می‌شود. همین موضوع اهمیت همخوانی و هماهنگی ترکیب نت‌های اولیه عطر را بیش از پیش آشکار می‌کند.

در این مقاله مفهوم تاپ نت عطر را برای شما تشریح کردیم و رایحه‌های رایج در ساخت نت‌های ابتدایی را مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به مطالب ذکرشده می‌توانید جذاب‌ترین و مناسب‌ترین نوع عطر را بر اساس شخصیت خود انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا