پوستصورت

رتینول؛ فواید رتینول برای پوست چیست؟

رتینول یک ماده فعال قوی است که بافت پوست را صاف می کند، یکی از فواید رتینول این است که علائم پیری را کاهش می دهد و به طور موثر با لکه‌ها و عیوب پوست مبارزه می کند. اما باید توجه داشت که با احتیاط مصرف شود زیرا در دوزهای بالا باعث قرمزی و تحریک پوست می شود. در این مقاله تمام مزایایی را که می تواند در کاربرد موضعی به همراه داشته باشد بیابید.

رتینول چیست؟

رتینول که دارای ویتامین A است، خانواده رتینوئیدها را تشکیل می دهد. رتینول که در سال ۱۹۳۱ در روغن کبد ماهی خال مخالی کشف شد، یک عنصر کلیدی در مبارزه با علائم پیری است: که با لیفت کردن پوست صورت از چین و چروک جلوگیری می‌کند.

 رتینول در واقع می تواند باعث قرمزی و ناراحتی پوست در افراد دارای پوست حساس شود و حتی موجب اگزما شود. برای جلوگیری از این موضوع، اروپا غلظت آن را در محصولات آرایشی به ۳/۰ درصد محدود کرده است.

به عنوان یک اقدام احتیاطی،  استفاده از رتینول توسط زنان باردار و یا شیرده توصیه نمی شود. از آنجایی که رتینول به نور حساس است و می تواند حساسیت پوست را در مواجهه با اشعه ماوراء بنفش افزایش دهد، استفاده از آن در عصر برای اثربخشی بیشتر توصیه می شود.

فواید رتینول

فواید رتینول برای پوست چیست؟

رتینول هم اثر ضد پیری و هم ضد لک روی پوست دارد. در واقع، ویتامین A برای فعال کردن ترمیم و بازسازی سلول های پوست مهم است. به همین دلیل است که این ویتامین به عنوان یک ماده فعال آرایشی مهم به ویژه در مورد چین و چروک ، ترک های پوستی یا آکنه در نظر گرفته می شود . همچنین در محصولات ترمیم کننده جای زخم و آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کالر کورکتور چیست و چه تفاوتی با کانسیلر دارد؟
خواندن مطلب

عملکرد رتینول

رتینول پوست را تحریک می کند تا آن را خوب ترمیم کند! این ماده قدرتمند توانایی تحریک کلاژن و ترویج تجدید سلولی را با تحریک سلول های پوست دارد. پوست ابتدا قرمز یا تحریک می شود که می تواند خطوط ریز، چین و چروک، لکه های تیره و آکنه را بهبود بخشد.

فواید رتینول ۱: یک عمل بازسازی کننده بر روی چین و چروک.

پیری پوست یک فرآیند تخریبی است که توسط عوامل بیولوژیکی داخلی (به عنوان مثال کاهش سطح کلاژن و اسید هیالورونیک) و عوامل خارجی (آلودگی، اشعه ماوراء بنفش، استرس، سیگار و غیره) ایجاد می شود. با ظاهر شدن بی نظمی هایی در سطح پوست، مانند چین و چروک ، لکه های رنگدانه یا نواحی افتادگی ظاهر می شود.

رتینول به دلیل توانایی خود در  افزایش تولید کلاژن و الاستین  برای پوست صاف‌تر و کشسان‌تر شناخته شده است. علاوه بر این، رتینول دارای  خواص آنتی اکسیدانی است، با خنثی کردن رادیکال های آزاد از بروز علائم پیری جلوگیری می کند. به عنوان یادآوری، این مولکول‌ها بسیار سریع واکنش نشان می‌دهندکه توسط عوامل مختلف (استرس، آلودگی، سیگار و غیره) تولید می شوند و پروتئین ها و سلول های سالم پوست را تخریب می‌کنند و پیری آن را تسریع می‌کنند.

رتینول‌های طبیعی

فواید رتینول 2: مبارزه با عیوب و سبوم اضافی.

هنگامی که رتینول به صورت موضعی استفاده می شود، رتینول به شبکیه و سپس به  اسید رتینوئیک متابولیزه می شود ، یک ترکیب کلیدی برای مراقبت از پوست های مختلط و چرب و یا بدون لک است. عمل  کراتولیتیک  رتینول سلول های مرده موجود در سطح اپیدرم را از بین می برد، زیرا باعث تحریک تجدید سلول می شود. سپس منافذ مسدود شده و بافت پوست اصلاح می شود، بنابراین از ظهور جوش های سرسیاه و یا کومدون ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، رتینول به لطف  خاصیت روشن کنندگی، آثار باقی مانده از عیوب را کاهش می دهد.

مزیت رتینول 3: کاهش ظاهر لکه های تیره

ظهور لکه های قهوه‌ای با پیری پوست و یا قرار گرفتن در معرض عوامل خارجی مانند آلودگی و اشعه ماوراء بنفش مرتبط است. هایپرپیگمانتاسیون به عنوان یک اختلال در فرآیند رنگدانه تعریف می شود : ملانین ، رنگدانه‌ای که در منشا رنگ طبیعی پوست است، در مکان های خاصی بیش از حد تولید می شود که منجر به پیدایش لکه های قهوه‌ای، قرمز یا گاهی اوقات جوش‌های قرمز می‌شود. رتینول ملانوسیت‌ها را تنظیم می‌کند و از شدت لکه‌ها روی سطح پوست جلوگیری می‌کند.

نحوه پوشاندن انواع جوش با آرایش
خواندن مطلب
رتینول چیست

رتینوئید در کدام محصولات یافت می شود؟

رتینول (یا رتینوئیدها) در بسیاری از محصولات آرایشی یا پوستی یافت می شود که برای سفت، صاف و ترمیم پوست طراحی شده‌اند. می‌توان آن را در محصولاتی پیدا کرد که نیاز به نسخه پزشکی دارند. آن‌ها کرم‌ها یا لوسیون‌هایی هستند که اغلب روی آکنه یا جای زخم بر روی بدن اعمال می‌شوند. رتینول در سرم های ضد چروک نیز یافت می‌شود که در این محصولات، ماده‌ای است که اغلب مصنوعی یا بسیار فرآوری شده است (به عنوان مثال رتینیل پالمیتات).

رتینول خالص به ندرت در لوازم آرایشی بدون نسخه یافت می شود. این ماده بیشتر در محصولات تجویزی وجود دارد. رتینوئیدهای طبیعی نیز در برخی از عصاره‌های طبیعی یافت می شوند. اما تقریباً می‌شود گفت که رتینول خالص نیستند. مثلا در روغن گل رز (rosa rubiginosa یا rosa moschata) … روغن حاوی پروویتامین A (از بتاکاروتن) است. این مواد حاوی ویتامین A خالص نیستند، اما ترکیبات آن حاوی سطوحی از ترتینوئین یا اسید رتینوئیک (تا ۳۵۷/۰ میلی گرم در لیتر) است.

چگونه از رتینول استفاده کنیم و چه خطراتی دارد؟

رتینول به عنوان یک ماده فعال در کرم یا سرم برای صورت یا بدن استفاده می شود. حداقل برای استفاده روزانه مؤثر ۲/۰ درصد و برای استفاده هفتگی ۱، ۲ یا ۳ درصد مصرف می شود. توجه داشته باشید که هرگز نباید از بیش از ۳ درصد رتینوئید بدون توصیه پزشکی استفاده کنید.

رتینول پوست را نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس‌تر می‌کند . پس باید از آن در عصر استفاده کنیم، زیرا محصول حاوی ویتامین A  به نور حساس می‌شود. اگر صبح ها از آن استفاده شود، به احتمال زیاد پوست به خورشید واکنش نشان می دهد. با این حال، در صورت لزوم می توانید یک ضد آفتاب بزید.

از دیگر خطرات رتینول می‌توان به تحریک شدید پوست و قرمزی و پوسته پوسته شدن آن اشاره کرد. پدیده “پاکسازی” یا درمان های خاصی وجود دارد که دارای دوز بالایی از رتینوئیدها هستند.

 روغن گل رز یا گل سرخ ، تنها جایگزین های رتینول در دوزهای کمتر از ۱٪ از حجم کل یافت می‌شود.  این روغن‌ها برای پوست ملایم‌تر و مناسب‌تر هستند، اما همچنان روی چین و چروک و آکنه در طولانی ‌مدت تاثیر می‌گذارند. آنها را می توان هر روز استفاده کرد، ولی اگر بیش از ۱٪  رتینول در آن وجود داشته باشد باید با مشورت پزشک مصرف شود.

انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب سازگار با پوست
خواندن مطلب

جایگزین های طبیعی برای رتینول چیست؟

هیچ عصاره طبیعی حاوی رتینول خالص نیست، اما بسیاری از روغن های گیاهی حاوی رتینوئید هستند که اثری کاملاً قابل مقایسه با رتینول دارند. آن‌ها عمدتاً روغن‌های خولان دریایی، گل رز، گل سرخ و تا حدودی آرگان هستند.

رتینول چیست

روغن گل رز به عنوان جایگزینی برای رتینول

گل رز (Rosa canina) بخشی از خانواده بزرگ رزهای وحشی است. میوه‌های آن برای استخراج روغن با CO2 ترکیب می شوند و بدلیل عملکرد قوی که دارند قیمت بالایی هم دارند. روغن گل سرخ از نظر مواد فعال بسیار غنی است. این روغن دارای میزان زیادی از پرو ویتامین های A،E هستند. کاروتنوئیدها به صورت خالص یا اغلب مخلوط ۵۰ / ۵۰ با روغن خنثی (فندق، زردآلو، جوجوبا) استفاده می شود که باید به خوبی بر روی پوست ماساژ داده شود. این روغن از پیری پوست جلوگیزی می‌کند و یا موجب درمان پیری می‌شود.

جالب است بدانید آن را به صورت خوراکی  به میزان یک قاشق چای خوری در روز می‌توانید مصرف کنید تا جایگزین منبع دیگری از چربی شود. این امر امگا ۳ و ویتامین های A و E را به بدن می‌رساند.

روغن خولان دریایی و جایگزین آن به جای رتینول

میوه خولان دریایی وقتی فشرده شود روغنی بسیار غنی از امگا ۳ تولید می‌کند. روغن خولان دریایی به قدری غنی از کاروتنوئیدها است که هرگز نمی‌توانید از آن به صورت خالص استفاده کنید زیرا پوست را لکه دار می‌کند. و باید در روغن خنثی دیگری (جوجوبا، زردآلو، بادام شیرین و غیره) تا ۱۰ درصد رقیق شود. این منجر به سرمی می شود که درخشندگی سالمی به پوستتان می‌بخشد و با علائم پیری مبارزه می‌کند. این بهترین فرمول برای چین و چروک است.

سخن آخر

فواد رتینول برای پوست بسیار زیاد است و به پوستتان درخشندگی می‌دهد و از پیری دوست جلوگیری می‌کند. البته باید توجه داشته باشید  که نباید از درصد زیادی رتینول استفاده کنید چون پوستتان حساس و ملتهب می‌شود. رتینول‌ ماده‌ای موثر برای زیبایی شما است و حیات پرفیوم در این مقاله سعی داشته است تا شما عزیزان را بیشتر در این باره آگاه سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا