عطر و ادکلن

آکورد عطر چیست؟

آکورد چیست؟ در فهرست واژگان موسیقی، آکورد به معنای ترکیبی از چند ترکیب است که از مجموع اجزای خود فراتر می­رود و ویژگی متمایزی به خود می­گیرد. وقتی آکورد عطر به یک فرمول در عطرسازی اضافه می ­شود، در ترکیب نهایی ویژگی متمایز و منحصر به فردی را به وجود می‌­آورد. در ادامه چهار آکورد اصلی به کار رفته در عطر و ادکلن را معرفی می‌کنیم، که اجزایی از خانواده­های بویایی مختلف بوده و تاثیرات به یادماندنی را در عطرها به وجود می­آورد.

آکورد عطر چایپری

آکوردهای چایپری یادآور نفیس و پیچیده‌ای از بوی چوب است. ترنج، رز، نعناع هندی، و خزه بلوط چهار جزء اصلی آکورد چایپری هستند. این ساختار کلاسیک با ماندگاری بالا به خوبی با نت­های سبز، روایح میوه‌ای و نت­های چرمی ترکیب می‌شوند و یک رایحه بی‌نظیر را به وجود می‌­آورد. ترکیبات مدرن گلی، میوه­ای و مشک می­توانند تاثیر جدیدی را در این ساختار ماندگار به وجود بیاورند.

آکوردهای چایپری معمولا رایحه‌های بادوام و با ماندگاری بالایی است که معمولا در ادوپرفیوم‌های کلاسیک استفاده می‌شود.

یکی از اولین عطرهای معروف Chypre by Coty که در سال ۱۹۱۷ توسط فرانسوا کوتی عطار معروف با ترکیباتی مثل ترنج، نعناع هندی، خزۀ بلوط و لادن این عطر را خلق کرد. این نت­های گرم و سنگین با نت­های یاسمین، رز، چرم، و تنباکو ترکیب شدند که می‌توان متوجه شد این ادو پرفیوم در خانوادۀ بویایی خاکی خزه­ای و آکورد عطر چایپر قرار گرفته است.

معرفی بهترین عطرهای گوچی گیلتی برای زنان
خواندن مطلب

آکورد کلن

Eau de Cologne به عطری گفته می‌شود که مقدار روغن تشکیل دهنده آن از آب و الکل موجود در عطر کمتر است و همچنین می‌توان به ترکیب خاصی از نت­های مرکبات، آروماتیک، و بهارنارنج اشاره کرد. جالب است بدانید در گذشته از ادکلن‌ها برای بهداشت و ایجاد طراوت استفاده می‌کردند. کلن اصالت خود را حفظ کرده است به خصوص برای مصرف کنندگانی که به دنبال عطرهای اصیل و طبیعی هستند. در کل کلن یک ترکیب پرطراوت و نیروبخش از نت­های مرکبات، گیاهان، و بهارنارنج موجود در عطرها است.

از مشهورترین عطرهای این دسته  Eau de Cologne by Giovanni Paolo Feminis است. عطر Aqua Mirabilis در سال ۱۹۶۵ که اولین عطر Eau de Cologne از جیووانی پائولو فمینیس است بیانگر شروع دوران آکورد عطر کلن بوده که رفته رفته با گذشت زمان می‌توان رشد و محبوبیت آن را در بین آقایان و خانم‌های علاقمند به عطر مشاهده کرد.

آکورد عطر

آکورد عطر فوژه

یک ترکیب کلاسیک و مردانه از نت­های آروماتیک مثل اسطوخودوس، شمعدانی، خزۀ بلوط، و کومارین و ترکیب آن با تنباکو نشان دهنده آکورد فوژه در عطر است. همچنین، فوژه می­تواند حاوی ادویه، کهربا، نت­های پودری، شکوفۀ پرتقال و خزه هم باشد. ساختار گروه بویایی فوژه در سال ۱۸۸۴ با خلق فوژه رویال توسط هوبیگانت معرفی شد. به زبان فرانسوی، فوژه به معنای سرخس است، و این آکورد نیز بدان جهت نامگذاری شده است که خلق کنندۀ آن پائول پارکت، به دنبال ارائۀ یک عطر کاملا خاص بوده است.

او عقیده داشت که سرخس­‌ها در طبیعت هیچ بویی ندارند، بنابراین نسخۀ مصنوعی خود را از یک سرخس معطر به نام فوژه ابداع کرد. به طور کلی آکورد فوژه بسیار طراوت بخش، معطر، تمیز و همینطور تند و گرم استدر فرمولاسیون عطرهای آرایشی مردانه، مانند افتر شیوها و دیگر مشتقات آن از این آکورد ساخته شده است.

عطر اسپرت چه نوع عطری است؟ معرفی بهترین عطرهای اسپرت
خواندن مطلب

اگر بخواهیم عطری را معرفی کنیم که این آکورد در آن بکار رفته باشد می‌توان به Fougère Royale by Houbigant که توسط پائول پارکت در سال ۱۸۸۲ اشاره کرد. اسطوخودوس همراه با گل شمعدانی می­تواند حس تازگی را در شما به وجود بیاورد. برای ملایم کردن این ساختار، پارکت از ترکیبی از خزۀ بلوط و کومارین استفاده کرد و یک ترکیب تک و خاص از آکورد فوژه را خلق کرد.

آکورد کهربا (شرقی)

آکورد عطر کهربا که  آکورد شرقی نیز نام دارد ترکیبی از نت‌های گرم و آروماتیک را به وجود می­آورد که قدرت و ملایمی نت‌هایی مثل وانیل را منعکس می­کند. این عطرها غالبا با رایحه­های مرکباتی یا گل‌های با طراوت معرفی می­شوند، و دارای نت‌های سنگینی هستند که بر اساس ادویه­های گرم، رزین­ها، نت­های حیوانی و چوب­های گرانبها خلق می‌شوند. عطرهای کهربایی مدرن زنانه و مردانه با مواد مدرنی مثل میوه، نت­های خوراکی، و مشک­های نسل جدید و کهربای خشک تقویت می­شوند. این افزودنی­ها باعث می­شوند که این عطرها بیشتر در دسترس بوده و امروزی­تر شوند.

در یک نگاه باید بگوییم که کهربا یک آکورد قدرتمند و گرم با نت­های وانیل، بوی خوش، رزین، ادویه و چوب است.

عطری که می‌توانیم به شما معرفی کنیم که دارای این آکورد خاص است Ambre Antique by Coty است. Ambre Antiqu توسط فرانسوا کوتی در سال ۱۹۰۸ خلق شده است. فرانسوا کوتی از نت­های گرم و سنگینی مثل بوی خوش، رزین، وانیل، سیستوس لابدنوم، کومارین، و کهربا برای نشان دادن رایحه‌ای لاکچری و فراموش نشدنی در این ادو پرفیوم استفاده کرده است.

معرفی 15 تا از بهترین عطرهای زنانه 2023
خواندن مطلب

سخن آخر

آکورد عطر یکی از مهم‌ترین نکات در ساختار یک عطر است. به زبان ساده‌تر آکورد در عطرسازی ماندگاری و پخش‌ بوی عطر و ادکلن‌ها را تایین می‌کند. در این مقاله حیات پرفیوم سعی داشته است تا شما عزیزان را با واژه آکورد در عطرسازی آشنا کند تا راحت‌تر بتوانید گروه بویایی عطر مورد علاقتان را بشناسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا