عطر و ادکلن

آشنایی با انواع حساسیت به عطر

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با یکسری از عطرها دچار عطسه و سردرد شده باشید، این حساسیت و داشتن آلرژی ربطی به برند و قیمت عطر ندارد. هر رایحه و گروه بویایی می‌تواند برای هر یک از شما عزیزان حساسیت‌زا باشد. ماکسیمم در هر عطر حدود ۱۴ مواد شیمیایی وجود دارد که هر کدام از این مواد می‌تواند به نوعی برای شما ناراحتی و حساسیت ایجاد کند.

افرادی که دچار بیماری‌هایی مثل آسم یا سایر بیماری‌های تنفسی هستند بیشترنسبت به بوی عطر و ادکلن‌ها واکنش نشان می‌دهند. جالب است بدانید یک در میلیون اتفاق میوفتد تا کسی دچار حساسیت به عطر باشد.

در این مقاله حیات پرفیوم سعی دارد تا شما عزیزان را در انتخاب عطری که برای شما مناسب باشد و حساست‌زا نباشد راهنمایی کند.

حساس بودن به عطر چیست؟

زمانی که در مکانی بسته با بوی عطر نفر مقابلتان دچار سر درد یا آبریزش بینی شدید و ماندن در آن‌جا برایتان آزار دهنده شد متوجه می‌شوید که به آن عطر حساسیت و آلرژی دارید در اینجا می‌توان فهمید که داشتن آلرژی به یک عطر کاملا به شخص و بوجود داشتن ترکیبی خاص  در آن عطر بستگی دارد. برخی از عطر‌ها فقط در تنفس شما اختلال ایجاد می‌کنند و برخی هم باعث می‌شوند بدن شما بیرون بریزد و پوستتان دچار خارش و سوزش شود. حساسیت به بوی عطر می‌تواند خیلی مشکل ساز بوده و شما را به حدی برساند که دچار بیماری‌هایی نظیر میگرن و مشکلات تنفسی شوید.

حساسیت به عطر

علت حساسیت به عطر چیست؟

بدن انسان به روش‌های خاصی از خود محافظت می‌کند وبه مراتب واکنش‌هایی هم نسبت به یکسری از عوامل خارجی نشان می‌دهد. همانطور که می‌دانید ماندگاری عطر روی پوست به دلیل گرمایی که پوست دارد بسیار بیشتر از لباس یا پارچه است به همین دلیل همه‌ی ما هم عطر را به پوست خود اسپری می‌کنیم که این امر باعث می‌شود مولکول‌ها و ذرات عطر از طریق پوست وارد بدن شود و سیستم عصبی بدن هم نسبت به آن‌ ترکیبات واکنش نشان دهد.

وجود الکل و ترکیبات شیمیایی درون عطر باعث می‌شود پوست دچار خارش و سوزش شود که این واکنش‌ها از علائم حساسیت‌زا هستند. یکی دیگر از محافظت‌های بدن از خود سرفه و عطسه است که همیشه قبل از پدیدار شدن علائم دیگر اول با این دو علائم (سرفه و عطسه) رو به رو خواهیم شد.

انواع  و علائم حساسیت به عطر و ادکلن

سر درد‌های خفیف و شدید یکی از علائمی است که می‌تواند خیلی آزار دهنده باشد و ممکن است باعث شود از عطر مورد علاقتان بگذرید و آن را کنار بگذارید. یکی دیگر از علائم حساسیت به عطر سرفه و عطسه‌های پی در پی است که باعث می‌شود نتوانید از عطر مورد علاقتان لذت ببرید و ممکن است باعث خراب شدن روزتان شود.

یکی دیگر از آلرژی‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد خارش و قرمز شدن پوست است که نشان می‌دهد ترکیبات عطر با پوست شما سازگاری ندارد و پوستتان را دچار التهاب و خارش می‌کند. در این مورد نیازی نیست عطرتان را کنار بگذارید و دیگر از آن استفاده نکنید، بلکه می‌توانید در زمانی که پوستتان مرطوب است از عطر و ادکلن مورد علاقه خود استفاده کنید. زیرا خیس بودن و یا رطوبت داشتن پوست بدن باعث کم‌تر شدن و ملایم شدن غلظت عطر می‌شود.

خرید عطرهای برند پرفیوم د مارلی
خرید عطر مارلی

تخفیف ۱۵٪ عطر مارلی اصل فقط تا پایان این هفته

یکی دیگر از علائم حساسیت، حالت تهوع از بوی عطر بوده که در این مورد بهتر است دیگر از آن رایحه استفاده نکنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید. سوزش و قرمزی چشم هم یکی از علائم حساسیت‌ به بوی عطر و ادکلن‌ها است که با شستن صورت و مرطوب کردن چشم‌ها از بین می‌رود.

هرم بویایی چیست و چه کاربردی دارد؟
خواندن مطلب


علایم حساسیت به عطر چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض مولکول‌های عطر ظاهر می‌شوند. می‌توانید انتظار داشته باشید که این علایم بین چند دقیقه تا چند ساعت مهمانتان باشد.
عطرهایی که باعث تحریک افراد مختلف می‌شوند یکسان نیستند، شدت علایم ظاهر شده نیز در افراد مختلف فرق دارند. هرچقدر زمان قرار گرفتن در معرض عطر بیشتر باشد یا در معرض عطر قوی‌تری قرار بگیرید، علایم ظاهر شده نیز قوی‌تر می‌شوند.
برخی دیگر از علایم حساسیت به عطر به شرح زیر هستند:
• احساس خارش جداره داخلی بینی
• احساس سوزش یا خشک شدن مسیر بویایی
• قرمز شدن و خارش چشم، آبریزش چشم
• سرفه خشک
• عطسه کردن
• سردرد
• گرفتگی بینی

حساسیت به عطر

آلرژی به بوی عطر

زمانی که بدن انسان نسبت به بعضی از موارد واکنش شدید دفاعی نشان می‌دهد می‌گوییم که آن شخص دچار آلرژی شده است. هنگامی که به بوی عطر آلرژی پیدا کردید بدنتان مولکول‌ها و ذرات عطر را ویروس و یا باکتری تشخیص داده است و به همین دلیل سیستم دفاعی بدن دست به کار شده و واکنش نشان می‌دهد. البته این امکان هم وجود دارد که این .ا به الکل هم بدنتان واکنش نشان دهد و شما فقط به بوی الکل حساس شده باشید.

بعضی از عطر‌هایی که از ترکیبات روغنی و ضد حساسیت تشکیل شده‌اند و درصد الکل پایین‌تری دارند که می‌توانید از آن عطر‌ها استفاده کنید تا دچار آلرژی نشوید.

تفاوت حساسیت به عطر و آلرژی

با وجود اینکه حساسیت به عطر در افراد مبتلا به آلرژی هم وجود دارد، اما در عمل نمی‌توانیم به حساسیت به عطر، به چشم یک آلرژی واقعی نگاه کنیم. آن چیزی که تحت عنوان آلرژی از آن یاد می‌شود یکی از واکنش‌های سیستم ایمنی بدن است. پروتئینی تحت عنوان ایمونوگلوبین E (IgE) باعث آغاز واکنش زنجیره‌ای می‌شود که علایم ظاهری آلرژی را به همراه دارد. اما وقتی از حساسیت به عطر صحبت می‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که IgE در چنین شرایطی فعال نمی‌شود.

تحریک مسیر تنفسی ناشی از حساسیت به عطر ممکن است باعث آغاز آلرژی ، یا حملات آسم در برخی افراد شود. این در حالیست که متخصصان هنوز به درک صحیحی از علت ایجاد چنین اثری دست نیافته‌اند.

ترکیباتی که در عطر حساسیت‌زا هستند

ترکیباتی در عطر وجود دارد که می‌تواند شما را تحریک کند تا آن عطر برایتانم آزار دهنده باشد، ترکیباتی مثل سیترونلا، خزه بلوط و ترکیباتی که حاوی ادویه جات هستند می‌تواند حساسیت‌زا باشند ولی در برخی موارد استفاده از این عطر‌ها در جای خاصی از بدن باعث می‌شود که بتوانید بوی عطر مورد علاقه‌تان را قابل تحمل‌تر کنید. مثلا استفاده از آن عطر بعد از حمام و با پوست مرطوب باعث می‌شود غلظت آن عطر کم شود و در نتیجه دیگربوی آن شما را آزار نخواهد داد.

ترکیبات حساسیت‌زا

نحوه جلوگیری از حساسیت به بوی عطر

در اولین قدم بهتر است از مکان‌ها و جاهای معتبر عطرتان را تهیه کنید تا خیالتان نسبت به ترکیبات و اصل بودن آن عطر راحت باشد، البته گران بودن عطر دلیل خوبی نمی‌تواند برای این باشد که شما به ترکیبات آن عطر حساسیت نداشته باشید حساسیت داشتن و یا نداشتن بستگی به خود شخص و سیستم دفاعی بدن آن فرد دارد.

انواع بهترین عطر مردانه از نظر خانم ها
خواندن مطلب

اگر تا به حال سابقه آلرژی به عطر و ادکلن را نداشته‌اید و یک باره دچار حساسیت شدید بهتر است بعد از اسپری کمی صبر کنید چون امکان این وجود دارد که با ملایم شدن بوی عطر آلرژی شما از بین برود ولی اگر آلرژیتان ادامه پیدا کرد بهتر است از عطری با غلظت کمتر استفاده کنید ودر موارد شدید‌تر به پزشک مراجعه کنید.

اگر دچار میگرن و سر دردهای شدید هستید بهتر است از عطرهایی با رایحه تند، گرم و شیرین دوری کنید چون این رایحه‌ها سر درد شما را تشدید خواهند کرد، همچنین عطرهایی که در گروه بویایی ادویه‌ای شرقی قرار دارند و دارای  نت‌های چرمی هستند مناسبتان نیستند و سردردتان را بیشتر می‌کنند و باعث می‌شود نسبت به بوی آن عطر حالت تهوع پیدا کنید.

در زمان بروز حساسیت می‌توانید از مشاوره‌های یک پزشک هم استفاده کنید. پزشک ابتدا شما را معاینه می‌کند تا مطمئن شود دچار آسم یا آلرژی نیستید. اگر دچار این بیماری‌ها نباشید، با اطمینان خاطر ارتباط آن‌ها با علایم حساسیت را رد می‌کند.
انجام آزمایشات پزشکی همچون تست عملکرد ریوی (PET) برای ارزیابی سلامت ریه‌ها مفید خواهد بود. همچنین آزمایشات آلرژی با هدف سنجش میزان آنتی بادی IgE خون ، که در پاسخ به عوامل آلرژی زا همچون دانه‌های گیاهان و گرد و غبار افزایش می‌یابد انجام می‌شوند

رایحه‌ها و عطر‌هایی که خنک و دریایی هستند می‌توانند برای شما مناسب باشند عطرهایی که طیف بوی آن‌ها گلی است می‌تواند به شما آرامش دهد و حال شما را خوب کند.

اگر بعد از تنفس هرگونه عطر یا ماده شیمیایی چنین علایمی را تجربه کردید، حتماً به یک مرکز خدمات درمانی مراجعه کنید:
• تنگی نفس
• خس خس سینه
• خواب آلودگی
• احساس فشار در قفسه سینه
• تپش قلب نامنظم
• درد سینه
• غش کردن

آلرژی به بوی عطر

حساسیت به عطر و راه‌های درمان

بعضی وقت‌ها آلرژی به بوی عطر به قدری آزار دهنده می‌شود که مجبور می‌شوید از دارو یا حتی پماد‌هایی استفاده کنید که این حساسیت را فروکش کند و آن را درمان کند در ادامه راه‌های درمان برای حساسیت ناشی از عطر را بررسی خواهیم کرد.

۱ـ کمپرس آب سرد: برای جلوگیری از التهاب پوستی می‌توانید از کمپرس آب سرد و یا دوش آب سرد استفاده کنید البته فروکش کردن التهاب و حساسیت بستگی به نوع آلرژی شما دارد ولی تا حدی می‌تواند در کاهش خارش و سوزش کمکتان کند.

۲- پماد و کرم ضد حساسیت: التهاب و خارش ناشی از عطر در مرحله اول خیلی شدید و وخیم نیست و می‌توانید با استفاده از پماد‌ها و کرم‌هایی که در داروخانه‌ها به طور آزاد فروخته می‌شوند آن‌ها را درمان کنید.

۳ـ استفاده از دارو: داروهایی وجود دارند که می‌توانید بدون هماهنگی و نسخه پزشک آن‌ها را تهیه کنید که معمولا برای حساسیت فصلی هم استفاده می‌شوند مثل: سیتریزین، لوراتادین، آنتی هیستامین و دیفن هیدرامین
۴- لوسیون و مرطوب کننده: استفاده از لوسیون‌ها و مرطوب کننده‌های گیاهی هم می‌تواند به شما در فروکش کردن خارش و سوزش ناشی از حساسیت عطری کمک کند.

۵ـ اگر فاصله گرفتن از عوامل حساسیت زا غیرممکن است (یا علایم تان برطرف نشدند) ، می‌توانید از داروهای در دسترس برای کنترل حساسیت استفاده کنید. مسکن‌هایی همچون تیلنول (استامینوفن) ، یا داروهای برطرف کننده گرفتگی بینی می‌توانند در برطرف سازی مشکلتان مفید واقع شوند.
اگر حساسیت به عطر باعث تشدید علایم آلرژی یا آسم شود، شما باید از داروهای آسم یا آلرژی برای مهار علایم استفاده کنید.

قهوه و کاربرد آن برای درمان حساسیت به عطر

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا در گالری‌های عطر در هر قفسه یک ظرف دانه‌ی قهوه گذاشته‌اند؟

زمانی که برای تست به فروشگاه‌های عطر و ادکلن میروید زمانی که چند عطر را بو می‌کنید برای اینکه بتوانید بوی عطر دیگر را خوب استشمام کنید فروشنده به شما پیشنهاد می‌کند دانه‌های قهوه را بو کنید تا مجراهای بینی‌تان از بوی عطر قبلی خالی شود.

15 مورد از بهترین عطرها برای قرارهای عاشقانه
خواندن مطلب

قهوه به دلیل کافئینی که دارد می‌تواند به شما آن آرامشی که در زمان بروز حساسیت بهش نیاز دارید را به شما هدیه دهد. در زمان حساسیت به عطر حتما یک مشت دانه‌ی قهوه و یا پودر قهوه را استشمام کنید مطمئن باشید حساسیتتان خیلی سریع از بین می‌رود.

حساسیت به بوی عطر

بهترین ادکل ضد حساسیت کدام است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم عطرهایی با رایحه خنک و دریایی می‌تواند برای کسانی که آلرژی دارند بسیار کارآمد باشند هرچه غلظت عطر کم‌تر باشد احتمال حساسیت به آن عطر هم کم می‌شود.

در ادامه عطرهایی که مناسب کسانی هستند که حساسیت دارند را معرفی میکنیم.

۱- ادو پرفیوم آیدل لانکوم (LANCOME – idol)

این عطر در گروه بویایی چایبر گلی قرار دارد که در سال ۲۰۱۹ در کشور فرانسه به بازار جهانی عطر و ادکلن عرضه شد. این عطر مناسب خانم‌هایی است که جسور و رویا پرداز هستند. آیدل لانکوم عطری خنک بوده و مناسب خانم‌هایی است که به عطر حساسیت دارند و به دنبال عطری با غلظت پایین هستند.

 ادو پرفیوم آیدل لانکوم

۲- چنل چنس (chanel chanc)

این عطر در سال ۲۰۰۳ به بازار عطر و ادکلن عرضه شد. چنل چنس عطری ملایم بوده که در گروه بویایی گلهای مدیترانه‌ای قرار دارد. ترکیبات اصلی این عطر خیلی هوشمندانه انتخاب شده است در اولین  اسانس‌هایی که از این عطر به مشامتان می‌رسد می‌شود به لیمو و آناناس اشاره کرد که این عطر را در دسته عطرهایی قرار می‌دهد که بویی خنک و ملایم دارند که مناسب کسانی است که دچار بیماری میگرن هستند.

chanel chance

۳- میس دیور بلومینگ بوکت (Miss Dior Blooming Bouquet)

این عطر در سال ۲۰۱۴ در کشور فرانسه به بازار عطر و ادکلن عرضه شد. دیور این عطر را در دسته عطرهایی قرار داده که دارای طبع بوی خنک و ملایم است. ترکیبات این عطر از مرکبات و گل‌ها تشکیل شده است که غلظت این عطر را متعادل می‌کند و آن را در دسته عطرهای ضد حساسیت قرار می‌دهد.

miss dor

۴- هوم دیور(dior home)

هوم دیور در سال ۲۰۰۷ در کشور فرانسه به  بازار عطر و ادکلن عرضه شد. فرانسوا دمشی عطار این عطر آن را در گروه بویایی چوبی گلی قرار داده است و طبعی ملایم و کمی گرم را به آن بخشیده است که می‌تواند مناسب آن دسته از آقایانی باشد که درصد حساسیت کمی به عطرها دارند چون این عطر با اینکه دارایی طبعی گرم است ولی از ترکیباتی مثل وانیل و گل‌های بهاری تشکیل شده که بویی ملایم به آن می‌دهد.

dior homme

۵- بولگاری اومنیا کریستالین ( BVLGARI – Omnia Crystalline)

آلبرتو موریلاس عطار معروف در سال ۲۰۰۵ در کشور ایتالیا عطری با طبعی خنک و در گروه بویایی گلی دریایی  به بازار جهانی عطر و ادکلن عرضه کرد. این عطر برای برند بولگاری است که کاملا مناسب کسانی است که به برخی از عطر‌ها آلرژی دارند. موریلاس این عطر را به طوری ترکیب کرده که بوی یخی و خنک آن را می‌‎‌‌توان به وضوح حس کرد و از این عطر لذت برد.

حساسیت به عطر

سخن آخر

برخی از عطرها می‌تواند برای شما حساسیت‌زا باشد که می‌توانید با توجه به میزان آلرژی که دارید از آن جلوگیری و یا آن را درمان کنید. حساسیت به عطر به قیمت و برند آن ربطی ندارد و به ترکیبات آن عطر مربوط می‌شود. حساسیت به عطر مشکل ناشناخته‌ای نیست و خیلی از افراد با آن روبرو هستند. اگر در محیط کار یا منزل دوستان دائماً با مواد تحریک کننده روبرو می‌شوید، یقیناً از حساسیت مزمن به عطر رنج می‌برید. در این مقاله حیات پرفیوم سعی داشته است که شما را برای انتخاب عطر مناسب خود راهنمایی کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا