صورتمراقبت

جوش سرسیاه چیست؟

جوش‌های سرسیاه یک مشکل رایج پوستی هستند که حتی پس از نوجوانی نیز ممکن است باقی بماند. قطر این جوش‌ها بین ۱ تا ۳ میلی‌متر و مخلوطی از سبوم و سلول‌های مرده است که منافذ باز پوست را می‌بندد. این مسئله نوعی پلاگ به نام کومدو یا میکروکیست را تشکیل ‌می‌دهد که در تماس با هوا اکسید ‌می‌شود و رنگ سیاه مشخصی به خود ‌می‌گیرد. منافذی که به این ترتیب مسدود می‌شوند، پس از آن نسبت به باکتری‌ها حساس‌تر می‌شوند و می‌توانند ملتهب شوند.

انواع جوش سرسیاه و نحوه تشکیل آن‌ها

افراد بسته به نوع پوست خود کم و بیش مستعد جوش‌های سرسیاه هستند. این نوع جوش‌ها معمولا در پوست‌های چرب و جایی که میزان چربی پوست زیاد است تشکیل می‌شوند. در این مناطق معمولا دو برابر بیشتر از بقیه قسمت‌های صورت غدد چربی وجود دارد مانند ناحیه  T معروف که شمل پیشانی، بینی و چانه است. دو نوع جوش سرسیاه داریم

  • کومدو باز که به دلیل تجمع سبوم از غده چربی روی پوست صورت ایجاد می‌شود. گاهی اوقات هم ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمون‌ها یا رژیم غذایی باشد.
  • هنگا‌می‌که یکی از منافذ باز شده و آلودگی که آن را مسدود ‌می‌کند، ناخالصی‌ها به داخل منافذ می‌روند و جوش سرسیاه تشکیل می‌شود.

تفاوت بین جوش سر سیاه و سر سفید چیست؟

جوش‌های سرسفید به دلیل مسدود شدن منافذ ایجاد می‌شوند، با این تفاوت که آن‌ها فقط در زیر پوست قرار دارند و هوا نمی‌تواند به آنها برسد، بنابراین رنگ پوست تغییر نمی‌کند. اما یک برآمدگی کوچک ایجاد ‌می‌کنند که ‌می‌تواند در لمس دردناک باشد و گاهی اوقات برای چندین هفته باقی می‌ماند و سپس ناپدید می‌شود یا به جوش تبدیل می‌شود.

تفاوت جوش سرسیاه و سر سفید

نوع پوست خود را شناسایی کنید

برای داشتن یک روتین خوب مراقبت از پوست صورت، مهم است که نوع پوست خود را بشناسید و بدانید که پوست شما جزو پوست‌های خشک است یا چرب.

  • پوست خشک و حساس: اگر پوست خشک و حساسی دارید، به خصوص بعد از دوش گرفتن یا پاکسازی پوست، احساس سفت شدن پوست خواهید داشت. اگر سریع تحریک می‌شود یا قرمزی دارد احتمالاً به این دلیل است که پوست شما خشک و حساس است. بنابراین بهتر است تا دوبار در روز پوستتان را آبرسانی کنید.
  • پوست چرب: اگر پوست چربی دارید، پس از شستن پوستتان احساس طراوت و شادابی می‌کنید. پوست براق شما سبوم اضافی را نشان ‌می‌دهد و چربی تولید می‌کند که بهتر است با ماسک‌های خاک رس و مراقبت، سبوم پوست خود را کنترل کنید.
میسلار واتر چیست و چه کاربردی دارد؟
خواندن مطلب

آیا جوش‌های سر سیاه خود به خود از بین ‌می‌روند؟

با اینکه بعد از نوجوانی و متعادل شدن هورمون‌ها تولید سبوم پوست کاهش ‌می‌یابد که منجر به کم شدن جوش‌های سرسیاه می‌شود، اما در بسیاری از بزرگسالان، جوش‌های سر سیاه همچنان باقی ‌می‌مانند و خود به خود از بین نمی‌رود. اگر پوست شما مستعد جوش‌های سرسیاه است یا این جوش‌ها به آکنه‌های شدید تبدیل ‌می‌شوند، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

نحوه از بین بردن جوش‌های سرسیاه

برای داشتن پوستی سالم و از بین بردن جوش سرسیاه کار‌های اصولی و ساده‌ای می‌شود انجام داد. فقط باید این روش‌ها را بلد باشید و کمی‌ حوصله نشان‌دهید تا با روش‌های نادرست باعث ایجاد جای زخم و مشکلات پوستی نشوید.

رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و اصولی به کیفیت پوست شما کمک ‌می‌کند. با خوردن بیش از حد قند و چربی، کبد خود را بیش از حد فعال ‌می‌کنید و سموم دوباره وارد گردش خون ‌می‌شوند و به دنبال خروجی دیگری ‌می‌گردند که این خروج از طریق پوست است. برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب همیشه میوه‌ها و سبزیجات تازه خام را ترجیح دهید. غذاهای غنی از امگا۳ و روی به مراقبت از پوست شما کمک ‌می‌کند و به آن درخشندگی می‌بخشد.

‌تمیز کردن پوست

شستشوی پوست روزانه، صبح و عصر، به آرا‌می‌و با محصولات مناسب ضروری است. آب یک میسلار طبیعی و ارگانیک ایده‌آل است. پاکسازی پوست از ناخالصی‌ها و سلول‌های مرده ای که منافذ را ‌می‌بندند باعث کاهش تولید و تجمع سبوم روی پوست شما می‌شود.

آبرسانی کردن پوست

پوست خشک، پوست بدون سبوم نیست بلکه پوست برای مبارزه با خشکی سبوم تولید ‌می‌کند. به لطف یک کرم سبک و ارگانیک خوب، صبح و عصر پوست خود را آبرسانی کنید و از هیدراتاسیون درونی بدن هم غافل نشوید.

ماسک زغال فعال یا خاک رس

زغال فعال و خاک رس به ویژه در از بین بردن جوش سرسیاه موثر هستند زیرا ناخالصی‌ها را جذب ‌می‌کنند. این ماسک‌ها بهتر است بیش از یک بار در هفته استفاده نشوند.

ماسک زغال فعال

اسکراب

لایه برداری یکی از راه‌های خوب برای مبارزه و از بین بردن جوش‌های سرسیاه است. هر چه پوست شما چرب‌تر باشد، بیشتر به آن نیاز خواهید داشت. این کار شامل لایه برداری بسیار ملایم پوست با یک محصول مناسب حاوی ذرات ساینده کوچک است که سلول‌های مرده را از روی پوست پاک می‌کند و خطر مسدود شدن منافذ را از بین ‌می‌برد.این کار را هفته‌ای ۱ تا ۲بار انجام دهید.

تفاوت تونر با میسلار واتر در چیست؟
خواندن مطلب

استفاده از ابزار

قلم کمودون ابزاری فلزی و کوچکی است که برای تخلیه اصولی جوش‌ سرسیاه استفاده می‌شود. این قلم روی جوش‌های سرسیاه بزرگ موثرتر است. قبل و بعد از استفاده از این ابزار حتما آن را ضدعفونی کنید.

حمام بخار

حمام بخار یکی از راحت‌ترین روش‌های خارج کردن این نوع جوش است. در این روش منافذ صورت باز می‌شوند و جوش‌ها به راحتی خارج می‌شوند. برای جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی بهتر است بعد از خارج شدن مواد با آب میسلار ناحیه را تمیز کنید.

جاروبرقی جوش‌های سرسیاه

این جاروبرقی یک دستگاه الکتریکی کوچک است که به صورت مکانیکی و  مکشی که دارد جوش‌های سر سیاه را استخراج ‌می‌کند. ‌در این روش می‌توانید قدرت جذب و مکش را تنظیم کنید. این روش دردناک نیست.

از بین بردن جوش سرسیاه بینی

بینی جزو مناطقی از صورت است که تقریبا در تمام افراد با هر نوع پوستی(خشک، چرب یا مختلط) این جوش‌های سرسیاه ایجاد می‌شود. با استفاده از ماسک‌های طبیعی می‌توانید با جوش‌های این ناحیه مقابله کنید.

  • گوجه فرنگی: به سادگی یک گوجه فرنگی ارگانیک را برش داده و یکی را روی بینی خود قرار دهید. بگذارید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بماند. خاصیت رسوب‌ زدایی و ضد عفونی کنندگی گوجه فرنگی باعث ‌می‌شود که روی جوش سرسیاه اثر کند و در عین حال پوست شما را مرطوب کند.
  • سفیده تخم مرغ: در این روش یک سفیده تخم مرغ را با همزن بزنید و چند قطره لیموی تازه به آن اضافه کنید. این ترکیب را روی بینی و ناحیه  T  بمالید و بعد از گذشت حدود یک ربع آن را بشویید.
ماسک صورت گوجه‌ فرنگی

روش‌های پیشگیری از جوش‌های سر سیاه

روش‌های پیشگیری از جوش سرسیاه مانند روش‌های از بین بردن آن‌ها است که نیاز به یک رژیم غذایی متعادل و روتین مناسب با پوست صورت شما دارد تا بخش بزرگی از عوامل ایجاد جوش‌های سرسیاه از بین برود.

از عوامل دیگری که در سلامت پوست شما و ایجاد این جوش‌ها نقش دارند می‌توان به کمبود خواب منظم، استرس و به ویژه استرس طولانی مدت، آلودگی هوا و آنچه ‌می‌خوریم و البته شیوه زندگی بهداشتی، دخانیات، الکل، مواد مخدر اشاره کرد.

 

مراقبت در منزل

حتما به خاطر داشته باشید که در خانه این نوع جوش‌ها را با دست لمس نکنید زیرا خطر عفونت و به وجود آمدن آکنه وجود دارد. از طرفی هم ممکن است که جوش‌ها را به طور ناقص تخلیه ‌‌کنید و باعث ایجاد التهاب ‌روی پوست شوید. برای رفع این مشکلات در خانه می‌توانید از درمان‌های طبیعی و ماسک‌های خانگی استفاده کنید.

  • ماسک جوش شیرین: برای درست کردن این ماسک به ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین و ۱ قاشق غذاخوری آب معدنی نیاز دارید. این مواد را با هم مخلوط کنید تا بافت خمیری به دست آورید که به راحتی قابل استفاده باشد. این ترکیب را با استفاده از یک براش سیلیکونی مخصوص ماسک به ناحیه T صورت بمالید. پس از گذشت ۵ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. یک پد پنبه ای آغشته به میسلار را برای پاکسازی به صورت بمالید. جوش شیرین خواص جالبی دارد و از بین بردن جوش سرسیاه و آکنه را آسان تر ‌می‌کند.
  • ماسک خاک رس سبز : به ۱ قاشق غذاخوری پودر خاک رس سبز بسیار ریز،۲ قاشق غذاخوری آب معدنی و ۱ قاشق چایخوری روغن نباتی هویج نیاز دارید. همه چیز را در یک کاسه بریزید و به جای آن با قاشق چوبی هم بزنید، خاک رس فلز را دوست ندارد. مخلوط را روی صورت که قبلا تمیز کرده اید بمالید. بگذارید پانزده دقیقه بماند و سپس با آب زلال بشویید. این ماسک “ضد جوش سر سیاه” برای پوست‌های چرب یا مختلط عالی است. خاک رس سبز مانند روغن نباتی هویج جذب ‌می‌شود و به بهبودی کمک ‌می‌کند. از شر کثیفی‌ها و ناخالصی‌هایی که منافذ را ‌می‌بندند خلاص ‌می‌شود.
پنج دلیل برای اینکه در تمامی روزها از کرم ضدآفتاب استفاده کنید
خواندن مطلب
ماسک خاک رس
  • ماسک با خاک رس معدنی و روغن‌های گیاهی : در ساخت این ماسک خونگی به ۱ قاشق غذاخوری خاک رس ، ۱ قاشق غذاخوری روغن گیاهی سیاهدانه و ۲ قاشق غذاخوری اسطوخودوس نیاز است. این مواد را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا خمیر یکدستی به دست آید. قبل از استفاده صورت خود را بشویید. مخلوط را روی پوست خود بمالید و بگذارید حدود پانزده دقیقه بماند سپس به آرا‌می‌ بشویید. خاک رس سبوم اضافی پوست و ناخالصی‌هایی که باعث تشکیل جوش‌های سرسیاه می‌شود را از بین ‌می‌برد و اسطوخودوس هم باعث نرم شدن می‌شود. این ماسک برای انواع انواع پوست چرب، خشک، مختلط و معمولی مناسب است.
  • سفیده تخم مرغ: در این ماسک به سفیده یک تخم مرغ و یک لایه از دستمال کاغذی نیاز دارید. سفیده تخم مرغ را در ظرفی بریزید و با همزن بزنید تا کف کند. سپس یک لایه سفیده همزده را را با یک برس روی بینی و ناحیه T صورت بمالید و یک لایه دستمال روی آن قرار دهید. این کار را ۳ تا ۴ بار انجام دهید  صبر کنید تا ماسک سفت شود. بعداز گذشت حدود ۳۰ دقیقه صورت خود را کاملا بشویید. از برخورد این ماسک به ابروها، مژه‌ها و دور چشم خودداری کنید. سفیده تخم مرغ باعث نر‌می‌ و لطافت پوست و جمع شدن منافذ پوست ‌می‌شود.

سخن آخر

افراد بسته به نوع پوست خود کم و بیش مستعد جوش‌ سرسیاه هستند و خلاصی از این جوش‌ها ممکن نیست. حیات پرفیوم در این مقاله به شما کمک می‌کند تا با روش‌های گفته شده ساده و اصولی با این مشکل مقابله کنید و از ایجاد این نوع جوش‌ها پیشگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا