پوستمراقبت

جوش زدن با لوازم آرایشی

استفاده از لوازم آرایشی به صورت مداوم باعث بسته شدن منافذ پوست و در نتیجه زدن جوش می‌شود. در این مطلب، حیات پرفیوم شما را با نحوه پیشگیری و درمان جوش زدن با لوازم آرایشی آشنا می‌کند.

آرایش کردن بخش مهمی از برنامه روزانه بسیاری از افراد است، اما ممکن است تعجب کنید که آیا لوازم آرایش می‌تواند باعث جوش شود یا خیر؟ این سوال مدتی است که موضوع بحث درماتولوژیست‌ها و متخصصان پوست شده است.

برخی افراد معتقدند که لوازم آرایشی می‌تواند منافذ را مسدود کند و منجر به تشکیل جوش شود. درحالی که برخی دیگر بر این باورند که اگر لوازم آرایشی فقط به صورت شبانه روزی بر روی پوست باشد منجر به جوش می‌شود. در این مقاله حیات پرفیوم به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا آرایش باعث ایجاد جوش می‌شود یا خیر؟ همچنین در مورد تعدادی از اقدامات پیشگیرانه و درمانی که می‌تواند به جوش ناشی از آرایش  کمک کند، صحبت کرده‌است.

آیا آرایش باعث جوش می‌شود؟

انواع مختلفی از آرایش وجود دارد که می‌تواند اثرات متفاوتی بر روی پوست داشته باشد. برخی از موادی که معمولا در محصولات آرایشی یافت می‌شوند، مانند سیلیکون یا روغن‌های خاص، می‌توانند به طور بالقوه در ایجاد جوش نقش داشته باشند. اما از سوی دیگر، برخی از این محصولات به طور خاصی طراحی شده‌اند که جوش‌زا نباشند، به این معنی که کمتر احتمال دارد منافذ را مسدود کرده و باعث جوش شوند.

به طور کلی، پاسخ به اینکه آیا آرایش باعث ایجاد جوش می‌شود، یک پاسخ بله یا خیر ساده نیست. این مسئله ممکن است به عواملی مانند نوع پوست فرد، محصولات آرایشی مورد استفاده و چگونگی پاکسازی مداوم و موثر پوست بستگی داشته باشد.

پنج دلیل برای اینکه در تمامی روزها از کرم ضدآفتاب استفاده کنید
خواندن مطلب

علت جوش زدن با لوازم آرایش چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده مکرر از لوازم آرایشی کومودوژنیک با بروز بیشتر جوش مرتبط است، زیرا این محصولات معمولاً حاوی موادی مانند رنگ‌های مصنوعی، روغن‌ها، عطرها و مواد نگهدارنده هستند که می‌توانند پوست مستعد جوش را تحریک کنند. این مواد منجر به تجمع سموم و سلول‌های مرده پوست در منافذ و در نتیجه تشکیل کومودون‌ و جوش می‌شوند. علاوه بر این، استفاده از محصولات انسدادی که عرق و چربی را روی پوست نگه می‌دارند نیز می‌تواند در ایجاد جوش توسط لوازم آرایشی نقش داشته باشند.

دلیل جوش زدن با لوازم آرایشی، سموم و مواد کودوژنیک موجود در محصولات آرایشی است که باعث بسته شدن منافذ پوست شده و آن را تحریک می‌کند. در نهایت این موضوع منجر به ایجاد کومدون‌ها (جوش‌های سر سیاه و سر سفید) می‌شود.

یک مطالعه نشان داده است که بعضی از مرطوب‌کننده‌ها و محصولات پودر تالک ممکن است منجر به افزایش جوش‌های آرایشی شوند که در این صورت با تعویض محصولات به مدت کمتر از سه هفته ظاهر پوست بهبود می‌یابد. این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از لوازم آرایشی ممکن است تأثیراتی بر سلامت پوست داشته باشد.

چرا جوش میزنم

استفاده از لوازم آرایشی با  مواد روغنی، شستن بیش از حد پوست یا با پاک کننده‌های نامرغوب مانند صابون‌های با pH 8.0 نیز می‌تواند باعث به وجود آمدن این نوع جوش شود. همچنین استفاده از برس‌های آرایشی یا اپلیکاتورهایی که به‌درستی تمیز نشده‌اند نیز می‌تواند به ایجاد جوش آرایشی کمک کنند.

ترکیباتی که باعث جوش می‌شوند

به طور کلی در حالی که خود آرایش کردن ممکن است لزوماً باعث جوش نشود، ولی برخی از موادی که معمولاً در محصولات آرایشی یافت می‌شوند می‌توانند در ایجاد جوش نقش داشته باشند. اگر مستعد جوش زدن هستید، مهم است که محصولات آرایشی را انتخاب کنید که برچسب ضدجوش دارند و به لیست مواد تشکیل‌دهنده توجه کنید تا از مواردی که برای پوست مستعد جوش، مشکل‌زا هستند اجتناب کنید.

متخصصان پوست موافق هستند که برخی از موادی که معمولا در لوازم آرایش یافت می‌شود می‌توانند در ایجاد جوش، نقش داشته باشند. این مواد شامل: عطر، روغن، سیلیکون، پارابن و رنگ هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • عطرها: عطرها اغلب به محصولات آرایشی اضافه می‌شوند تا رایحه‌ای دلپذیر به آن‌ها ببخشند، اما باعث تحریک پوست و ایجاد التهاب شده که می‌تواند منجر به ایجاد جوش شود. در واقع عطرها جزو پنج آلرژی رایج در لوازم آرایشی برای پوست هستند.
  • سیلیکون‌ها: یکی دیگر از مواد رایج در لوازم آرایش سیلیکون‌ها هستند که می‌توانند به ایجاد جوش کمک کنند و منافذ پوست را ببندند. با این حال همه سیلیکون‌ها مثل هم نیستند و برخی از آنها نسبت به بقیه کمتر باعث ایجاد جوش می‌شوند.
  • پارابن‌ها: پارابن‌ها مواد نگهدارنده‌ای هستند که معمولا در لوازم آرایش یافت می‌شوند و می‌توانند در برخی افراد باعث تحریک و التهاب شوند.
  • رنگ‌ها: در نهایت رنگ‌ها نیز می‌توانند پوست را تحریک کنند و باعث جوش زدن با لوازم آرایشی شوند. به طور خاص رنگ‌های قرمز به احتمال زیاد باعث واکنش‌های آلرژیک و التهاب می‌شوند.
رتینول؛ فواید رتینول برای پوست چیست؟
خواندن مطلب

چگونه از شر جوش زدن با لوازم آرایشی خلاص شویم؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با مصرف برخی از لوازم آرایشی جوش میزنید، می‌توانید با رعایت اقدامات احتیاطی از بروز آن جلوگیری کنید. در ادامه به تعدادی از این نکات میپردازیم:

  • محصولاتی که باعث ایجاد جوش می‌شوند را شناسایی کنید.
  • برس‌ها و اسفنج‌های آرایش خود را یک بار در هفته با شوینده مخصوص بشویید.
  • هر روز صبح و شب صورت خود را با یک پاک کننده ملایم مثل میسلار واتر شسته تا هرگونه آرایش و آلودگی‌ که می‌تواند منافذ شما را مسدود کند از بین برود.
  • برای مرطوب نگه داشتن پوست از یک مرطوب کننده بدون چربی استفاده کنید.
  • از لمس صورت خود در طول روز خودداری کنید.

درمان موضعی جوش بدون نسخه مانند اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید، ترتینوئین، کلیندامایسین فسفات، اسپیرونولاکتون و آداپالن را امتحان کنید.

درمان جوش ناشی از استفاده لوازم آرایشی

اگر جوش ناشی از لوازم آرایشی شما شدید است یا درمان‌های بدون نسخه پاسخ نمی‌دهد، با یک متخصص پوست مشورت کنید. آنها ممکن است درمان‌های موضعی قوی‌تر یا داروهای خوراکی را برای کمک به درمان جوش شما تجویز کنند.

کرم پودری که باعث جوش نشود

به یاد داشته باشید که پیشگیری آسان‌تر از درمان آن است، بنابراین هنگام انتخاب محصولات مراقبت از پوست و آرایشی مواظب باشید تا از بروز جوش و بدتر شدن این نوع جوش جلوگیری کنید.

چگونه برس و اسفنج آرایش را تمیز کنیم؟

هرگز نباید برس و اسفنج‌های آرایشی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و باید آنها را در هفته یکبار بشویید تا از پوست خود محافظت کنید و باکتری‌های مضر را از بین ببرید.

کلاژن چیست + فواید کلاژن برای پوست
خواندن مطلب

در هنگام تمیز کردن براش و برس‌های آرایشی به نکات زیر دقت کنید:

  • سر برس را به طور کامل زیر آب نبرید. نوک برس‌های خود را با آب گرم بشویید تا باقی مانده آرایش پاک شود.
  • یک کاسه را با آب گرم و یک قاشق غذاخوری شامپوی ملایم پر کنید.
  • نوک برس را در کاسه بچرخانید و سپس برس را در کف دست خود ماساژ دهید.
  • نوک برس را زیر آب جاری بشویید.
  • این فرآیند را تا زمانی تکرار کنید که آب از کثیفی پاک شود.
  • رطوبت اضافی را با یک دستمال کاغذی تمیز بگیرید.
  • اجازه دهید برس‌های شما روی یک حوله تمیز خشک شوند و نوک آن از لبه پیشخوان آویزان باشد.

نتیجه‌گیری

جوش زدن در اثر استفاده از برخی محصولات آرایشی که منافذ پوست را مسدود کرده ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از جوش زدن با لوازم آرایش، مهم است محصولاتی را انتخاب کنید که غیر کومودون‌زا و فاقد چربی باشند. همچنین داشتن روتین پوستی مراقبت از صورت که شامل پاکسازی و مرطوب‌سازی منظم برای اطمینان از سلامت پوست است، ضروری است.

اگر به جوش آرایشی مبتلا شده اید، سعی کنید محصول آرایشی ایجاد کننده این مشکل را شناسایی کرده و استفاده از آن را متوقف کنید. در صورت تداوم یا بدتر شدن جوش از یک متخصص پوست مشاوره بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا