عطر و ادکلن

تفاوت بوی عطر در افراد مختلف

هیچ‌کس نمی‌داند که شیمی بدن واقعا به چه معنا است اما در بیشتر منابع علت تفاوت بوی عطر در افراد مختلف متفاوت بودن ساختار شیمیایی پوست‌ها بیان شده است. طبق اطلاعات موجود در منابع مختلف هر نوع پوست ساختار شیمیایی و PH منحصر به فرد خود را دارد و این موضوع باعث تفاوت بوی عطرها در افراد مختلف می‌شود.

البته تنها ساختار شیمیایی بدن در این موضوع تاثیرگذار نیست و بسیاری از عوامل دیگر مانند میزان عرق کردن و بوی متفاوت عرق هر فرد هم در متفاوت بودن بوی عطرها موثر است. برای همه ما پیش آمده که بوی عطر فردی را بپسندیم اما زمانی که همان عطر را خریداری کرده و از آن استفاده می‌کنیم، با بویی متفاوت مواجه می‌شویم. بوی عطر در هر فرد متفاوت است و این موضوع دلایل مختلفی دارد.

به علاوه نحوه استفاده از عطر هم در تفاوت بوی آن موثر است، برای مثال عطری که مستقیما روی نبض زده شود با عطری که روی لباس زده می‌شود، بویی متفاوت دارد. در ادامه با سه مورد از معتبرترین دلایلی که باعث تفاوت رایحه عطر در افراد مختلف می‌شوند، آشنا خواهید شد.

۱. نوع پوست

اولین عامل موثر در تفاوت بوی عطر در افراد مختلف، نوع پوست است. واکنش عطر در پوست‌های خشک و مایل به خشک نسبت به پوست مرطوب متفاوت است. به همین دلیل بهترین زمان استفاده از عطر به گفته بسیاری از کارشناسان بعد از حمام کردن دزست زمانی که پوست هنوز رطوبت دارد و چربی‌ زیادی در سطح آن وجود ندارد است تا مانع جذب بو توسط پوست شود. البته حداقل چربی پوست برای پخش بوی بهتر عطر مورد نیاز است، طبق یک قاعده کلی بوی عطر زمانی بهترین حالت خود را خواهد داشت که پوست چربی نرمال، طبیعی و رطوبت به اندازه داشته باشد.

5 تا از محبوب ترین رایحه های تاریخی
خواندن مطلب

استفاده از محصولاتی مانند پاک کننده‌ها یا اسکراب‌های شنی که رطوبت و چربی پوست را از بین می‌برند، باعث کاهش بوی عطر می‌شوند، بنابراین اگر به پخش بوی خوب عطر خود علاقه دارید بهتر است از محصولات ملایم برای رسیدگی به پوست استفاده کنید. عامل دیگر موثر در تفاوت بوی عطر، میزان چربی پوست است. برای مثال عطرهایی با نت بویایی وانیل روی پوست چرب بوی چندانی ندارند اما نت بویایی مرکبات در پوست چرب به خوبی احساس می‌شود.

تفاوت بوی عطر در افراد مختلف

۲. PH پوست

دیگر عامل موثر در تفاوت بوی عطرها، PH پوست است. PH یا میزان اسیدی و قلیایی بودن چربی پوست در هر فرد تفاوت دارد و این موضوع باعث تفاوت اثر محصولات آرایشی به خصوص عطر در افراد مختلف می‌شود. البته PH بدن هرگز ثابت نیست و وضعیت داخلی و نوع بیماری‌هایی که فرد به آن‌ها مبتلا است در این موضوع تاثیرگذار است. برای مثال در صورت ابتلا به اگزما، بیماری‌های کلیوی یا دیابت، PH پوست کمی اسیدی خواهد شد، در حالی که آلودگی هوا، آب سخت و محصولات آنتی باکتریال پوست را قلیایی می‌کنند.

پوست لطیف‌تر با PH مناسب بهترین بوی عطر را دارد و پوست قلیایی که حتی ممکن است ناشی از تعریق بدن باشد هم بوی عطر را تغییر داده و کمتر می‌کند. معمولا به افرادی که پوست اسیدی دارند، توصیه می‌شود که از پرفیوم و ادوپرفیوم‌هایی با حداقل 20 درصد عطر استفاده کنند اما افرادی که پوست قلیایی دارند امکان استفاده از عطرهایی با غلظت کمتر هم دارند. درمان بیماری‌های پوستی، استفاده از محصولاتی که PH پوست را در سطح نرمال نگه می‌دارند و استفاده از عطر مناسب بر اساس نوع پوست تاثیر PH در بوی عطر را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

معرفی بهترین عطرهای گوچی گیلتی برای زنان
خواندن مطلب

۳. رژیم غذایی

رژیم غذایی دیگر عامل موثر در تفاوت بوی عطر در افراد مختلف است. خوشبختانه تعداد غذاها و نوشیدنی‌هایی که روی پوست بدن تاثیر گذاشته و باعث تفاوت بوی عطر در بدن‌های مختلف می‌شوند، چندان زیاد نیست اما همین استثنائات حداقلی هم تاثیر زیادی در این موضوع دارند. برای مثال بعضی از سس‌های بسیار تند یا مشروبات الکلی چربی و تعریق را افزایش داده و با قلیایی کردن پوست در بوی عطر تاثیر می‌گذارند یا نان سیر، پوست را اسیدی می‌کند و از این طریق باعث تفاوت بوی عطر در بدن‌های مختلف می‌شود.

به علاوه نوع آنزیم‌هایی که در اثر مصرف غذاهای مختلف در بدن تولید می‌شوند نیز متفاوت است و این عامل هم در تفاوت بوی عطر برای افراد مختلف، تاثیر دارد. به عنوان مثال، سیر ماده‌ تولیدکننده بعضی آنزیم‌ها است که کبد قادر به از بین بردن آن‌ها نیست. این آنزیم‌ها در جریان خون آزاد شده و از طریق تعریق به سطح پوست می‌رسند و در بوی عطر تاثیر می‌گذارند.

بوی عطر در افراد مختلف

سایر عوامل موثر در تفاوت بوی عطر

به جز عواملی که در بالا ذکر شد، مسائل دیگری هم در تفاوت بوی عطر در افراد مختلف تاثیرگذار هستند که یکی از آن‌ها ارزیابی ذهنی است. گاهی‌اوقات سلول‌های بویایی و مغز به بوی یک عطر عادت می‌کنند اما زمانی که همان بو توسط فرد دیگری استفاده شود، بسیار خوب و خوشایند خواهد بود. به علاوه نوع محصولات بهداشتی، روتین پوستی و مواد شوینده‌ای که برای نظافت پوست استفاده می‌شوند هم در این عامل تاثیرگذار هستند.

محل استفاده از عطر مانند استفاده مستقیم روی نبض یا لباس، پوشاندن محل عطر با لباس یا باز بودن آن و بسیاری مسائل دیگر هم در تفاوت بوی عطر در بدن‌های مختلف موثر هستند. اطلاع از نحوه عملکرد رایحه عطرها روی بدن و بهترین روش برای پخش و استفاده از آن کمک می‌کند تا از عطر مورد علاقه خود، بیشترین لذت را ببرید. 

تاپ نوت عطر چیست؟
خواندن مطلب

نتیجه‌ گیری

تغییر بوی هر عطر و ادکلنی بر روی بدن بستگی به نوع پوست و میزان تعریق سطح بدن دارد. در این مقالهحیات پرفیوم سعی داشته تا شما عزیزان را در رابطه با این موضوع آگاه سازیم تا نسبت به پوست و PH سطح پوست خود عطر و ادکلن مناسب خود را تهیه کنید. در برخی مواقع دقت به این مسائل جزئی نتیجه بسیار خوب و رضایت بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا