عطر و ادکلن

رایحه گریپ فروت در عطرسازی

گریپ فروت Grapefruit یکی از رایج ترین اسانس‌های مورد استفاده در نت‌های بالایی بسیاری از فرمولاسیون‌های عطر و ادکلن‌های مدرن است. رایحه گریپ فروت در عطرسازی یکی از اجزای اصلی عطرهای چوبی ، معطر و سبک‌تر که در تابستان استفاده می‌شود است.

گریپ فروت عضوی از خانواده مرکبات است، رایحه نشاط آور و در عین حال شیک این میوه منحصر به فرد و متفاوت از رایحه دیگر مرکبات است. مانند تمام مرکبات، گریپ فروت نیز نوعی هسپریدوم بوده که مانند یک توت بزرگ است که پوست زخیمی دور آن را گرفته است.

رایحه گریپ فروت معمولا طبع عطر را تعیین می‌کند. نت‌های گریپ فروت سفید تلخ و تیز هستند، در حالی که نت‌های گریپ فروت صورتی و قرمز شیرین و ملایم هستند.

به عنوان یک نت بالا در بسیاری از فرمولاسیون‌هایی که توسط عطرسازان مطرح دنیا ساخته شده است، ویژگی این رایحه بخشیدن حسی تازه، با طراوت و شاداب به نت‌های بعدی ادو پرفیوم‌ها است.

تاریخچه گریپ فروت Grapefruit

تاریخچه مختصری از گریپ فروت در ایالات متحده را بهتر است بدانید. برخلاف سایر مرکبات که دارای تاریخچه غنی، رنگارنگ و باستانی هستند، گریپ فروت یک گونه نسبتاً جدید است که برای اولین بار در باربادوس دیده شد و در سال۱۷۵۰ توسط یک شخص ساکن ولز به نام کشیش گریفیث هیوز که آنها را به عنوان میوه ممنوعه در The Natural History توصیف کرد، ثبت شد.

معرفی عطر دیور هوم اینتنس (Dior Homme Intense)
خواندن مطلب

او که عاشق طبیعت بود، در یک ماموریت شخصی برای کشف درخت این درخت به باغ‌های مرکباتی زیادی سر زد. وی وقتی گریپ فروت بزرگی را که از شاخه‌های درخت آویزان بود را دید به یاد سیب طلایی کتاب مقدس افتاد، و این تصور خیال‌انگیز به محبوبیت گریپ فروت و این باور که «میوه ممنوعه» باغ عدن است کمک کرد. گریپ فروت، مانند پرتقال، ترکیبی از سایر مرکبات است.

عطر و ادکلن با اسانس گریپ فروت

محبوبیت گریپ فروت در ایالات متحده

نمونه‌های پرتقال از پوملو گرفته تا ماندارین همه از خانواده مرکبات هستند، در حالی که گریپ فروت ترکیبی  بین پوملو و پرتقال شیرین جامائیکایی است که در بیان ساده‌تر خود ترکیبی از پوملو و ماندارین هستند. گیاه شناسان و متخصصان بر این باور هستند که این نام به این دلیل به وجود آمده است چون میوه در خوشه‌های انگور مانند رشد می‌کند. اگرچه این اصطلاح اولین بار توسط یک کشاورز جامائیکایی ابداع شد، اما برای اولین بار در سال ۱۸۱۴ در آثار علمی‌گیاه شناس جان لونان به چاپ رسید.

گریپ فروت در سال ۱۸۲۳ توسط یک تاجر، کنت اودت فیلیپ، که اولین ساکن دائمی‌و غیر بومی‌در این ایالت بود، به فلوریدا آورده شد. جالب است بدانید فلوریدا تا به امروز بزرگترین تولید کننده گریپ فروت در جهان است.  این میوه در ابتدا به دلیل پوست ضخیم غیرعادی آن محبوبیتی نداشت.

این میوه تا اواخر دهه ۱۹۲۰، زمانی که صنعت رو به رشد مرکبات به سرعت در حال گسترش بود، به عنوان یک میوه عجیب و غریب در نظر گرفته می‌شد. گریپ فروت از دهه۱۹۴۰  در ایالات متحده مورد علاقه خانواده‌ها و افراد جوان شد.

عطر نوستالژی مردانه و زنانه؛ معرفی ۱۴ عطر قدیمی
خواندن مطلب

انواع گریپ فروت در عطرسازی

تفاوت‌های قابل توجهی در مشخصات بوی گریپ فروت وجود دارد که بر اساس انواع متفاوت آن، از خشک‌ترین گریپ فروت سفید تا آبدارترین قرمز یاقوتی دسته‌بندی می‌شود.

رایحه گریپ فروت قرمز

این نوع گریپ فروت بسیارکمیاب است که دارای رایحع‌ای تلخ و ترش است. گریپ فروت به ندرت به طور طبیعی در ترکیبات مرکباتی استفاده می‌شود زیرا ترکیبات سولفوریک موجود در اسانس‌ این کیوه مرکباتی فرارتر از دیگر ترکیبات عطر هستند و می‌توانند رایحه‌هایی تولید کنند که به مرور زمان تغییر بو بدهند ویا از بین بروند.

گریپ فروت معمولاً به عنوان نت بالایی در عطر استفاده می‌شود، اما به دلیل ماهیت مصنوعی آن می‌تواند به عنوان نت میانی و حتی گاهی اوقات به عنوان نت پایه استفاده شود.

نت مرکبات در عطرسازی

این میوه پر خاصیت به خوبی بانت‌هایی مثل ریحان تند، روایح سبز، اسطوخودوس ، چوب سرو و یلانگ یلانگ غنی و گرمسیری ترکیب می‌شود. همچنین یکی از رایج‌ترین اسانس‌های مورد استفاده در عطرهای زنانه است.

بو و رایحه گریپ فروت بسیار قوی و شادی بخش است که می‌تواند احساس خوبی را در شما ایجاد کند. رایحه تلخ و درخشان گریپ فروت به عطرهای تابستانی خاصیت خنک کنندگی می‌بخشد .

گریپ فروت در کرم ضد آفتاب

خواص این میوه جادویی بسیار آرامش بخش‌تر از پرتقال و لیمو و ترکیب عناصر شیرین، تلخ، ترش و چوبی دیگر است. گریپ فروت را برای عطرها و فرمولاسیون‌ها و همچنین طمع دهنده‌ها و کرم‌های ضد آفتاب هم استفاده می‌شود. با توجه به اینکه روغن گریپ فروت کم هزینه‌تر و از نظر تلخی مشابه همان میوه است، اغلب به عنوان مکمل ترنج در نت آغازی بسیاری از عطرها استفاده می‌شود.

آیا عطر به جواهرات آسیب می‌زند؟
خواندن مطلب

Nootkatone، ترکیب ارگانیک طبیعی که رایحه متمایز خود را ارائه می‌دهد، می‌تواند به خوبی در قلب اکثر فرمولاسیون‌های عطر ماندگار شود.

خواص گریپ فروت

این میوه جادویی که از خانواده مرکبات است خواص بسیاری دارد که می‌توانید از خاصیت آنتیبیوتیکی آن در زمان سرما خوردگی استفاده کنید و مقاومت بدنتان را افزایش دهید. یکی دیگر از خواص گریپ فروت داشتن ویتامین C  است. همینطور آب و عصاره این میوه مرکباتی می‌تواند به کاهش وزن و تصفیه خون کمک می‌کند.

سخن آخر

رایحه تلخ و شیرین گریپ فروت می‌تواند احساس طراوت را در شما زنده کند. اهمیت گریپ فروت در عطرسازی بسیار زیاد است و بیشتر در عطرهایی استفاده می‌شود که مناسب فصل تابستان و گرما هستند. در این مقاله حیات پرفیوم سعی داشته است تا شما عزیزان را با این رایحه جادویی آشنا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا