عطر و ادکلن

ارزش خرید عطرهای گران‌ قیمت

ارزش خرید عطرهای گران‌ قیمت بیشترین سوالی است که ذهن خیلی از مردم را درگیر کرده است. خرید این عطرها لزوماً به معنای این نیست که شما بوی بهتری را نسبت به ادکلن‌های ارزان‌قیمت تجربه خواهید کرد. این در حالی است که بعضی از این عطرهای گران‌ قیمت ترکیبات عجیب‌وغریبی دارند. شاید کیفیت بعضی از عطرهای گران‌قیمت از ادکلن‌های ارزان ‌قیمت نیز بهتر باشد. تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا پول زیادی برای خرید عطر هزینه کنیم یا خیر نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.

شاید پرداخت پول بیشتر برای عطرها ارزشمند باشد اگر مشتری نسبت به بعضی ترکیبات حساسیت داشته باشد. برخی از ادکلن‌های گران‌قیمت با استفاده از اسانس‌های طبیعی یا ارگانیک ساخته شده‌اند که موجب می‌شود فرد کمتر دچار حساسیت شود. این در حالی است که ترکیبات مصنوعی بکار رفته در برخی ادکلن‌های ارزان‌قیمت ممکن است حساسیت‌های پوستی یا واکنش‌های پوستی دیگر به دنبال داشته باشند. از این لحاظ برای فردی که حساسیت‌های پوستی دارد خریدن یک عطر گران‌قیمت ارزش دارد.

بررسی مزایا و معایب خرید عطرهای گران‌قیمت کار عاقلانه‌ای است. بعضی کارشناسان معتقدند استفاده از ادکلن‌های گران ‌قیمت پول دورریختن است؛ زیرا فرمول غلظت آنها واقعاً نمی‌تواند اثر دلخواه را ایجاد کند. بسیاری از عطرهای گران‌قیمت با ترکیب ‌کردن اسانس‌های معطر ساخته می‌شوند. ترکیب رایحه‌ها ممکن است برای بعضی افراد طاقت‌فرسا باشد. برخی دیگر نیز معتقدند که این موضوع به شناخت ماهیت گرایش‌های احساسی انسان کمک می‌کند.

عطرهای گران قیمت

این عوامل برای افرادی که عطرهای گران ‌قیمت را ترجیح می‌دهند نامأنوس هستند. برخی افراد نیز ادکلن‌های گران‌قیمت را فقط به دلیل شیشه‌های تزئینی آنها می‌خرند. خرید عطر و ادکلن‌های گران‌ قیمت با طراحی خاص یا پوشاک و اکسسوری‌های طراحان مشهور برای بعضی افراد یک سرگرمی محسوب می‌شود. برخی دیگر نیز از جمع‌آوری این نوع ادکلن‌ها لذت می‌برند دقیقاً مانند کسانی که به دنبال جمع‌آوری چینی‌ها هستند. از نظر افرادی که ادکلن‌های عجیب ‌و غریب را جمع‌آوری می‌کنند، خریدن این نوع ادکلن‌ها ارزشمند است.

یک ادکلن بسیار گران‌قیمت ممکن است در یک شیشه با تعداد محدودی عرضه شود. بسیاری از این عطرها با یک بطری جذاب بسته‌بندی می‌شوند. بسیاری از تولیدکنندگان یک‌سری شیشه‌های کلکسیونی را به بازار عرضه می‌کنند. برخی شیشه‌ها نیز ممکن است با روکش طلا ساخته شوند که این امر آن را برای بعضی افراد خواستنی‌تر می‌کند. کلکسیونرها خرید این عطرهای گران و شیک را به‌عنوان یک سرگرمی ارزشمند قلمداد می‌کنند.

علاوه بر این، ادکلن‌های گران‌قیمت ممکن است برای ایجاد حس تمایز در کلکسیونر به طور سفارشی ساخته شوند. بعضی از کلکسیونرها به دنبال طراحی‌های سفارشی شیشه‌های ادکلن هستند. ضمناً این موضوع چیز عجیبی نیست که سلبریتی‌ها برای نشان‌دادن علاقه خود به دنبال شیشه‌های دارای طراحی سفارشی می‌روند.

خریدن یک عطر گران‌قیمت به‌عنوان یک هدیه منحصربه‌فرد برای یک فرد خاص در اغلب اوقات به هزینه‌اش می‌ارزد. در برخی شرایط شاید پرداخت بیش از حد پول برای یک شیشه حاوی عطر گران‌قیمت ارزش داشته باشد. از نظر افرادی که خرید ادکلن‌های گران‌قیمت را امری غیرواقع‌بینانه تصور می‌کنند، یک راه جایگزین وجود دارد. یک رایحه دلخواه را می‌توان با هزینه کمتر در قالب عطرافشان‌ها نسبت به عطر شیشه‌ای خریداری کرد.

دلیل شهرت عطر فرانسه چیست؟
خواندن مطلب

گران‌ترین عطرها چه چیزی دارند؟

کدام عطر گران‌ترین نوع به شمار می‌رود؟ راه‌های زیادی برای بررسی این موضوع وجود دارد که «گران‌ترین عطر» چه ویژگی‌هایی دارد. یکی از آن‌ها کیفیت مثال‌زدنی شیشه این محصولات است و پرداخت پول زیاد برای بعضی از برندها ارزشش را دارد. در کتاب رکوردهای گینس، رکوردهای مختلفی در زمینه گران‌ترین عطرها وجود دارد.

گران‌ترین عطر را می‌توان از بازار تهیه کرد

رکورد جهانی «گران‌ترین عطر موجود در بازار» به عطر کلایو کریستین نامبروان (Clive Christian) مردانه یا نامبروان زنانه  تعلق دارد. در نوامبر سال ۲۰۰۵، نسخه محدودی از این عطر ساخته شد. عطر نامبروان امپریال مجستی تنها در ۱۰ بطری به بازار معرفی شد. بطری این عطر از کریستال باکارات ساخته شده است و یک الماس سفید ۵ قیراطی روی آن به چشم می‌خورد که روی یک حلقه طلایی از جنس طلای ۱۸ عیار قرار گرفته است. بطری این عطر از سوی شرکت بنتلی تولید شد. نسخه اورجینال این بطری 205 هزار دلار قیمت دارد.

ارزش خرید عطرهای گران قیمت

گران‌ترین عطر به طور خصوصی به افراد خاص و فروخته شد؟

همان‌طور که در این مقاله به آن پرداختیم، در کتاب رکوردهای گینس، رکورد ثبت شده‌ای در زمینه «گران‌ترین عطر فروخته شده به ‌صورت خصوصی»  وجود ندارد و تابه‌حال هیچ‌کس در این زمینه مدعی نشده است.

بیشترین تعداد الماس بکار رفته روی یک بطری عطر

از نظر برخی افراد عنوان گران‌ترین عطر به عطر شوموخ (SHUMUKH) از برند اسپرایت اف دبی (Spirit of Dubai) تعلق دارد. کتاب رکوردهای گینس این عطر را به‌عنوان تنها دارنده «بیشترین تعداد الماس روی بطری عطر» معرفی کرده است. این عطر در سال 2019 از سوی شرکت عطرسازی نبیل ساخته شد و روی شیشه ۳ لیتری آن، بیش از ۳۵۷۱ الماس کار شده است. مجموع وزن قیراط این الماس‌ها ۳۸.۵۵ است. بطری منحصربه‌فرد این عطر از کریستال مورانو با ۲.۵ کیلوگرم طلای ۱۸ عیار، ۵.۹ کیلوگرم نقره، مرواریدهای بزرگ و بالشتک دو متری ساخته شده است. این عطر 1295000 دلار قیمت دارد.

قیمت گران ترین عطر جهان چقدر است؟

فروش جهانی عطر بیش از 32 میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده بیش از ۶ درصد افزایش یابد. در صنعت ادکلن طراحان عطر بسیار حرفه‌ای وجود دارد. برخی شرکت‌ها همواره باارزش‌ترین برندها را داشته‌اند.

گران‌ترین برندهای عطر و ادکلن دنیا

گران‌ترین عطرهای دنیا باقیمت‌های بالای خود به شکل باورنکردنی فروخته می‌شوند. صرف‌نظر از رکوردداران این صنعت، عطرهای گران قیمتی وجود دارند که از سوی طراحان نامدار در این صنعت معرفی شده‌اند. ولی ارزش خرید عطرهای گران‌ قیمت چقدر است؟

عطر دی کی ان وای گلدن دلیشز (DKNY Golden Delicious) – بطری آن 1 میلیون دلار قیمت دارد

شنل نامبر فایو گرند اکستریت لیمیتد ادیشن – 30.4 اونس آن 30 هزار دلار قیمت دارد

نیو باند اس تی امورفا نامبر ناین (Bond No 9 – New Bond St) – ۴۲ اونس آن 7500 دلار قیمت دارد

ارزشمندترین شرکت‌های عطرسازی

شرکت‌های آرایشی همواره درحال ‌توسعه محصولات جدید هستند. بازیگران زیادی در این صنعت وجود دارند که فروش عطرهای آنها تمام درآمد این صنعت را به خود اختصاص داده است. برخی از ارزشمندترین شرکت‌های صنایع آرایشی و عطر عبارت‌اند از:

اوون (Avene) : در سال 1886 در لندن تأسیس شد و در سال 2018 بیش از 5.5 میلیارد دلار در 70 کشور جهان فروش داشت.

شنل (Chanel) : در سال 1910 در پاریس تأسیس شد و در سال 2018 بیش از 11 میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروش داشت.

کاتی (Coty) : در سال 1904 در نیویورک تأسیس شد و به بیش از 9.4 میلیارد دلار در سال 2018 دست‌یافت.

برند در برابر کیفیت

قیمت گزاف گران‌ترین عطرها در جهان عمدتاً ناشی از بازاریابی و برندسازی است. بطری‌های الماس‌ نشان یا نحوه توزیع نمی‌تواند بوی بهتری را ایجاد کند. قطعاً این شرکت‌ها از ترکیبات با کیفیتی در ادکلن‌های خود بهره می‌برند. همانا این کیفیت عطر است که نشان می‌دهد تا چه مدت می‌تواند ارزش خود را به‌عنوان یک رایحه دلپذیر حفظ کند.

عطر مورد علاقه هانده ارچل
خواندن مطلب

ماندگاری عطرهای گران قیمت

پاسخ کوتاه به این سؤال این است که حتی یک ادکلن حرفه‌ای هم باگذشت زمان خراب می‌شود و اکثر عطرها ماندگاری ۵ ساله دارند. بعد از باز کردن بطری و قراردادن آن در معرض هوا، عطر معمولاً بین ۱ تا ۱۰ سال ماندگاری دارد. این موضوع اساساً به نحوه کار با اسانس‌ها، ذخیره‌سازی و غلظت آنها وابسته است.

فرار بودن روغن عصاره عطر

ترکیبات عالی روغن عصاره عطر با نوت بم قوی‌تر مانند چوب، اسپایس و بالزامیک بیشترین ماندگاری را دارند. هرچه روغن‌های فرار، نوت‌های آغازین قوی‌تری از رایحه گل‌ها، مرکبات و گیاهان خوشبو داشته باشند، فرایند ازبین‌رفتن آن سریع‌تر خواهد بود.

نگهداری از عطر

روش‌های مختلف و آسان برای نگهداری صحیح یک عطر و افزایش قدرت آن وجود دارد.

  • از نور مستقیم خورشید دور نگهدارید.
  • عطر را دور از نوسانات دمایی نگهدارید.
  • عطر را در دمای سرد ملایم نگهداری کنید.
  • عطر را در یک مکان خشک قرار دهید.
  • از قراردادن مستقیم محتوی عطر در معرض هوا پرهیز کنید.

انواع عطرها بر اساس غلظت

غلظت ترکیب روغن‌های عطر در الکل تعیین‌کننده میزان ماندگاری بوی آن خارج از بطری است. بر اساس کمترین درصد روغن عصاره عطر گرفته تا بیشترین میزان آن، انواع عطرها را می‌توان به‌صورت زیر تقسیم کرد:

اوفرش (Eau Fraiche): با غلظت ۱ تا ۳ درصد

ادکلن: با غلظت ۲ تا ۵ درصد

عطر: با غلظت ۵ تا ۱۵ درصد

ادو پرفیوم (Eau de Parfume): با غلظت ۱۰ تا ۲۰ درصد

ارزش خرید عطرهای گران‌ قیمت؛ گران ترین عطر جهان

تا همین اواخر، کلیو کریستین نامبر وان امپریال مجستی با 12.722 دلار به‌ازای هر اونس عنوان گران‌ترین عطر جهان را به خود اختصاص داده بود. این عنوان اکنون از آن عطر جدید شوموخ (SHUMUKH) شده است که با رقم 1.29 میلیون دلار به بازار عرضه شده است. در کنار ترکیبات منحصربه‌فرد، بسته‌بندی این عطر نیز یکی از علل اصلی قیمت بسیار زیاد آن است.

طرف‌داران این عطر گران‌قیمت از بسته‌بندی زیبای آن لذت می‌برند. عطر SHUMUKH با یک قاب نمایشی چرمی حدوداً ۲ متری و بطری پرزرق‌وبرق عرضه شده است.

این عطر ۳۵۷۱ الماس دارد و از توپاز و مروارید بهره می‌برد. همچنین تزئینات طلا و نقره روی آن قرار گرفته است. سازندگان این عطر از هفت عنصر کلیدی دبی در ساخت آن بهره برده‌اند:

عطرهای گران قیمت
  • شاهین
  • غواصی مروارید
  • اسب‌های عرب
  • گل سرخ
  • لوکس
  • مهمان‌نوازی عرب
  • قامت دبی به‌عنوان «شهر آینده»

بطری این عطر از کریستال مورانو ایتالیایی ساخته شده است که فقط یک نوع از آن است. این عطر با ریموت طلا یا نقره برای اسپری خودکار و چرخش پایه همراه آن عرضه می‌شود.

این عطر حاصل سه سال پژوهش و ۴۹۴ آزمایش است تا با یک عطر باشکوه مواجه باشیم. این موضوع نشان از اختصاص زمان برای خلق یک رایحه منحصر به ‌فرد دارد. عطر مذکور دو رکورد کتاب گینس را در زمینه بیشترین تعداد الماس به‌کاررفته روی شیشه عطر و بیشترین فاصله برای کنترل از راه دور ادکلن به خود اختصاص داده است. سفارش‌دهندگان این عطر۴ الی ۶ ماه کار می‌کنند تا ویژگی‌های آن را برای سفارشی‌سازی از سوی خریداران تکمیل کنند.

رقیب دیگر در زمینه عطرهای گران ‌قیمت جهان دی کی آن وای گلدن دلیشز است که با قیمت ۱ میلیون دلار فروخته می‌شود. این عطر یک نسخه خاص از سری گلدن دلیشز است و فقط یک نوع از آن وجود دارد. این عطر ۲۹۰۹ سنگ گران‌بها دارد که شامل موارد زیر است:

  • ۲۷۰۰ الماس سفید
  • ۱۸۳ یاقوت زرد
  • یاقوت کوبوچون سریلانکا
  • فیروزه پاریبا تورمالین
  • چهار الماس تراشیده سرخ
  • ۱۵ الماس صورتی
عطر آروماتیک چیست؟
خواندن مطلب

بسته به عوامل موردنظرتان گران‌ترین عطر می‌تواند بر اساس بطری، نادر بودن یا ترکیبات بررسی شود.

نت‌های تشکیل دهنده گران‌ترین عطر دنیا

عطر شوموخ از چند ترکیب لوکس ساخته شده است که فقط تجربه استفاده از عطر را بهبود می‌دهند. این ترکیبات عبارت‌اند از:

  • کهربا: یک رایحه شیرین، گرم‌ونرم. در گره مشک قرار می‌گیرد و نوت شرقی دارد. همچنین یک نوت از پودر به‌دست‌آمده از ترکیبی از بلسان ها، وانیل، صنوبر، لوبان، بوته وحشی و لادن وجود دارد.
  • چوب صندل: یک رایحه شرقی چوبی است. نوت آغازین سبز دارد و شیری، نرم و غنی است. صندل وود در مناطق مختلفی از جهان وجود دارد.
  • مشک: مشک‌ها در قالب ترکیبات طبیعی یا مصنوعی وجود دارند؛ مانند گیاهان. مشک‌بوی بخش‌های بدن حیوانات را دارد.
  • چوب اگار هندی: رایحه مشک و چوبی با کمی جوز دارد. یک بوی غنی است که در خاورمیانه بسیار محبوب است.
  • گل سرخ ترکی: گل‌های سرخ بوی لیمویی تازه با نوت پودر و میوه. این رایحه زنانه و باطراوت است.
  • نعناع هندی: این گاه یک بوته کم‌نظیر با بوی شیرین، تاریک و تلخ و چوبی است. این گیاه در ترکیبات زیادی به کار می‌رود و قابل‌ساخت است.
  • نت یلانگ یلانگ: یک رایحه شیرین، گل‌دار و غنی دارد. همچنین کمی بوی موز و چوب نیز در آن حس می‌شود.
  • کندر: نام دیگر آن درخت کندر است و بوی چوبی، اسپایسی و سبز دارد. همچنین از نوت آغازین میوه‌ای برخوردار است و بوی بالزامیک تازه‌ای دارد.
خرید عطرهای گران

آیا عطر گران‌قیمت ماندگاری بیشتری دارد؟

شوموخ ۱۲ ساعت روی پوست باقی می‌ماند که آن را به یک ادکلن ماندگار تبدیل کرده است. اکثر عطرها بین ۳ تا ۱۲ ساعت ماندگاری دارند. عوامل مختلفی وجود دارند که بر میزان ماندگاری رایحه روی پوست شما تأثیرگذار هستند. از جمله این عوامل می‌توان به ترکیب مولکولی، غلظت و نوع پوست اشاره کرد.

بسته به عطر و آن چیزی که در داخلش است، مولکول‌ها آرام یا سریع اکسید می‌شوند. رایحه‌هایی که با مولکول‌های بزرگ ساخته می‌شوند عمر طولانی‌تری داشته و بیشتر روی پوست شما باقی می‌مانند. غلظت نیز یک عامل مهم است. شما معمولاً در ادکلن‌ها با ادوتویلت و ادوپرفیوم مواجه می‌شوید. غلظت به تعداد روغن‌های ضروری و موارد شیمیایی معطر رقیق شده در الکل اشاره می‌کند.

یک باور نادرست وجود دارد که هرچه ادکلن غلظت بیشتری داشته باشد ماندگاری بیشتری خواهد داشت که درست نیست. اگر رایحه مولکول‌های کوچکی داشته باشد، ماندگاری طولانی‌تری نخواهد داشت صرف‌نظر از اینکه قدرت آن چقدر است.

در نهایت نوع پوست شما تعیین‌کننده میزان ماندگاری عطر پس از افشاندن آن روی پوست است. پوست چرب معمولاً رایحه‌ها را بهتر حفظ می‌کند و می‌تواند ماندگاری آنها را افزایش دهد. روغن‌های ادکلن با روغن‌های موجود در پوست شما پیوند خوبی برقرار کرده و بو را ماندگارتر می‌کنند. اگر پوست چرب ندارید، می‌توانید با مرطوب کردن آن پیش از افشاندن عطر این حالت را به وجود اورید. از روغن یا وازلین در ناحیه‌ای که می‌خواهید عطر بزنید استفاده کنید.

نتیجه گیری

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که خرید عطرهای گران ‌قیمت ارزش دارد؟ معمولاً عطرهای گران ماندگاری غیرعادی ندارند مگر آنکه در ترکیبات آنها مولکول‌های بزرگ و پیچیده وجود داشته باشد. روایح شرقی، مشکی، چوبی و کهربا چند عنصری هستند که بیشترین ماندگاری را در ادکلن‌ها دارند. در این مقاله سعی داشته‌ایم تا شما عزیزان را درباره ارزش خرید عطرهای گران قیمت راهنمایی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا