عطر و ادکلن

تاریخچه عطر در هند

سنت و صنعت عطرسازی سالهاست که در هند در حال پیشرفت است. تاریخچه عطر در هند به دلیل داشتن معابد و مذهب‌هایی که در این کشور در حال رواج است بسیار جذاب و جالب است. کشور رنگارنگ هندوستان به دلیل داشتن ادویه‌ها و گیاهانی خاص در طی سال‌ها در تولید روایح و ترکیبات جدیدی که در عطرها استفاده می‌شود بسیار موفق بوده است.

کشور پر رمز و راز هند 3300 سال قبل از میلاد مسیح تا به امروز توانسته است با تولید عطر و ادکلن‌هایی خاص در بین تاریخچه تولید عطر جایی را به خود اختصاص دهد.

عطرسازی در هند به کمک ستاره شناسی

جالب است بدانید در یکی از سنت‌های هندی، زمانی که اتفاق خوب و مبارکی مانند پیوند ازدواج و به دنیا آمدن فرزند قرار است بیوفتد، برای خوش یمنی و شگون از عابدهای ستاره شناس می‌خواهند تا از روی ستاره‌ها پیش‌بینی‌هایی انجام دهند. تولید عطر هم در هندوستان به همین روال است. واراها میهرا (Varāhamihira) یکی از ستاره‌شناس‌های مطرح هندوستان از طریق ستاره شناسی با انتخاب نت‌هایی طبیعی روایحی تولید کرد که بسیار مورد پسند مردم هند قرار گرفت.

او نت‌های کهربایی را از سیارات و نت‌های خاکی را از مریخ و همینطور نت‌های گرم را از خورشید و نت‌های سرد را از ماه الهام گرفت. او در زمان تولید این روایح به ترکیب و قرار گرفتن ستاره‌ها و سیارات بسیار توجه می‌کرد.

تولید عطر به کمک ظروف سفالی و برنجی در هند باستان

در تاریخچه عطر در هند آمده است که هندی‌ها زمان تولید روایح از ظرف‌های برنجی و در برخی مواقع از ظروف گلی دستسازدر تولید عطر استفاده می‌کردند. هندی‌ها دهانه‌ این ظروف را در زمان تقطیر با یک خمیر می‌بستند تا بخار رایحه بیرون نیاید و نت استفاده شده رایحه تند خود را حفظ کند. در سال 1957  یک باستان شناس روسی مانند هندی‌ها از ظروف سفالی که دهانه تنگ داشت تولید عطر را شروع کرد.

15 برند معروف عطرسازی در جهان
خواندن مطلب

 او می‌گوید: زمانی که روایح در این ظروف سفالی با هم ترکیب می‌شوند بوی خاک رسی که در ساخت ظرف از ان استفاده شده است رایحه‌ای جادویی به بوی عطر می‌دهد.

بالا بودن ارزش عطر از طلا در هند

در کشور هند به عطرها، گاندهایوکتی (Gandhayukti) می‌گویند. ریشه این کلمه مهارتی است که نشان دهنده مذهب و آرامشی است که در زمان مدیتیشن به آن خواهید رسید. در کتاب‌های مقدس از عطر به عنوان یک محلول شفا بخش یاد می‌شود. به عبارتی رایحه بهاسمرا برای آرامش روح و ذهن در معابد هندی بسیار استفاده می‌شود. به گفته ویشنو شارما نویسنده کتاب معروف پانچاتانترا که مجموعه‌ای از داستان‌های مذهبی است، عطر بالاتر از طلا است و به دلسل آرامشی که به ذهن انسان می‌دهد بسیار مقدس و ارزش‌مند است.

اهمیت عطر در مذهب هندوها

همیشه عطریجات در مذهب‌ها بسیار اهمیت داشته است. در کشورمان ایران هم به همین شکل است در مساجد و امام‌زاده‌ها از گلاب جهت عطرآگین شدن فضا استفاده می‌کنند. در هندوستان هم در زمان دعا و عبادت از عطر و لوازم ارایشی برای آراستن الهه‌های هندو استفاده می‌شود. جالب‌ است بدانید هندو‌ها در زمان عبادت الهه گانش هر روز صبح با سوزاندن برگ پنچولی (نعناع هندی) و یا چوب صندلب سفید با فضا را از انرژی‌های منفی خالی می‌کنند و عطرهایی هم با رایحه‌های چوبی در زمان عبادت به خودشان می‌زنند.

آنها بر ایپن باور هستند که در زمان عبادت باید بسیار آراسته و زیبا و تمیز در درگاه خدا عبادت کنند.

نت‌های عطر در هند

همانطور که می‌دانید کشور هند به دلیل وسعتی که دارد سرشار از طبیعت و گیاهان خاص بوده که در تولید روایح جدید بسیار اهمیت دارند و به همین دلیل تاریخچه عطر در هند بسیار پر بار و مهم است. بیشتر کشورهای عطرساز نت‌هایی مثل چوب صندل، پنچولی، ادویه‌ها و… را از هندوستان تهیه می‌کنند.

بهترین عطرهای مردانه با ماندگاری بالا
خواندن مطلب
اولین عطر دنیا در کدام کشور ساخته شد

محصولات عطری در هند قدیم به شش روش (بهاوانا، پاچانا، بودا، ودا، دوپ و واسانا) تولید می‌شده است که رفته رفته این مراحل با پیشرفت علم تغییر کرده است. لازم به ذکر است که بسیاری از عطارهای سنتی هندی امروزه هم از این شش روش برای ترکیب روایح استفاده می‌کنند.

ترکیباتی که در طول تاریخ عطر در این صنعت استفاده شده است به شرح زیر است.

  • برگ تولسی (tulsi)
  • گل زعفران، گل یاس، مر
  • درخت کافور، میخک
  • ریشه پادنیا اودوراتا
  • چوب صندل، مشک

تاریخچه عطر در هند و ارتباط آن با موسیقی

از گذشته تا به امروز هند کشوری بوده که در موسیقی حرف اول را میزند. موسیقی یا سنگیت (संगीत) ارتباط مستقیمی با عطر دارد. هندی‌ها در زمان تولید عطر و ادکلن‌های مذهبی با گوش کردن به موسیقی‌های سنتی ترکیبات را ترکیب می‌کنند. به گفته عطارهای مذهبی هندی با گوش دادن به این نت‌های سنتی میتوانند عطری خاص برای خدا و عبادت تولید کنند تا روح آنها را در زمان راز و نیاز با خدا تطهیر دهد. همانطور که در موسیقی از نت‌ها برای نواختن سازها استفاده می‌شو، نت‌های استفاده شده در عطر هم حالی روحانی در زمان عبادت عابدان می‌دهد.

قدمت گوگولو (گل مر) در هند

جالب است بدانید در بین هزاران نت و ترکیباتی که در ساخت عطر و ادکلن‌ها در هند استفاده می‌شود یک نت به نام گوگولو که صمغ درخت Commiphora Mukul است بسیار در این صنعت مهم واقع شده است. این نت که دارای رایحه‌ای گرم و تیز است در بسیاری عطرهای طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آیین مذهبی آمده است که این رایحه را در زمان عبادت حتما باید استفاده کرد چون ماندگاری بالای این نت می‌تواند تا آخر روز با شما همراه باشد. جالب است بدانید این نت 1200 سال قبل از میلاد مسیح کشف شده است و تا به امروز در بسیاری از عطرها استفاده می‌شده است.

کدام شهر پایتخت عطر جهان است؟
خواندن مطلب

تاریخچه عطر در هند؛ طبع عطرهای هندی

به دلیل ترکیبات ادویه‌ای، چوبی، روایح سبز و … عطرهای تولید شده دستساز این کشور دارای طبعی گرم و تند هستند، جالب است بدانید با اینکه هوای هند بسیار گرم و شرجی است استفاده از عطرهای گرم برای بسیاری از مردم این کشور بسیار لذت بخش است. شاید به همین دلیل است که وقتی در کوچه پس کوچه‌های دهلی قدم می‌زنید بوی ادویجات و گیاه‌های هندی و زنجبیل به راحتی به مشام شما می‌رسد.

تولید عطرهای بالیوودی

با گذشت زمان و در طی سالها صنعت عطرسازی هند بسیار پیشرفت کرده است و عطر و ادکلن‌های مدرن هم تولید می‌کنند. بسیاری از سلبریتی‌های بالیوود توانسته اند نام خودشان را با رایحه‌هایی در ذهن طرفداران خود ثبت کنند. این عطرها که بسیار مورد پسند مردم دنیا قرار گرفته توانسته است انقلابی چشم‌گیر در دنیای عطر و ادکلن هندوستان بر پا کند. یکی از سلبریتی‌هایی که به غیر از موفقیت در بالیوود توانسته است رایحهای ماندگار را به نام خود کند آمیتاب باچان است. این بازیگر توانا هندی با ساخت عطر آمیتاب تولید عطر و ادکلن را در دنیای بالیوود رواج داد.

تولید عطرهای بالیوودی

نتیجه گیری

هندوستان به دلیل داشتن طبیعتی چشم‌گیر و وسیع و دارا بودن ترکیباتی خاص و خوش‌بو توانسته است نام خود را در دفتر تاریخچه عطر ثبت کند. با دانستن تاریخچه عطر در هند می‌توانید ترکیبات و نت‌های خاص را بهتر بشناسید و در زمان انتخاب عطر و ادکلن مورد علاقتان را راحت‌تر خریداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا