عطر و ادکلن

کدام شهر پایتخت عطر جهان است؟

گردشگرانی که از فرانسه بازدید می‌کنند اغلب پایتخت معروف آن و سایر شهرهای بزرگ را به جای شهرهای کوچک دیدن می‌کنند.

شهر گراس فرانسه نمونه خوبی از شهرهایی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود اما باید از آن بازدید کرد. این شهر کوچک یعنی شهر گراس فرانسه، به عنوان پایتخت عطر جهان نیز نامیده می‌شود که در منطقه کوت دازور در جنوب شرقی فرانسه واقع شده است.

چیزی که هرگز نمی‌توان از آن عبور کرد زیبایی شهر گراس است و موزه‌های جذاب آن که نباید آنها را فراموش کنید. جالب است بدانید که می‌توانید هنگام بازدید یکی از کارخانه‌های معروف عطرسازی، عطر خود را هم آنجا بسازید.

با این اوصاف اجازه دهید ببینیم که چگونه Grasse به پایتخت عطر جهان تبدیل شد.

چگونه شهر گراس (Grasse) به پایتخت عطر جهان تبدیل شده است؟

گراس شهری است که بین کوه و دریا قرار دارد. این شهر کوچک در منطقه کوت دازور حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. علاوه بر این از شمال غرب به شهر کن و جنوب غرب به شهر نیس می‌رسد.

با وجود اینکه دریای مدیترانه را در نزدیکی خود ندارد، پایتخت عطر گرس به لطف تپه‌ها و کوه‌های اطراف، دارای خاک غنی، آب و هوای معتدل، و مزارع پهناور است. این آب و هوا برای پرورش گل‌های سرسبز مانند اسطوخودوس، یاس، گل سرخ و گل رز ایده آل است.

پایتخت عطر جهان

چگونه عطرسازی در گراس شروع شد؟

گراس به عنوان مرکز دباغی و چرم سازی در قرون وسطی (قرن 16) شروع به کار کرد. این شهر کوچک به دلیل صنایع دستی چرمی‌خود از جمله دستکش و سایر ظروف چرمی ‌در اروپا شناخته شده بود.

این امر به دلیل وجود گوسفندان و رودخانه‌های زیاد در منطقه بود. در آن زمان شهر گراس به دلیل استفاده از فضولات حیوانات در طول فرآیند دباغی و بوی چرم‌های پوسیده، همواره بوی بدی داشت.

در آن زمان خانواده‌های اشرافی از دستکش‌های خوشبو استفاده می‌کردند. در نتیجه دباغ‌ها شروع به استفاده از خیساندن کردند تا دستکش‌های چرمی‌شان بوی بهتری بدهد. این شامل فرو بردن گلها در چربی حیوانی و گذاشتن آنها برای حدود دو ماه برای تهیه عطر بود.

شکوفه پرتقال در عطرسازی چیست؟
خواندن مطلب

در کمترین زمان، ملکه کاترین دو مدیچی، زن پادشاه هنری دوم در فرانسه، شروع به معطر کردن دستکش‌های چرمی‌خود کرد و باعث شد که دستکش‌های معطر در گراس پدیدار شوند. در نتیجه عطرسازی و چرم سازی دو صنعت اصلی شهر شدند.

متأسفانه در قرن هفدهم مالیات‌های زیادی بر صنعت چرم تحمیل شد که منجر به سقوط این صنعت شد. با این حال، این امر باعث شد تا دباغ‌ها به لطف نوآوری‌های گوناگون در طول انقلاب، به عطرسازی روی بیاورند.

در قرن بیستم، شهر گراس به دلیل صنعت عطرسازی خود شهرت بین المللی به دست آورد. در نتیجه تولیدکنندگان عطرهایی مانند  Molinard، Galimard و Fragonard پدیدار شد.

در طول سال‌ها، صنعت عطر در گراس رشد کرده و شامل شرکت‌های عطرسازی معروفی مانند کوکو شانل می‌شود که در سال 1920 با کمک ارنست بوکس، عطر Chanel N°5 تولید می‌شود. از طرفی طراحان لباس به شهر گراس آمدند و به دنبال عطرهای خاص خود بودند.

این باعث شد که گراس به عنوان پایتخت عطر جهان شناخته شود. از دیگر اکتشافات گراس به دلیل ساخت عطر می‌توان به تولید مواد شوینده، روغن‌های خوشبو، صابون‌های شستشو و طعم دهنده‌های غذایی اشاره کرد.

چگونه به شهر گراس فرانسه برویم؟

گراس علاوه بر پایتخت عطر جهان، برای گردشگرانی که می‌خواهند از ریویرای اصیل فرانسه در خارج از شهرهای شلوغ ساحلی لذت ببرند عالی است. علاوه بر این، کارهای زیادی برای انجام دادن در مرکز شهر وجود دارد که در ادامه خواهیم گفت.

گراس حدود 17 کیلومتر از کن و 35 کیلومتر از نیس فاصله دارد. خوشبختانه می‌توانید از فرودگاه نیس پرواز کنید و با ماشین، اتوبوس یا قطار راهی گراس شوید.

سفر به گراس با ماشین

رفت و آمد در اطراف گراس بسیار آسان است زیرا شهر بسیار کوچک است. با یک پیاده‌روی کوتاه و به دنبال  تابلوهای سنتر ویل، به یک گاراژ پارکینگ پولی می‌رسید که در آن می‌توانید یک ماشین برای گشت و گذار در شهر بگیرید.

رفتن به شهر گراس با اتوبوس

می‌توانید از شهرهای کن و نیس نزدیک به گراس اتوبوس سوار شوید که این سفر حدود 50 دقیقه طول می‌کشد.

رفتن به گراس با قطار

سفر با قطار برای گردشگران فرانسه غیرعادی نیست، به خصوص اگر از پاریس آمده باشید. پایتخت عطر جهان دارای یک ایستگاه قطار است که گراس را به شهرهای دیگر در ریویرای فرانسه متصل می‌کند.

چگونه عطر بلک اوپیوم تقلبی را تشخیص دهیم؟
خواندن مطلب

پس از ورود به گراس، می‌توانید خارج از ایستگاه قطار و به مرکز شهر یک اتوبوس سوار شوید.

جاهای دیدنی و کارهای منحصر به فرد شهر گراس

تجربیات زیادی برای لذت بردن در پایتخت عطر جهان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به ساخت عطر خود اشاره کرد. با این حال مانند دیگر شهرهای فرانسه، گراس دارای تاریخ و هنر غنی است که می‌توان آن را در موزه‌ها و گالری‌های آن تجربه کرد.

مکان های دیدنی شهر گراس فرانسه

در ادامه مکان‌های سرگرم کننده‌ای وجود دارد که می‌توانید در شهر گراس از آنها لذت ببرید:

۱- دیدن از موزه بین المللی عطر

شهر گراس همه چیز را برای شما در خود دارد، چه بخواهید تاریخچه عطر را دریابید، از ساخت عطر لذت ببرید، عطر مورد علاقه خود را کشف کنید یا یک سوغاتی خوشبو برای یکی از عزیزان خود بخرید.

 اگر می‌خواهید درباره عطرسازی در شهر گراس اطلاعات بیشتری کسب کنید، باید از موزه بین‌المللی عطر دیدن کنید. این موزه بین المللی دارای قدمتی بیش از 3000 سال پیش است.

علاوه بر این، می‌توانید با هزینه اضافی از بوییدن گل‌های رز در باغ گل موزه لذت ببرید.

یکی دیگر از راه‌های عالی برای یافتن تاریخچه عطر، گشت و گذار در بین تولید کنندگان عطر شهر است. خوشبختانه می‌توانید از تورهای رایگان با راهنما به چندین زبان در ساعات مختلف روز لذت ببرید.

از جمله چیزهایی که در تور یاد خواهید گرفت، تاریخچه ساخت عطر و مواد اولیه استفاده شده است. همچنین تکنیک‌های قدیمی‌ استفاده شده در گذشته و همچنین تکنیک‌های فعلی عطرسازی را یاد خواهید گرفت.

۲- خودتان عطر بسازید

ساختن عطر خود یکی دیگر از تجربه‌های بی نظیری است که می‌توانید در پایتخت عطر جهان از آن لذت ببرید. می‌توانید از یک کارگاه عطرسازی که شامل مولینارد، گالینارد و فراگونارد است لذت ببرید.

کارگاه‌ها از نظر فرآیند متفاوت بوده و بسته به عطرسازی بین 1 تا 2 ساعت زمان می‌برد که عطر شما را تحویل دهند. با این حال مولینارد در بین کارگاه‌ها 30 دقیقه‌ای عطر شما را تهیه می‌کند.

همچنین می‌توانید عطرسازی را در خارج از شهر گراس تجربه کنید. اینها شامل کارگاه‌های Galimard در روستای Eze، Fragonard در پاریس و Molinard در پاریس و نیس است.

۳- گشت و گذار در شهر قدیمی

گراس فرانسه علاوه بر عطرسازی، چیزهای زیادی برای دیدن دارد. به عنوان مثال، شهر قدیمی بر خلاف سایر شهرهای ریویرا ظاهر و احساس اصیل تری به شهر می‌دهد.

بهترین عطرهای مردانه با ماندگاری بالا
خواندن مطلب

در حالی که بیشتر گردشگران فقط برای کارگاه عطر از گراس دیدن می‌کنند، توصیه می‌کنیم یک یا دو شب در این شهر اقامت داشته باشید تا بیشتر از شهر لذت ببرید.

اگرچه جاذبه‌ها به اندازه شهرهای بزرگ دیگر زیاد نیستند، خیابان‌های باریک، خرابه‌های قرون وسطایی و میدان‌های بزرگ آرامش بخش زیادی را می‌توانید در آنجا تجربه کنید. همچنین پله‌های شیب دار در شهر قدیمی ‌و ساختمان‌های قرن 17 و 18 را پیدا خواهید کرد.

از دیگر مکان‌های دیدنی شهر قدیمی‌گراس می‌توان به  کلیسای جامع نوتردام دو پوی با نقاشی‌های فراگونارد و روبنس و مناظر مختلف مناظر خیره‌کننده حومه شهر اشاره کرد.

اگر وقتتان کم است یا نمی‌خواهید در شهر قدیمی ‌تپه ای قدم بزنید، می‌توانید از طریق قطار گردشگری که از جاذبه‌ها عبور می‌کند، از گشت و گذار شهر لذت ببرید.

۴- از غذای محلی لذت ببرید

گراس یک شهر کوچک است، برخی از غذاهای خوشمزه و شگفت انگیز خود را از مناطق اطراف گرفته است. به عنوان مثال، فوگاست یک غذای منحصر به فرد است که با طعم محلی شکوفه پرتقال تهیه شده است.

یکی دیگر از غذاهای محلی که در پایتخت عطر جهان میل می‌کنید، فاسوم است . از سبزیجات سبز، بیکن و گوشت خوک پر شده در برگ کلم درست می‌شود.

اگر در طول کریسمس به گراس سفر کردید، آماده لذت بردن از پای کدو تنبل فصلی آنها باشید که با آب پرتقال وانیل تهیه شده و به زیبایی با شیرینی‌های مختلف تزئین شده است.

۵- دیدن از مزارع گل در شهر گراس

Domaine de Manon یکی دیگر از جاهای عالی در هنگام اقامت در شهر گراس است. در اینجا می‌توانید از مزارع گل پر از گل سرخ، یاس، اسطوخودوس، و گل رز ‌بازدید کنید.

با این حال به خاطر داشته باشید که هنگام برنامه ریزی سفر برداشت گل فصلی است. به عنوان مثال، گل یاس از آگوست تا اکتبر برداشت می‌شود، در حالی که گل رز در ماه می ‌و ژوئن کاشته می‌شود.

نتیجه گیری

پایتخت عطر جهان یعنی شهر گراس اگرچه شهری کوچک در فرانسه است، اما هنر، تاریخ و عطرهای زیادی برای ارائه دارد. نه تنها تاریخچه عطر را از طریق یک تور رایگان لمس خواهید کرد، بلکه می‌توانید رایحه عطر شخصی خود را نیز بسازید. امیدواریم توانسته باشیم تور جذابی را در حیات پرفیوم برای شما به شهر گراس فرانسه، یعنی پایتخت عطر جهان تداعی کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا