عطر و ادکلن

هر بطری عطر چند بار اسپری می‌شود؟

هر فرد در طول روز به طور متوسط بین ۳ تا ۵ اسپری عطر را مورد استفاده قرار می‌دهد. با دانستن این موضوع، در این مطلب قصد داریم تعداد اسپری‌های موجود در بطری‌های استاندارد عطر را به دست آوریم تا بتوانید تشخیص دهید هر بطری عطر چند بار اسپری می‌شود.

در زمان انتخاب و خرید عطر و ادکلن، یک سوال ذهن شما را به خود مشغول می‌کند و این سوال اندازه بطری و مقدار عطر موجود در آن به نسبت قیمت محصول است. جدای از تفاوت آشکار قیمت عطر نسبت به حجم عطر موجود در بطری، سوالی که همیشه مطرح می‌شود، این است که «در یک بطری عطر، چند اسپری عطر وجود دارد؟».

به عنوان یک قانون کلی، ۱ میلی‌لیتر عطر (بسته به نوع افشانه) در حدود ۹ الی ۱۲ اسپری عطر است. یک بطری ۵۰  میلی‌لیتری عطر، حدوداً حاوی ۴۵۰ تا ۶۰۰ اسپری و یک بطری ۱۰۰ میلی‌لیتری تقریباً محتوی ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ اسپری عطر است.  

بدیهی است که برخی از بطری‌های عطر، افشانه بهتری نسبت به دیگر شیشه‌های عطر و ادکلن دارند. بهترین افشانه‌ها که یک مه ریز را از خود خارج می کنند، به شما کمک می‌کنند تا به اندازه کافی از عطر مورد علاقه خود را بدون پاشیدن قطره‌های اضافی عطر روی پوست، بر روی لباس یا بدن خود اسپری کنید.

هر فرد به طور متوسط بین ۳ تا ۵ اسپری عطر را در طول روز بسته به غلظت عطر استفاده می‌کند. از عوامل موثر دیگر بر میزان استفاده‌ عطر، مواردی از قبیل مکان و زمان استفاده از عطر و همچنین مدت ماندگاری عطر و ادکلن‌ها می‌باشند.

عوامل موثر در میزان استفاده از عطر

بهترین محل برای اسپری کردن عطر، نقاط نبض‌دار گردن و مچ دست یا بخش داخلی آرنج است. با این حساب در هر بار استفاده از عطر، حداقل به سه اسپری برای این ۳ نقطه نیاز داریم. اما بسیاری از افراد، عطر را دو بار در ناحیه گردن و یا پشت گوش اسپری می‌کنند یا در برخی روزها ممکن است بیش از یک بار این کار را انجام دهند. بنابراین به راحتی به پنج بار اسپری عطر در روز یا بیشتر از این مقدار نیاز داریم. برای درک اینکه چگونه این عوامل بر تعداد دفعات استفاده از عطر تأثیرات منفی و مثبتی می‌گذارند، بهتر است به هر یک از آنها با دقت بیشتری بپردازیم.  

انواع عطر و تفاوت‌شان با یکدیگر چیست؟
خواندن مطلب

یکی از عوامل کلیدی در مقدار مصرف عطر و ادکلن‌ها، غلظت این محصولات است.

هنگام استفاده از عطر با غلظت او فرش (Eau Fraîche) که حاوی ۱ تا ۳ درصد عطر خالص است یا در زمان استفاده از ادکلن (Eau de Cologne) که حاوی ۲ تا ۴ درصد عطر خالص است، باید بیشتر از زمان استفاده از عطر ادوتویلت (Eau de Toilette) با غلظت ۵ تا ۱۵ درصدی یا ادو پرفیوم با خلوص ۱۵ تا ۲۰ ٪ عطر بر روی بدن خود اسپری کنید.

عامل دیگر موثر در میزان استفاده از عطر، نُت‌ یا رایحه عطر است.

هر بطری عطر چندبار اسپری می‌شود

به طور کلی افراد، عطرهایی با رایحه‌های سبک‌تر یا ادو تویلت‌هایی با رایحه مرکبات و گل‌ها را به مقدار بیشتری نسبت به ادو پرفیوم با رایحه‌های سنگین‌تر یا عطرهای گورماند و ادکلن‌های عطرهای مشکی یا عطرهای با نت چوب مورد استفاده قرار می‌دهند. از آنجایی که عطرهای دسته دوم، تندتر از عطرهای گروه اول هستند؛ به میزان کمتری استفاده می‌شوند.

در برخی موارد ممکن است نسبت به بوی برخی عطرها آنوسمیک باشید یا به عبارت دیگر، حس بویایی خود را نسبت به این عطرها از دست بدهید.

نت عطر (طبیعی یا مصنوعی)، ناشی از یک یا چند مولکول با پیچیدگی‌های متفاوت است. معمولاً نت‌های آغازین و میانی، فرمول ساده‌تری دارند و نت‌های پایانی دارای روایح پیچیده‌تری هستند.

به دلایلی که هنوز دانشمندان کشف نکرده‌اند، انسان‌ها حس بویایی خود را نسبت به رایحه‌ عطرهای با ساختار مولکولی پیچیده (نت‌های پایانی) بیشتر از نت عطرهای با ساختار مولکولی ساده (نت‌های آغازین و میانی) از دست می‌دهند.

به همین دلیل، تشخیص دقیق اینکه آیا مقدار کافی از عطر را بر روی بدن خود اسپری کرده‌اید یا خیر، بسیار دشوار است مگر اینکه بیش از حد از عطر خود استفاده کنید.

اگر عطر وارد چشم شود چه کاری باید انجام داد؟
خواندن مطلب

برای اجتناب از استفاده بیش از حد عطر و ادکلن، می‌توانید از یک نفر بخواهید به شما کمک کند تا متوجه شوید چند اسپری عطر برای ایجاد بوی مناسب و خوشایند به‌جا‌مانده از عطر بدون ایجاد حس ناخوشایند برای افرادی که در آن محیط هستند، کافی است.

تعداد دفعات اسپری عطر، به محیطی که در آن قرار می‌گیرید نیز بستگی دارد. هنگامی که قرار است در یک فضای کوچک قرار بگیرید و افراد در فاصله نزدیک به شما قرار دارند، مانند داخل ماشین، قطار یا هواپیما، یا در زمان کار با دیگران در یک اتاق کوچک به جای یک دفتر باز، معمولاً استفاده از سه اسپری عطر کافی است.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند در زمان رفتن به کافه یا رستوران رایحه عطرشان بیشتر روی دیگران تأثیر بگذارد، به همین دلیل از پنج تا هفت اسپری عطر استفاده می‌کنند.

نکته قابل توجه در مقدار مصرف میزان ماندگاری عطرها است. برخی از عطرها به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت روی پوست باقی می‌مانند اما رایحه برخی دیگر در عرض ۱ الی ۲ ساعت به تدریج از بین می‌روند و ماندگاری پایین‌تری دارند. ماندگاری عطرها به فاکتورهای مختلفی از جمله غلظت، مواد تشکیل‌دهنده و فرمول ساخت روایح آن بستگی دارد.

با این حال از لحاظ علمی ماندگاری عطر بر روی پوست‌های چرب بیشتر از پوست‌های خشک است. بنابراین می‌توانید با استفاده از یک لوسیون بدن بعد از استحمام و قبل از استفاده از عطر، ماندگاری آن‌ها را افزایش داد.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که ممکن است بسته به ماندگاری عطر، چند بار در طول روز مجدداً از عطر استفاده کنید و رایحه آن را مجددا شارژ کنید

جدول تعداد اسپری‌های موجود در یک بطری عطر

اندازه بطریتعداد اسپری‌هاتعداد دفعات قابل استفاده
ml (0.05 fl oz) 19 – 1,2 اسپری2 – 3 روز
7.5 ml (0.25 fl oz)67.5 – 90 اسپری17 – 22 روز
15 ml (0.5 fl oz)135 – 180 اسپری34 – 45 روز
20 ml (0.67 fl oz)180 – 240 اسپری45 – 60 روز
30 ml (1.01 fl oz)315 – 420 اسپری79 – 105 روز
50 ml (1.69 fl oz)450 – 600 اسپری113 – 150 روز
100 ml (3.38 fl oz)900 – 1,200 اسپری225 – 300 روز
هر بطری عطر چندبار اسپری می‌شود

این مورد، اساساً بدان معنی است که:  

عطر مسافرتی چیست و چه کاربردی دارد؟
خواندن مطلب

یک بطری ۱ میلی‌لیتری (0.05 fl oz) عطر بین ۹ تا ۱.۲ اسپری است. در صورت استفاده متوسط ۴ اسپری در روز، بطری بین ۲ تا ۳ روز دوام می‌آورد.

یک بطری ۷.۵ میلی‌لیتری (0.25 fl oz) عطر، بین ۶۷.۵  تا ۹۰ اسپری است. در صورت استفاده متوسط ۴ اسپری در روز، بطری بین ۱۷ تا ۲۲ روز دوام می‌آورد.

یک بطری عطر ۵ میلی‌لیتری (0.5 fl oz)  بین ۱۳۵ تا ۱۸۰ اسپری است. در صورت استفاده متوسط ۴ اسپری در روز، بطری بین ۳۴ تا ۴۵ روز دوام می‌آورد.

یک بطری عطر ۲۰ میلی‌لیتری (0.67 fl oz) بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ اسپری است. در صورت استفاده متوسط ۴ اسپری در روز، بطری بین ۴۵ تا ۶۰ روز دوام می‌آورد.

یک بطری عطر ۳۰  میلی‌لیتری (1.01 fl oz) بین ۳۱۵ تا ۴۲۰ اسپری است. در صورت استفاده متوسط ۴ اسپری در روز، بطری بین ۷۹ تا ۱۰۵ روز دوام می‌آورد.

یک بطری عطر ۵۰ میلی‌لیتری (1.69 fl oz) بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ اسپری است. در صورت استفاده متوسط ۴ اسپری در روز، بطری  بین ۱۱۳ تا ۱۵۰ روز دوام می‌آورد.

یک بطری عطر ۱۰۰ میلی‌لیتری (3.38 fl oz)  بین ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ اسپری دارد. در صورت استفاده متوسط 4 اسپری در روز، بطری بین ۲۲۵ تا ۳۰۰ روز دوام می‌آورد.

نحوه انتخاب عطر با حجم مناسب

انتخاب اندازه عطر، به خواسته‌ها و نیازهای شما بستگی دارد. به عنوان مثال، عطرهای موجود در بطری‌های ۷.۵ تا ۳۰ میلی‌لیتری برای استفاده در زمان مسافرت یا قرار دادن در کیف بسیار مناسب هستند مخصوصا اگر بخواهید بیش از چند عطر با روایح مختلف را با خود به همراه داشته باشید. اما به خاطر داشته باشید عطرهای مسافرتی و سایز کوچک به سرعت تمام می‌شوند.

عطرهایی که در بطری‌های ۵۰ میلی‌لیتری و ۱۰۰ میلی‌لیتری قرار دارند، یک استاندارد طلایی برای اکثر عطرها هستند. این محصولات در این حجم مناسب افرادی است که به طور مداوم از یک رایحه استفاده می‌کنند. اما به خاطر داشته باشید این محصولات برای افرادی که می‌خواهند عطر خود را در کیف حمل کنند و همیشه به همراه داشته باشند، سنگین و حجیم هستند.

نتیجه گیری

برای هر کسی مهم است بداند هر بطری عطر چند بار اسپری می‌شود و هر ۱ میل چند پاف است. در این مطلب حیات پرفیوم سعی داشته است که تعداد اسپری‌های موجود در بطری‌های عطر را به شما معرفی کند تا بتوانید استفاده از عطرتان را مدیریت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا