عطر و ادکلن

اگر عطر وارد چشم شود چه کاری باید انجام داد؟

هنگامی که عطر یا اسپری ضد تعریق وارد چشمان شما می‌شوند، چشمان شما دچار سوزش و خارش شده و شما نمی‌توانید هیچ چیزی را ببینید. در چنین شرایطی چه کاری باید انجام دهید؟

در زمان وارد شدن عطر به چشم، حفظ آرامش اولین نکته ایست که باید رعایت کنید. چشمان شما دچار آسیب جدی نمی‌شوند و بینایی شما مختل نمی‌شود، مگر اینکه مقدار زیادی عطر وارد چشمان شما شده باشد.

اگر عطر وارد چشمانتان شد، چند توصیه‌ی مهم وجود دارند که بهتر است به آن‌ها عمل کنید. دست‌های خود را بشویید. چشم‌ها را حداکثر ۱۵ دقیقه با آب شستشو دهید. اگر درد و سوزش ادامه پیدا کردند یا از تحمل شما خارج بودند، با اورژانس یا پزشک تماس بگیرید.

کارهایی که بعد از وارد شدن عطر به چشم‌هایتان باید انجام دهید

اولاً به هیچ وجه نترسید؛ هرچند این توصیه‌ در ظاهر اهمیت چندانی ندارد، اما حفظ آرامش همان چیزیست که تفاوت بین یک مشکل زودگذر و یک وضعیت آزاردهنده‌ی طولانی مدت را رقم می زند. به جز مواردی که حجم قابل ملاحظه‌ای از عطر یا اسپری وارد چشمان شما شده باشد، در اکثر موارد سوزش یا قرمز شدن چشم‌ها شدیدترین مشکلی است که تجربه می‌کنید.

عطرها حاوی ترکیباتی هستند که باعث تحریک و سوزش چشم می‌شوند. اگر مقدار عطر وارد شده به چشم خیلی زیاد باشد، ممکن است به بافت چشم آسیب جدی بزند. برای تولید نوشیدنی‌های الکلی از اتیل الکل (اتانول) استفاده می‌شود. برای تولید عطرها نیز از همین الکل استفاده می‌شود. از سوی دیگر اتانول به عنوان یک سوخت جایگزین در خودروها نیز کاربرد دارد. این ماده چندین سال به عنوان سوخت موشک استفاده می‌شد، و به عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی کننده هم قابل استفاده است.

قطعاً ورود الکل به چشم وضعیت خوشایندی نیست. الکل باعث خراشیدگی سطح قرنیه می‌شود و اگر به درستی تمیز نشود آسیب‌های جدی‌تری را به وجود می‌آورد. علاوه بر این، عطرها شامل اسانس‌هایی هستند که در حالت رقیق نشده باعث تحریک پوستی می‌شوند. مواد شیمیایی دیگری همچون استون (لاک پاک کن)، فرمالدهید (یک ماده‌ی سرطانزا و نگهدارنده) و متیلن کلراید (حلال رنگ) نیز در عطرها یافت می‌شوند.

تاثیر عطر بر ذهن افراد
خواندن مطلب

هنگامی که در عطرها از غلظت کم و رقیق شده این مواد استفاده می‌شود، کاملاً برای انسان امن هستند. اما اگر همین مواد وارد چشم شوند ، سوزش و تحریک زیادی به وجود می‌آورند. همچنین در دوزهای بالا آسیب‌های جدی به همراه خواهند داشت. نیازی نیست بترسید، اما گام‌های زیر را طی کنید تا چشمانتان به خوبی تمیز شوند.

دست‌ها را کاملاً بشویید

هنگام وارد شدن عطر به چشم شما سعی می‌کنید از نزدیک وضعیت چشم‌هایتان را بررسی کنید، و حتی ممکن است سطح آن‌ها را لمس کنید. قبل از شروع تمیز کردن چشم‌ها، دستان خود را با آب گرم و صابون کاملاً بشویید. اگر لازم باشد به چشم‌ها دست بزنید، این نکته از آلودگی بیشتر چشم‌ها جلوگیری می‌کند.

لنزها را خارج کنید

اگر امکانش هست، قبل از شستشوی چشم‌ها و بعد از شستن دست‌ها، لنزها را خارج کنید. همه می‌دانند که در صورت تحریک چشم‌ها، جدا کردن لنزها به مراتب دشوارتر می‌شود. احتمالش هست که برخی مواد شیمیایی عطرها زیر لنزها جمع شوند. بنابراین لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن، قبل از شستشوی چشم‌ها یا همزمان با این کار، لنزها را خارج کنید.

اگر عطر وارد چشم شود چه باید کرد

از مالش دادن چشم‌ها خودداری کنید

از شما درخواست می‌کنیم به خاطر هر چیزی که برایتان عزیز است، چشم‌ها را مالش ندهید. این حالت باعث آسیب دیدگی ، سوزش و تحریک بیشتر چشم و پوست اطراف آن می‌شود. اگر مواد شیمیایی وارد چشمان شما شدند، تحت هیچ شرایطی آن‌ها را مالش ندهید.

بهترین درمان فوری

اگر ظرف ضدعفونی شده و محلول مخصوص شستشوی چشم را در اختیار دارید، بهترین روش برای برطرف سازی آلودگی، تمیز کردن و مرطوب سازی چشم‌ها استفاده از این ابزارها می‌باشد. این محلول‌ها از آب مقطر و مقدار ناچیزی مواد ضدعفونی کننده ساخته شده‌اند. شما می‌توانید آن‌ها را با کمترین هزینه تهیه کنید. اگر دوست دارید خودتان چشم‌ها را بشویید، این بهترین کاریست که می‌توانید به آسانی انجام دهید.

البته زمان وارد شدن عطر به چشم‌هایتان، استفاده از محلول شستشوی چشم بهترین اثر درمانی را به همراه خواهد داشت. احتمال زیادی هست که این محلول را در منزل در اختیار نداشته باشید، بنابراین در این شرایط باید چه کاری انجام دهید؟

بلا حدید چه عطری می‌زند؟ عطر محبوب بلا حدید
خواندن مطلب

شستشوی چشم‌ها

برای اینکه مطمئن شوید مواد مخرب موجود در عطر یا اسپری از چشمان شما خارج می‌شوند، باید چشمان خود را با آب بشویید. ممکن است در کلاس شیمی دبیرستان، فیلم‌ها یا توضیحاتی راجع به نحوه انجام این کار دیده باشید. همچنین ممکن است از روی بدشانسی ، عطری وارد چشمان شما شده باشد و خودتان این کار را انجام داده باشید.

به طور کُلی اگر در محیط آزمایشگاه مواد شیمیایی وارد چشم‌ها شوند، باید سریعاً آن‌ها را شستشو دهید. مکان‌های مخصوصی برای این کار در آزمایشگاه‌ها پیش بینی شده‌اند. این سیستم‌ها جریان آب را به طور مستقیم وارد چشمان شما می‌کنند، و در حذف آلودگی‌ها عملکرد موثری دارند.

اما اگر شما هم یک فرد عادی باشید، احتمال نصب سیستم شستشوی چشم در منزلتان بسیار ضعیف است. بنابراین اگر در منزل عطری وارد چشمان شما شد، روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارند. در تمامی این روش‌ها حتماً از آب ولرم استفاده کنید، نه آب گرم یا آب سرد.

از بالا روی چشم‌ها آب بریزید

یک روش ساده، آب ریختن داخل چشم‌ها از قسمت بالا است. این کار دقیقاً مشابه ریختن قطره داخل چشم است. اگر امکانش هست کمی پوست چشم را با دست باز کنید و از بالا کمی آب داخل چشم سرازیر کنید. می‌توانید این کار را با یک قوری چای، پارچ یا یک فنجان معمولی انجام دهید.

اگر سوزش ادامه داشت، باید این کار را برای مدت 15 دقیقه یا بیشتر ادامه دهید. چشم خود را به صورت چرخشی بچرخانید ، تا آب به خوبی به لایه زیرین چشم نفوذ کند. به آرامی پلک بزنید تا مطمئن شوید تمام بخش‌های چشم شستشو داده می‌شوند.

چشم‌ها را در آب فرو ببرید

برای این کار باید یک ظرف بزرگ را مملو از آب کنید. دمای آب باید ولرم باشد، نه سرد نه گرم. چشم‌های خود را داخل آب قرار دهید و باز کنید. بعد از بازکردن چشم‌ها، آن‌ها را طبق الگوی چرخشی عادی حرکت دهید. بدین ترتیب مطمئن می‌شوید آب به تمام قسمت‌های چشم منتقل شده است. البته حتماً برای تنفس راحت سرتان را بالا بگیرید. چشم‌ها را برای ۱۵ دقیقه شستشو دهید تا از خروج کامل مواد شیمیایی مطمئن شوید.

شستشوی چشم‌ها

چشم‌ها را با دوش حمام شستشو دهید

دوش حمام را باز کنید. در اینجا هم باید از آب ولرم استفاده کنید. سر خود را مستقیماً در برابر جریان آب قرار دهید. همانند حالتی که داخل چشم قطره می‌ریزید، چشمان خود را باز کنید. اجازه دهید چشم‌ها برای ۱۵ دقیقه شستشو داده شوند. مثل سایر روش‌ها، چشمان خود را به صورت چرخشی حرکت دهید. بدین ترتیب مطمئن می‌شوید که آب وارد تمام گوشه‌ها و شیارهای چشم می‌شود.

ترکیب عطر و ساخت عطر دلخواه
خواندن مطلب

به طور کُلی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

اگر وارد شدن عطر به چشم در مقدار ناچیزی اتفاق افتاده است، در اکثر موارد شستشوی کامل چشم برای برطرف سازی مشکل کافی خواهد بود. اما اگر درد و سوزش بعد از شستشو ادامه داشتند، چند اقدام دیگر هم قابل انجام هستند.

قراردادن یخ روی پلک‌ها

اگر درد، سوزش و حالت آزاردهنده شدیدی را بعد از شستشوی چشم‌ها تجربه کردید، سعی کنید کیسه یخ یا کیسه‌ی حاوی میوه‌ها و سبزیجات منجمد را روی پلک‌ها قرار دهید. این کار برای کاهش سوزش و هرگونه التهاب احتمالی مؤثر واقع می‌شود.

از قطره چشم استفاده کنید

 اگر بعد از شستشوی چشم‌ها همچنان احساس سوزش دارید، می‌توانید از قطره‌های چشم مشابه مرطوب کننده چشم استفاده کنید. با وجود اینکه قطره چشم بیشتر برای درمان خشکی و خارش چشم به کار می‌رود، برای کاهش سوزش و تحریک چشم هم مفید واقع می‌شود.

قبل از بکارگیری قطره چشم، مطمئن شوید که چشم‌های خود را به طور کامل با آب یا محلول ویژه شستشو داده‌اید. اگر درد و سوزش شدید بعد از شستشوی چشم‌ها ادامه دار بودند حتی به صورت خفیف در چند روز بعد، که البته احتمالش ضعیف است، باید با مرکز اورژانس تماس بگیرید.

آیا عطر برای چشم ضرر دارد؟

نتیجه گیری

احتمال خیلی کمی وجود دارد که چشمان شما در معرض حجم قابل ملاحظه‌ای از مواد اسپری شده از عطرها قرار بگیرند. بنابراین هنگام وارد شدن عطر به چشم، احتمال ایجاد درد و سوزش شدید و بستری شدن بسیار کم است.

واقعیت این است که عطرها حاوی مواد شیمیایی هستند که در صورت عدم خارج شدن از چشم، باعث خراشیدگی قرنیه و آسیب چشمی می‌شوند. جز در شرایطی که عطر را مستقیماً داخل چشم اسپری نکرده باشید، شستشوی چشم برای برطرف کردن مشکل کافی خواهد بود.

به طور کُلی، ورود عطر به چشم مسئله‌ای نیست که ساده از کنارش بگذرید. شما باید اقدامات لازم را انجام دهید تا در اسرع وقت چشم‌ها را تمیز کنید. اگر توصیه‌های ذکر شده حیات پرفیوم را رعایت کنید، به احتمال زیاد مشکلتان برطرف می‌شود. دفعه بعدی توجه کنید که عطر را در چه نقطه‌ای اسپری می‌کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا