عطر و ادکلن

عطر نوستالژی مردانه و زنانه؛ معرفی ۱۴ عطر قدیمی

در بیشتر مواقع عطر و رایحه‌ای شما را در عمق خاطرات فرو می‌برد. عطر نوستالژی یا ادکن‌های قدیمی هم این قدرت را دارند تا شما عزیزان را در خاطرات قدیمی غرق کنند. عطرهای قدیمی زنانه همیشه دارای اصیل‌ترین روایح بوده‌اند، ولی در دهه ۹۰ یا ۸۰ عطر و ادکلن‌ها دارای چه رایحه‌هایی بودند که قدرت این کار را دارند تا به عمق خاطراتمان نفوذ کنند؟

رایحه ادکلن‌های نوستالژی همیشه کلاسیک و سنگین بوده‌ است به این دلیل که بیشتر افراد در آن زمان عطرهایی استفاده می‌کردند تا مناسب لباس‌های مجلسی و پر زرق و برقی باشند که در مهمانی‌ها یا حتی در خیابان‌ها می‌پوشیدند. در ادامه سعی داریم چند مورد از این عطر و ادکلن‌های نوستالژی را به شما عزیزان معرفی کنیم.

۱ـ ادو تویلت رمی لاتور سیگار Remy Latour – Cigar

برند قدیمی رمی لاتور Remy Latour در سال 1996 رایحه‌ای خاص به بازار عطر و ادکلن جهان در کشور فرانسه عرضه کرد. در دهه 90 میلادی بیشتر آقایان به بوی سیگار بسیار علاقه داشتند به همین دلیل این برند فرانسوی ترکیبات عطر Remy Latour Cigar را جوری انتخاب کرده است تا این ادکلن بویی شبیه به سیگار برگ داشته باشد.

در آن زمان عطر با بوی سیگار یکی از اولین انتخاب‌های هر آقای کلاسیک بوده است. همچنین این ادوتویلت مردانه نوستالژی در گروه بویایی معطر (آروماتیک) میوه‌ای قرار گرفته است. عطر سیگار دارای طبعی گرم بوده که می‌تواند در فصل زمستان حس و حال خوبی را در شما زنده کند.

  • نت‌های اولیه: ترنج، آلو، آناناس، گلابی، لیموترش
  • نت‌های میانی: یاس، شمعدانی، گل جعفری، برگ خشک برگبو
  • نت‌های پایه: نعناع هندی، سدر، چوب صندل سفید، تنباکو
عطر با بوی سیگار

۲ـ عطر آرامیس 900 aramis – Aramis

برند نوستالژی عطرساز آرامیس در سال 1973 در ایالت متحده آمریکا عطری با طبع گرم به بازار عطر و ادکلن جهان عرضه کرد. برنارد چنت این رایحه قدیمی را همانند یک اثر هنری خلق کرده و آن را در گروه بویایی چایپر چوبی قرار داده است. ماندگاری عطر نوستالژی بسیار بالا است، این ادکلن مردانه هم از آن دسته از عطرهایی بوده که دارای پخش بو و ماندگاری بالایی است.

  • نت‌های اولیه: اقاقیای برزیلی، ترنج، لیموترش، ترکیبات سبز، گشنیز
  • نت‌های میانی: شمعدانی، ریشه زنبق، میخک صدپر، رز، گل برف
  • نت‌های پایه: نعناع هندی، خزه درخت بلوط، کهربا، خس خس، ریشه زنبق، مشک، چوب صندل سفید

۳ـ راجر اند گالت اوپن (اپن) ROGER & GALLET – Open

برند فرانسوی راجر اند گالت در اواخر دهه 90 میلادی عطری با رایحه‌ای جذاب و شیک به بازار عطر و ادکلن دنیا عرضه کرد. این ادو پرفیوم ماندگار نوستالژی دارای طبعی گرم است که در گروه بویایی شرقی قرار دارد. ترکیبات و نت‌های این ادکلن نوستالژی مردانه بسیار هوشمندانه انتخاب شده است. رایحه قدرتمند این عطر بسیار بالا است و می‌تواند مناسب یک مهمانی کلاسیک و مجلسی باشد.

  • نت‌های اولیه: ترنج، اسطوخودوس، لیموترش
  • نت‌های میانی: سالویا، آویشن
  • نت‌های پایه: نعناع هندی، خس خس، تنباکو

۴ـ عطر دیویدف زینو DAVIDOFF – Zino

برند سوئیسی دیویدوف در سال 1988 عطری مردانه با طبعی گرم را به بازار عطر و ادکلن جهان عرضه کرد. میشل آلمیراک عطار و خالق این عطر از ترکیبات و نت‌های زیادی برای ساخت این محلول جادویی خوش بو استفاده کرده و عطر زینو Zino را در گره بویایی شرقی گلی قرار داده است.

عطر پودری چیست؟
خواندن مطلب

به گفته سازنده ادکلن زینو، این عطر می‌تواند شخصیت شما را در ذهن اطرافیانتان پر قدرت ثبت کند. اگر به دنبال عطر نوستالژی هستید تا بتوانید خاطرات خوش خود را با آن در سال‌های آینده به یاد بیاورید حتما این ادکلن نوستالژی مردانه را انتخاب کنید و از رایحه ماندگار آن نهایت لذت راببرید.

  • نت‌های اولیه: ترنج، لیموترش، اسطوخودوس
  • نت‌‌های میانی: آویشن، سالویا
  • نت‌های پایه: خس خس، نعناع هندی، تنباکو
ادکلن نوستالژی

۵ـ ادو پرفیوم زنانه رساسی کاترین Rasasi – Catherine

برند رساسی که یک برند عربی است عطر خاصی برای خانم‌ها در دهه 90 میلادی به بازار رایحه‌های عربی عرضه کرد. این ادو پرفیوم زنانه سنگین در گروه بویایی گلی آلدهیدی قرار گرفته است. ماندگاری و غلظت Rasasi Catherine بسیار بالا است به همین دلیل از گذشته تا به امروز یکی از خاص‌ترین روایح را دارد.

اگر می‌خواهید با رایحه قدیمی تند گل‌ها در مجالس بدرخشید، حتما این عطر را تهیه کنید. این عطر یکی از بهترین عطرهای نوستالژی زنانه موجود در بازار است.

  • نت‌های اولیه: صمغ گالبانیوم، لیمو ترش، ترکیبات سبز ، ترنج، آلدهید ، نیلوفر آبی
  • نت‌های میانی: رز ، یاس، سنبل ، گل برف
  • نت‌های میانی: سدر، مشک ، خزه درخت بلوط ، چوب صندل سفید
عطر قدیمی

۶ـ الیزابت آردن فیفت اونو (خیابان پنجم) Elizabeth Arden – 5th Avenue

برند آمریکایی الیزابت آردن در سال 1996 ادو پرفیوم زنانه‌ای با رایحه گل‌های بهاری به بازار عطر و ادکلن جهان عرضه کرد. نام عطر نوستالژی خیابان پنجم الهام گرفته از خیابان قدیمی در نیویوروک است. آن گوتلیب عطار و سازنده این رایحه قدیمی با ترکیب نت‌هایی خاص آن را در گروه بویایی چایپر گلی قرار داده و طبعی معتدل به این عطر بخشیده است.

ماندگاری این عطر زنانه قدیمی بسیار بالا است و قدرت این را دارد تا خاطرات خیلی قدیمی را برای شما عزیزان زنده نگه ‌دارد. اگر می‌خواهی در مجالس و مهمانی‌های کلاسیک بدرخشید و مرکز توجه دیگران قرار بگیرید حتما این عطر را تهیه کنید و از رایحه بی‌نظیر آن لذت ببرید.

  • نت‌های اولیه: رنج، یاس بنفش، گل برف، مگنولیا، شکوفه لیمو ترش سبز، نارنگی ماندارین
  • نت‌های میانی: رز ، بنفشه ، میخک، یاس، جوز، گل یلانگ یلانگ ، گل مریم ، هلو
  • نت‌های پایه: مشک، کهربا، وانیل، زنبق ، چوب صندل سفید، ادویه میخک

۷ـ ادکلن ایو روشه مگنولیا  Yves Rocher Magnolia

یکی دیگر از ادکلن‌های زنانه قدیمی که در دسته عطر نوستالژی قرار می‌گیرد، ادو پرفیوم ایو روشه مگنولیا است. این عطر فرانسوی در سال 1983 با طبعی معتدل به بازار عطر و ادکلن جهان عرضه شد. این ادو تویلت ملایم زنانه به عنوان قدیمی‌ترین عطر این کمپانی شناخته می‌شود و تا به امروز در حال تولید است. طبع شیرین و گرم این عطر می‌تواند بیانگر لطافت و زیبایی یک زن اصیل باشد.

اگر شخصیتی مستقل و قوی دارید حتما از این عطر استفاده کنید و لذت ببرید. سازنده عطر مگنولیا برای انتخاب نت‌های این رایحه از گل‌های سفید الهام گرفته است. ماندگاری و پخش بو این ادکلن نوستالژی زنانه بسیار بالا است و می‌تواند انتخاب خوبی برای فصل بهار باشد. این عطر که در گروه بویایی چایپر گلی قرار دارد از شما شخصیتی ساده در عین حال مستقل می‌سازد.

  • نت‌های اولیه: سیب، ماگنولیا
  • نت‌های میانی: گل یاس، گل مریم، سوسن، یاسمن
  • نت‌های پایه: نعناع هندی، خزه، چوب صندل، سدر، وانیل، مشک
عطرهای نوستالژی

۸ـ ادکلن نوستالژی بیژن زنانه Bijan for Women

برند آمریکایی و موفق بیژن در سال 1986 عطری زنانه با طبعی گرم به کالکشن عطر و ادکلن خود اضافه کرد. صاحب برند بیژن که یک مرد موفق ایرانی است، برای تولید و ساخت این عطر خاص زنانه عطار آمریکایی، پیتر بوم را انتخاب کرده است. به گفته پیتر بوم رایحه اصیل و قدیمی این ادو پرفیوم زنانه می‌تواند درخشش و فراز و نشیب‌های یک تاریخ را در ذهن شما به تصور بکشد.

نت وانیل در عطرسازی چیست؟
خواندن مطلب

ماندگاری عطر بیژن زنانه بسیار بالا است و می‌تواند همراه خوبی در فصول سرد و زمستانی برای شما عزیزان باشد. لازم به زکر است که این عطر در گروه بویایی شرقی گلی قرار گرفته است.

  • نت‌های اولیه: بهار نارنج، ریحان ، گل یلانگ یلانگ، ترنج، نرگس، شکوفه پرتقال
  • نت‌های میانی: رز ، ریشه زنبق، میخک صدپر، یاس، گل برف، عسل، گل مریم
  • نت‌های پایه: نعناع هندی ، خزه درخت بلوط، دانه تونکا، لوبان، مشک، کهربا، وانیل، سدر ، چوب صندل سفید ، گل آفتاب پرست

۹ـ کلینیک هپی CLINIQUE HAPPY

کلینیک هپی از دیگر عطرهای پرطرف‌دار و قدیمی است که بسیاری از افراد طرف‌دار این عطر خوشبو هستند. CLINIQUE HAPPY در دو نوع مردانه و زنانه تولید می‌شود که هر دوی آن‌ها رایحه‌ای خنک دارند و مناسب برای فصل‌های گرم سال هستند. در دهه ۹۰ اولین‌بار این عطر در ایالات متحده تولید شد که در مدت‌زمان کوتاهی در بین افراد محبوب گردید.

عطر کلینیک هپی تداعی‌گر یک روز پر نشاط و هیجان‌انگیز آفتابی خواهد بود. روزی سرشار از حس زندگی و نشاط! این عطر به‌خاطر رایحۀ دلپذیرش برای استفاده در هر نوع مراسمی می‌تواند مناسب باشد. با اولین اسپری از این عطر شادی و انرژی خاصی به شما منتقل می‌شود که به‌خاطر وجود نت‌هایی از سیب تازه، پرتقال و ماندارین است. بعد از مدتی نت‌های میانی که شامل گل رز، گل یخ و ارکیده مشام شما را پر می‌کند و این رایحه‌ها آرامشی خاص را همراه با تمرکز و اعتمادبه‌نفس به شما هدیه می‌کنند. همچنین در انتها رایحه‌ای از گل سوسن، مشک و کهربا به مشام شما خواهد رسید که حس حضور در دل طبیعت و باغی سرسبز و پر گل را در شما و اطرافیانتان ایجاد خواهد کرد.

  • نت‌های اولیه: ، پرتقال، سیب ، ترنج ، نارنگی ماندارین، گریپ فروت ، آلو
  • نت‌های میانی: ارکیده ، رز ، فریزیا ، گل برف
  • نت‌های پایه: مشک ، کهربا، گل ابریشم ، مگنولیا ، گل سوسن
عطرهای نوستالژی

۱۰ـ جکس بوگارت وان من شو JACQUES BOGART – One Man Show

جکس بوگارت وان من شو یکی از پرطرف‌دارترین عطرهای دهه ۸۰ میلادی بوده است که نظر بسیاری از مردان را به خود جلب کرده و بسیاری از آقایان شیک‌پوش و با استایل‌های رسمی از این عطر استفاده می‌کردند. One Man Show از دسته عطرهای گرم تند است که توسط «Roger Pellegrino» یک عطرساز معروف و برجسته در سال ۱۹۸۰ وارد بازار شد.

زمانی که این پرفیوم را بر بدن یا لباس خود اسپری می‌کنید در قدم اول بوی ترکیبات گیاه درمنه، زیرة سیاه، بابونه، ریحان، نارنج و چوب برزیلی به مشام شما می‌رسد. پس از مدتی، این نت‌های آغازی، جای خودشان را به نت‌های میانی که با ترکیبات گیاه پاتچولی، گل میخک، جوز هندی، علف وتیور، گل شمعدانی، لادن، رز و یاس ساخته‌شده‌اند، می‌دهد بعد از گذشت مدت‌زمان طولانی شما می‌توانید نت‌های پایانی از نارگیل، عنبر، دانة تونکا، چوب صندل، وانیل، خزة اوک‌موس، چوب سدر و چرم را استشمام کنید.

  • نت‌های اولیه: ترنج، اقاقیای برزیلی ، ریحان ،گیاه درمنه ، زیره، صمغ گیاهی
  • نت‌های میانی: رز ، خس خس ، شمعدانی ، میخک، یاس، لابدانیوم، درخت کاج ، جوز ، ادویه جات معطر، نعناع هندی
  • نت‌های پایه: چوب صندل سفید، دانه تونکا، کهربا، وانیل ، خزه درخت بلوط، سدر ، چرم، نارگیل، بوته وحشی جاوی

۱۱ـ دیور دیورلا Dior – Diorella

از عطرهای قدیمی پرطرف‌دار فرانسوی است که در دهه ۷۰ تولید شده است و در دو نسخه زنانه و مردانه در بازار به فروش می‌رسد. این عطر رایحه‌ای خنک و تلخ دارد که در تمامی فصول سال مخصوصاً فصل‌های گرم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. پرفیوم دیورلا از محبوب‌ترین بین زنان است که از قدیم تا به امروز مورد توجه قرار دارد.

آیا می توانید عطر را روی کت چرمی اسپری کنید؟
خواندن مطلب

Dior Diorella با رایحه خوش ریحان، نت‌های سبز، لیمو، ترنج و طالبی رایحه خود را آغاز می‌کند و رفته‌رفته رایحه گلی عطر بیشتر شده و عطر شمعدانی، یاس، سیکلامن، رز، لاله و هلو در فضا طنین‌انداز می‌شود. در نهایت به‌عنوان نت‌های پایه می‌توان از رایحه خس‌خس، مشک، نعناع هندی و خزه بلوط آن لذت برد.

  • نت‌های اولیه: ترنج ، لیمو ترش، ترکیبات سبز ، ریحان ، خربزه
  • نت‌های میانی: رز ، میخک ، یاس، گل پنجه مریم ، هلو ، پیچ امین الدوله
  • نت‌های پایه: ، خزه درخت بلوط، مشک ، نعناع هندی، خس خس

۱۲- دریک اورلان Orlane Derrick

دریک اورلان Orlane Derrick از دسته عطرهای گرم و تلخ است که سالیان سال در بین مردان محبوب بوده و برای اولین‌بار در سال ۱۹۷۸ وارد بازار شده است. این عطر از گروه بویای چوبی تند بوده و بیشتر مناسب برای فصول سرد سال است و خط بو و ماندگاری بسیار بالایی دارد.

کافی است کمی این عطر را بر روی لباس خود اسپری کنید تا خیلی سریع متوجه بوی استو خودوس، آویشن، ترخون و رزماری شوید. این ترکیب تند و گرم با حرارت بالایی که ایجاد می‌کند، انرژی و هیجان را در شما و اطرافیانتان به وجود می‌آورد. پس از مدتی، نت‌های میانی از جوز هندی، شمعدانی، گیاه جادویی پاتچولی و فلفل مشام شما را پر می‌کند سپس بعد از مدتی طولانی، متوجه تغییر مسیر نت‌های میانی به سمت نت‌های پایانی چوب صندل و روایح دودی خواهید شد.

  • نت‌های اولیه: اسطوخودوس ، رزماری ، آویشن ، ترخون
  • نت‌های میانی: نعناع هندی، سدر، شمعدانی، یاس، درخت کاج، زیره، جوز ، فلفل
  • نت‌های پایه: دانه تونکا، مشک ،لابدانیوم، روایح دودی
عطرهای معروف قدیمی

۱۳ـ جوپ هوم Joop! Homme

Joop! Homme از دسته ادکلن‌هایی است که هر مرد خوش استایل و خوش‌پوشی آن را یکبار تست کرده و مجذوب رایحه تند و تلخ آن شده است. عطر جوپ هوم برای اولین‌بار در دهه ۸۰ میلادی وارد بازار جهانی عطر و ادکلن شد.

با اولین اسپری از جوپ هوم بر روی پوست و محل نبض‌دار یا لباستان، بوی شکوفة پرتقال، نارنگی، لیمو و نارنج در فضا پخش می‌‌شود باگذشت زمان، نت‌های میانی جای نت‌های آغازی را خواهند گرفت که ترکیبی از هل، دارچین و گل یاسمین است و تندی و گرمای این ترکیب ادویه‌ای و گلی، شور و هیجان شما را دوچندان می‌کند. در ادامه و با سپری‌شدن زمانی طولانی، نت‌های پایانی جانشین نت‌های میانی می‌شوند. نت‌های پایانی از چوب صندل، گیاه پاتچولی، دانة تونکا و وانیل تشکیل شده‌اند.

  • نت‌های اولیه: ترنج ، نارنگی ماندارین، شکوفه پرتقال ، مرکبات
  • نت‌های میانی: گل برف، یاس، هل، دارچین ، گل آفتاب پرست
  • نت‌های پایه: چوب صندل سفید، دانه تونکا، وانیل، نعناع هندی

۱۴ـ کارون پوران هوم- Caron Pour Un Homme

ادکلن کارون پوران هوم -Caron Pour Un Homme عطری است ملایم و تلخ که در سال ۱۹۳۴ به بازار عطر و ادکلن عرضه شد. کارون پوران هوم -caron Pour Un Homme عطری است فوق‌العاده خوشبو و عالی که در بین مردان شیک‌پوش محبوب بوده است.

زمانی که در وهله اول این عطر را اسپری می‌کنید بوی تند اسطوخودوس به مشام شما می‌رسد و بعد چند ثانیه تلخی بوی وانیل و مشک را استشمام می‌کنید که بسیار دلچسب است. قدمت عطر کارون پوران هوم به بیش از نیم‌قرن می‌رسد.

  • نت‌های اولیه: اسطوخودوس
  • نت‌های میانی: وانیل
  • نت‌های پایه: مشک

نتیجه گیری

همیشه رایحه عطرها جزو اولین چیزهایی هستند که شما را در عمق خاطرات غرق می‌کند. برخی از افراد دوست دارند رایحه ادکلن‌های قدیمی وعطر نوستالژی را با خود به همراه داشته باشند به همین دلیل حیات پرفیوم در این مقاله سعی داشته بهترین و محبوب‌ترین عطرهای قدیمی را به شما همراهان همیشگی معرفی کند تا بتوانید رایحه‌ای قدیمی ولی در عین حال جدید را انتخاب کنید و لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا