عطر و ادکلن

رایحه و نت یلانگ یلانگ در عطرسازی

یلانگ یلانگ (ylang ylamg) یک گل ستاره ای شکل و زرد با گلبرگ‌های بزرگ و خمیده بوده که یک گل بومی از‌ جنگل‌های بارانی بسیاری از کشورهای آسیایی و ماداگاسکار است. نام یلانگ یلانگ از کلمه تاگالوگ ایلانگ گرفته شده است که به معنای بیابان است. برخی معتقدند که آن اشاره‌ای به رقص گل‌ها در میان وزش باد را دارد. رایحه یلانگ یلانگ در عطرسازی بسیار مورد استفاده است.

گل یلانگ یلانگ (ylang ylang)

شکوفه‌هایی هستند که از دسته‌های ۴ و ۱۲ عددی نزدیک به هم تشکیل شده‌اند و روی شاخه‌های درخت معطر و استوایی کانانگا قرار گرفته‌ اند. یلانگ یلانگ دارای ارتفاع ۴۰ متر (۱۳۱ فوت) است که هر شکوفه آن از ۲ دسته ۳ کلبرگی دارای 2 مجموعه از 3 گلبرگ است که در ابتدا سبز هستند و با بالغ شدن به زرد تبدیل می‌شوند.

این نت به عنوان ملکه عطرها و رایحه‌ها شناخته می‌شود زیرا رایحه عجیب، عمیق و غنی آن قرن‌ها به دلیل خواص درمانی و به عنوان یک عنصر در برخی از معروف‌ترین عطرهای جهان از جمله Chanel #5 استفاده شده است. ترکیب این رایحه به همراه نت‌های قلبی گل‌های گل رز رویایی، مشک‌دار و یاسمین تند هارمونی خاص و بی‌نظیری را ایجاد می‌کند.

در چشم انداز عطر مدرن، یلانگ یانگ   یک عنصر مورد علاقه است  و در فرمولاسیون بسیاری از عطرسازان برجسته جهان یافت می‌شود. اطلاعات زیادی در مورد منشاء این گل باشکوه و دلچسب در دست نیست. برخی از گیاه شناسان این نظریه را مطرح می‌کنند که تمدن باستانی پلینزی فرانسه استفاده از این گل را در سال‌های اولیه استخراج آن گسترش داده است. برخی دیگر هم بر این باورند که این گل در طول مراحل رو به رشد استعمار اروپایی محبوب شد.

چرا عطر باکارات رژ گران است؟
خواندن مطلب

آنچه مسلم است این است که این فرانسوی‌ها بودند که کشت تجاری یلانگ یلانگ را در سال‌های پایانی قرن هجدهم به جزایر اقیانوس هند معرفی کردند.

بوی یلانگ یلانگ چگونه است؟

رایحه منحصر به فرد و قدرتمند یلانگ یلانگ، رویایی و ارومانتیک است که دارای نت‌های گلی با روایح خامه‌ای، بالزامیک و کاستارد پودری، یاس، موز شیرین، نرولی ملایم و تلخ و عسل حسی و شیرین و تند را تداعی می‌کند.

اسانس یلانگ یلانگ (ylang ylang)

یلانگ یلانگ در عطرسازی به خوبی با سایر نت‌ها ترکیب می‌شود و بوی سبز و گلی آن مانند هیچ عنصر عطر دیگری در جهان نیست. نمونه مصنوعی آن لینالول است که یک الکل طبیعی مملو از نت‌های تازه و گلی است. یلانگ یلانگ اغلب در محصولات و عطرهای زنانه یافت می‌شود، اما گاهی اوقات با رایحه‌هایی مانند چوب صندل، وتیور سبز و بالزامیک نیز در رایحه‌های مردانه‌ ترکیب می‌شود.

یلانگ یلانگ از کجا می‌آید؟

از فرآیند تقطیر با بخار آب برای استخراج اسانس از منبع گل گرانبهای آن استفاده می‌شود. این روش ترکیبات فراری را که با دقت جمع‌آوری و فشرده می‌شوند تبخیر می‌کند. جالب است بدانید با یک سیستم درجه‌بندی انواع مختلف یلانگ یلانگ را طبقه بندی می‌کنند و بسته به نحوه استفاده از آن، روش استخراج متفاوت است. قوی‌ترین و گران‌ترین شکل این عصاره اسانس به نام Extra شناخته می‌شود و حاوی بالاترین غلظت ترکیبات طبیعی و آلی مانند لینالول، ژرانیل استات و بنزیل استات است.

رایحه و تندی بو در انواع مختلف یلانگ یلانگ بسیار مختلف است و رایحه‌ آن از تند به ملایم دسته‌بندی می‌شود. ماندگاری یلانگ یلانگ که ترکیبی از هر چهار مرحله تقطیر بوده و حاوی سنگین‌ترین ترکیبات مانند بتاکاریوفیلن (BCP) و ژرماکرین است که هر دوی آنها عمیق می‌شوند. نت‌های آروماتیک گلی و میوه‌ای آروماتیک حاوی ylang ylang هستند.

تفاوت بوی عطر در افراد مختلف
خواندن مطلب
گیاه یلانگ یلانگ

فواید فراوان یلانگ یلانگ

این عطر نمادین قرن‌ها در رایحه درمانی به عنوان وسیله‌ای برای کاهش علائم مرتبط با استرس و اضطراب مورد استفاده قرار گرفته است. گفته شده که ویژگی آرامش بخش آن باعث تقویت ذهن مثبت و کاهش احساسات خشم می‌شود. همچنین برای بهبود حافظه و مهارت‌های تفکر استفاده می‌شود و یک داروی مقوی قوی است.

یک محقق کره‌ای سال ۲۰۱۳ در تحقیقات خود نشان داد که یلانگ یلانگ در کاهش سطح فشار خون بسیار مفید است. همچنین در برخی از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود، زیرا شناخته شده است که ترشح سبوم (ماده روان کننده چربی ترشح شده توسط غدد چربی پوست) را عادی می‌کند.

نتیجه گیری

اسانس عجیب و غریب یلانگ یلانگ در عطرسازی بسیار گسترده است. عناصر غنی، خامه‌ای و آرومانتیک آن قرن‌ها خانم‌هایی که شیفته رایحه‌های معطر و رویایی هستند، مجذوب خود کرده است. حیات پرفیوم در این مقاله سعی داشته است تا شما عزیزان را با این رایحه و نت جذاب و خاص آشنا کند تا بتوانید عطر و ادکلن‌هایی با این رایحه بی‌نظیر را خریداری و تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا