پوست

فواید روغن کرچک برای پوست

فواید روغن کرچک برای پوست قرن‌ها است که کشف شده است. روغن کرچک ابتدا در دوران باستان شهرت یافت، زیرا برخی ادعا می‌کنند که کلئوپاترا از آن برای پاک کردن آرایش استفاده می‌کرده است. علاوه بر این، دانه‌های آن در مقبره‌های مصر یافت شده است. برخی از افراد مسن هم از آن برای جراحات و زخم‌های جزئی استفاده می‌کردند.

روغن کرچک در این زمان که بیشتر افراد از محصولات طبیعی و سالم استفاده می‌کنند مجدد در کانون توجه قرار گرفته است. در این مقاله توضیح می‌دهیم که روغن کرچک چیست و در چه مواردی می‌شود از آن استفاده کرد و همینطور ۱۰ مزیت پوستی آن را با شما در میان خواهیم گذاشت و شما را با خواص باور نکردنی آن آشنا خواهیم کرد.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک، یک روغن گیاهی طبیعی است که از دانه‌های گیاه Ricinus communis یا گیاه کرچک استخراج می‌شود. در اصل این دانه بومی ‌آفریقای شرقی بوده و در جنوب شرقی مدیترانه و هند نیز یافت می‌شد، اما اکنون در دریای کارائیب و همه مناطق با آب و هوای گرمسیری نیز یافت می‌شود.

این روغن گیاهی سرشار از مواد مغذی و اسیدهای چرب است و از مواد زیر تشکیل شده است:

  • ۹۰%  از دانه کرچک
  • اولئات‌ها و لینولیت‌ها
  • ویتامین E
  • پروتئین
  • اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۹

این روغن زرد کم رنگ است که در زمان فشار سرد به رنگ قهوه ای تیره تغییر رنگ می‌دهد و از میوه کرچک سیاه استخراج می‌شود.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک سیاه

روغن کرچک سیاه با برشته شدن دانه کرچک سیاه تولید می‌شود. درخت آن که اصالتاً برای آفریقا است که در همان سال‌های اول به جاماییکا صادر شده است. دانه‌های کرچک خرد شده به آرامی ‌حرارت داده می‌شود تا روغنی خالص با خواص معجزه‌آسا بدست آید.

روغن کرچک فشرده سرد

این نوع روغن از دانه‌های کرچکی استخراج می‌شود که به شدت فشرده شده تا روغن تصفیه‌شده‌ای به دست آید. به نظر می‌رسد حرارت ندادن روغن باعث می‌شود که ویتامین‌ها و مواد مغذی بیشتری را حفظ کند و در نتیجه فواید آن را به حداکثر برساند. با این روش ساخت، روغنی با رنگ درخشان و نسبتاً زرد کم رنگ به دست می‌آید.

چگونه با کدر شدن چهره مبارزه کنیم؟
خواندن مطلب

فواید روغن کرچک

روغن کرچک از زمان قدیم برای بسیاری از درمان‌ها استفاده می‌شده است. استفاده از روغن کرچک در هر حالتی و برای هر مشکلی (پوست، مو و زخم‌های سطحی ) استفاده می‌شده است. در ادامه همه فواید روغن کرچک را به شما توضیح می‌دهیم.

فواید روغن کرچک برای مو

موهای ما به طور مداوم توسط خورشید، آلودگی و دود دوخانیات مورد حمله قرار می‌گیرند. در نتیجه، فولیکول‌های مو در مضیقه قرار گرفته و موهای ما ضعیف، شکننده، آسیب دیده و خشک می‌شوند این اتفاق‌های خارجی می‌توانند روند رشد موهای مارا تحت تاثیر قرار دهند.

روغن کرچک که در زمینه مو معجزه می‌کند، این امکان را به ما می‌دهد تا موهای سالمی‌داشته باشید و به آنها کمک می‌کند تا سالم و قوی شوند. استفاده منظم از آن پوست سر را نرم می‌کند تا موها قوی‌تر و درخشان تر شوند. این روغن حتی به تقویت رشد مو و درمان ریزش مو کمک خواهد کرد.

روغن کرچک برای مو

فواید روغن کرچک برای ریش

روغن کرچک برای آقایانی که ریش‌هایی خشک و ناسالم دارند هم بسیار مفید است چون این روغن با ارزش، بسیار معجزه می‌کند. از فواید روغن کرچک برای ریش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مرطوب کردن پوست و موهای ریش؛
  • تقویت و احیای موها؛
  • از بین بردن شوره ریش
  • رشد بیشتر ریش و شفافیت‌ آنها

تاثیر روغن قرچک بر روی ناخن

در بسیاری از موارد در برابر استرش و اضطراب بیشتر مردم عادت دارند که ناخن‌های خودشان را بجوند، در این افراد رشد ناخن‌ها به دلیل بزاق دهان کند و کم می‌شود در این موارد با استفاده از روغن کرچک رشد ناخن‌های خود را افزایش دهید. تاثیر روغن کرچک بر روی ناخن بسیار زیاد است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تغذیه و هیدراته در عمق ناخن برای ایجاد مقاومت
  • تقویت و افزایش رشد نخن‌ها
  • از شکستگی‌ها، ترک‌ها و شکاف‌ها محافظت می‌کند و به بهبود آنها کمک می‌کند.
  • پاکسازی و ضدعفونی کننده است و در نتیجه به مبارزه با عفونت‌هایی مانند عفونت‌های قارچی کمک می‌کند.
  • با انعطاف پذیری  کوتیکول‌ها از سطح ناخن محافظت می‌کند
آرایش مناسب محل کار چگونه است؟
خواندن مطلب

۱۰ مزیت روغن کرچک برای پوست

روغن کرچک نیز یک درمان معجزه آسا برای پوست است. این روغن هم برای صورت و هم برای بدن مفید است، روغن کرچک ۱۰۰% طبیعی و گیاهی است که بسیار برای بافت پوست مفید است در ادامه مزیت‌های روغن کرچک برای پوست را به شما عزیزان خواهیم گفت.

فواید روغن کرچک برای پوست

۱- پاک کننده آرایش طبیعی

به جای اینکه از پاک‌کننده‌های آرایشی که از مواد شیمیایی و الکل‌ها تشکیل شده‌اند استفاده کنید، به داروخانه بروید و یک شیشه روغن کرچک طبیعی خریداری کنید و برای پاک کردن آرایش صورت خود استفاده کنید. روغن را روی یک تکه پنبه بریزید و روی چشم‌ها، صورت و گردن‌تان به آرامی بمالید.

همچنین می‌توانید آن را با یک روغن گیاهی دیگر ترکیب کنید. به عنوان مثال با روغن نارگیل اگر پوست خشکی دارید یا روغن جوجوبا اگر مشکل آکنه دارید.

۲ـ پاکسازی پوست

روغن کرچک قدرت آزادسازی و پاکسازی منافذ را دارد و آن را برای پاکسازی خوب پوست کاملاً مناسب می‌سازد بنابراین پوست شما از تمام آلودگی‌های انباشته شده در طول روز پاک می‌شود. برای استفاده توصیه می‌شود چند قطره از آن را بر روی پوستتان بریزید و با حرکات دایره ای پوست را به آرامی‌ماساژ دهید.

۳ـ از بین بردن آکنه

روغن کرچک با خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و تنظیم کننده چربی، دشمن سرسخت آکنه است. در واقع، دلایل اصلی پوست مستعد آکنه، سبوم(چربی) بیش از حد تولید شده توسط غدد چربی و تکثیر باکتری‌ها است.

۴ـ آبرسانی عمیق

روغن کرچک که سرشار از اسیدهای چرب است، آبرسانی عمیق و لطافت بسیاری به پوست می‌دهد که می‌توانید آن را هم برای صورت و هم برای بدن استفاده کنید. روغن کرچک درمان خوبی برای از بین بردن خشکی و لطافت بخشیدن به پوست است.

برای صورت هم می‌توانید محصولاتی را بخرید که در ترکیباتشان روغن کرچک وجود دارد و یا حتی روغن آن را بخرید و چند قطره به کرم شب یا روز خود اضافه کنید. برای بدن، می‌توانید چند قطره به شامپو بدن حمام خود  اضافه کنید. با گرما، منافذ باز شده و سپس اثر آن ده برابر می‌شود. به این ترتیب پوستی نرم و تغذیه شده خواهید داشت.

۵ـ  ضد پیری واقعی

روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب، دارای قدرت تغذیه و صاف کنندگی است که به مبارزه با چین و چروک کمک می‌کند. استفاده روزانه، خطوط و چین و چروک‌های موجود را کاهش می‌دهد و ظاهر خطوط جدید را کند می‌کند. یکی از معروف ترین دستور العمل‌های DIY برای از بین بردن چینو چروک صورت، مخلوط این روغن گیاهی با یک قاشق گلاب و شیر است.

استفاده از لوازم آرایش مخصوص بارداری
خواندن مطلب
زوغن کرجک برای پوست

۶ـ فواید روغن کرچک برای پوست؛ تسکین دهنده

اسید ریسینولئیک موجود در آن به تسکین پوست از خارش و ناراحتی کمک می‌کند. در واقع، به آرام کردن عفونت‌های پوستی مانند اگزما یا ترمیم پوست آسیب دیده از سوزش یا سوختگی کمک خواهد کرد.

۷ـ رفع لکه‌ها و جای زخم

ترکیب روغن کرچک به از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای مربوط به نور خورشید یا کهولت سن که روی صورت، دست‌ها یا گردن دیده می‌شود کمک می‌کند. همچنین به محو شدن اسکارهایی که ممکن است مربوط به آکنه یا بریدگی‌های کوچک باشد کمک می‌کند.

با استفاده دو بار در طول روز از روغن کرچک می‌توانید پوست آسیب دیده خودتان را درمان کنید.

۸ـ موثر در برابر ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی نتیجه کشش سریع پوست و عدم تعادل هورمونی هستند، بنابراین می‌توانند همه زنان را تحت تأثیر قرار دهند. ما اغلب می‌شنویم این زخم‌های ناخوشایند هرگز ناپدید نمی‌شوند.

در حقیقت، استفاده از هر روغنی روی علائم کشش پوست خوب است، زیرا برای محو شدن، به خاصیت ارتجاعی، انعطاف پذیری و هیدراتاسیون خوب نیاز دارند. روغن کرچک در این مورد دوست بسیار خوبی است، زیرا یکی از غنی‌ترین روغن‌ها از نظر اسیدهای چرب ضروری است. بنابراین می‌توانیم تقریباً ۷۵ درصد از علائم کشش پوت را از بین ببرید.

۹ـ جایگزینی برای ضد عفونی کننده

روغن کرچک را می‌توانید برای از بین بردن زخم‌های کوچک جهت ضدعفونی کردن استفاده کنید. خواص ضد میکروبی و ضد قارچی آن به بهبود زخم‌های کوچک و جلوگیری از عفونی شدن زخم کمک می‌کند.

۱۰- از بین بردن ترک‌ها و خشکی‌ها

ترک‌ها و شکاف‌هایی که در اثر خشکی زیاد در سطح پوست ظاهر می‌ شود. روغن کرچک که بسیار غنی از چربی است، رطوبت و تغذیه عمیق و سریع را به پوست شما می‌رساند و دوست بدن شما را مانند پوست بدن کودک نرم و لطیف می‌کند.

روغن کرچک

سخن آخر

روغن کرچک بر روی پوست تاثیراتی مثبت و خیره کننده‌ای دارد و می‌تواند درمان خانگی خوبی برای خشکی پوست و ترک‌های پاشنه پا باشد. از این روغن با ارزش می‌توانید برای خشکی و تبخال لب و همینطور خشکی ناشی از سرما استفاده کنید. در این مقاله حیات پرفیوم سعی داشته است تا شما را با خپلص این روغن طلایی آشنا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا