عطر و ادکلن

انتخاب عطر با توجه به لباس

وقتی بویی را استشمام می‌کنید تنها یک رایحه را وارد گیرنده‌های بویایی‌تان در مغز نمی‌کنید؛ یک شخصیت، یک اندیشه و یک جریان انسانی را بو می‌کنید. روانشناسان می‌گویند شناخت انسان‌ راه های مختلفی دارد. با آنها نشست و برخاست می‌کنید، سفر می‌روید و سعی می‌کنید در خلال گفتگو‌ها در موقعیت‌های متنوع، او را بفهمید و پی به خلقیات و رفتارهایش ببرید. اما این یکی از راه‌هاست. انسان‌ها را می‌توان از رایحه و بوی آنها نیز شناخت. بوی هر انسان شخصیت اوست. چه بوها که عاشقان زیادی را به هم رسانده است.

انتخاب عطر با توجه به لباس می‌تواند شخصیت شما را با در نظر گرفتن استایلتان در ذهن اطرافیان و دوستان خود ثبت کند. اهمیت این ماجرا تا بدین حد است که در پژوهشی كه توسط محققان دانشگاه «وروكلاو» لهستان انجام شده، ‌شركت‌كنندگان توانستند میزان دقیقی از شخصیت معاشرتی،‌ مضطرب و یا مسلط افراد را با بو كردن لباس‌های آنها تشخیص دهند.

اولین عطر، اولین ارتباط عطر و لباس

در دهه‌ی ۱۹۰۰ پل پواره اولین عطر خود را روانه‌ی بازار کرد و با آمدن آن عطر دو صنعت عطر و مد به یکدیگر پیوند خوردند و در ادامه با ورود زن افسانه‌ای مد و فشن کوکو شنل، این حوزه گستردگی و جذابیت بسیار بالایی یافت. این پیوند امروزه بسیار گسترده شده است و هر سال به جذابیت‌های آن اضافه می‌شود.

عطرها از چه رایحه‌هایی تشکیل شده است؟

باید پیش از هر مطلبی بدانیم رایحه‌ها از بخش کلی به وجود می‌آید:

  • گل‌ در راس آن
  • گیاهان تازه همچون میوه‌ها و سبزیجات
  • چوب
  • رایحه شرقی یا ادویه‌جات

عطرها شخصیت‌ساز هستند

هر عطری یک شخصیتی را می‌سازد. ما در ادامه نمونه‌هایی از رابطه‌ی عطرها و شخصیت‌ها می‌آوریم تا شما بتوانید بعد از فهمیدن ماجرای عطر و شخصیت، آن را به استایل خود اضافه کنید و از آن بهره ببرید. این مقدمات همگی برای رسیدن به مهارت شما برای انتخاب عطر با توجه به لباس شماست.

نحوه تشخیص عطر ساواج اصل از تقلبی
خواندن مطلب
انتخاب عطر با توجه به لباس

رایحه‌های گلی

این رایحه یکی از قدیمی‌ترین مأخذ‌های عطری جهان است. این عطرها همه‌پسند هستند و عموما از گیاهان خوش‌بویی چون یاس، رز، نرگس، اسطوخودوس تولید می‌شود. در برخی از این گونه عطرها ترکیب چند گل را برای اثربخشی بیشتر به کار می‌گیرند. این عطرها شیرین و رمانتیک است و معمولا علاوه بر مجالس رسمی می‌توانید در آمد و شد‌های روزمره‌ی خود از آن استفاده کنید.

رایحه‌های میوه‌ها و سبزیجات؛ تازگی و طراوت

میوه‌ها و سبزیجات تنوع ترکیبی بالایی دارد و در مجموع رایحه‌هایی که حس طراوت و تازگی را منتقل می‌کند از آن گرفته می‌شود. عطرهایی که از این منابع طبیعی گرفته می‌شود در فرایند تقطیر و عصاره‌گیری مقاوم‌تر هستند و این یعنی این عطرها ماندگاری بیشتری دارند. علاوه بر تازگی و طراوت، نت‌های این رایحه‌ها، شیرینی، کهنگی، قدیمی‌بودن و رازآلودگی را در مخاطب ایجاد می‌کند.

رایحه‌ی شرقی؛ تاثیرگذار و اغواکننده

این عطرها را با ادویه‌های دارچین مانند هل، میخک، وانیل و رایحه‌های حیوانی مانند مشک آهو و عسل می سازند. نت‌های این رایحه نت‌های تند و آتشین و قوی‌ست. این بو برای انسان‌های جسور و عملگرا متناسب است. انسان‌هایی که شخصیتی تاثیرگذار دارند و نفوذ کلام، سیما و ظاهر آن‌ها در مخاطب بالاست.

رایحه‌ی چوب؛ منطقی و با اقتدار

این رایحه در افرادی متناسب است که در حین منطقی بودن، شخصیت بااقتداری دارند. گروه چوبی به چند دسته اقیانوسی، چیپر، آروماتیک، گلی، مشک و ادویه‌‌ای تقسیم شده که اشخاص در انتخابشان براساس شخصیت‌شناسی یکی از آنها را برمی‌گزینند.

استایل‌ و عطرها

حالا بعد از ذکر مقدمات بالا می‌توانیم راحت‌تر عطرها را با توجه به لباس انتخاب کنیم. یادتان باشد مهارت ارتباط عطر با لباس پیش از هر چیزی به میزان شناخت شما از رایحه‌ها و حال و هوای هر کدام از بوها بستگی دارد. در این زمینه یادداشت‌های علمی و کاربردی خوبی نگاشته شده است که می‌توانید در جای دیگر آنها را پی بگیرید و درنتیجه در بخش ارتباط عطر و لباس از آن استفاده کنید.

اهمیت نت مشک در عطرسازی
خواندن مطلب
انتخاب عطر با توجه به لباس

عطر و لباس هرکدام دنیایی دارند

نکته‌ی مهم دیگر این است که در بخش مد و فشن ساختارها، قواعد و ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که باید در جای خود آن‌ها را فراگرفت. عطر و لباس در عین هم‌پوشانی حوزه‌ی کاربری خود، دو دنیای متفاوت دارند. عطر‌ها می‌توانند بُردِ حسّی استایل شما را چند برابر کنند.

عطر‌ها را نمی‌شود همچون گره‌ حرفه‌ای کراوات شما دید، اما آنها با تأثیر در ضمیر بینندگان و همچنین ترکیب با لذت بصری حاصل از استایل خوب شما، همچون کاتالیزور در صنایع شیمیایی وارد عمل می‌شوند. سرعت و نفوذ یک اتفاق را تشدید می‌کنند. این، همان چیزی است که شما باید بیاموزید.

در ادامه ما به چند استایل کلی و عمومی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تا به انتخاب عطر شما با توجه به لباستان جهت‌ خوبی بدهیم.

استایل کلاسیک و مجلسی

این استایل پایه‌ای از ارکان مهم صنعت مد و فشن است. افراد کلاسیک‌ پوش همیشه در هر زمانی برای خود حرف‌های جدی‌ دارند. کلاسیک بر خلاف معنایش هیچوقت کهنه نمی‌شود. این استایل در اجرا با چند محوریت تمیزی، سازمان‌یافتگی، سنگینی و متانت بصری، تناسب و هارمونی و دعوت به آرامش در نوع برش‌ها همراه بوده است. حتما باید موارد متناسب حضور این استایل را بدانید. از آن می‌گذریم. نوع عطر متناسب با آن می‌تواند عطرهایی از رایحه‌های گل‌ها و نت‌های پایین رایحه‌ی چوب که دعوت به منطق، رسمیت و پختگی بیشتری دارد، به کار گرفته شود.

استایل راحتی و روزمره

این استایل همان است که در اغلب موارد در فعالیت‌های روزمره از آن بهره می‌برید. همان استایل‌هایی که با پوشاک نیمه‌اسپرت همچون شلوار جین، تی‌شرت‌ها و کفش‌های نیمه‌اسپرت و اسپرت در غالب مردان و زنان در خیابان دیده می‌شود. این استایل بسته به نوع مناسبات شما می‌تواند از مرز استایل خانگی شروع شود و تا مرز کلاسیک و بهره‌وری در مجالس رسمی پیش برود، اما حد غالب آن بین این مرز است.

برای این استایل می‌توانید عطر تندتری بزنید. بیشتر در نت‌ها و رایحه‌ها اوج بگیرید. دستتان بازتر است. رایحه‌های شرقی، گل و نت‌های برآمده از مرکبات و ادویه‌ها که ضرب‌آهنگ شامه‌ای تندتری دارد. در استفاده از عطرهای تند و تیز و اغواگر با این استایل افراط نکنید. ذهن را از روی فرم استایل شما برمی‌دارد و ظرفیت تاثیرگذاری شما را محدود‌تر می‌سازد. تعادل را در شدت نتی عطر و لباس حفظ کنید.

عادت به بوی عطر خود
خواندن مطلب
عطر و تیپ و شخصیت

استایل‌های خاص و جلوه‌گر

این استایل‌ها هدفش تکان خوردن آدم‌هاست. رنگ‌های روشن و جیغ، خطوط برجسته، برش‌های بدیع‌تر و لوازم جانبی بیشتر در آن به کار می‌رود. یک غرور و جنگ‌طلبی و اعلان حضور بیشتری نسبت به استایل‌های دیگر دارد. پوشندگان آن نیز یک جسارت و شهامت بالاتری در استفاده‌ی از آن دارند. در این فضای پرهیجان، نت‌های تند و اغواکننده، گل‌های شرقی، رایحه‌های ادویه‌ها، نت‌های ترکیبی هل، دارچین و وانیل همراه با روغن‌‌های کافور و رزین‌های بخور می‌تواند کار را یکسره کند. این ارتباط عطر و لباس یک میدان پرهیجان و جذاب برای شماست.

استایل‌های هنری و عجیب

این استایل طرفداران خاص خود را در همه‌ی جهان دارد. برش‌ها، خطوط اصلی طراحی، تناسب و تقارن لباس‌ها در این فضا درهم ریختگی نامشخصی دارد. این استایل هم به شدت فنی و پیچیده است و هم سهل و ساده یعنی هر کسی را به این ادعا می‌رساند که در این استایل استادکار است.رایحه‌های این استایل را بیشتر با گل‌ها و چوب مرتبط بسازید اما این استایل می‌تواند ترکیب را هم بپذیرد. همچون ساختارشکنی طراحی خود، می‌تواند در نت‌ها نیز ساختارشکن باشد.

سخن پایانی

صحبت از انتخاب عطر با توجه به لباس بسیار دامنه‌دار و طولانی است. ما در این نوشتار سعی کردیم به جای دیکته ‌کردن نام عطرها، مهارت‌ها و شناخت‌های شما را از این دو مقوله بیشتر کنیم تا شما بتوانید با آگاهی بیشتر کار را پیش ببرید. آنچه از ارتباط عطر با توجه به استایل و لباس‌ها گفته شد، سخن بی‌عیب و تغییرنایافتنی نیست. تجربه‌ی نام‌آورترین طراحان لباس و فعالان صنعت عطر می‌گوید مدعیان در این حوزه اتفاقا از مایه و بهره‌ی فنی خالی‌ترند. به همین خاطر بهترین راه، بالا بردن آگاهی علاقه‌مندان از هر دو حوزه و باز کردن مسیر برای فعالیت و اجرا و تمرین خودشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا