عطر و ادکلن

عادت به بوی عطر خود

مکانیزم حس بویایی ما پر از رمز و راز است و اغلب ما را فریب می‌دهد. گاهی اوقات، احساس می کنیم که کلا دیگر نمی‌توانیم عطر خودمان را استشمام کنیم یا به زبان ساده‌تر به بوی عطر خود عادت کرده‌ایم. عادت به بوی عطر چیست؟ این امر می‌تواند به دلیل فاسد شدن و تموم شدن تاریخ انقضای عطر و ادکلن‌ها باشد یا اینکه می‌تواند دماغمان کیپ شده و یا اینکه مغزمان به آن بو عادت کرده است، به نظر شما کدام دلیلش صحت دارد؟

نترسید، حس بویایی شما به مشکل نخورده است، بلکه فقط دماغ شما به آن رایحه سازگاری و عادت کرده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید این مشکل را به راحتی حل کنید. مهم نیست با چه قدرتی بو می‌کشید و یا چقدر بیشتر از حد نیاز به خودتان عطر را اسپری می‌کنید، فرقی ندارد!

ولی شاید برایتان سوال باشد که چه بر سر رایحه مورد علاقه شما آمده است؟ اولین علت این موضوع را معمولا در خود عطر می‌توانید مشاهده کنید، اگر عطرتان خیلی قدیمی باشد می‌تواند رایحه خود را از دست بدهد. همینطور بعضی از افراد بر این باور هستند که مشکل از پوست بدن است، می‌تواند به معنای این باشد که سطح روی پوستتان خیلی اسیدی است یا به عبارت دیگر، عطر روی پوست شما نمی‌ماند. به طور خلاصه، یک ارتباط شیمیایی بد بین شما و  حس بویایی تان برقرار است.

بهترین عطرهای مردانه 2023
خواندن مطلب

علت‌ها و دلایل زیادی از نظرات مردم و منتقدان در این مورد به دستمان رسیده است، ولی هرچه به این موضوعات فرعی بپردازیم از دلیل اصلی دور می‌شویم زیرا در دنیای واقعی علت اصلی این موضوع مقابلتان است و خودتان جوابش را می‌دانید. علت اصلی بینی و حس بویایی شما است. عادت، حسگرهای بویایی که حساسیتشان  کم شده است، یا اختلالات  بویایی از  جمله عواملی هستند که  می توانند از دلایلی باشند که چرا پس از چند ساعت یا چند ماه استفاده از عطر خود، دیگر بوی آن را حس نمی کنید.

مکانیزم ‌های تشخیص یک رایحه

در وسایل حمل و نقل عمومی، در اداره یا خانه، ما  در معرض انواع بوها قرار داریم: چه بوی خوشایند و چه  بوی ناخوشایند. ولی چند لحظه بعد از آنکه در آن محیط قرار گرفته‌ایم دیگر آن رایحه‌ها را حس نکرده و فکر می کنیم که این بوها کاملا از بین رفته‌اند، در حالی که هنوز مولکول های بو در فضا حضور دارند.

این موضوع را چطور می شود توضیح داد؟ بار دیگر تکرار می کنیم که این موضوع به لطف حس بویایی ما و قدرت های تقریباً فوق العاده آن است! حس بویایی ما که توسط مغز کنترل می‌شود، مکانیزم‌هایی دارد که به آن اجازه فیلتر کردن اطلاعات را می‌دهد.

مسیرهای بوها

قبل از اینکه حس شامه خود را  به خاطر عادات بویایی خود از دست بدهیم، بیایید مسیری را که رایحه‌ها طی می کنند در نظر بگیریم. هنگامی که نفس می‌کشیم، صدها مولکول فرار در هوا یا زمین به حرکت در می‌آیند و به بینی ما می‌رسند و ۱۰ میلیون نورون بویایی موجود در حفره بینی ما را تحریک می‌کنند.

مقایسه عطر بلو شنل با دیور ساواج
خواندن مطلب

 سپس این نورون ها به شدت فعالیت می کنند تا این پیام دریافتی را از طریق عصب بویایی به مغزمان منتقل کنند. پس از رسیدن به مغز، این پیام  دریافتی، رمزگشایی می شود و در حافظه مغز ذخیره شده و بعد از آن، حافظه بویایی‌مان، فعال می‌شود.

عادت به بوی عطر

عادت به بوی عطرِ؛ سازگاری حس بویایی

چگونه بویی را که قبلاً به خاطر سپرده ‌ایم «فراموش می‌کنیم»؟ هنگامی که ما به طور مکرر از عطری استفاده می کنیم، مغزمان آن بو را با بوی بدنمان مرتبط می‌کند. این واقعیت که ما بعد از مدتی، دیگر نمی توانیم  بوی عطر خود را بفهمیم، بخشی از فرآیند فیزیولوژیکی بویایی ماست.   

تحریک حسگرهای بویایی  با کمک بوی بدن خودمان، همیشه اتفاق می‌افتد.  این موضوع در مورد عطری که اغلب استفاده می کنیم نیز صدق می کند. در مواجهه با  بوی مربوط به خودمان، گیرنده‌های بویایی ما قدرت دریافت خود را کم می‌کنند  تا  با آن بو سازگار شوند و آن را عادی سازی کنند، زیرا آن بو را بی ضرر می‌دانند. بنابراین این مکانیزم‌های کاملا ناخودآگاه، کیفیت و کمیت اطلاعات بویایی را که به مغز ما می‌رسد متعادل می‌کنند. این عمل، سازگاری بویایی یا عادت نامیده می‌شود که در نتیجه آن ما دیگر بویی حس نمی‌کنیم.

حس بویایی ما مانند حس بویایی حیوانات یک حس بنیادین است که به ما این امکان را می‌دهد خطر احتمالی را تشخیص دهیم. حسگرهای بویایی ما با فیلتر کردن عطرهای روزمره و تکراری، بهتر می‌توانند تغییرات کوچک در اطراف‌مان را حس کنند و بویژه رایحه‌هایی را که می‌توانند برای ما خطرناک باشند را به سرعت شناسایی کنند.

معرفی بهترین عطرهای دیور به انتخاب حیات پرفیوم
خواندن مطلب

بنابراین، ممکن است سوال کنید که چقدر طول می‌کشد تا دیگر بوی عطر خود را حس نکنیم. تخمین دقیق این زمان دشوار است، زیرا این زمان به شدت و قدرت ترکیبات یک رایحه  و همچنین علاقه شما به آن رایحه بستگی دارد.

راه درمان این مشکل چیست؟ 

نترسید، نیازی نیست بطری‌های عطر مورد علاقه خود را در سطل زباله بیاندازید. اگر دیگر نمی‌توانید بوی عطر خود را حس کنید، باید کمی به خود استراحت دهید  و عطر خود را تغییر دهید. با این کار، بینی شما دوباره تحریک می‌شود و حسگرهای بینی شما بار دیگر به بوها واکنش‌نشان می‌دهند.

علاوه بر آن، شما می توانید تکنیک‌های دیگری را برای تحریک حس بویایی خود آزمایش کنید. بوی عطر پخش شده در فضا با عطر اسپری شده در پشت گوش  یا رایحه‌ای که بر روی لباس اسپری شده باشد به میزان یکسان حس نمی‌شوند.

آخرین ترفند، تمرین دادن و تقویت حس بویایی است. همانطور که می‌دانید حس بویایی بسیار مهم است و با توجه به شیوع ویروس کرونا و سرما خوردگی‌های پی در پی حس بویایی و ضعیف می‌شود ولی با تمرین‌های بویایی می‌توانید حسگرهای بینی خودتان را تقویت کنید.

نتیجه گیری

عادت به بوی عطر یکی از مشکلات بویایی است که در برخی مواقع باعث می‌شود شما از عطر موردعلاقتان بگذرید و آن را دور بیاندازید. در این مقاله حیات پرفیوم سعی داشته است تا شما عزیزان را در رابطه با این مشکل جامع آگاه سازد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا