عطر و ادکلن

تاریخ انقضا عطر چقدر است؟

آیا تا بحال در مورد خراب شدن عطرها چیزی شنیده‌اید؟ آیا تا بحال فکر کرده‌اید که عطرها هم خراب می‌شوند؟ اگر خراب می‌شوند عوامل این خراب شدن چیست؟ روش تشخیص تاریخ انقضا عطر چگونه است؟ زمان مفید استفاده از عطر چقدر است؟ به جواب تمام این سوالها در این مطلب پرداخته‌ایم.

آیا عطر و ادکلن تاریخ انقضا دارد؟

عطر هم مانند هر ماده دیگری قابلیت خراب شدن دارد و دارای تاریخ انقضا است و اگر به طور مناسب ازش نگهداری شود بیشتر از زمان مشخص شده برای انقضا عطر، می‌ماند. تاریخ عطر اکثرا بر روی بسته‌بندی آن درج شده است که به طور معمول بین ۳ تا ۵ سال است اما طی تحقیقات انجام شده بعد از باز کردن عطر، مدت ۱ سال بهترین زمان استفاده از آن است.

تاریخ عطر

تاریخ انقضا عطرهای باز شده

تاکیید می‌کنیم که بعد از باز کردن عطر، زیرا طی تحقیقاتی که کارشناسان در این‌باره به عمل آورده‌اند عطر باز نشده ماندگاری بیشتری نسبت به عطر باز شده دارد به گونه‌ای که عطری باز نشده را بعد از سال‌ها وقتی باز کردند دچار هیچ گونه تغییری چه در بو و چه در  رنگ ایجاد نشده  بوده است.

بررسی رایحه برای تشخیص تاریخ انقضا عطر

برای عطری که تاریخ انقضا آن مشخص نیست چند راه تشخیص وجود دارد اول اینکه از تغییر بوی آن تشخیص دهید که آیا این ادکلن تاریخ گذشته است یا خیر.

این تغییر روی بو اینگونه است که رایحه و بوی عطر کم شده باشد و یا بوی ادویه‌ای ناخوشایند یا سرکه مانندی پیدا کرده باشد. در روش دوم به سراغ تغییر ظاهری عطر می‌رویم که اگر انقضا آن گذشته باشد رنگ عطر از حالت اولیه خود خارج می‌شود یعنی یا کم رنگ‌تر و یا پررنگ‌تر می‌شود.

عطرهای طبیعی چیست و چرا گران هستند؟
خواندن مطلب
ادکلن تاریخ گذشته

یکی دیگر از راه‌های بررسی تاریخ انقضا عطر اسپری کردن آن به کاغذ یا قسمتی از پوست است که بر روی کاغذ، کاملا تغییر رنگ ادکلن مشخص است و بر روی قسمتی از پوست هم باعث حساسیت می‌شود که جلوتر به آن می‌پردازیم. اگر یکی از این‌ها اتفاق بیوفتد نشان‌دهنده ادکلن تاریخ مصرف گذشته است.

البته این فقط برای عطر و ادکلن‌ها صدق نمی‌کند. در رابطه با انواع اسپری ‌های خوشبوکننده بدن، بادی اسپلش‌ها هم، راه تشخیص همین‌گونه است. حس بویایی یکی از قوی‌ترین حواس انسان بوده که می‌تواند خاطرات و احساساتی را برای ما تداعی کند. اگر بوی عطر شما ضعیف شده باشد و یا آخر بوی عطرتان به بوی سرکه شبیه باشد تاریخ عطرتان منقضی شده است و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

آیا استفاده از عطر منقضی شده خطرناک است؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت: بله استفاده از عطر تاریخ گذشته خطرناک بوده و می‌تواند عوارض چشم‌گیری را به دنبال داشته باشد. استفاده از عطر فاسد پوست شما را تحریک می‌کند و باعث می‌شود دچار حساسیت‌های پوستی بشوید، خارش و سوزش ناشی از این ترکیبات فاسد خیلی آزار‌دهنده است و باید حتما به پزشک مراجعه کنید پس بهتر است به محض مشاهده تغییر رنگ و بو آن عطر را دور بی‌اندازید و دیگر از آن استفاده نکنید.

عطر تاریخ مصرف گذشته برای مجراهای تنفسی هم مشکل ایجاد می‌کند در بعضی موارد استفاده‌ی زیاد از این عطرها باعث می‌شود دچار آسم و تنگی نفس بشوید و یا حتی سر درد ‌های شدید میگرنی بگیرید. خیلی پیش آمده که بدون توجه به تاریخ انقضا از اسپری‌های خوش‌بو کننده محیط که تاریخ مصرفشان گذشته است استفاده کردیم و این خوش‌بو کننده‌ها را هر روز در فضا اسپری کرده و توجهی به تغییر بوی آن‌ها نخواهیم کرد. همین الان تاریخ انقضا اسپری ها و ادکلن‌های خود را چک کنید و آن‌هایی که تاریخشان گذشته است را دور بریزید.

شرایط نگهداری از عطر و ادکلن

بعضی از ما آدم‌ها علاقه داریم که از هر چیزی کلکسیونی تهیه کنیم و کلکسون عطر یکی از پرطرفدارترین و گران‌‌ترین کلکسون‌های موجو در هر خانه و عمارت‌های مجلل است. باید توجه داشت که عطر هم مانند هر ماده و مایع دیگری قابلیت این را دارد که فاسد شود ولی اگر آن‌ها را در شرایط و دماهای مناسبی نگهداری کنیم می‌توانیم طول عمر آن‌ها را افزایش دهیم تا تغییری در رنگ و بوی آن‌ها ایجاد نشود.

فلنکر عطر چیست و چرا فلنکر برای عطر وجود دارد؟
خواندن مطلب
آیا عطر خراب میشود؟

باید توجه داشت که عطر و ادکلن را بعد از باز کردن نباید در محل‌هایی که دارای دمای بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد است قرار داد و باید حتما به این امر توجه داشت که مکان‌هایی که دارای رطوبت بالا هستند هم مناسب نگهداری عطر و ادکلن نیستند پس بهتر است کلکسیون خود را در مکانی خشک و خنک قرار دهید تا عطرهای لوکس و گرانتان خراب نشود.

بهتر است عطری که روزانه استفاده می‌کنید را با خود حمل نکنید و آن را در جایی ثابت نگه‌دارید  تکان خوردن زیاد عطر باعث می‌شود طول عمر آن کم شود و یا حتی بریزد. پیشنهاد ما برای شما عزیزان این است که برای تهیه و خرید عطری دیگر صبرکنید تا شیشه عطرتان کامل خالی و تمام شود بعد یک عطر دیگر بخرید تا مدت زمان استفاده از عطراتان با تمام شدن تاریخ انقضا آن تداخل نداشته باشد.

شرایط نگهداری از عطر‌های روغنی

همانطور که می‌دانید عطرهای روغنی از ترکیباتی کاملا طبیعی و اورگانیک ساخته شده‌اند و در آنها ترکیبات شیمیایی وجود ندارد. عطرهای روغنی را باید در شیشه‌های تیره و دور از نور آفتاب نگهداری کنید چون نور آفتاب باعث می‌شود رایحه این عطرها تغییر کند و به دلیل نداشتن الکل حالتی چسبنده به خود بگیرند. باید توجه داشت که عطرهای روغنی را فقط به پوست خود بزنید تا لباستان چرب و لک نشود. عطرهای روغنی هم مانند عطر و ادکلن‌های معمولی وقتی فاسد شوند برای پوست و سلامتی شما  مضر هستند و می‌توانند باعث شوند پوستتان دچار التهاب شود پس بهتر است به تاریخ انقضا عطر روغنی هم دقت کنید.

تاریخچه عطر در مصر باستان؛ رابط بین بهشت ​​و زمین
خواندن مطلب

عطر تاریخ گذشته ماندگاری دارد؟

 در پاسخ به این سوال باید گفت ماندگاری عطر آخرین چیزی است که از بین می‌رود و عطر‌ها اول از همه الکل خود را از دست می‌دهند و با از بین رفتن الکل بویی مانند سرکه در عطر باقی می‌ماند که اصلا خوش‌آیند نیست.

جالب است بدانید طول عمر پرفیوم‌ها ماکسیمم ۲ تا ۵ سال است و این مدت زمان به ترکیبات و رایحه‌های تشکیل دهنده آن عطر بستگی دارد در بعضی از عطرها از تثبیت کننده‌‌ها و مواد نگهدارنده‌ بهتری استفاده شده است تا آن عطر تاریخ انقضا طولانی تری داشته باشد. همانطور که گفتیم برای بالا رفتن طول عمر عطر خود بهتر است آن‌ را در جایی خنک و خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید.

عوارض اسپری تاریخ گذشته

تاریخ انقضا عطر کودک

بررسی تاریخ عطر کودک بسیار مهم است و باید حتما آن را بررسی کنید و از جایی مطمئن خریداری کنید. درست است که ترکیبات عطرهای کودک طبیعی و بدون مواد شیمیایی است با این حال باید حتما تاریخ این عطر‌ها را بررسی کنید. لازم به ذکر است که استفاده عطر برای کودکان زیر ۲ سال خطرناک است و توصیه نمی‌شود و برای کودکان بالای ۲ سال هم باید توجه کنید که آن عطر را مستقیم به پوست کودک اسپری نکنید چون امکان دارد کودک دلبند شما دچار حساسیت‌های پوستی شود برای خوشبو کردن پوست لطیف کودکتان می‌توانید از لوسیون‌های عطری استفاده کنید.

تاریخ انقضا اسپری رکسونا

عطر کودک خود را در جایی خشک و خنک و تاریک نگهداری کنید تا خراب و فاسد نشود. توجه داشته باشید که عطر کودکتان را خودتان اسپری کنید و به دور از دست کودک نگهداری کنید.

سخن آخر

عطر هم همانند ترکیبات دیگر تاریخ انقضا دارد و باید حتما به تاریخ آن توجه کنید. استفاده از عطر فاسد و خراب می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد و مشکلات پوستی و تنفسی برای شما ایجاد کند. مجموعه حیات پرفیوم سعی داشته تا شما عزیزان را در نگهداری عطر و ادکلن خود آگاه سازد تا طول عمر عطر خود را افزایش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا