عطر و ادکلن

نت های بویایی عطر چیست؟ انواع نت ابتدایی، میانی و پایانی

نت های بویایی عطر تاثیر بسیار زیادی بر روی رایحه و ماندگاری عطرها می‌گذارد. عطرها می‌تواند نقش مهمی در کمد لباس ما داشته باشند. چه در یک مهمانی کوتاه و چه در محل کار، عطرها به ما کمک می‌کنند تا شخصیت و احساسات خود را نشان دهیم. این که هر کدام از ما از چه عطری خوشمان می‌آید یا این که هر عطری چه بویی را برای ما از خود نشان می‌دهد، به نت‌های بویایی ما بستگی دارد.

حتما شما هم هنگام خرید عطر نام این نت‌ها را شنیده‌اید، اما کمتر کسی وجود دارد که به طور کامل، درباره آن‌ها اطلاعات داشته باشد. از این رو، ما در این مقاله سعی داریم هر چیزی که درباره نت‌های بویایی وجود دارد را به شما آموزش دهیم تا در خرید عطر به شما کمک کنند.

نت بویایی چیست؟

 نت‌ بویایی نیز مانند نت‌ موسیقی، اجزای جداگانه‌ای هستند که با ترکیب، عطری خوشبو و دلپذیر را تشکیل می‌دهند. به تعریف دقیق‌تر نت‌های بویایی عطر مواد تشکیل دهنده یک عطر هستند. به طور کلی سه نوع نت بویایی وجود دارد که عبارتند از؛ نت ابتدایی، نت میانی و نت پایانی.

هر کدام از این نت ها به منظور ایجاد یک رایحه خاص با هم ترکیب می‌شوند. تمامی سازندگان عطر به دقت آن‌ها را انتخاب می‌کنند تا هم احساس خاصی را نشان دهد و هم تجربه و اتفاق منحصر به فردی را تداعی کند.

نت ابتدایی چیست؟

این نت ها که تحت عنوان نت پایه یا بالایی نیز شناخته می‌شوند، لایه بالای یک عطر را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، نت های ابتدایی همان رایحه‌ای است که شما به محض استشمام یک عطر حس می‌کنید. انتخاب این نت ها مهم‌ترین قسمت ساختار یک عطر بوده، چرا که اولین چیزی است که روی ذهن مخاطب تاثیر می‌گذارد.

معرفی پرفروش‌ترین عطرهای سال ۱۴۰۱
خواندن مطلب

عمدتا نت بویایی ابتدایی به سرعت تبخیر می‌شود. می‌توان گفت تنها پنج الی پانزده دقیقه اول به مشام می‌رسند. در واقع هدف اصلی این نت‌ها این است که رایحه اولیه را پخش کرده و سپس ذهن را برای استشمام بقیه نت‌ های بویایی آماده کنند. در نتیجه، نت‌های ابتدایی معمولا از مولکول‌های سبک‌تر و کوچک‌تر تشکیل شده‌اند.

برخی از نت‌های اولیه رایج عبارتند از؛ رایحه‌های مرکبات، مانند لیمو، پرتقال و ترنج، و همچنین نت‌های گلی ملایم مانند اسطوخودوس و رز. ریحان و بادیان نیز معمولا به عنوان نت بویایی ابتدایی استفاده می‌شوند.

انواع نت بویایی

نت میانی چیست؟

به این نت‌ها نت قلبی نیز می‌گویند که نام بسیار شایسته‌ای برای آن‌ها است؛ زیرا قلب عطر را تشکیل می‌دهند. وظیفه این نت‌ها این است که برخی از نت‌های ابتدایی را حفظ کنند و همچنین رایحه‌های دیگری را به مشام فرد برسانند.

بد نیست بدانید که این نت‌ها ترکیبات بافری هستند که ممکن است به تنهایی خوشبو نباشند و فقط برای جلوه کردن بیشتر نت‌های ابتدایی به عطر اضافه شده باشند.  این نت بویایی میانی حدود ۷۰ درصد عطر را تشکیل می‌دهد و نسبت به بقیه نت‌ها دارای ماندگاری بالاتری است. شما هنگامی این نت‌ها را حس می‌کنید که نت ابتدایی کاملا تبخیر شده و از بین رفته باشد.

نت‌های قلبی شامل روغن‌های گل‌های معطر مانند یاسمین، شمعدانی، نرولی و یلانگ یلانگ، همچنین دارچین، فلفل، کاج، علف لیمو، فلفل سیاه و هل است.

نت پایانی چیست؟

این نت‌ها در واقع اخرین رایحه‌ای است که شما هنگام بوییدن یک عطر حس می‌کنید. نت بویایی پایانی که نت پایه نیز نامیده می‌شود، پایه و اساس هر عطری را تشکیل می‌دهد. آن‌ها به بیشتر جلوه کردن نت‌های سبک‌تر کمک می‌کنند و عمق و تاثیر بیشتری به عطر می‌بخشند.

معرفی بهترین ادکلن‌های مردانه فرانسوی
خواندن مطلب

نت بویایی پایه یا پایانی، نت‌هایی بسیار ماندگار و سنگینی هستند که حدود ۳۰ دقیقه بعد از این که فرد شروع به استشمام عطر کرد، همراه نت‌های میانی خود را نشان می‌دهند. ترکیب نت میانی و نت پایانی همان رایحه اصلی عطر را تشکیل می‌دهد. نت پایانی می‌تواند در پوست شما نفوذ کند و زمان بسیار طولانی باقی بمانند. نت پایانی می‌تواند بیش از ۶ ساعت ماندگاری داشته باشد.

نت های پایه محبوب عبارتند از؛ وانیل، عنبر، مشک، نعناع هندی، خزه و نت های چوبی مانند چوب صندل و چوب سدر.

چگونه نت های بویایی عطر را تشخیص دهیم؟

ساده‌ترین راه برای شناسایی هر نت زمان سپری شده پس از استفاده عطر است. نت‌های ابتدایی همان رایحه‌ای است که بلافاصله پس از استفاده عطر یا تماس آن با پوست یا لباس حس می‌کنید. حال کمی منتظر بمانید، پس از محو شدن بوی اولیه‌ای که حس کردید نوبت به نت‌های میانی است که خود را نشان دهند. نت‌های پایانی نیز همان بوی ماندگاری هستند که روی پوست و لباس شما باقی می‌مانند؛ در واقع همان رایحه‌ای هستند که شما از آن عطر به خصوص به یاد خواهید داشت.

نت میانی عطر

هر نت می‌تواند رایحه و حس خاصی را به عطر اضافه کند. برخی از رایج‌ترین رایحه‌های بویایی عطر شامل رایحه تازه، گل، ادویه‌، میوه، چوب و مشک می‌شود. هر کدام از این‌ها نوع خاصی از نت های بویایی عطر را تشکیل می‌دهند. به عنوان مثال، رایحه‌های تازه و گل جز نت‌های ابتدایی هستند، در حالی که رایحه‌های چوب و مشک معمولا در دسته نت پایانی قرار می‌گیرند.

عطر مورد علاقه مرلین مونرو
خواندن مطلب

نحوه انتخاب نت‌ و هرم بویایی

نت های بویایی عطر نقش بسیار مهمی در انتخاب ادو پرفیوم مناسب برای شما دارند. ترکیب نت‌های بویایی مختلف باهم یک عطر خاص را می‌سازد و آمیخته شدن آن با پوست شما رایحه‌ای خاص‌تر را به مشامتان می‌رساند. چرا که هر عطری روی هر پوستی رایحه‌ای منحصر به فرد را از خود نشان می‌دهد. حال بدون ترکیب نت های بویایی، عطر بوی خاص و فوق العاده‌ای را نخواهد ساخت.

برای انتخاب یک عطر با نت‌های مناسب به احساس خود اعتماد داشته باشید. مهم نیست آن عطر چقدر گران باشد یا چقدر پرطرفدار باشد، زمانی برای شما مناسب است که احساس خوبی به شما منتقل کند.

دانستن مفهوم نت‌ بویایی ابتدایی، میانی و پایانی به تنهایی درباره سلیقه شما توضیحی نخواهد داد. برای این کار، باید با پیدا کردن عطرهایی که واقعا برای شما جذاب هستند بازار را زیر و رو کنید و به توضیحات و تبلیغات اهمیت ندهید. آن‌قدر عطر امتحان کنید تا بتوانید انواع مختلف رایحه‌ای را که واقعا دوست دارید شناسایی کنید.

به عنوان مثال، برخی از افراد شتر جذب رایحه‌های درخشان و غنی گل‌ها در بالا و نت‌های قلبی می‌شوند. برخی دیگر رایحه‌های عمیق، مشک‌دار و خاکی را که در نت‌های پایه یافت می‌شوند، ترجیح می‌دهند.

نت های بویایی عطر

سخن پایانی

نت های بویایی عطر جزو مهم‌ترین ترکیبات عطر هستند که در رایحه و ماندگاری عطر تاثیر زیادی دارند. برای ساخت یک ادکلن باید به ترکیباتی که در نت‌های اولیه، میانی و پایانی استفاده می‌شود بسیار دقت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا