عطر و ادکلن

عطر طبیعی چیست؟

در عصر لوازم آرایشی عطرهای طبیعی با وجود روند صعودی تولید سبز، عطر طبیعی نیز اقبال خوبی در سراسر جهان پیدا کرده است. ولی این دقیقا چه معنایی می‌دهد؟ عطرهای ۱۰۰% طبیعی مدتی است که در بازار عطر و ادکلن مرسوم شده است و بیشتر برندهای جهانی به سمت تولید این گونه از عطرها پیش رفته‌اند.

در عرف جامعه بر خلاف محصولات مصنوعی که دیدگاهی منفی دارند، محصولات طبیعی اساساً دیدگاه مثبتی پیدا کرده‌اند زیرا برای طبیعت مفید هستند و از آنها استقبال می‌شود. آیا می‌دانستید که اکثر مولکول‌های مصنوعی در طبیعت یافت شده‌اند؟

سلیقه عطرساز در تولید عطرهای طبیعی

باید بدانید که عطرساز ویژگی‌ای به نام سلیقه عطرسازی در کار تولید عطر دارد، تکه‌ای از وی که به او اجازه می‌دهد بطری‌های اسانس خود را با هزاران ترکیب و رایحه که بر اساس تمایلات خود از بین هزاران ماده خام طبیعی انتخاب می‌کند، خلق کند.

هر ساله در هر دو قلمرو عطرهای طبیعی و مصنوعی، مواد اولیه جدیدی ایجاد و وارد بازار عطرسازی می‌شود. عطرهای ۱۰۰% طبیعی با طیف کمتری از رایحه‌ها و نت‌ها ساخته می‌شوند.

ترکیب عطر طبیعی

چیزی که یک عطر طبیعی را از یک عطر مصنوعی متمایز می‌کند ترکیبات فرمول آن است. در واقع، در نسخه طبیعی، عطرساز فقط مواد با منشاء طبیعی را با هم ترکیب می‌کند. ترکیبات آن‌ها اساساً گیاهی هستند بنابراین، فرمولاسیون تمام ترکیبات شیمیایی را که منشأ آن‌ها مصنوعی است، مانند مشک‌های مصنوعی یا فیکسرها را حذف می‌کند.

الکل موجود در عطر نیز می‌تواند متفاوت باشد. بیشتر عطرها بسته به نوع عطری که استفاده می‌کنید بین ۷۰ تا ۹۲ درصد الکل هستند (ادکلن، ادو تویلت، ادو پرفیوم، پرفیوم و غیره). استفاده از الکل دناتوره شده (نامناسب برای مصرف) به عنوان پایه ای برای تقطیر اجزای معطر مواد وارد شده به فرمول عمل می‌کند. بنابراین کنسانتره عطر در اتیل الکل رقیق می‌شود سپس بدون اینکه وارد پوست شود، مدت بیشتری روی پوست می‌ماند. در یک نسخه طبیعی، این الکل به همان اندازه وجود دارد، اما به طور کلی الکلی است که از غلات، چغندر یا نیشکر به دست می‌آید.

انتخاب عطر با توجه به لباس
خواندن مطلب
ترکیبات عطر

مراحل ساختن عطرهای طبیعی

طراحی و ساخت عطرهای طبیعی و مصنوعی متفاوت است. آنچه در این دو دستهبا یکدیگر فرق دارند این است که سازنده ین عطرها از فرآیندهای استخراج استفاده می‌کند، یعنی با استفاده از پرس سرد از پوست مرکبات و یا حتی تقطیر آن با بخار آب Co2  استخراج می‌کنند. روش‌های بسیار زیاد دیگری هم هستند که به دست آوردن اسانس‌های گیاهی خاص را ممکن می‌کند.

بنابراین در یک عطر طبیعی مواد معطر مختلفی وجود دارد که اسانس‌هایی هم در این ترکیبات وجود خواهد داشت، در واقع اسانس‌ها کنسانتره‌های عصاره گل یا رزین هستند، این محصولات معطر نیمه جامد که از تقطیر گیاه با حلال‌های فرار به دست می‌آیند در ساختارهای عطر بسیار نقش دارند.

عطرهای طبیعی بهتر از عطرهای مصنوعی است؟

در جامعه، واژه طبیعی به مفاهیم مثبت و اطمینان بخشی اشاره دارد که برای بدن انسان مفید مضر نیستند. در نقطه مقابل طبیعی واژه مصنوعی وجود دارد که برای بدن ضرر دارند. در واقع، ترکیبات عطر بسیار پیچیده هستند و نت‌های طبیعی در این ترکیبات بسیار محدود هستند.

 عطرسازها پالتی از حدود ۵۰۰ ماده طبیعی و بیش از ۵۰۰۰ ماده برای ترکیبات مصنوعی در دست دارند. که اگر بخواهیم مواد طبیعی را نام ببریم می‌توانیم به گل‌ها، میوه‌ها و ریشه گیاهان اشاره کرد.

فرمولاسیون این عطرهای طبیعی بسیار فرار خواهد بود و رایحه آن بر روی هر پوستی متفاوت است. عطری که محصولات مصنوعی را در خود جای دهد ماندگارتر و دارای ردبویی بالا خواهد بود. با این وجود، اگر اسانس‌های خاصی مانند مرکبات به سرعت تبخیر شوند، سایر نت‌های طبیعی نیز می‌توانند بسیار ماندگار باشند، مانند عود یا پاتچولی.

عطرهای طبیعی

عطر ارگانیک همان عطر طبیعی است؟

طبیعی، با منشاء طبیعی و ارگانیک  نام‌های بسیار زیادی هستند که می‌تواند منجر به سردرگمی‌شود. باید بدانید عطرهای طبیعی که دارای ترکیبات شیمیایی در فرمول خود نباشد، لزوما ارگانیک نیست. در واقع، مقررات و قانون لوازم آرایشی ارگانیک متفاوت است.

برچسب‌های استانداردی وجود دارد که طبیعی بودن عطر را تایید می‌کند اما معیارهای ارگانیک محدودتر از عطرهای طبیعی بوده و مشمول گواهینامه‌ها و برچسب‌های دیگر هستند. همین امر در مورد مفهوم عطر وگان نیز صدق می‌کند و استفاده از مواد خام با منشاء حیوانی را حذف می‌کند.

بازار عطر و ادکلن تهران کجاست؟
خواندن مطلب

خلق یک عطر کلاسیک در مقابل طبیعی

اگر بو یک کلمه است، عطر را باید ادبیات نامید.

مواد خام مصنوعی سلیقه عطرساز را بسیار غنی کرده و ایجاد نت‌های خاصی را ممکن ساخته است، مانند گل‌های به اصطلاح گنگ مانند نت بنفشه، یاس بنفش ، زنبق ، و نت‌های میوه‌ای خاص (گروه بویایی میوه‌ای و مرکباتی ) که نمی‌توان آنها را به طور طبیعی تولید کرد. همه این اکتشافات به توسعه و غنی سازی خلقت در عطرسازی کمک می‌کند.

زیباترین خلاقیت‌ها اغلب نتیجه کار ظریفی از ترکیب مواد اولیه طبیعی و محصولات مصنوعی است. عطری که حاوی مقدار زیادی محصولات مصنوعی باشد دارای رد بو و ماندگاری بالایی است که بر روی پوست و لباس‌ها خواهد ماند.

برعکس، عطری که حاوی محصولات طبیعی باشد نسبت به محصولات مصنوعی ماندگاری کمتری دارد و بر روی پوست هر شخص دارای بویی خاص است. این نوع عطر دارای ارتعاشات مختلفی است که با رایحه‌ای خاص همراه است.

عطر طبیعی

روند عطر ۱۰۰% طبیعی

این یک روند قوی در بازار عطر و ادکلن طی سال‌های اخیر است، با بسیاری از برندهای عطر که خود را در این دسته طبیعی عرضه کرده اند. برخی را می‌توان به خوبی توسط عطرسازان با استعداد تنظیم کرد و بوی بسیار خوبی خلق کرد.

باید بدانید که یک عطر طبیعی در اغلب موارد دارای پایین‌ترین ماندگاری است. همه چیز به ترکیب عطر بستگی دارد، اگر دارای نت‌های عود بسیار سنگین و نت‌های چوبی باشد، می‌تواند ماندگار و پخش‌بو بالایی داشته باشد.

باید بدانید که کنسانتره دو تا ده برابر گرانتر از کنسانتره عطرهای کلاسیک یا معمولی ( طبیعی و مصنوعی) است. به طور معمول قیمت فروش این عطرهای طبیعی باید بسیار گرانتر از یک عطر مصنوعی باشد.

در طبیعی بودن عطر دقت کنید، درصد الکل قابل تشخیص است که می‌تواند شما را گمراه کند.

باید بدانید که همه مواد اولیه طبیعی گران نیستند.

برخی از مواد خام می‌توانند قیمت‌های زیادی داشته باشند مانند زنبق ، گل سرخ ، وانیل اما برخی دیگر مانند پرتقال اصلاً گران نیستند.  عطر ۱۰۰% طبیعی بر پایه زنبق که مثلا بوی زنبق می‌دهد باید با قیمت بسیار بالا فروخته شود اما عطری که پرتقال زیاد دارد باید قیمت مناسب‌تری داشته باشد.

ایلان ماسک چه عطری می‌زند؟
خواندن مطلب

عطر طبیعی و عطر وگان

مفهوم عطر وگان به این معنی است که مواد خام حیوانی در آن‌ها وجود ندارد، البته امروزه استفاده از موادی که از حیوانات گرفته می‌شود ممنوع شده که نت‌ عنبر جزو این دسته نیست و استفاده از آن ممنوع نیست. این بدان معناست که هیچ گونه موم زنبور عسل یا مشتقات کندو در عطر وجود ندارد.

قوانین تولید عطرهای طبیعی

یک عطر معمولی می‌تواند آلرژی‌زا باشد ولی عطرهای طبیعی که ترکیباتی سبک و ملایم در آن‌ها به کار رفته است آلرژی‌زا نیستند البته لازم به ذکر است که مواد طبیعی به دلیل روند طبیعی محیط تغییر پذیر هستند و در بعضی موارد می‌توانند حساسیت‌زا باشند. ترکیبات مصنوعی پایدار هستند و تغییری نمی‌کنند ولی با این حال ایجاد حساسیت در این عطرها بسیار زیاد بوده است.

به عنوان مثال برای تولید عطر مناسب کودکان یا نوزادان که پوستی حساس دارند قانون استاندارد جهانی بسیار سخت گیرانه است و حداکثر ۳ یا ۴ ماده اولیه آن باید طبیعی باشد. همانطور که قوانین همچنان در حال تکامل هستند، برخی از شرکت‌های طراحی یا برندهای عطر، گاهی اوقات نمی‌توانند از یکسری از ترکیبات طبیعی در ترکیب خود برای نوزادان یا کودکان استفاده کنند.

عطر طبیعی

تفاوت‌هایی بین عطرهای طبیعی و عطرهای با منشاء طبیعی

مفهوم ۱۰۰% طبیعی بسیار پیچیده است. مقررات و استانداردهای زیادی برای آن وجود دارد و مقررات مختلفی در حال اجرا هستند. عطرها تابع استانداردهای بسیار پیچیده ای هستند:

  • Cosmos Organic یا Cosmos فرمولاسیون طبیعی یا بدون فرمولاسیون
  • استاندارد ISO 9235
  • استاندارد ISO 16128

سخن پایانی

بسیاری از مردم دیدگاهی متفاوت نسبت به این فکر دارند که مواد طبیعی خوب و مصنوعی بد هستند. یک عطر طبیعی می‌تواند خوب باشد البته اگر واقعاً گواهی ۱۰۰٪ طبیعی را داشته باشد. فراتر از بحث بین محصولات طبیعی و محصولات مصنوعی، بیاد داشته باشیم که کلید داشتن یک عطر زیبا داشتن یک ایده خلاقانه و قوی است.

عطرساز علاوه بر استعداد و خلاقیت، باید به ترکیبات موجود در طبیعت تسلط کافی را داشته باشد. در ادامه حیات پرفیوم به شما عزیزان چند موذد از عطرهای طبیعی را معرفی می‌کند.

  • Honoré des prés
  • Ormaie
  • 100Bon
  • Floratropia
  • Abelodor
  • Voyages Imaginaires créés par Isabelle Doyen

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا