عطر و ادکلن

شکوفه پرتقال در عطرسازی چیست؟

شکوفه پرتقال در عطرسازی جنبه‌های مختلفی دارد. در اصل شکوفه پرتقال از کشورهای آسیایی، هند و چین سر رشته می‌گیرد و به لطف فتوحاتی که اعراب در قرن نهم انجام داده‌اند کاشت درختان پرتقال در سواحل مدیترانه رواج پیدا کرد.

منشا شکوفه پرتقال

 شکوفه پرتقال که ابتدا در سراسر حوضه مدیترانه کشت شد، امروزه در کل دنیا یافت می‌شود.

  • تونس بزرگترین تولید شکوفه پرتقال را در این دوران دارد.
  • در کشور مصر، در جنوب رود نیل درختان پرتقال کشت می‌شود زیرا آنجا بسیار حاصل‌خیز و مناسب روییدن شکوفه پرتقال است.
  • در مناطق شمالی مراکش هم به خوبی تولید می‌شود.

کاشت شکوفه پرتقال و استفاده از آن در عطرسازی از اوایل قرن نوزدهم در فرانسه آغاز شد. ولی بعد از ۵۰ سال تولید آن کاهش یافت در واقع، در سال ۱۹۵۶ با آمدن زمستان شکوفه‌ها از بین رفتند و تولید شکوفه پرتقال سخت و غیر ممکن شد. امروزه تنها در مزرعه‌های شهر کوچکی در پروانس درخت پرتقال کشت می‌شود.

خواص شکوفه پرتقال

توضیحات گیاه شناسی درخت پرتقال

درخت پرتقال تلخ، درختی است که شکوفه پرتقال، آب شکوفه پرتقال، جوهر پرتقال تلخ را تولید می‌کند که پرتقال تلخ یا پرتقال سویا نامیده می‌شود. این درختان درختی از خانواده rutaceae هستند که ارتفاع آن بین ۳ تا ۷ متر بوده و دارای برگهایی صاف، سبز و بیضی شکل هستند.

قدرت بویایی شکوفه پرتقال در عطرسازی

تقریبا ۱۵ سال است شکوفه پرتقال کاملا در بین مردم شناخته شده است. یک درخت پرتقال تلخ می‌تواند تا ۱۵ کیلوگرم شکوفه پرتقال تولید کند. برداشت شکوفه‌های پرتقال ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد یعنی حدودا در هر روز ۱۰ کیلوگرم شکوفه پرتقال برداشت می‌شود. شکوفه پرتقال به دلیل قدرت بویایی و دارویی که دارد خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آکورد عطر چیست؟
خواندن مطلب

ترکیبات موجود در پرتقال لیمونن، لینالول، لینالیل استات، ایندول، اوسیمن، نریل استات، ژرانیل استات، نرولیدول، بتاکاریوفیلن و غیره است.

قیمت شکوفه پرتقال

یک درخت پرتقال بین ۱/۱ تا ۳/۱ کیلوگرم شکوفه و ۲/۱ تا ۴/۱ کیلوگرم روغن رنولی از شکوفه‌های پرتقال تولید می‌شود. می‌توان گفت که هر ۱ کیلوگرم گل بین ۱ تا ۳ یورو قیمت دارد و همینطور هر ۱ کیلوگرم روغن نرولی بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو و ۱ کیلوگرم شکوفه پرتقال بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو ارزش دارد.

شکوفه پرتقال در عطرسازی

نمادهای شکوفه پرتقال

با شناخت مزایای آن در داروهامت.جه شدند که شکوفه پرتقال می‌تواند باعث آرامش و جریان حس مثبتی در انسان شود. سفیدی شکوفه پرتقال نشان‌دهنده پاکی و پاکدامنی در دوران رنسانس است و در قرن پانزدهم، شکوفه پرتقال به عنوان نمادی از عشق و عهد و پیمان ازدواج شناخته شد.

همچنین شکوفه پرتقال در مسیحیت به عنوان نماد باکرگی مریم مقدس دیده می‌شود. به گفته انجیل همانطور که مریم مقدس یک مادر باکره بودند درخت پرتقال هم با میوه‌ای که می‌دهد مثل یک مادر برای میوه‌هایخود است، به همین دلیل است که درخت پرتقال با مذهب رابطه‌ای مستقیم دارد.

علاوه بر این، شکوفه پرتقال در دربار لویی چهاردهم، پادشاهی که “بوی خوبی” می‌داد، بسیار محبوب بود وی درختان پرتقال زیادی را در باغ و فضای داخلی کاخ خود کاشته بود تا از عطر و بو شکوفه‌ها و میوه این درخت لذت ببرد.

اهمیت شکوفه پرتقال در عطرسازی

شکوفه پرتقال با تقطیر و به دست آمدن روغن نرولی و با استفاده از حلال‌های فرار رایحه‌های بی‌نظیری در عطرسازی تولید می‌کند و از پوست میوه درخت پرتقال هم جوهر پرتقال تلخ تولید می‌شود.

نحوه تشخیص عطر ساواج اصل از تقلبی
خواندن مطلب

همچنین محصولی وجود دارد که از برگ‌های شکوفه پرتقال به دست می‌آید که به آن آب بروت گفته می‌شود، این عصاره که از تقطیر دانه زرد پتی بدست می‌آید دارای رایحه‌ای گلی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این عصاره‌های به دست آمده از درخت پرتقال تلخ در صنعت عطرسازی بسیار مورد استفاده قرار گرفته و رایحه‌ای بی‌نظیر تولید می‌کند، معمولا این رایحه‌ها در گروه بویایی شرقی‌ و خوراکی قرار دارد که ترکیب آن با مشک‌ها و گل‌های سفید عطری جذاب تولید خواهد کرد. هر ماده معطر استخراج شده از درخت پرتقال تلخ می‌تواند دارای رایحه‌هایی تازه مانند: سبز ، معطر ، سفید گلی ، مرکباتی ، میوه ای ، عسلی، چرمی‌ و حیوانی  باشد. شکوفه‌های پرتقال در عطرهای زیادی در جهان استفاده شده که لیستی از این عطرها را در ادامه به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

عطر شکوفه پرتقال

Pure Poison – Dior (2004)

Love Story -Chloé (2014)

La fille de L’air – Courrèges (2015)

Eau de Néroli Doré – Hermès (2016)

Une amourette Roland Mouret – Etat libre d’Orange (2017)

Néroli Intense – Nicolaï (2018)

Shalimar Souffle d’Oranger – Guerlain (2019)

سخن آخر

همیشه رایحه‌ای که در فضای باغ‌های نارنج و پرتقال پیچیده است انرژی فراموش نشدنی به ما می‌دهد. حال تصور کنید عطری با رایحه پرتقال چقدر می‌تواند جذاب باشد. حیات پرفیوم در این مقاله سعی داشته است تا شما عزیزان را بیشتر با شکوفه‌های زیبا و معطر پرتقال آگاه سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا