عطر و ادکلن

چگونه می‌ توان عطر ساز شد؟

عطر ساز به عنوان دنیایی کاملا بسته شناخته شده است. اگر به هر یک از ما می‌گفتند که در دوران کودکی می‌توانیم با عطر کار کنیم، احتمالاً با تعجب از آن استقبال می‌کردیم، زیرا اکثر مردم حتی فکر می‌کنند که این کار غیرممکن است.

ورود به جهان عطر به عنوان یک طراح تازه کار به منزله‌ی ورود به سفری جذاب و رضایت بخش است. در این سفر تجربیات زیادی از جهان حس‌های چندگانه کسب می‌کنید و خلاقیت، اشتیاق و اکتشاف را در کامل‌ترین شکل ممکن تجربه می‌کنید. اگر رویای طراحی عطرهای امضای مخصوص خودتان، یا تبدیل شدن به یک متخصص عطر را داشته‌اید، در این مقاله‌ی جامع توضیحات و راهنمایی‌های ارزشمندی را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا نخستین گام‌ها در این شغل جذاب را با اطمینان خاطر بردارید.

ما راجع به مهارت‌ها و تحصیلات ضروری و مقدماتی صحبت می‌کنیم، و نقشه راهی را در برابرتان قرار می‌دهیم تا بتوانید با موفقیت مسیرتان در جهان عطرها را پیدا کنید. یک نفس عمیق بکشید و آماده‌ی این سفر جذاب باشید تا توصیه‌های یوهانا مونانژ، مؤسس میسون 21G و مدیر خلاقیت سرشناس صنعت عطر را دریافت کنید.

خوشبختانه اکنون، با اینترنت و فضای مجازی و راه های بسیار دیگری که وجود دارد، می‌توانید خود را در دنیای بو غرق کنید. ما نکاتی را در مورد چگونگی ورود به دنیای عطر را با شما به اشتراک می گذاریم. یک عطرساز، متخصص ایجاد ترکیبات عطری است که گاهی اوقات به دلیل حس بویایی خوب و مهارت در تولید ترکیبات بویایی با محبت به آن دماغ به فرانسوی می گویند.

رشته عطرسازی در ایران

عطرساز عملاً هنرمندی است که عمیقاً در مفاهیم زیبایی شناسی رایحه آموزش دیده و قادر است مفاهیم و حالات انتزاعی را با ترکیب بندی منتقل کند. در ابتدایی ترین سطح، یک عطرساز باید اطلاعات دقیقی از انواع مواد تشکیل دهنده عطر و رایحه آنها داشته باشد و بتواند هر یک را به تنهایی یا در ترکیب با دیگران تشخیص دهد. آنها همچنین باید بدانند که هر کدام چگونه در طول زمان خود را نشان دهند. شغل عطرساز شباهت زیادی به طعم دهنده ها دارد که بوها و طعم دهنده ها را برای محصولات غذایی تجاری می سازند.

مهارت‌ها و تحصیلات لازم برای تبدیل شدن به یک عطر ساز

برای اینکه عطرساز شوید باید قبل از آن که وارد کلاسها و مراکز آموزشی شوید حتما ار استعداد و علاقه خود آگاه باشید. در کشورهای اروپایی مخصوصا فرانسه مدارس عطرسازی وجود دارد که استعدادهای شما را تقویت می‌کند تا بتوانید در رشته عطرسازی موفق شوید.

تحصیلات

برای تبدیل شدن به یک عطرساز، باید اطلاعات خوبی از علم شیمی داشته باشید. دلیلش این است که در عطرسازی باید با مواد شیمیایی و طبیعی بسیاری کار کنید. بسیاری از عطرسازها دارای مدرک تحصیلی معتبر در رشته‌های شیمی، زیست شناسی و سایر رشته‌های مرتبط هستند. علاوه بر این، دانشگاه‌های تخصصی همچون ل ایکول دو پارفوم یا ISIPCA در فرانسه، از طریق یک برنامه آموزشی جامع و سه ساله، دانشجویان را با هنر و علم طراحی عطر آشنا می‌کنند. آن‌ها ماهیت مواد اولیه به کار رفته در عطر، و اصول بازاریابی و برندسازی این صنعت را درک می‌کنند.

مدارس عطرسازی

مدارس متعددی در کل دنیا وجود دارد که بهترین آنها هم در پایتخت عطر جهان یعنی شهر گراسس در گشور فرانسه است ولی درمدارس مختلف دیگری در این رابطه در جاهای دیگر دنیا هم وجود دارد. حتی در ایران مدارس و آکادمی‌هایی با این عنوان وجود دارند که هم به صورت آنلاین هم حضوری می‌توانید در این کلاس‌ها شرکت کنید.

اکثر عطرسازان در رشته شیمی و مرتبط با آن تحصیل کرده‌اند. این رشته به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه مواد شیمیایی با یکدیگر تعامل می کنند تا عطر ایجاد کنند و چگونه می توان از آنها به طور صحیح در لوازم آرایشی استفاده کرد؟

رشته عطرسازی در ایران

در صورت امکان، مطالعات خود را بر روی ساختارعطر و لوازم آرایشی بیشتر کنید. برخی ازکلاس‌های پیشرفته‌ای هستند که می‌خواهند اطلاعات متمرکزی در مورد علم ساخت لوازم آرایشی و عطرها به شما بدهند. اگر این کلاس ها موجود است، در آن‌هاشرکت کنید. داشتن دانش تخصصی در مورد رشته ای که می خواهید وارد شوید، شما را به کارمند جذاب تری برای شرکت های عطرسازی و آرایشی تبدیل می کند.

بویایی قوی

هر شخصی که می‌خواهد طراح عطر شود باید حس بویایی قوی داشته باشد. برای ایجاد عطرهای فوق العاده جذاب، باید توانایی تشخیص جزئیات ریز بین رایحه‌ها و مواد اولیه مختلف را داشته باشید. عطرسازها باید صدها رایحه اولیه (تقریباً ۲۵۰۰ رایحه)، و واکنش پذیری آن‌ها با یکدیگر را تشخیص دهند تا آکوردها و عطرهای کاملی را تولید کنند. آموزش‌های روزانه راجع به بویایی و مطالعه‌ی مواد اولیه مختلف، آشنایی با رایحه‌های طبیعی (روزمره) و استفاده از عطرها به تقویت مهارت بویایی شما کمک می‌کنند. این یک فرایند مستمر است و شما می‌توانید با تمرین بر آن مسلط شوید.

خلاقیت

خلاقیت نقش بسیار مهمی در جهان عطر سازی دارد. عطرسازها با اتکا به خلاقیت خود، رایحه‌های ترکیبی و ایده‌های مختلفی را آزمایش می‌کنند، و هدفشان دستیابی به عطرهای بی بدیل و منحصر به فرد است. یک عطرساز موفق باید قدرت تجسم رایحه‌های جدید، و تلفیق پذیری رایحه‌های اولیه، حتی قبل از عملی کردن ایده‌هایش را داشته باشد. پرورش خلاقیت به کمک سایر فعالیت‌های نوآورانه همچون ترکیب کردن مواد، آشپزی، تولید نوشیدنی، نقاشی، عکاسی، طراحی و موسیقی امکان پذیر است. شما به کمک این فعالیت‌ها به افکار جدید و تحول آفرینی برای تولید عطرها دسترسی پیدا می‌کنید.

دانش فنی

یک عطرساز باید حتماً از تمامی جنبه‌های فنی تولید عطرها آگاه باشد. طراح عطر باید بداند که مواد مختلف از لحاظ شدت رایحه، مولکول‌های تشکیل دهنده، مدت زمان تاثیرگذاری و احتمال ایجاد واکنش‌های آلرژیک بالقوه در چه وضعیتی قرار دارند؟

10 عطر محبوب دهه 80 میلادی؛ عطرهای دهه 80
خواندن مطلب

همچنین عطرساز باید از روش‌های صحیح ترکیب مواد اولیه، خلق آکوردها، رقیق سازی، ترکیب عطرها در محصولات مختلف و نحوه‌ی تاثیرگذاری این محصولات (شامپو، شوینده، محصولات مراقبت پوستی، الکل و غیره) بر رایحه‌های متفاوت آگاه باشد. برای کسب این دانش فنی هم به تحصیلات رسمی، و هم به تجربیات کاربردی مستقیم در محیط آزمایشگاه نیاز است.

مهارت‌های تجاری

عطرساز ها در کنار مهارت‌های هنری، باید از مهارت‌های تجاری خوبی برخوردار باشند. آن‌ها در اکثر موارد باید محصولات خود را روانه بازار کنند، با مشتریانی همچون برندهای مُد تعامل داشته باشند و مسیر موفقیت در دنیای به شدت رقابتی عطر را کشف کنند. مدیریت پروژه، ارتباطات، گوش دادن، توجه به نظرات دیگران، توجه به جزئیات، و درک روندهای فعلی بازار چند نمونه از این مهارت‌ها هستند. اکثر عطرسازهای مشهور با شرکت‌های بزرگ عطرسازی همچون IFF، فیرمنیش و ژیوادان همکاری می‌کنند. راه اندازی کسب و کار مستقل، قبل از تجربه اندوزی در این شرکت‌های بزرگ کار بسیار دشواری است.

مراحل تبدیل شدن به یک عطرساز

عطرساز، عطار یا شیمیدان عطرعنوان‌های رایجی است که به کسانی که با سابقه شیمی به ساخت عطر مشغول هستند. سایر عناوین شغلی عطرسازکه اغلب مورد استفاده قرار می گیرند، شخصی که انواع محصولات بهداشتی و زیبایی را مهندسی می‌کند، شیمیدان آرایشی، شیمیدان عطر یا شیمیدان فرمولاسیون است. از لحاظ تاریخی، عطرساز نامی رایج برای کسی بود که محصولات عطری را تولید می کرد.

کلاس عطرسازی در تهران

تحصیل در رشته‌ی شیمی و تکمیل تحصیلات عطرسازی در یکی از شرکت‌های مشهور

یکی از اولین گام‌ها برای تبدیل شدن به طراح عطر، تحصیل در رشته شیمی (با حداقل مدرک لیسانس)، و حضور در دوره‌های آموزشی اختصاصی یک شرکت بزرگ عطرسازی است. این شرکت با تخصیص مربی به متقاضیان، هنر واقعی عطرسازی را آموزش می‌دهند. ظرفیت به شدت محدود است و رقابت بالایی برای ورود به این دوره‌ها وجود دارد؛ بنابراین شما امکان ورود به دانشکده‌های تخصصی عطرسازی همچون ISIPCA را دارید. علاوه بر این، باید آموزش‌های خود را با استفاده از منابعی همچون کتاب‌ها، دوره‌های آنلاین و کارگاه‌ها تکمیل کنید. با تمرکز کامل بر عطرسازی، به درک عمیق‌تری از تاریخچه، تکنیک‌ها و مواد اولیه گوناگون به کار رفته در فرایند تولید عطرها می‌رسید.

حس بویایی خود را تقویت کنید

هر شخصی که می‌خواهد به صورت حرفه‌ای در زمینه عطر سازی فعالیت کند باید حس بویایی خود را تقویت کند. بویایی قوی به شما کمک می‌کند بین طیف وسیعی از رایحه‌ها و مواد اولیه تمایز قائل شوید. برای این کار باید دائماً تمرین کنید و با عطرهای مختلف روبرو شوید. با رعایت این نکات در نهایت امکان تولید عطرهایی با رایحه‌های جذاب و متعادل را بدست می‌آورید. در اینجا راهکارهایی برای تقویت حس بویایی و آشنایی با تعداد بیشتری از رایحه‌ها را به شما توصیه می‌کنیم:

  • تست رایحه‌ها با چشمان بسته: اگر اسانس‌های معطر، نمونه‌های عطر یا لوازم خانگی را به صورت روزمره و با چشمان بسته تست کنید، بویایی خود را تقویت می‌کنید تا بدون کمک گرفتن از نشانه‌های ظاهری رایحه‌ها را تشخیص دهید. با افزایش تعداد وسایل و گسترش مجموعه رایحه‌های تست شده، خودتان را به چالش بکشید.
  • حضور در کارگاه‌های عطرسازی: با ثبت نام در کارگاه‌های عطرسازی (سطوح مقدماتی و پیشرفته)، تجربیات خوبی برای تقویت حس بویایی خود بدست می‌آورید. کارگاه‌ها معمولاً شامل جلسات متعددی هستند که شما را با خانواده‌های عطر، تکنیک‌های ترکیب رایحه‌ها و هنر خلق رایحه‌های جدید آشنا می‌کنند.
  • تجزیه و تحلیل عطرهای محبوب: سعی کنید با تفکیک ساختار رایحه و شناسایی مهم‌ترین مواد اولیه تشکیل دهنده آن‌ها، با مشهورترین و محبوب‌ترین عطرهای دنیا آشنا شوید. با این کار نه تنها با اجزای تشکیل دهنده عطرهای موفق آشنا می‌شوید، بلکه خانواده‌های عطر و تعامل بین آن‌ها را درک می‌کنید.
  • دفترچه یادداشت بویایی داشته باشید: به کمک این دفترچه، تجربیات بویایی خود را ثبت و ضبط می‌کنید. نظرتان راجع به رایحه‌های مختلف را ثبت کنید. هر توضیحی که به نظرتان راجع به ویژگی‌ها، مشخصات و روابط بین رایحه‌های مختلف ضروری است را ثبت کنید. به مرور زمان دامنه‌ی رایحه‌های مدنظرتان گسترش می‌یابد و به درک بهتری از رایحه‌های جدید می‌رسید.
  • از بازارهای محلی و باغ‌های گُل و گیاه بازدید کنید: با حضور در بازارهای محلی و باغ‌های گُل و گیاه در معرض طیف وسیعی از رایحه‌ها قرار می‌گیرید. شما با رایحه‌های محصولات تازه، ادویه‌ها، گل‌ها و گیاهان آشنا می‌شوید. سعی کنید وقت کافی بگذارید و ویژگی‌های منحصر به فرد هر رایحه و ارتباط بین آن‌ها را بهتر درک کنید.
  • ذهن آگاهی و تنفس آگاهانه را تمرین کنید: روش‌های ذهن آگاهی همچون مدیتیشن یا تنفس آگاهانه را در کارهای روزمره خود به کار بگیرید. با رعایت این نکته قدرت بویایی‌تان افزایش می‌یابد. وقتی حواس خود را بهتر کنترل می‌کنید، توانایی‌تان برای تشخیص و تفکیک تفاوت‌های جزئی بین رایحه‌ها افزایش می‌یابد.

سعی کنید به طور مکرر حس بویایی خود را تقویت کنید. بدین ترتیب زمینه را برای تبدیل شدن به یک عطرساز موفق فراهم می‌کنید. قدرت تشخیص عطرهای مختلف در خلاقیت شما ترکیب می‌شود و بدین ترتیب فرصت خلق رایحه‌های جذاب را بدست می‌آورید.

عطرهای دلخواه تان را خلق کنید

تمرین کردن باعث تکمیل مهارت‌ها می‌شود، و همین قانون در عطر سازی هم صدق می‌کند. وقتی تولید عطرهای دلخواه با مواد اولیه‌ای همچون اسانس‌های معطر و مولکول‌های کاربردی را به اجرا می‌گذارید، مهارت‌هایتان بیشتر می‌شوند و  سبک منحصر به فردتان را کشف می‌کنید. در ابتدا اسانس‌های معطر و ترکیبات پایه را با هم ترکیب کنید تا ویژگی‌های هر کدام را بهتر درک کنید، سپس به تدریج به سمت رایحه‌های پیچیده‌تر حرکت کنید. ویژگی‌های عطرهای طراحی شده را ثبت و ضبط کنید، آن‌ها را شخصاً ارزیابی کنید و از دیگران بازخورد بگیرید. سعی کنید چارچوب خاصی را تعریف کنید و از طریق آن میزان پیشرفت و بهبود عملکردتان در زمینه عطرسازی را بسنجید.

چگونه عطرساز شویم

تجربه کاری خود را افزایش دهید

بعد از گرفتن مدرک برای کارآموزی و موقعیت های ابتدایی در صنعت عطر درخواست دهید.حتی در طول تحصیل یا بلافاصله پس از دریافت مدرک، باید برای مشاغل مختلف در این زمینه انتخاب کنید، از جمله موقعیت های ابتدایی و حتی کارآموزی بدون حقوق، درخواست دهید. این نوع موقعیت به شما تجربه دنیای واقعی در صنعت عطر می دهد. دانش شما از شیمی شما را به یک نیروی متخصص‌تری برای این مشاغل تبدیل می کند.

15 مورد از بهترین عطرهای هوگو باس مردانه
خواندن مطلب

طیف گسترده‌ای از موقعیت‌های اولیه در شرکت‌های لوازم آرایشی و عطری وجود دارد که می‌تواند شما را در مسیر تبدیل شدن به یک عطرساز حرفه‌ای قرار دهد. از جمله این موارد می‌توان به، متخصص در آزمایشگاه یا کارمند کنترل کیفیت اشاره کرد.

در صنعت عطر، کسب تجربه برای عطرسازان بلندپرواز اهمیت بسیار بالایی دارد. بدین ترتیب چالش‌ها و فعالیت‌های روزمره‌ای که در فرایند تولید و بازاریابی عطر با آن‌ها روبرو می‌شوید را درک خواهید کرد. شما به عنوان یک کارمند یا کارآموز، فرصت آموزش دیدن زیر نظر متخصصان با تجربه را دارید. این تجربیات در نقش‌های مختلفی همچون عطرساز، تحلیلگر و متخصص بازاریابی بدست می‌آیند.

برای کسب تجربه در صنعت عطر چندین مسیر وجود دارند:

  • کارآموزی: بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات عطرسازی دوره‌های کارآموزی را برگزار می‌کنند. شما از طریق این دوره‌ها به تجربه‌ی کاربردی و درک بهتری از این صنعت می‌رسید. شما می‌توانید در زمینه‌های مختلفی همچون بازاریابی، کنترل کیفیت، کروماتوگرافی، تولید اسانس، تحقیق و توسعه تجربه کسب کنید. برای این کارها معمولاً به طور مستقیم با مواد تشکیل دهنده عطر آشنا می‌شوید و فرصت عالی برای گسترش شبکه شغلی خود بدست می‌آورید.
  • شغل‌های غیرتخصصی (مقدماتی):تکنیسین آزمایشگاه، متخصص لوازم آزمایشگاه، فروشنده، طراح عطر و دستیار بازاریابی چند نمونه از شغل‌های غیرتخصصی در صنعت عطرسازی هستند. این شغل‌ها موقعیت‌های بسیار خوبی برای یادگیری نکات جدید و کسب تجربه در حوزه‌های تجاری مختلف همچون تولید، فروش، بازاریابی و تبلیغات عطر هستند.
  • شغل‌های فروشگاهی: این شغل‌ها یک فرصت کمیاب برای آشنایی با رایحه‌ها، برندها، و انواع مختلفی از عطرها در اختیارتان قرار می‌دهند. برای این کار باید در یک عطرفروشی یا فروشگاه زنجیره‌ای مشغول به کار شوید. شما به مشتریان کمک می‌کنید تا عطر ایده آلشان را انتخاب کنند. همچنین آگاهی‌تان از رایحه‌های مختلف و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها افزایش می‌یابد.
  • کار در مراکز مرتبط: زمانی که در یک شرکت عطر سازی کار پیدا کردید بعد از مدتی می‌توانید به سرپرستتان درخواست دهید و از علاقه‌تان به عطرسازی بگویید. تمام تلاش خود را بکنید تا نشان دهید یک کارمند فوق العاده ای هستید که در طراحی عطرها استعداد دارید. انتظار نداشته باشید که سریع ترفیع بگیرید. چند سال طول می کشد تا به عنوان یک دانش آموز عطرساز تحت نظر یک استاد حرفه‌ای قرار بگیرید. پیشرفت در شرکت به شما درک وسیعی از صنعت می دهد و مهارت های مهمی را در طول مسیر یاد خواهید گرفت.

اگر می‌خواهید در آینده در صنعت عطر پیشرفت خوبی داشته باشید، کسب تجربه در این صنعت قطعاً کمک زیادی به شما خواهد کرد. شما به کمک تجربیات عملیاتی این فرصت را خواهید داشت که مهارت‌ها و دانش کسب شده در دوره‌های آموزشی  را مورد بهره برداری قرار دهید. شما می‌توانید به عنوان یک متخصص پیشرفت کنید، و در این صنعت به شدت رقابتی خودتان را از بقیه متمایز کنید.

گسترش شبکه‌ی تجاری و تأسیس برند شخصی

طراحان آینده نگر تلاش می‌کنند روابط خود را گسترش دهند و برند شخصی خود را به وجود بیاورند. با حضور در رویدادهای مهم، کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها، ارتباطات خود با سایر متخصصان را گسترش می‌دهید و از جدیدترین روندها و پیشرفت‌های صنعت عطر آگاه می‌شوید. شما می‌توانید از طریق وبسایت ها، وبلاگ‌ها  و رسانه‌های اجتماعی، حضور آنلاین پُررنگی داشته باشید و محصولات خود را به دیگران معرفی کنید. علاوه بر این، فرصت بالقوه‌ی تعامل با شرکت‌های عطرسازی را بدست می‌آورید. شبکه سازی و گسترش روابط با سایر طراحان و عطاران، فرصت‌های شغلی یا کارآموزی در شرکت‌های معتبر عطرسازی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

چگونه می‌توانید به یک متخصص عطر تبدیل شوید؟

تبدیل شدن به یک عطرساز ماهر نیاز به تلاش و استعداد دارد. در وحله اول باید شیمیدان خوبی باشید تا بتوانید عطرساز خوبی شوید. برای شناخت روایح باید ختما قدرت بویایی بالایی داشته باشید تا بتوانید روایح را از یکدیگر تفکیک کنید. در ادامه برخی از نکاتی که قبل از وارد شدن به این حرفه باید بدانید و از آنها آگاه باشید را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

با خانواده‌های عطر آشنا شوید

درک خانواده‌های مختلف عطر و نحوه‌ی تعامل آن‌ها با یکدیگر، یک موضوع بسیار مهم برای کسب تخصص در زمینه عطرسازی است. خانواده‌های عطر شامل مجموعه‌هایی از رایحه‌ها هستند که دارای ویژگی‌های مشابهی هستند. این خانواده‌ها شامل عطرهای گُلی، شرقی، چوبی، چایپر، فوژه، چرم و خنک مرکباتی هستند. با مطالعه‌ی هر خانواده و مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده آن، به درک عمیق‌تری از نحوه‌ی دسته بندی عطرها، و نحوه‌ی ترکیب خانواده‌های عطر به یکدیگر می‌رسید. خانواده‌های مختلف عطر می‌توانند به صورت مکمل یا متضاد با یکدیگر عمل می‌کنند.

آشنایی با تاریخچه عطرسازی

با مطالعه‌ی تاریخچه عطر سازی، به درک عمیق‌تری از هنر عطرسازی می‌رسید.همچنین با سیر تکامل عطرها، مواد اولیه و روندهای عطرسازی در گذر زمان آشنا می‌شوید. سعی کنید با مبانی عطرسازی در تمدن‌های باستانی، تأثیر فرهنگ‌های مختلف بر عطرهای مورد علاقه افراد، نواحی که مواد اولیه عطرسازی از آن‌ها تهیه می‌شوند، و مهم‌ترین عطرسازانی که نقش کلیدی در توسعه این صنعت داشتند آشنا شوید. هنگامی که جنبه‌های تاریخی عطرسازی را درک می‌کنید، دیدگاهتان نسبت به عطرسازی ارتقا می‌یابد.

عطرسازی

با مواد اولیه آشنا شوید

وقتی با مواد اولیه مختلفی که در عطرها به کار می‌روند آشنا می‌شوید، رایحه و ویژگی‌های شیمیایی، و تاثیرشان بر رایحه‌ی کُلی عطر را درک می‌کنید. با مواد اولیه طبیعی همچون اسانس‌های معطر، اسانس خالص، صمغ‌ها و مواد معطر مصنوعی که نسخه‌ی بازسازی شده یا بهینه سازی شده‌ای از مواد طبیعی هستند آشنا شوید. سعی کنید روش‌های مختلف عصاره گیری همچون تقطیر با بخار یا عصاره گیری با حلال را درک کنید. با کسب چنین اطلاعاتی، ویژگی‌های منحصر به فرد و تفاوت‌های جزئی مواد تشکیل دهنده عطر را بهتر درک خواهید کرد.

عطرهای ترکیبی را تست کنید

ترکیب کردن عطر هنریست که طی آن مواد اولیه طبیعی و مصنوعی با هدف ایجاد عطری متوازن و متعادل با یکدیگر ترکیب می‌شوند. شما باید با تست مواد اولیه و نسبت‌های مختلف ترکیب اجزا، مهارت خود را افزایش دهید. ابتدا ترکیبات و آکوردهای ساده‌ای که فقط از چند رایحه تشکیل شده‌اند را تولید کنید، و به تدریج به سمت ترکیبات پیچیده‌تر حرکت کنید. جزئیات رایحه‌های استفاده شده در تست‌ها را ثبت کنید تا پیشرفتتان مشخص شود. سعی کنید کیفیت تکنیک عطر سازی خود را افزایش دهید.

با جدیدترین روندهای عطرسازی هماهنگ باشید

هر کسی که می‌خواهد متخصص عطر شود باید با جدیدترین روندهای این صنعت هماهنگ باشد و این نکته‌ی مهمی است. با این کار مطمئن می‌شوید که دانش و رقابت پذیری تان در این جهان دائماً در حال تغییر حفظ می‌شوند. هماهنگ بودن با جدیدترین تحولات نه تنها به حفظ آگاهی شما کمک می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند روندهای آتی را پیش بینی کنید و محصولات خود را با آن‌ها تطبیق دهید. برخی روش‌های هماهنگ شدن با روندهای صنعت عطر به این شرح هستند:

  • دنبال کردن اخبار: وبسایت ها، وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی مختص عطر را به صورت منظم مرور کنید. بدین ترتیب از جدیدترین رویدادها، محصولات و روندهای مُد آگاه می‌شوید. با رعایت این نکته اطلاعات جدیدی کسب می‌کنید و به ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای دست می‌یابید تا آن‌ها را در کسب و کارتان اجرا کنید.
  • نشریات تخصصی را مطالعه کنید: با تهیه اشتراک نشریات اختصاصی همچون Perfumer، Flavorist یا خبرنامه انجمن بین المللی عطر، به اطلاعات زیادی راجع به جدیدترین مطالعات، نوآوری‌ها و روندهای صنعت عطر دسترسی خواهید داشت.
  • حضور در رویدادهای صنعت عطر: با حضور در کارگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها به دانش کافی راجع به جدیدترین پیشرفت‌های صنعت عطر دسترسی خواهید داشت. متخصصان شبکه سازی می‌کنند، در رویدادهای آموزشی شرکت می‌کنند و با جدیدترین مواد اولیه و روش‌های تولید عطر در رویدادهایی همچون کنگره جهانی عطر Esxence – رایحه‌ی برتر آشنا می‌شوند.
  • تعامل با سازمان‌های تخصصی: سازمان‌های تخصصی همچون انجمن بین المللی عطر (IFRA)، یا انجمن عطاران آمریکا، فرصت خوبی برای ارتباط با سایر متخصصان و کسب اطلاعات راجع به رویدادها، منابع و اخبار صنعت عطر فراهم می‌کنند. برای دسترسی به فرصت‌های بهتر اشتغال در این زمینه، به یکی از این سازمان‌ها بپیوندید.
  • در همایش‌ها و بحث‌های آنلاین شرکت کنید: حضور در بحث‌ها و گفتگوهای آنلاین مربوط به عطر، به شما این امکان را می‌دهد با سایر متخصصان و علاقه مندان به عطر آشنا شوید. آن‌ها علاقه‌ی شدیدی به عطرسازی دارند و شما می‌توانید ایده‌ها، دیدگاه‌های تخصصی و تجربیات خود را با آن‌ها رد و بدل کنید. اگر می‌خواهید به درک و دیدگاه بهتری از اتفاقات این حوزه برسید، این کارها به شدت مفید واقع می‌شوند.
  • دائماً چیزهای جدیدی یاد بگیرید: شما با شرکت در کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی و سمینارهای متمرکز بر جدیدترین پیشرفت‌های عطرسازی، با جدیدترین روش‌ها، مؤلفه‌ها و فناوری‌ها آشنا می‌شوید.
معرفی 14 عطر با بوی باران
خواندن مطلب

وقتی دائماً چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید، مهارت‌های شما در سطح عالی و بروزرسانی شده قرار می‌گیرند. این موضوع به شما کمک می‌کند با سناریوهای دائماً در حال تغییر صنعت عطر هماهنگ شوید.

کلاس‌های عطرسازی؛ مسیر ساده‌ای برای تبدیل شدن به یک عطرساز حرفه‌ای

اگر می‌خواهید به درک کُلی از ویژگی‌های یک عطر ساز حرفه‌ای برسید، حضور در کارگاه‌های خلاقیت عطرسازی منجر به کسب تجربیات عالی و کاربردی می‌شود. شرکت در این کلاس‌ها شما را با عطرهای مختلف، روش‌های ترکیب عطرها و فرایند خلاقانه‌ی ایجاد رایحه‌های جدید آشنا می‌کنند.

آماده باشید تا با اتکا به متخصصان آگاه، چیزهای بیشتری راجع به جهان شگفت انگیز عطرها یاد بگیرید. شما این شانس را پیدا می‌کنید که رایحه‌ی خاص خودتان را خلق کنید، و درک کلی‌تان از ویژگی‌های پنهان عطرسازی را افزایش دهید.

عطرسازی در خانه

مطمئناً اطلاعات زیادی در اینترنت وجود دارد که به شما کمک می کند تا دانش خود را در مورد عطر بالا ببرید، از وبلاگ‌های فردی با نظرات مختلف گرفته، تا منابع معتبرتر.

ترکیب روایح در خانه و ساخت عطر شخصی شروعی عالی برای سفر شما به دنیای عطر و ادکلن‌ها است. به طبع شما در خانه خود احساس راحتی بیشتری دارید، آزاد هستید که از طریق آزمون و خطا امتحان کنید، و به روشی که مناسب شما باشد یاد بگیرید.

رشته عطرسازی

 دوره‌های آنلاین هم می‌تواند به این مدل یادگیری کمک کند زیرا دوره‌های آنلاین علاوه بر اینکه بستر مناسبی برای یادگیری تمام راهنمایی‌ها و مطالب لازم است. شما نیز در خانه خود هستید و در همان راحتی خانه به یادگیری می‌پردازید در هرکجای دنیا که باشید.

درآمد صنعت عطرسازی در جهان

عطرها از رایحه‌ها یا اسانس‌هایی تشکیل شده‌اند که برای ایجاد بوی مطبوع استفاده می‌شوند. برخی از مواد طبیعی رایج مورد استفاده در تولید عطرها عبارتند از ادویه، چوب، گل، علف، میوه، رزین، برگ، ریشه، بلسان، صمغ و ترشحات حیوانات. عطرها بیانگر سبک و شخصیت فرد هستند و رایحه خوب می تواند بر خلق و خو، رفتار، احساسات و افکار انسان تأثیر بگذارد. امروزه، تولید عطر به یک تجارت اصلی در صنعت مراقبت شخصی و لوازم آرایش تبدیل شده است.

رشته عطرسازی در دانشگاه ایران

درآمد عطر سازان در جاهای مختلف دنیا متفاوت است و بیشتر بسته به اون شرکتی است که درش کار میکنند. اما به طور معمول یک عطرساز مبتدی هم می‌تواند مبالغ بالا و چشم گیری دریافت کند.

 فرمول های عطرسازی؟

فرمول‌های عطرسازی شامل موادی گیاهی و موادی صنعتی هستند. مواد گیاهی مانند گل‌ها و میوه‌ها و مواد صنعتی شامل مواد شیمیایی و اسانس‌ها هستند.  ترکیباتی که در عطر به کار برده می شود شامل الکل و استرهایی با وزن ملکولی زیادند.

برای نمونه ژرانیول (با نقطه جوش ۲۳۰ درجه سانتی گراد) جزء اصلی از روغن ژرانیوم (شعمدانی معطر) ترکیه است . استر های این الکل برای ساختن ماده معطر سنتزی که بوی رز دارد به کار برده می شود.عطرها از ۱۰درصد تا ۲۰ درصد اسانس و ۸۰ درصد الکل و یک ثابت کننده برای نگه داشتن روغن های اسانسی تشکیل می‌شود.

نکته بعدی اینکه افرادی که پوست شان چرب است ماندگاری عطر بر روی پوست آن ها بیشتر می باشد، تا نسبت به افرادی که پوستشان خشک است زیرا پوست چرب به طور طبیعی مرطوب است و رطوبت باعث نگه داری و ماندگاری بهتر بوی عطر نیز می‌شود.

نتیجه گیری

باید گفت تبدیل شدن به یک عطار حرفه‌ای، فرصتی عالی برای ورود به جهان جذاب عطرها و شکوفاسازی خلاقیتتان از طریق هنر عطرسازی است. این مقاله تصویر کُلی از مهارت‌ها، تحصیلات و گام‌های ضروری مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک عطر ساز یا متخصص عطر موفق را در اختیارتان قرار داده است تا بتوانید خرید عطر از حیات پرفیوم به مقوله‌ای حرفه‌ای برای خود تبدیل کنید.

وقتی برای تکمیل مهارت‌های بویایی خود وقت می‌گذارید، دانش فنی و آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنید، تجربیات کاربردی بدست می‌آورید و از جدیدترین روندهای صنعتی آگاه می‌شوید، در مسیر ایفای نقش تاثیرگذارتان در جهان عطرها قرار می‌گیرید. به خاطر داشته باشید که سفر تبدیل شدن به یک عطرساز نیازمند صبر، ثبات قدم و اشتیاق است. با این فرایند همراه شوید و بگذارید جهان مسحور کننده عطر شما را به سمت موفقیت هدایت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا