عطر و ادکلن

نت فلفل در عطرسازی چیست؟

فلفل یکی از نت‌ها و رایحه‌های اصلی در عطرسازی است که به عطر رایحه‌ای تند و گرم می‌بخشد. نت فلفل در عطرسازی بسیار محبوب است و تقریبا در بیشتر عطرهای مردانه و زنانه استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر با این رایحه و گروه بویایی آشنا خواهیم شد.

آشنایی با فلفل

نام گیاه فلفل  Piper Nigru بوده و خانواده فلفل Piperaceae نام دارد.

به محض شنیدن اسم فلفل دماغتون تحریک میشود و عطسه می‌کنید. فلفل را در کشورهای شرقی ملکه ادویه‌ها می‌شناسند و در تمام غذاهای سراسر جهان استفاده می‌شود و محبوب است. فلفل ادویه‌ای تند است که با استفاده از آن در هر غذایی تندی خاص و فراموش نشدنی به آن می‌بخشد.

تاریخچه فلفل

فلفل یکی از اولین ادویه‌هایی بود که وارد اروپا شد. این ادویه از دوران باستان برای یونانیان و رومیان شناخته شده بود، قیمت فلفل در آن زمان معادل طلا بود. که جستجوی این فلفل گرانبها انگیزه ماموریت‌های اکتشافی بزرگ در امپراتوری‌های استعماری بود و رفته رفته در کل جهان شهرتی چشم‌گیر پیدا کرد.

منشا فلفل

در واقع فلفل نوعی انگور است که در هند، سریلانکا، اندونزی، کامبوج، مالزی، ماداگاسکار، برزیل و کامرون رشد می‌کند. در طول سال‌ها، ویتنام به یکی از تجار اصلی و اولین تولید کننده فلفل در کل دنیا تبدیل شده که منجر به کاهش قیمت فلفل شده است و سالانه ۳۰۰۰۰۰ تن فلفل در ویتنام تولید می‌شود.

علت سردرد با بوی عطر چیست
خواندن مطلب
میوه فلفل

گیاه فلفل

گیه فلفل کوهی است که نیاز به مرتب کردن و تصفیه شدن دارد، این گیاه انگور خوشه‌هایی از توت تولید می‌کند که با دست برداشت و سپس خشک می‌شود. یک درخت انگور (فلفل) می‌تواند ۱ کیلوگرم تا ۵/۱ کیلوگرم فلفل در سال تولید کند.

یک گیاه فلفل 4 فلفل مختلف تولید می‌کند، اما فقط میوه Piper Nigrum از نظر قانونی فلفل نامیده می‌شود. گلدهی گیاه فلفل در ماه مه (می) تا ژوئن رخ می‌دهد. از همین گیاه می‌توان اسانس فلفل سفید، سبز، قرمز یا سیاه را بدست آورد.

فلفل سبز از میوه نرسیده و سبز درخت فلفل به دست می‌آید این دانه‌ها حدود ۶ ماه سبز می‌ماند. می‌توان آن را به صورت تازه، خشک یا در آب نمک مصرف کرد و همینطور در عطرسازی به عنوان پوی تازه‌ای از فلفل از آن استفاده کرد.

فلفل سفید نوعی فلفل بالغ است که برای خلاص شدن از شر پوست آن در آب خیس کرده و سپس دوباره آنها را خشک می‌کنند. فلفل سفید شیرین‌ترین ادویه فلفل است و بویی شیرین به همراه کمی تندی و تیزی به عطر می‌بخشد.

نت فلفل در عطرسازی

فلفل سیاه با برداشت دانه‌ها درست قبل از بلوغ به دست می‌آید زمانی که دانه‌ها چروک، سفت و سیاه می‌شود. فلفل قرمز پس از ۹ ماه به دست می‌آید، زمانی که کاملا رسیده و به دور از آفتاب خشک می‌شود.

دو گونه دیگر از فلفل وجود دارد: فلفل بلند،Piper Longum  و گرد که Piper Cubeba نام دارد.

دو فلفل دیگر هم اکنون در عطرسازی استفاده می‌شود. گیاه‌شناسی آنها rutaceae است و نوعی مرکبات هستند.

شش مورد از بهترین عطرهای زنانه زارا با بویی شگفت انگیز
خواندن مطلب

از سوی دیگر، دانه‌های فلفل صورتی که در عطرسازی به عنوان یک ادویه تازه (Schinus Molle) در نظر گرفته می‌شوند، از گونه‌ای دیگر از درختان به دست می‌آید که در موریتانی و جزیره ریونیون می‌روید. فلفل صورتی از خانواده Piperaceae نیست. به آن فلفل کاذب نیز گفته می‌شود. فلفل صورتی از درختی می‌آید که ارتفاع آن به ۱۵ متر می‌رسد که شاخ و برگ همیشه سبز آن معطر است. میوه را پس از رسیدن خشک می‌کنند تا اسانس فلفل صورتی به دست آید.

استفاده از نت فلفل

اسانس فلفل سیاه از تقطیر بخار میوه‌های خشک در زمان رسیدن به دست می‌آید. فلفل را می‌توان به شکل عصاره‌ای که با استخراج C02 فوق بحرانی از آن خارج می‌شود را نیز به دست آورد . این محصول به دست آمده توسط C02 واقعاً یک محصول فوق العاده خالص است که بوی فلفل تازه را تولید می‌کند.

توصیف بویایی فلفل

فلفل سیاه و فلفل سفید دارای بویی تند و چوبی مشترک هستند، اما فلفل سفید C02 شدیدتری دارد و بویی گرمتر دارد و تقریبا به رایحه‌های حیوانی شبیه هستند. فلفل نتی است که درون عطر جا دارد و در نت‌های بالایی ، قلبی و پایه استفاده می‌شود .

فلفل رایحه‌ای تند و گرمی ‌به عطر می‌دهد و با نت‌های چوبی، شیپر و شرقی هماهنگی بسیار خوبی دارد.

از سوی دیگر، فلفل کاذب بیشتر یک ادویه سرد و لیمویی است که بویی شبیه ترنج  و کمی ‌اسطوخودوس دارد. این رایحه به عنوان نت بالایی عطر عمل می‌کند.

نت فلفل در عطرسازی

استفاده از نت فلفل در عطرسازی

فلفل صورتی و فلفل سیاه هم برای عطرهای زنانه و هم مردانه استفاده می‌شود . فلفل اغلب با نت‌های تند و معطر همراه است تا نت‌های خاص و لطیف را تولید کند.

ترکیبات عطر چیست؟
خواندن مطلب

فلفل صورتی یک ادویه تازه است که به طور گسترده توسط عطرسازان استفاده می‌شود، Miracle by Lancôme  یکی از اولین عطرهایی بود که از نت فلفل در عطرهای خود استفاده می‌کرد. سپس فلفل به نت  کلاسیکی در کنار مرکبات تبدیل شد، چون این نت فوق‌العاده به عطر می‌تواند اصالت و ماندگاری زیادی ببخشد.

ترکیبات اصلی فلفل

  • اوژنول
  • لیمونن
  • بتا کاریوفیلن
  • آلفا و بتا پینن

 عطرهای حاوی فلفل

عطرهای زیادی تشکیل‌شده از این نت‌ هستند و بیشتر عطاران از این رایحه در نت‌های پایه و میانی استفاده می‌کنند تا تندی فلفل بیشتر در مشام شما عزیزان بپیچد و حس و حال گرم و آتشی به شما بدهد.

  • Poivre et Parfum Sacré de Caron
  • Flower de Kenzo
  • Vitriol d’œillet de Serge Lutens
  • Poivre Samarcande Hermès
  • Black Pepper de Comme des Garçons
  • Poivre Piquant de l’Artisan Parfumeur
  • Vétiver de Guerlain
  • Héritage de Guerlain
  • Gourmand Coquin de Guerlain
بهترین عطرهای مردانه

سخن آخر

نت فلفل  در عطرسازی بسیار اهمیت دارد و رایحه‌ای بی‌نظیر به عطر می‌بخشد. بهترین عطرهای مردانه در نت‌های پایه خود دارای رایحه فلفل هستند و همینطور می‌توانید ردپای فلفل را در عطرهای پاییزی و مناسب فصول سرد پیدا کنید، چون این عطرها حس و حال گرمی را در هوای سرد در شما زنده خواهند کرد.

حیات پرفیوم لحظات شادی را برای شما عزیزان آرزومند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا