عطر و ادکلن

فیکساتور عطر چیست؟

همیشه در هنگام خرید عطر اولین و مهم‌ترین سوالی که برای هر یک از ما پیش می‌آید این است که ماندگاری آن عطر چقدر است؟ برای اینکه اطلاعاتی در این باره داشته باشید باید ترکیبات عطر را بشناسید تا حرفی در این زمینه برای گفتن داشته باشید. تا بحال واژه یا کلمه فیکساتور عطر را شنیده‌اید؟ فیکساتور عطر و یا تثبیت کننده عطر همان الکل است که یکی از مواد اصلی در عطر و ادکلن‌ها بوده که برای باز شدن مولکول‌های عطراز هم و رقیق شدن عطر استفاده می‌شود. وجود الکل در عطر‌ها به رقیق شدن، ماندگاری، ردبو وجلوگیری از لک شدن لباس کمک می‌کند.

در ادامه این مطلب بیشتر درباره فیکساتور و کارایی آن در صنعت عطرسازی صحبت خواهیم کرد تا بیشتر با فیکساتور عطر آشنا شوید.

کاربرد فیکساتور عطر چیست؟

فیکساتور در کلمه به معنی تثبیت کننده است که در عطرها برای ماندگاری بیشتر آن استفاده می‌شود. تا به حال به این فکر کرده‌اید که الکل عطر با الکل‌های معمولی متفاوت هستند؟ الکل عطرسازی آن الکلی نیست که در شوینده‌ها و یا ضدعفونی کننده‌ها استفاده شود. این الکل یک حلال است که برای فیکساتور‌ها استفاده می‌شود که باید به  آن و ساختارش توجه کرد. اگر در خانه عطر خود را میسازید بهتر است از این الکل‌ها برای تثبیت و ماندگاری عطر خود استفاده کنید. این تثبیت کننده‌ها بدون بو هستند که در رایحه و کیفیت عطر شما تاثیری نمی‌گذارد.

فیکساتور عطر

فیکساتور‌های عطر تاثیر مثبتی در رد بو و پخش بو عطر دارند، در واقع عطر دارای ترکیباتی غلیظ و روغنی است و دارای مولکول‌های درشت و متغیری هستند که در هر گروه بویایی شکل و سایز متفاوتی دارند. مثلا مولکول‌های ترکیبات مشکی بزرگ‌تر از مولکول‌های موجود در گروه بویایی و ترکیبات مرکباتی هستند. الکل‌ها سرعت بالایی در تبخیر شدن دارند که ترکیب آن با اسانس‌ها و گرما بدن سریع واکنش نشان می‌دهند به همین دلیل برای تثبیت آن‌ها از فیکساتورها استفاده می‌کنند تا در زمانی که الکل تبخیر می‌شود مواد سنگین‌تر به جا بمانند و ماندگاری عطر را چند برابر کند.

رایحه گریپ فروت در عطرسازی
خواندن مطلب

ترکیبات فیکساتور عطر

ترکیبات فیکساتور صرفا همان ترکیبات الکل است که ترکیب آن با نت‌ها و آب در برابر با گرمای بدن سریع واکنش نشان می‌دهند و زود تبخیر می‌شود و مواد دیگر را در جای خود به تثبیت می‌رسانند. برندها و عطرسازان مطرح دنیا از بهترین تثبیت کننده‌ها برای عطر استفاده می‌کنند، چون مهم‌ترین رکن در هر عطری ماندگاری و پخش بوی بالا آن است که هر عطرسازی باید این موضوع را در نظر بگیرد. برای خرید فیکساتور عطر می‌توانید به فروشگاه‌هایی که مواد شیمیایی دارند مراجعه کنید، البته استفاده از فیکساتور‌ عطر فقط در زمان ساخت آن استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از فیکساتور عطر

فیکساتورها در عطر و ادکلن‌ به‌جز ماندگاری و پخش‌بو مزایای بی‌شمار دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • جلوگیری از رسوب‌ و ته‌ نشین شدن مواد سنگین، این خاصیت به دلیل وجود ماده‌ای به نام پلی سوربات در ساختار فیکساتورها است.
  • جلوگیری از خراب شدن و فاسد شدن عطر در زمان‌های طولانی
  • تثبیت ماندگاری پس از اسپری کردن عطر
  • امکان سازگاری با انواع اسانس‌ها و نت‌های موجود در عطر و ادکلن‌ها
  • تاثیرمثبت در کیفیت و ساختار عطر
  • تاثیر در ماندگاری و پخش‌بو بالای عطر
فیکساتور عطر

معایت فیکساتور در عطر

همانقدر که فیکساتوربه کیفیت عطر کمک می‌کند می‌تواند تاثیر منفی هم در روی ان بگذارد، مثلا اگر از فیکساتور زیاد در عطر استفاده شود تاثیر معکوس در ماندگاری عطر دارد و در ترکیبات حل می‌شود و عطر را رقیق می‌کند. اگر از فیکساتور‌های مرغوب استفاده نکنید بعد از تبخیر الکل و فیکساتور عطر بوی الکل به خود می‌گیرد.

نسبت فیکساتور به عطر

میزان استفاده از فیکساتور بستگی به ترکیبات هر عطر دارد که به نسبت زیر در هر عطری استفاده می‌شود مثلا اگر در عطری ۲۰٪ ترکیبات، روغن و نت‌ها قرار دارد ۸۰٪ آن عطر از فیکساتور و آب تشکیل شده است.

  • پرفیوم ها ۲۰ تا ۳۰٪
  • ادوتویلت‌ها ۵ تا ۱۵٪
  • ادکلن ۲ تا ۴٪
  • ادوپرفیوم ۱۵ تا ۲۰٪
  • اوفرش ۱ تا ۳٪
زیباترین شیشه های عطر و ادکلن
خواندن مطلب

فیکساتور‌های طبیعی

در بعضی از عطر‌های روغنی که اصلا از هیچ الکل و فیکساتوری استفاده نمی‌شود از فیکساتورهای طبیعی استفاده می‌کنند که به افزایش ماندگاری عطر کمک می‌کنند. موادی مانند گلپر،برگ‌های بنفشه، کندر، مواد چوبی و وانیل فیکساتورهای طبیعی هستند که می‌توانید از آن‌ها در ساخت‌ عطرهای طبیعی و روغنی استفاده کنید. امروزه مردم به دنبال عطرهایی هستند که دارای ترکیباتی طبیعی بوده به همین منظور در برخی از کارخانه‌های عطر‌سازی مطرح دنیا نیز از این فیکساتور‌ها استفاده می‌کنند.

باید توجه داشت که برای استفاده از فیکساتور‌های طبیعی باید بسیار دقت کرد، این مواد طبیعی خودشان دارای اسانس و بو هستند که می‌توانند در بو و رایحه عطر شما تاثیر ایجاد کنند و آن را تغییر دهد. برای استفاده از این مواد در جایگاه تثبیت عطر باید یکسری از نت‌ها را حذف کنید و به مقدار کمتر یا بیشتری استفاده کنید.

فیکساتور عطر

تاثیر فیکساتور بر روی عطر و ادکلن

بسیاری از برند‌های مطرح دنیا برای تبلیغات عطر و ادکلن‌های خود همیشه از ماندگاری و پخش بوی بالای عطر‌های خود حرف می‌زنند و در این مورد ادعاهایی هم دارند. سوال این است که برای ماندگاری عطراز فیکساتور بیشتر باید استفاده کنند؟ در جواب به این سوال باید گفت که خیر، همانطور که گفتیم استفاده از فیکساتور اگر بیشتر از حد مجاز باشد می‌تواند کیفیت عطر را کاهش دهد و باعث شود بعد از اسپری تثبیت خود را از دست بدهند و عطر بوی الکل به خود بگیرد.

ماندگاری عطر به‌جز مرغوب بودن فیکساتور به ترکیبات و نت‌های آن عطر هم بستگی دارد.

فرمول فیکساتور عطر

در ساخت و ترکیب بهترین عطر و ادکلن‌های جهان از فرمولاسیون‌های استاندارد فیکساتور عطر استفاده می‌شود. در واقع فیکساتورها یا همان رقیق کننده عطر باعث می‌شوند ترکیبات خوش بو روغنی به ماده‌ای تبدیل شوند که کیفیت و ماندگاری بالایی داشته و همینطور دارای رایحه‌ای خوش و خاص باشند. فرمول فیکساتور عطر در واقع نسبت به غلظت هر عطر در نظر گرفته می‌شود. به طور ساده‌تر فرمول فیکساتور همان میزان ترکیب فیکساتور با عطر است.

چگونه عطر بلک اوپیوم تقلبی را تشخیص دهیم؟
خواندن مطلب

خرید فیکساتور عطر

برای خرید فیکساتور عطر باید به فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که مواد شیمیایی می‌فروشند. درست است که فیکساتور همان الکل است که به جز اتانول مواد دیگری هم دارد ولی این محلول بیشتر در دسترس کارخانه‌های عطرسازی است. ولی اگر بخواهید در خانه عطر مورد علاقتان درست کنید بهتر است از فیکساتورهای طبیعی استفاده کنید.

تفاوت فیکساتور در غلظت عطرها

فیکساتور یا تثبیت کننده عطر برای رقیق کردن ادکلن استفاده می‌شود و برای استفاده از هر غلظت نیازی نیست از فیکساتور خاصی استفاده کنید. درواقع فقط یک نوع فیکساتور در بازار موجود است که به نسبت غلظت عطرها به عنوان محلول رقیق‌کننده عطر استفاده می‌شود.

سخن آخر

برای آن‌که عطرها به پایداری و تثبیت برسند از فیکساتورهای طبیعی و یا مصنوعی به میزان و اندازه مجاز استفاده می‌کنند، تا بعد از اسپری کردن عطر با تبخیر شدن سریع الکل ترکیبات و نت‌های به جا مانده در جای خود تثبیت شوند و رایحه عطر را در فضا پخش کنند. اگر از عطر‌های ارجینال و اصل استفاده کنید خیالتان از این بابت می‌تواند راحت باشد که فیکساتور آن عطر  مرغوب است و از ماندگاری و پخش‌بو خوب و بالایی برخوردار است. شما همراهان همیشگی حیات پرفیوم می‌توانید با مراجعه به شعب ما عطری با کیفیت تهیه و خریداری کنید.

فیکساتور چیست؟

فیکساتور همان الکل است که به عنوان رقیق‌کننده در ساخت عطر و ادکلن‌ها استفاده می‌شود.

میزان فیکساتور در عطر چقدر است؟

میزان فیکساتور در عطر به غلظت آن ترکیب بستگی دارد. در واقع میزان استفاده از این محلول در ادو پرفیوم‌ها متفاوت‌تر از ادکلن‌ها است.

فیکساتور طبیعی چیست؟

انواع روغن‌های طبیعی مثل جوجوبا و روغن صندل از فیکساتورهای طبیعی هستند که می‌توانید برای ساخت عطر در منزل از آنها استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا