عطر و ادکلن

آیا عطرها حاوی الکل هستند؟

الکل استفاده شده در عطرها از نوع دناتوره است. این الکل غیرقابل نوشیدن بوده پس در پاسخ باید بگوییم عطرها حاوی الکل هستند، اما این الکل از نوع صنعتی است. اجازه دهید وارد دنیای عطرها شویم تا با الکل دناتوره بهتر آشنا شوید. در این مقاله به شما می گوییم که الکل دناتوره چیست؟ نحوه‌ی تولید عطر به چه صورت است و چگونه باید از عطرتان نگهداری کنید؟

الکل دناتوره چیست؟

عطرها حاوی الکل دناتوره هستند. این الکل در حقیقت یک نوع حلال است که به منظور حل کردن و ترکیب اسانس و سایر مولکول‌های تشکیل دهنده عطر بکار می‌رود. مصرف این الکل به خاطر دناتوره بودن غیرممکن است. مواد شیمیایی خاصی به الکل دناتوره اضافه می‌شوند که رنگ، بو و طعم آن را تغییر می‌دهند. الکل دناتوره طعم به شدت تلخی دارد.

این تغییرات با هدف جلوگیری از مصرف الکل انجام می‌شوند. مصرف الکل در حجم‌های بالا می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. البته استفاده از الکل دناتوره در عطرها خطری ندارد. حجم الکل بکار رفته در عطرها به شدت ناچیز است ، و اصولاً با هدف مصرف فردی تهیه نشده است. الکل دناتوره یک ماده‌ی مؤثر برای حفظ یکپارچگی و کیفیت اسانس‌های به کار رفته در یک عطر است.

آیا عطر بدون الکل هم وجود دارد؟

اتیل الکل (الکل دناتوره) یکی از اجزای اساسی هر عطر بوده و دلایل خوبی برای این موضوع وجود دارد. اتیل الکل (الکل دناتوره) از توانایی رقیق کردن اسانس‌های عطر برخوردار است و غلظت آن‌ها را تا حد مدنظر کاهش می‌دهد. علاوه بر این برای حل کردن مولکول‌های معطر (آروماتیک) اضافه شده به فرمول عطر نیز کاربرد دارد.

تفاوت عطر و ادکلن در چیست؟
خواندن مطلب

بعد از اسپری کردن عطر روی پوست، الکل بلافاصله تبخیر می‌شود، اما اسانس عطر برای مدت بیشتری روی پوست باقی می‌ماند. رایحه‌های ماده معطر عطر به مرور زمان خودشان را نشان می‌دهند. علاوه بر این الکل خاصیت نگهداری کننده دارد، و تضمین می‌کند که کیفیت و کارایی مولکول‌های عطر در گذر زمان حفظ شود. مزیت بعدی الکل این است که حس تازگی و پاکیزگی را همزمان با تبخیر شدن ایجاد می‌کند. الکل تجربه بویایی شخصی که عطر می‌زند را ارتقا می‌دهد.

عطرها حاوی الکل هستند

عطرها حاوی الکل هستند؛ الکل بکار رفته در عطرها

روش‌های مختلفی برای تولید الکل دناتوره وجود دارد، که البته هیچ کدام باعث تغییر خواص الکل نمی‌شوند. تولید در آزمایشگاه یکی از روش‌های شناخته شده برای تولید الکل است ، که برای تولید الکل مصنوعی کاربرد دارد.

گزینه بعدی استفاده از بیواتانول است، که به عنوان “الکل کشاورزی” مشهور است. این الکل از غلات، میوه‌ها و نیشکر بدست می‌آید. از بیواتانول بیشتر در عطرهای طبیعی استفاده می‌شود.

تولید بیواتانول نیازمند تخمیر قندها یا نشاسته‌های بدست آمده از گیاهان است. با انجام عملیات تقطیر ، کیفیت اتانول بدست آمده را افزایش می‌دهیم. همچنین مولکول‌های آب  باقیمانده را به کمک دهیدراتاسیون خارج می‌کنیم. در نهایت برای خنثی کردن خواص خوراکی الکل، فرایند دناتوره کردن را روی الکل انجام می‌دهیم.

عطر فاقد الکل چیست؟

تا اینجای مقاله متوجه شدیم که عطرهای فاقد الکل ، متداول‌ترین عطرهایی هستند که در بازار یافت می‌شوند. این عطرها از دو جز اساسی تشکیل شده‌اند: الکل (یا به طور دقیق‌تر اتیل الکل)  و ماده معطر. اما ماده معطر را تا چه اندازه می‌شناسید؟

اسانس یا ماده معطر همان چیزیست که رایحه عطر را ایجاد می‌کند و یکی از اجزای اساسی هر عطری محسوب می‌شود. میزان الکل و ماده معطر یک عطر رابطه معکوسی با یکدیگر دارند. در حقیقت با افزایش درصد ماده معطر (اسانس) عطر، غلظت الکل آن کاهش می‌یابد و برعکس.

آیا عطر تبخیر می‌شود؟
خواندن مطلب

نوع عطر بر اساس نسبت الکل/ اسانس تعیین می‌شود:

  • پرفیوم یا اسانس خالص شامل 20 % ماده معطر و 95 % الکل است.
  • ادو پرفیوم شامل 15 % ماده معطر و 85 % الکل است.
  • ادو تویلت شامل 10 % ماده معطر و 85 % الکل است.
  • ادکلن شامل کمتر از 5 % ماده معطر و 70 % الکل است.

تفاوت‌ها در میزان اسانس و الکل، تعیین کننده میزان پخش بو و ماندگای هر عطری هستند.

آیا الکل موجود در عطر روی تاریخ انقضای محصول تاثیرگذار است؟

در پاسخ به سوال بالا باید بگوییم بله الکل بر روی تاریخ انقضا عطر تاثیر می‌گذارد. عطرهایی که حاوی درصد الکل بالاتری هستند، عمر مفید بیشتری دارند. دلیل آن این است که الکل از تضعیف و اکسیده شدن اسانس‌ها جلوگیری می‌کند. به طور کُلی، عمر مفید عطرهای غیرالکلی “سه سال” پس از تاریخ تولید است. این در حالیست که عمر مفید واقعی عطرها با توجه به فرمول شیمیایی استفاده شده برای تولید عطر تغییر می‌کند.

علاوه بر این بسیاری از عطرها دارای برچسب مدت مصرف بعد از باز کردن (PAO) هستند. این برچسب به صورت یک بطری با درب باز و عددی که روی آن حک شده است، روی جعبه‌ی محصول درج می‌شود. این برچسب اعلام می‌کند که هر عطر تا چه مدت زمانی بعد از باز کردن درب آن قابل مصرف است؟

هنگامی که عمر عطر افزایش می‌یابد، ممکن است از شدت پخش بوی آن کاسته نشود، اما تغییرات نامطلوبی در عامل معطر رخ می‌دهند. در حقیقت اسانس عطر بویی مصنوعی، پلاستیکی، اسیدی و ترشیده پیدا می‌کند، و رنگش به زردی می‌رود.

تاریخچه عطر در هند
خواندن مطلب

سعی کنید حتماً دستور العمل‌های PAO را رعایت کنید و عطر را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا عطر را برای مدت بیشتری حفظ کنید. اگر مدت زمان درجه شده روی برچسب PAO سپری نشده باشد، اما متوجه تغییر رایحه یا رنگ عطر شدید، به شما توصیه می‌کنیم از مصرف آن عطر خودداری کنید.

بجای دور انداختن عطر، از آن برای کارهای دیگری همچون خوشبو کردن فضای منزل، خودرو، کیف دستی، کفش یا لباس‌های خشکشویی استفاده کنید. شما می‌توانید از عطرتان حداکثر استفاده را ببرید ، و کاربردهای جدیدی را برای آن تعریف کنید.

عطرها حاوی الکل هستند

چگونه عمر مفید عطرمان را افزایش دهیم؟

نکات زیر به شما کمک می‌کنند از عطرهای غیرالکلی خود بهتر نگهداری کنید:

  • از تکان دادن شیشه عطر خودداری کنید. این کار باعث کاهش طول عمر مفید عطر می‌شود.
  • عطر را در محیط مرطوب قرار ندهید. رطوبت باعث تخریب رایحه و کاهش کیفیت عطر می‌شود.
  • عطر را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید. قرار گرفتن عطر در چنین محیطی باعث حفاظت از آن در برابر نور و حرارت می‌شود. شرایط محیطی نامطلوب به عطر آسیب می‌زنند و باعث تضعیف رایحه یا زردی مایع عطر می‌شوند. دمای ایده آل برای نگهداری از عطر بین 50 – 54 درجه فارنهایت (10- 12 درجه سانتیگراد) است.
  • عطر را داخل جعبه‌ی اصلی یا قفسه‌ای تاریک نگهداری کنید. با رعایت این نکته می‌توانید از عطرتان در برابر نور خورشید حفاظت کنید.

نتیجه گیری

الکل موجود در عطر می‌تواند در ماندگاری آن تاثیر داشته باشد ولی با این حال باز هم از الکل در ساخت عطر استفاده می‌شود. اگر عطر با کمک الکل رقیق نشود امکان دارد مایع روغنی معطر بر روی لباس لک بیاندازد یا برای شما ایجاد حساسیت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا