عطر و ادکلن

ترکیب عطر و ساخت عطر دلخواه

همانطور که می‌دانید برخی افراد در چند سال‌های اخیر گالری‌هایی را افتتاح کردند که می‌توانید عطری را  تهیه کنید که فقط برای شما ساخته شده باشد و شما می‌توانید در همه‌ی مراحل ساخت و خرید عطر حضور داشته باشید. ولی ساخت عطر قوانین و اصولی دارد که هر کسی نمی‌تواند با ترکیب چند ماده به عطری خوش بو و عالی دست پیدا کند. عطارها و سازندگان عطر ساعت‌ها برای رایحه‌ای که می‌خواهند خلق کنند در آزمایشگاه خود تمرکز می‌کنند و با بو کردن هزاران ترکیب می‌توانند عطری بی‌نقص را خلق کنند.

عطر ترکیبی چیست؟

ساخت و ترکیب عطر یک هنر است که بستگی به هنر‌های ظریف سازنده‌ی آن  بستگی دارد. هیچ عطری تنها از یک رایحه تشکیل نشده است بلکه ترکیب چندین رایحه می‌تواند یک عطر خاص و بی‌نظیر را خلق کند. برخی از عطرها از صدها ترکیب تشکیل شده‌اند، عطارها معمولا قبل از ترکیب مواد ابتدا مواد خام تشکیل دهنده آن عطر را بو می‌کنند و بعد عصاره یا پودر آن مواد را با هم ترکیب می‌کنند. باید قبول کرد که ساخت عطر اصلا کار راحتی نیست و کاملا کاری تخصصی بوده که نیاز به تجربه دارد. عطار‌ها باید قدرت تخیل و تصور این را داشته باشند که بعد از ترکیب چند مواد چه بویی تولید می‌شود و هر یک از آن مواد را به چه مقدار باید استفاده کنند.

ترکیب و ساخت عطر

اولین ایده  در ترکیب عطر معمولا از طبیعت سر رشته می‌گیرد و از موادی استفاده می‌شود که در طبیعت به طور طبیعی تولید شده اند. اصول ترکیب عطر بسیار مهم است اگر مراحل تولید عطر به ترتیب پیش نرود نتیجه‌ی آن نمی‌تواند خوب باشد.

روش ترکیب عطر

عطارها معمولا از طبیعت و موادی که به طور طبیعی ساخته می‌شود برای ترکیب عطر استفاده می‌کنند. جالب است بدانید در آزمایشگاه یک عطار همیشه بوی هزاران ماده در هوا پراکنده است، این مواد می‌تواند به صورت  پودر، مایع و یا حتی جامد باشد، که این مواد را با اصول و ترتیب خاصی ترکیب می‌کنند.

برخی از ترکیبات هستند که راحت در الکل حل نمی‌شوند این نت‌ها بوی خیلی ماندگاری دارند ولی به دلیل حلال نبودن رسوب می‌کنند. یکی از کارهای مهم برای عطار‌ها تشخیص و تشکیل نت‌های پایه، اولیه، میانی و پایانی عطر است که از بین این‌ها، نت‌های پایه بسیار در ترکیبات و بوی عطر مهم هستند.

عطر مورد علاقه مرلین مونرو
خواندن مطلب

مثلا برای خلق عطری با بوی جنگل‌های بارانی در ترکیبات عطر از چوب سدر و خزه درخت بلوط استفاده می‌کنند و برای به پدید آوردن یک طبع سرد برای ساخت عطر‌هایی که مناسب فصل‌های گرم و تابستانی هستند از برگ نعناع و گل‌های بهاری استفاده می‌کنند. عطار‌ها با حس بویایی قوی که دارند در نهایت تصمیم می‌گیرند که هر عطر در چه سبک بو و گروه بویایی قرار گیرد، تجزیه و تحلیل صد‌ها رایحه واقعا کار دشواری است.

قانون ترکیب عطر‌ها

شاید فکر ‌کنید که ترکیب کردن عطرها از قوانین خاصی پیروی نمی‌کنند ولی کاملا اشتباه می‌کنید اگه ترکیبات عطر با اصول ترکیب نشوند نتیجه‌ی خوبی به همراه نخواهند داشت. دستورالعمل‌هایی برای ساختار عطر وجود دارد که باید حتما رعایت شوند، شناخت نت‌ها و غالب‌های عطر بسیار مهم هستند  مثلا نت اولیه هر عطر همان بویی است که با اولین اسپری به مشام ما می‌رسد که این بو‌ها معمولا ملایم هستند.

 نت‌های میانی قلب ترکیبات عطر بوده که دارای رایحه ای گرم و تند‌تری هستند و این نت‌های میانی هستند که به ماندگاری بیشتر عطر کمک می‌کنند، نت‌های پایه هم همان نت‌هایی هستند که غلظت عطر را تعیین کرده و ماندگاری عطر را چند برابر می‌کنند. جالب است بدانید همه‌ رایحه ها برای هر شخصی یکسان نیستند و هر عطر بر روی پوست‌های مختلف دارای بویی متفاوت است پس ترکیب و ساخت هر عطر نیاز به تجربه دارد ولی در برخی از مراکز آموزشی، ساختار عطر را به کسانی که علاقمند به ساخت عطر هستند آموزش می‌دهند و باید به این امر توجه کرد که آموزش ترکیب عطر و یادگیری آن نیاز به استعداد و پشتکار زیادی دارد.

مخلوط کردن عطر‌ها و ایجاد ترکیب منحصر به فرد

همانطور که قبلا هم گفتیم ساخت عطر و خلق یک ترکیب عالی بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است و برای اینکه بتوانید در این ‌کارموفق باشید باید حتما در انتخاب نت‎های عطر خود دقت کنید مثلا ترکیباتی مثل نعناع، لیمو و اسطوخودوس ترکیباتی هستند که می‌توانند یک رایحه‌ای خلق کنند که همه ی خانم‌ها طرفدار آن هستند. برای آقایان هم می‎توان از ترکیب‌هایی مانند تنباکو، خزه درخت بلوط و قهوه استفاده کرد و به رایحه ای گرم و تلخ بدست یافت. اگر قصد دارید عطری با رایحه دلخواه خود درست کنید حتما نکات بالا را در نظر داشته باشید تا بتوانید عطر‌ی  بسازید که رد بو و ماندگاری بالایی داشته باشد.

ترکیب عطر

عطر‌های روغنی

باید این موضوع را قبول کرد که ساخت و استفاده عطری که به طور اختصاصی فقط برای خودمان ساخته شده باشد خیلی خاص و جذاب است. عطرها ترکیبات جادویی هستند که می‌تواند حال شما را با به یاد آوردن یک خاطره خوب عالی کند و یا آن‌ که شما را به یاد خاطرات نا خوش‌آیند بی‌اندازد. حال تصور کنید در کنار عطر‌های معمولی از عطرهای روغنی هم استفاده کنیم، عطرهایی که دارای الکل نبوده و ضرری هم برای پوست حساس شما نخواهند داشت. عطر‌های روغنی نسبتا ماندگاری بالاتری نسبت به ادکلن‌های معمولی دارند چون در ادکلن‌های معمولی با پریدن الکل مقداری از اسانس عطر هم از بین می‌رود.

معرفی 7 عطر با بوی خیار
خواندن مطلب

عطرهای روغنی کاملا از ترکیباتی گیاهی ساخته شده‌اند و دارای رایحه‌ای بسیار غلیظ هستند که در آن‌ها هیچ یک از ترکیبات شیمیایی استفاده نشده است. به گفته جف اسمیت یکی از سازندگان و عطارهای معروف به راحتی می‌توانید به عطر‌های روغنی اعتماد کنید چون برای ساخت این عطر‌ها نیازی به ترکیبات شیمیایی و آزمایشگاه های مکانیزه  نیست و با کمی تخیل و عشق می‌توانید عطری سالم را خلق کنید. باید توجه داشته باشید که این عطرها را فقط بر روی نبض و روی پوستتان بزنید، عطرهای روغنی مناسب پارچه و لباس نیستند و آن‌ها را لک می‌‍‎‌کنند.ها

ساخت عطر روغنی

برای ساخت این عطرها هم نیاز به یک دستور‌العمل خاص داریم و باید آن را کاملا رعایت کنیم. عطرهای روغنی از یک روغن پایه بدون هیچ عطر و اسانسی درست می‌شوند و در مراحل بعدی تک به تک ترکیبات به آن روغن اضافه می‌شود.

عطرهای روغنی هم مانند ادکلن‌ها دارای نت‌های اولیه، میانی و پایه هستند که برای ساخت این عطرها هم باید دقت کافی داشته باشید تا عطری که می‌خواهید درست کنید بویی خوش داشته باشد. نت‌های میانی همانند عطرهای دیگر از قلب رایحه‌های عطر بیرون می‌آیند و ترکیبات آن ماندگاری عطر را بیشتر می‌کنند و در آخر هم رایحه‌های پایانی بعد از 4 تا 8 ساعت از بین می‌روند این رایحه‌ها ماندگاری بیشتری دارند.

وقتی ترکیبات عطر خود را با هم مخلوط کردید به مدت 4 دقیقه شیشه را خوب تکان دهید تا ترکیبات به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. باید توجه داشته باشید که عطر روغنی را در شیشه ای تیره و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید چون نور می‌تواند باعث شود عطر شما رایحه‌های خود را از دست بدهد.

ساخت عطر روغنی

اسانس‌های عطر خود را انتخاب کنید

درسته که انتخاب رایحه‌ها به خودتان بستگی دارد ولی ترکیب کردن عطر بدون رعایت نکردن قوانین امکان‌پذیر نیست. برای نت‌های اولیه و یا آغازین بهتر است از مرکبات استفاده کنید چون رایحه مرکبات یکی از قوی‌ترین رایحه ها است. برای نت‌های میانی هم از رایحه گل‌های بهاری استفاده می‌شود این رایحه‌ها شاید کمی سبک باشند ولی در ماندگاری عطر نقش مهمی دارند و رایحه‌های چوبی هم در نت‌های پایه استفاده‌ می‌شوند که معمولا کمی طبع گرم به عطر می‌دهند.

آشنایی با انواع حساسیت به عطر
خواندن مطلب

مثل: ترنج، یاس و چوب صندل

رایحه چوبی

جف اسمیت میگوید چوب سدر و لابدانوم یکی از بهترین گزینه‌ها هستند او میگوید: من دوست دارم این ترکیبات را با کنیاک مخلوط کنم تا رایحه‌ای شیرین و رقیق بدست‌آید. از دیگر رایحه‌های چوبی که خیلی طرفدار دارند می‎توان به چوب کاج و صندل اشاره کرد.

رایحه چوبی

رایحه مشک

نت مشک در زمان تاریخ از حیوانات گرفته می‌شده است ولی در زمان حال سازنده‌های عطر توانسته‌اند ترکیبات گیاهی برای این نت جایگزین کنند. به گفته اسمیت سازنده و عطار موفق، آمبرت نزدیک‌ترین بو را به مشک دارد که برای متعادل کردن آن می‌توان از گل رز سفید یا چوب سدر استفاده کرد. علف خس خس یا vetiver  یکی دیگر از نت‌های خاکی است که می‌توان آن را جایگزین مشک کرد.

رایحه مشک

رایحه مرکبات

ترنج، لیمو و گریپ فرود نت‌هایی هستند که با آن‌ها عطرهای مرکباتی را درست می‌کنند این ترکیبات بسیار قوی بوده و می‌تواند طبع عطر را تعیین کنند معمولا در عطرهایی که مناسب فصول خاصی هستند از این ترکیبات استفاده می‌شود.

رایحه مرکبات

رایحه گیاهی

در این رایحه معمولا از اسطوخودوس، بابونه و رزماری استفاده می‌شود چون این ترکیبات به ملایم شدن و سبک‌تر شدن عطر کمک می‌کنند. عطرهایی که با گیاه درست می‌شوند دارای رایحه ای تند هستند.

رایحه گیاهی

رایحه گل

به قول جف اسمیت گل‌ها آهنگ قلب اسانس‌های و مواد اولیه عطر هستند که از موادی طبیعی و اورگانیک استفاده می‌شوند از گل‌هایی که معمولا در عطرها استفاده می‌شود می‌توان به گل رز، گل شمعدانی، زنبق، یاس و مگنولیا اشاره کرد این گل‌ها و ترکیبات توانایی این را دارند که لذت عطر را برای شما چند برابر کنند.

رایحه گلی

سخن آخر

ترکیب رایحه‌ها برای ساخت و خلق عطری خوش بو یک هنر است در زمانی که عطار ترکیبات و نت‌های عطر را با هم ترکیب می‌کند از روح و قدرت تخیل خود در ساخت آن عطر کمک می‌گیرد به همین دلیل است که بو و اسانس عطر در ذهن و یاد ما باقی می‌ماند. حیات پرفیوم در این مقاله سعی داشته است تا شما را در ساخت عطری خاص برای خودتان راهنمایی کند، استفاده از عطری که فقط برای شخص شما ساخته شده باشد واقعا لذت‌بخش و جذاب است. باید در نظر داشت ترکیب عطر باید با اصول و رعایت قوانینی ساخته شود تا عطری متناسب با سلیقه‌ی شما ساخته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا