عطر و ادکلن

رایحه چوب صندل در عطرسازی

کاربرد چوب صندل در عطرسازی به خاطر رایحه‌های شاداب و روشن خود شناخته شده‌است و همیشه در فرمولاسیون عطر و ادکلن‌ها به عنوان نت‌های پایه چوبی استفاده می‌شود که به عنوان تثبیت‌کننده عمل می‌کنند و در عین حال مکمل و تقویت کننده سایر روایح نیز هستند.

چوب صندل به دلیل جذابیت و ارتباطشان با سرزمین‌های خاور دور، محبوبیت خاصی دارد. عطر چوب صندل که قدمت تقریباً 4000 ساله دارد، تمدن‌های باشکوه و گذشته هند، سیلان، مصر، یونان و روم را متجلی کرده است.

این ترکیبات جدایی ناپذیر از مراسم مومیایی کردن مصریان و سنت‌های معنوی هند بود.

اسانس چوب صندل آلفا آروماتیک

بسیاری از معابد از چوب صندل ساخته شده بودند و هندوها اولین فرهنگ باستانی بودند که متوجه بوی آن با سوزاندن شدند و این امر باعث تشدید مراسم مذهبی آنها شد. تراشه‌های آسیاب شده با دست به صورت خمیر در می‌آمد و سپس برای پاکسازی هوای محیط سوزانده می‌شد تا معبد به محیطی آرام و پذیرا برای مراقبه و دعا تبدیل شود.

در طول قرن هجدهم، چوب صندل به یکی از اجزای بسیار محبوب در لوازم آرایشی، مواد غذایی و خمیرها تبدیل شد و از این محصولات در مراسم‌های روزانه استفاده می‌شد.

در آن زمان، رایحه چوب صندل در عطرسازی منحصراً مردانه در نظر گرفته می‌شد تا اینکه یک عطرساز نسخه ای را برای زنان ایجاد کرد که با جنبه‌هایی از شکوفه پرتقال تازه، شیرین، زنبق لطیف و سایر جنبه‌های ترکیب شده با چوب صندل مشخص شده بود.

عطر با بوی کندر + معرفی عطرهای با بوی کندر
خواندن مطلب

در قرن نوزدهم از چوب صندل در ساخت وسایل تزیینی و منبت کاری شده با عاج فیل مانند پنکه‌ها، و جعبه‌های خیاطی استفاده می‌شده است.

ترکیب عطر چوب صندل در بازار امروز

امروزه ترکیبات چوب صندل مورد توجه هتل‌ها و بوتیک‌های لوکس در سرتاسر جهان قرار گرفته‌ و در مقادیر زیادی توسط شرکت‌های تولیدکننده عطر تولید می‌شوند. این رایحه‌های شیرین و چوبی، به خوبی با بسیاری از روغن‌های ضروری دیگر از جمله: اسطوخودوس، یاسمن و شمعدانی سبز ترکیب می‌شوند.

عطر زنانه با رایحه چوب صندل

چند واقعیت در مورد چوب صندل

  • چوب درخت صندل زرد است
  • چوب درخت صندل ریزدانه و زرد رنگ است. این درختان نیمه انگلی بوده و از خانواده دارواش اروپایی هستند.
  • چهل سال طول می کشد تا یک درخت صندل به بلوغ برسد. این درخت می تواند تا 50 فوت رشد کند.
  • یک درخت بالغ می‌تواند تا ۲۰۰ کیلوگرم روغن تولید کند و ریشه‌ها منبع روغن معطر هستند.
  • چوب صندل استرالیایی از نظر زیست محیطی جایگزینی برای چوب صندل هندی است. این شکل از چوب صندل که به نام Santalum Spicatum شناخته می‌شود، در مقیاس وسیع در استرالیای غربی رشد می‌کند، جایی که ارتفاع آن به حدود ۲۰ فوت می‌رسد و در مدت ۵ تا ۱۰ سال میوه می دهد.
  • قطعات چوب صندل اغلب در محصولات تنباکویی هم استفاده می‌شوند و چوب سیگار صندل با سموم سیگار مقابله می‌کند و کیفیت دود آن طولانی می‌شود.
  • درخت صندل می‌تواند به تنهایی زنده بماند، اما تمایل طبیعی آن به دزدیدن مواد مغذی از ریشه گیاهان مجاور از طریق ساختارهای لوله مانند (ریشه های اصلاح شده) به نام haustoria است.
  • عطر چوب صندل می تواند چندین دهه ماندگار باشد. به همین دلیل از چوب صندل در عطرسازی استفاده می‌شود.
  • سالانه نزدیک به ۶۰ تن روغن چوب صندل تولید می شود که نشان دهنده تقاضای سیری ناپذیر برای استفاده از آن است. نگرانی در مورد قطع غیرقانونی این درختان همچنان پابرجاست.
  • عطر روغن چوب صندل باعث افزایش میل جنسی می شود
  • این عطر در میان زنان خاور دور بسیار ارزشمند است و معمولاً در حمام ها استفاده می شود و اثرات تقویت‌کننده‌ی آن را می‌توان با خواص موجود در مشک آهو مقایسه کرد.
پرفروش‌ترین عطرهای کازاموراتی
خواندن مطلب

ارتباط چوب صندل و ادیان

این اسانس معطر در بسیاری از ادیان مختلف نقش بسزایی داشته‌است و درخت صندل را مقدس می‌دانند. خمیر چوب صندل در آیین‌ها و مراسم هندوها استفاده می‌شود و بودایی‌ها از آن برای تولید بخور برای عبادت استفاده می‌کنند.

چوب صندل یکی از معدود عطرهای مورد تایید سنت اسلامی است. در کنار مشک و عنبر، چوب صندل مورد قدردانی بسیاری از مذاهب جهان بوده زیرا معتقدند که عطر آن دارای ویژگی‌های مقدس و الهی است.

نتیجه گیری

استفاده چوب صندل در عطرسازی می‌تواند تعیین کننده طبع عطرها باشد. این چوب گرانبها می‌تواند طبع گرم یک عطر را افزایش دهد و رایحه‌ای جذاب به عطر ببخشد. این رایحه به عطر کمک می‌کند تا ماندگاری بالایی داشته باشد و با پخش بویی که دارد می‌تواند چشم‌ها را به سمت شما جذب کند. اگر به عطرهای گرم علاقه دارید حتما از ادکلن‌هایی استفاده کنید که در نت‌های خود دارای چوب صندل باشد. حیات پرفیوم در این مقاله سعی داشته است تا شما عزیزان را در رابطه با نت صندل و اهمیت آن در عطرسازی آگاه سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا