عطر و ادکلن

عطر آروماتیک چیست؟

آروماتیک به معنای معطر و خوش‌بو است. گروه بویایی آروماتیک یکی از قدیمی‌ترین ترکیباتی است که در صنعت عطرسازی استفاده می‌شده است. رایحه‌های تازه و طبیعی مانند نت‌های گیاهی، چوبی و گلی در گروه بویایی آروماتیک قرار دارد. عطر آروماتیک خیلی طرفدار دارد و معمولا عطری است که از ردبو و ماندگاری بالایی برخوردار است. نت‌های آروماتیک به چند دسته تقسیم می‌شوند که غالب همه آن‌ها نت‌های گیاهی و سبز بوده که دارای رایحه‌ای تلخ هستند. عطر‌های مردانه معمولا از این  گروه بویایی تشکیل شده‌اند که دارای نت‌هایی مثل رزماری، زیره، اسطوخودوس، گشنیز، ترخون، آویشن، نعناع و هر نت سبز دیگری هستند.

گروه بویایی آروماتیک به دلیل اینکه همه نت‌ها و ترکیبات آن به طور طبیعی در دسترس هستند یکی ازاصلی‌ترین رکن‌ها در صنعت عطرسازی بوده است. اگر این گروه بویایی را خوب بشناسید راحت‌تر می‌توانید عطری که مناسب خودتان باشد را پیدا کنید.

معرفی گروه بویایی آروماتیک (Aromatic)

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، نت‌های آروماتیک ترکیباتی سبز و گیاهی بوده که در طبیعت راحت پیدا می‌شوند. این رایحه دارای طبع بویی خنک و کمی تلخ است که می‌تواند حس تازگی و شادابی به شما بدهد. همیشه بوی جنگل و دریا و یا بوی چوب سوخته برای همه ما آرامش‌بخش بوده و هست. در ادامه این نت‌ها و گروهای بویایی را بیشتر به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

گروه بویایی آروماتیک میوه‌ای

در این گروه بویایی به غیر از وجود رایحه‌ها و نت‌های آروماتیک، ترکیبات میوه‌ای هم وجود دارد که طبعی خنک به این گروه بویایی می‌دهد. میوه‌هایی مثل هندوانه، طالبی و گلابی به دلیل اینکه خنک و آبدار هستند حس تازه و فوق‌العاده‌ای را به شما خواهند داد. استفاده از این گروه بویایی بیشتر در عطر‌های خنک استفاده می‌شود که مناسب فصول گرم و تابستانی است. عطر مردانه آروماتیک کرید اونتوس Creed Aventus یکی از عطر‌هایی است که در این گروه بویایی قرار دارد.

تاریخچه برند پارفومز د مارلی (Parfums de Marly)
خواندن مطلب
عطر آروماتیک میوه‌ای

گروه بویایی آروماتیک آبی

گروه بویایی معطرآبی با نت‌هایی آرامش‌بخش آروماتیک حال و هوای دریا و اقیانوس را به شما می‌دهند. حتما برای شما هم خیلی پیش آمده که با نشستن جلوی دریا و استشمام بوی دریا حال خوبی پیدا کنید و آرامشی فراموش نشدنی را حس کنید، عطر آروماتیک آبی هم همین حس را در شما تداعی خواهند کرد که همراهی این نت‌ها با ترکیباتی سبزو گیاهی طبعی خنک و تلخی را خلق می‌کند که بیشتر در عطر‌های مردانه استفاده می‌شود. نت‌های دریایی که در این گروه بویایی استفاده می‌شوند آب ،خزه، آب‌ دریا، نمک دریا و جلبک هستند.

عطر آروماتیک

گروه بویایی آروماتیک  فوژه یا سرخس گونه

فوژه درزبان فرانسوی به معنای  سرخس است عطر‌هایی که  در این گروه بویایی قرار دارند دارای طبعی گرم و تلخ هستند که به شما احساس باوقار بودن و ثروت را می‌دهند. البته امروزه استفاده از سرخس ممنوع شده است و این گروه بویایی را اسطوخودوس و کومارین تشکیل می‌دهند، کومارین ماده‌‌ای است که از دانه تونکا استخراج می‌شود و بویی شبیه به کاه دارد. عطر‌های گرم ، تلخ و خاکی در این گروه بویایی قرار دارد که از شمعدانی، خزه، چوب و اسطوخودوس تشکیل شده است.

عطر‌های نیش و دستساز وعطر‌های لاکچری مانند آمواج، ورساچه اروس و جرجیو آرمانی دراین گروه بویایی قرار می‌گیرند که بیشتر آقایان از این عطرها استفاده می‌کنند.

عطر آروماتیک

گروه بویایی آروماتیک سبز

در دل این گروه بویایی، نت‌هایی سبز مثل چمن، علف و برگ‌های سبز معطر قرار دارد که در کنار ترکیبات آروماتیکی همچون رزماری و اسطوخودوس رایحه‌ای جادویی میسازند. عطر و ادکلن‌هایی که در این گروه بویایی قرار دارند دارای طبعی خنک هستند که معمولا شامل عطر‌های ورزشی می‌شوند. جالب است بدانید بدلیل زیاد بودن رایحه تند در این عطرها، در بعضی از ترکیبات به گرمی شبیه می‌شود که عطر‌های مورد علاقه خانم‌ها بیشتر در این گروه بویایی قرار دارند.

نت‌هایی که در این گروه بویایی قرار دارند، دارای خاصیت دارویی هستند. معمولا ادکلن‌هایی که در دسته عطر‌های ضد حساسیت قرار می‌گیرند از این ترکیبات تشکیل شده اند این ترکیبات آرامش و حس خوبی را به شما عزیزان هدیه می‌دهند.

عطر آروماتیک سبز

گروه بویایی آروماتیک ادویه‌ای

اگر به بوی ادویه‌جات و فلفل قرمز علاقه دارید حتما عطر‌هایی که در این گروه بویایی قرار دارند را تهیه کنید. ترکیب نت‌های ادویه‌ای با نت‌های آروماتیکی می‌تواند حس مغازه‌های ادویه فروشی را به شما بدهند. استفاده از فلفل، میخک، زنجبیل و دیگر ترکیبات ادویه به این دسته از عطر‌ها طبعی گرم و تند داده که ماندگاری این نت‌ها را افزایش می‌دهند. عطر‌های این گروه به دلیلی فضایی که از رایحه‌های معطر و گیاهی و سبز می‌گیرند بسیار جذاب هستند که می‌توانید این عطر و ادکلن‌های آروماتیکی را در فصل‌های سرد و زمستانی استفاده کنید و لذت ببرید.

پاک کردن لکه عطر از روی لباس
خواندن مطلب
عطر آروماتیک

گروه بویایی آروماتیک چوبی

یکی از جدیدترین و پرطرفدار‌ترین عطرهای مردانه، ادکلن‌ها و پرفیوم‌هایی هستند که در گروه بویایی آروماتیک چوبی قرار می‌گیرند. جالب است بدانید گروه بویایی چوبی اصلا وجود ندارد و رایحه این عطر‌ها زیر مجموعه گروه بویایی شرقی است که به دلیل ترکیبات چوبی فراوانی که در آن‌ها وجود دارد یک گروه جدا را به آن اختصاص داده‌اند. عطرهایی که دارای نت‌ها و ترکیبات چوبی هستند تاثیر خوبی می‌توانند بر روی خانم‌ها بگذارند و برای جذب آن‌ها مناسب هستند. در این عطر‌ها رایحه‌های چوبی اولویت دارند و جزو اولین ترکیباتی هستند که بر روی عطر نوشته می‌شود.

عطر آروماتیک

عطرهای مردانه با رایحه آروماتیک

بیشتر عطرهای مردانه دارای طبعی گرم، تلخ، تند و خاکی هستند که این طبع‌ها همه در گروه بویایی آروماتیکی قرار می‌گیرند. عطر‌های فوژه یا سرخس گونه بسیار ادکلن‌های خاص و خوش‌بویی هستند که مورد پسند بیشتر آقایان هستند. در ادامه با عطر‌های مردانه‌ای که در این گروه بویایی آروماتیکی قرار دارند آشنا خواهید شد.

۱- ایو سن لورن وای له پرفیوم YVES SAINT LAURENT – Y Le Parfum

این عطر مردانه  فرانسوی در سال ۲۰۲۱ به بازار جهانی عطر و ادکلن عرضه شد. وای له پرفیوم عطری است که به شما قدرت و اعتماد بنفس می دهد و به دلیل ترکیبات گیاهی و غلظتی که دارد دارای ردبو و ماندگاری بسیار بالایی است. این پرفیوم در گروه بویایی آروماتیکی سرخس گونه یا فوژه قرار دارد که طبعی گرم و تند به این عطر مردانه شیک بخشیده است.

  • نت‌های پایه: نعناع هندی، سدر، دانه تونکا، صمغ کندر
  • نت‌های اولیه: گریپ فرود، سیب، آلدهید، زنجبیل
  • نت‌های میانی: اسطوخودوس، سالویا، شمعدانی
ایو سن لورن وای له پرفیوم YVES SAINT LAURENT - Y Le Parfum

 

۲ـ دیویدف کول واتر مردانه DAVIDOFF – Cool Water for Men

این عطر مردانه در کشور سوئیس توسط برند دیویدوف در سال ۱۹۸۸ به بازار جهانی عطر و ادکلن عرضه شد. این عطر فریبنده که هر آقایی با آن می‌تواند خانم و همسر مورد علاقه خود را تحت تاثیر قرار دهد، دارای طبعی خنک بوده و در دسته عطرهای آروماتیک قرار می‌گیرد. این ادو تویلت در گروه بویایی آروماتیک (معطر) آبزی قرار دارد. کول واتر عطری است که به شما حس تازگی و خنکی می‌دهد و مناسب فصول گرم و تابستانی است. این عطر آروماتیک دارای ماندگاری و پخش‌بو بالایی است.

  • نت‌های پایه: مشک، درخت بلوط، کهربا، تنباکو، سدر
  • نت‌های اولیه: آب دریا، ترکیبات سبز، نعناع، گشنیز، رزماری، اسطوخودوس
  • نت‌های میانی: شمعدانی، بهارنارنج، چوب صندل، یاس
بهترین عطر‌های پاییزی
خواندن مطلب
دیویدف کول واتر مردانه DAVIDOFF - Cool Water for Men

 

۳ـ لووه اسنسیا پور هوم ادو پرفیوم LOEWE – Esencia pour Homme Parfum

این عطر خاص اسپانیایی در سال ۲۰۱۸ توسط برند لووه به بازار جهانی عطر و ادکلن عرضه شد.استنسیا دارای یک گروه نتی بوده و به اصطلاح تک رایحه است. این عطر مردانه که در گروه بویایی آروماتیک چوبی قرار دارد دارای طبعی گرم است و ماندگاری بالایی هم دارد.

  • اسانس اولیه: خزه درخت بلوط، اسطوخودوس، چوب صندل، سدر
۳ـ لووه اسنسیا پور هوم ادو پرفیوم LOEWE - Esencia pour Homme Parfum

۴ـ تام فورد تنباکو عود TOM FORD – Tobacco Oud

تام فورد یکی از برند‌های عطرساز آمریکایی، مجموعه عطرهایی را تولید کرده که در بین مردم بسیار پرطرفدار بوده است. یکی از عطر‌های مردانه معروف این برند  Tobacc oud  یا همان تنباکو عود است که در سال ۲۰۱۳ با طبعی گرم به بازار جهانی عطر و ادکلن عرضه شد. این عطر دارای ترکیباتی چوبی است که آن را در گروه بویایی آروماتیکی چوبی ادویه‌ای قرار می‌دهد. این عطر گرم و تلخ الهام‌گرفته از تاریخ رمزآلود احساسات عربی است.

  • نت‌های پایه: لوبان، وانیل، نعناع هندی، سدر، چوب صندل سفید، تنباکو، روایح دودی، عود
  • نت‌های اولیه: ویسکی
  • نت‌های پایه: گشنیز، دارچین، ادویه جات معطر
۴ـ تام فورد تنباکو عود TOM FORD - Tobacco Oud

۵ـ ورساچه پورهوم دیلن بلو VERSACE – Versace Pour Homme Dylan Blue

برند معروف و شناخته شده ایتالیایی ورساچه در سال ۲۰۱۶ عطری بی‌نظیر به بازار جهانی عطر و ادکلن عرضه کرد. این عطر مردانه دارای طبعی خنک است و در گروه بویایی آروماتیکی فوژه قرار دارد. دیلن بلو که یاد آور دوران باستان است می‌تواند انتخاب خوبی برای آن دسته از آقایانی باشد که به دنبال عطری مناسب برای فصول گرم و تابستانی هستند.

  • نت‌های پایه: دانه تونکا، مشک، روایح دودی، زعفران
  • نت‌های اولیه: ترنج، گریپ فروت، برگ انجیر، آب
  • نت‌های میانی: نعناع هندی، فلفل، برگ بنفشه، پاپیروس، آمبروکسان
۵ـ ورساچه پورهوم دیلن بلو VERSACE - Versace Pour Homme Dylan Blue

سخن آخر

نت‌ها و رایحه‌هایی که از طبیعت گرفته می‌شوند همه در گروه بویایی آروماتیک قرار دارند، عطرهای دستساز و خاص هم در این گروه قرار می‌گیرند. این عطرها معمولا مردانه بوده و جذابیت و ماندگاری بالایی هم دارند. شما عزیزان می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این عطر‌ها  و گروه بویایی آروماتیک به شعب حیات پرفیوم مراجعه کنید تا مشاوران عطر ما شما را بیشتر راهنمایی کنند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا