عطر و ادکلن

تفاوت عطر و ادکلن در چیست؟

شاید فکرکنید عطر و ادکلن تفاوت زیادی با هم ندارند ولی سخت در اشتباه هستید، تفاوت عطر و ادکلن‌ها بسیار زیاد هستند که با توجه به ترکیباتشون از یکدیگر تفکیک می‌شوند. که توضیحاتی در این باره به شما عزیزان خواهیم داد تا راحت‌تر بتوانید انتخاب کنید کدام یک برایتان مناسب‌تر است.

عطر چیست؟

عطر یا همان Perfume دارای مقدار زیادی روغن است که نشان می‌دهد غلظت آن بسیار بالا است و دارای ردبو و ماندگاری بالایی است. عطرها از ترکیبات عناصر طبیعی و مصنوعی تشکیل شده اند که شامل گل، برگ، ادویه‌ها، میوه و دیگر مواد هستند. ولی اگر بخواهیم  به طور کلی عطر را تعریف کنیم باید گفت رایحه مطبوعی است که در هوا پراکنده می‌شود و احساسی خوب به ما می‌دهد.

کسانی که حساسیت پوستی دارند معمولا از این عطرها استفاده می‌کنند پرفیوم‌ها به دلیل نداشتن الکل انتخاب خوبی می‌توانند برای این افراد باشند. معمولا در یک شیشه عطر ۲۰٪ روغن وجود دارد که غلظت و ماندگاری این محصول را بالا می‌برد.

نکات مثبت و مزایای عطرها

  • عطرها به دلیل غلظت بالای اسانس و روغنی که در تولید آن‌ها به کار می‌رود، بوی قوی‌تری نسبت به ادکلن‌ها دارند.
  • روغن و اسانس غلیظ عطرها موجب می‌شود که حتی با مقدار کم هم بوی آن‌ها به خوبی احساس شود و نیازی به استفاده زیادی از آن‌ها نیست.
  • عطرها در حالتی بوی خوبی دارند و امکان استفاده از آن‌ها در همراه با شامپو بدن و مو در حمام یا روی پوست خشک وجود دارد.
  • غلظت بالای عطرها موجب می‌شود که حتی پوست‌های چرب که به دلیل چربی سطحی بو روی آن‌ها باقی نمی‌ماند هم ساعت‌ها خوشبو باشند.
  • عطرها را می‌توان به طور دلخواه در شیشه‌های کوچک و قابل حمل یا شیشه‌های بزرگ خریداری کرد.
  • تنوع بطری و بسته‌بندی عطرها در بازار بسیار زیاد است، مانند اسپری‌ها، توپ‌های غلتکی، افشانه‌ها، پمپ‌ها و موارد دیگر
  • عطرها به وجود استفاده کمتر از الکل هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی‌کنند و نسبت به ادکلن بسیار سالم‌تر هستند.
عطر و ادکلن

معایب عطرها

عطرها هم مانند دیگر محصولات آرایشی در کنار تمام مزایای گفته شده، معایبی هم دارند که مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  • غلظت بالاتر عطرها باعث می‌شود که از قیمت بالاتری برخوردار باشند و این قیمت باعث محدود شدن خریداران آن‌ها می‌شود.
  • عطرها هم مانند دیگر محصولات موجود در بازار دارای نسخه‌های مصنوعی یا مخلوط هستند که اگر عطرشناس نباشید و از آن‌ها استفاده کنید، علاوه بر هدر رفتن هزینه باعث آسیب‌های پوستی می‌شوند.
  • اگر حس بویایی قوی داشته باشید و بینی شما نسبت به بوها حساس باشد، شاید رایحه قوی عطرها باعث آزار شما شود.

ادکلن چیست؟

ادکلن‌ هم نوعی عطر است که غلظت کمتری نسبت به پرفیوم‌ها دارد، یک شیشه ادکلن ۲ تا ۴ درصد دارای روغن و غلظت بوده و دیگر ترکیبات آن آب و الکل است به همین دلیل ادکلن‌ها ماندگاری کمتری نسبت به عطرها دارند چون دارای غلظتی پایین هستند.

یکی از ویژگی‌هایی که ادکلن‌ها دارند این است که در ساخت آن‌ها از دستورالعمل‌های خاص و سنتی استفاده می‌شود که در این ترکیبات از گیاهان، چوب‌ها و خانواده مشک‌‌ها استفاده می‌شود. ادکلن‌ها معمولا برای آقایان مناسب هستند و بیشتر تولید ادکلن‌ها در عطر‌های مردانه است.

ویژگی‌های مثبت ادکلن‌ها


● غلظت ادکلن‌ نسبت به عطر کمتر است، بنابراین انتخابی مناسب برای افرادی هستند که به رایحه‌های قوی حساسیت دارند.
● به دلیل غلظت کمتر، قیمت این محصول نسبت به عطرها مناسب‌تر است. این در حالی است که به بعضی انواع ادکلن از ترکیباتی برخوردار هستند که ماندگاری آن‌ها را افزایش می‌دهد.
● ادکلن‌ها این امکان را دارند که براساس علاقه خود نسبت به بو، غلظت‌های مختلف آن‌ها را انتخاب کنید.

معایب ادکلن‌ها


ن بسته‌بندی بیشتر ادکلن‌ها متوسط یا بزرگ است که امکان حمل آن‌ها به خصوص برای سفر را سخت‌ می‌کند.
● ادکلن‌های ارزان قیمت، به شدت رقیق هستند و قدرت پخش بو و ماندگاری فوق‌العاده پایینی دارند.
● به جز ادکلن‌های گران‌قیمت و درجه یک، ماندگاری دیگر انواع ادکلن‌ها نسبتا پایین است و در بهترین حالت 4 ساعت ماندگاری دارند.
● بیشتر ادکلن‌ها مناسب پوست خشک و معمولی هستند و برای افرادی که پوست چرب دارند، تاثیر چندانی ندارند.
● ماندگاری ادکلن‌ها بعد از باز کردن بسته‌بندی آن‌ها نهایت یک سال است، این در حالی است که عطرها چند سالی ماندگاری دارند.

تاریخچه برند لالیک
خواندن مطلب

ماندگاری عطر بیشتر است یا ادکلن؟

اولین چیزی که در خرید عطر برای همه مردم مهم بوده ماندگاری عطری است که می‌خواهند انتخاب کنند. همه ما وقتی به فروشگاهی مراجعه می‌کنیم و عطری را بر روی دستمان تست می‌کنیم تا چند ساعت محلی که عطر را اسپری کرده‌ایم را بو می‌کنیم تا ببینیم ماندگاری آن عطر چقدر است. پیشنهاد برخی از کاربران و منتقدان این است که قبل از تهیه یک عطر جدید اول مانگاری و ردبو آن عطر را تست (آزمایش) کنید تا از ماندگاری آن عطر و ادکلن مطمئن شوید.

بهتر است به یکی از سوال‌هایی که همیشه برایمان پیش می‌آید جواب بدهیم. ماندگاری عطر بیشتر است یا ادکلن؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ماندگاری عطر از ادکلن‌ها بیشتر است، اگر بخواهیم دلیل این پاسخ را توضیح دهیم باید بگوییم به دلیل بالا بودن غلظت عطر و وجود داشتن مقدار زیادی روغن و ترکیباتی سنگین ماندگاری عطر از ادکلن بیشتر است.

البته درست است که ترکیبات ادکلن‌ها سبک‌تر هستند ولی دلیل نمی‌شود که ماندگاری ادکلن‌ها پایین و بد باشد، برخی از ادکلن‌ها هستند که به دلیل استفاده مواد و ترکیباتی غنی ردبو و ماندگاری بالایی دارند. باید دقت کرد که عطر و ادکلن‌هایی که تقلبی هستند ماندگاری خوبی هم ندارند پس بهتر است از فروشگاه‌های معتبر عطر یا ادکلن خود را خریداری کنید.

عطر و ادکلن

عطر و ادکلن از چه ساخته می‌شوند؟

اولین چیزی که به ذهن همه بعد از شنیدن این سوال می‌رسد این است که در ترکیبات عطر و ادکلن از الکل و اسانس استفاده شده است ولی باید در نظر داشت که ترکیبات عطر و ادکلن به همین سادگی‌ها هم نیستند، این محلول‌های جادویی از ترکیباتی پیچیده تشکیل شده اند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت عطر و ادکلن در چیست؟


در حالیکه بیشتر افراد تصور می‌کنند، عطرها مخصوص زنان و ادکلن مخصوص مردان است، این محصولات برای هر دو جنسیت استفاده می‌شوند و تفاوت آن‌ها در چیز دیگری است. اصلی‌ترین تفاوت عطر و ادکلن در غلظت اسانس یا روغن‌های موجود در آن‌ها است که ممکن است اسانسی مناسب روحیات مردانه یا اسانسی مناسب روحیات زنانه باشد. عصاره عطرها یا پرفیوم، غلیظ‌تر و خالص‌تر از ادکلن است و کمترین میزان آن 15-20% است که موجب ماندگاری بالای بوی عطرها می‌شود. این در حالی است که ادکلن‌ها در بیشترین حالت 6% اسانس دارند که بوی ملایمی برای آن‌ها ایجاد می‌کند و اگر در حجم بالا و با میزان الکل زیادی ترکیب شوند، ماندگاری بالایی نخواهند داشت.

تفاوت دیگر عطر و ادکلن در قیمت آن‌ها است. عطرها به دلیل عصاره غلیظ‌تر قیمت بالاتری دارند، به همین دلیل مشتریان این امکان را دارند که خرید آن‌ها را بسته به بودجه خود و در حجم‌های کم و زیاد انجام دهند. ادکلن‌ها اما قیمت مناسب‌تری دارند، به همین دلیل در بسته‌بندی و بطری‌های آماده و مشخص تولید و روانه بازار می‌شوند. یکی دیگر از مواردی که می‌توان به عنوان تفاوت عطر و ادکلن مطرح کرد، امکان استفاده از آن‌ها برای افراد با پوست‌های حساس یا ویژه است. عطرها به دلیل عصاره بیشتر و الکل کمتر برای افرادی که پوست چرب دارند و بوی عطر روی بدن آن‌ها ماندگاری ندارد، مناسب‌تر هستند اما ادکلن‌ها به دلیل الکل بیشتر، اثری روی پوست چرب ندارند. از طرف دیگر الکل موجود در ادکلن‌ها گاهی باعث بروز حساسیت‌های پوستی می‌شود.

طبقه‌بندی عطر و ادکلن بر اساس غلظت و اسانس

تا اینجا با تفاوت عطر و ادکلن آشنا شدیم اما این محصولات خوشبو انواع مختلف دیگری هم دارند که بر اساس غلظت و اسانس به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. انواع عطر و ادکلن براساس میزان اسانس به کار رفته در آن‌ها، غلظت و ماندگاری به شرح زیر است:

۱. پرفیوم یا عطر

پرفیوم یا عطرها که پیش از این به معرفی آن پرداختیم، بیشترین غلظت و میزان اسانس را دارند. این روغن‌های معطر معمولا با الکل ترکیب می‌شوند و برای تولید آن‌ها از آب استفاده نمی‌شود. یک ویال کوچک از عطرها قیمت بالایی دارد و بوی آن‌ها نیز شدید، قوی و ماندگار است.

QFZ چیست؟ ادکلن QFZ ساخت کجاست؟
خواندن مطلب

۲. ادوپرفیوم‌

ادوپرفیوم از دیگر انواع عطرها هستند که غلظت آن‌ها نزدیک به 15% است و با مقداری کمی آب و الکل مخلوط می‌شوند. این مدل هم بویی ماندگار با قدرت پخش بالا دارد و جزو محصولات نسبتا گران محسوب می‌شود.

۳. ادوتویلت‌

سومین دسته‌بندی عطر و ادکلن از نظر غلظت و میزان اسانس، ادوتویلت‌ها هستند. این مدل نیز از اسانسی خالص تهیه می‌شوند اما نسبت به آب و الکل آن‌ها بیشتر از دو دسته قبلی است. غلظت ادوتویلت نسبت به پرفیوم و ادوپرفیوم کمتر است، به همین دلیل بویی سبک‌تر داشته و قیمت آن‌ها نیز مقرون به صرفه‌تر است. رایحه ادوتویلت‌ها زودتر از دو مدل قبل روی پوست محو می‌شود.

۴. ادکلن

ادکلن‌ها نیز پیش‌تر معرفی شدند. این محصول خوشبو به دلیل قیمت مناسب و تنوع رایحه قیمت مناسب‌تری نیز دارد اما نسبت آب و الکل در آن بسیار بیشتر از مدل‌های قبلی است. در بهترین حالت ادکلنی که با غلظت بالا و اسانس‌های کاملا خالص تهیه شده باشد، 4 ساعت ماندگاری دارد که زمان چندان زیادی نیست.

۵. اسپلش‌ها

اسپلش‌ها که با نام بادی اسپلش هم شناخته می‌شوند، جدیدترین و رقیق‌ترین نوع عطرها هستند که مقدار کمی اسانس و میزان بیشتری آب و روغن دارند. بافت و بوی بادی اسپلش‌ها نسبت به عطر و ادکلن سبک‌تر است و همین موضوع باعث می‌شود که قیمت مناسب‌تری داشته باشند. در بهترین حالت، اسپلش‌ها 1-2 ساعت ماندگاری دارند.

نکاتی که برای انتخاب عطر یا ادکلن باید به آن توجه داشته باشید

در نهایت اگر به دنبال محصولی مناسب و خوشبو، متناسب با سلیقه خود هستید، نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. یکی از این نکات نوع پوست شما است. اگر پوست چربی دارید به سراغ محصولاتی با غلظت بالاتر بروید تا ماندگاری بیشتری روی پوست داشته باشند. قدرت بوی مورد نظر و غلظت یکی دیگر از نکاتی است که برای انتخاب عطر و ادکلن باید به آن توجه داشت. اگر پخش بو و ماندگاری برای شما اهمیت دارد، عطرهای غلیظ را انتخاب کنید.

میزان حساسیت پوست شما نیز، عاملی است که به انتخاب عطر یا ادکلن کمک می‌کند. اگر پوست حساسی دارید، عطرها به دلیل الکل کمتر، انتخاب مناسب‌تری برای شما هستند. در نهایت بودجه شما آخرین موضوعی است که در خرید و انتخاب عطر و ادکلن باید به آن توجه داشته باشید. در یک مقایسه کلی خرید عطرها حتی به اندازه ویالی کوچک، به صرفه‌تر است اما اگر بودجه شما به اندازه خرید عطر نیست، ادکلنی با بیشترین غلظت و صرفا از برندهای مطرح را انتخاب کنید.

ترکیبات عطر

الکل: بهتر است اول از همان ماده‌ای شروع کنیم که همیشه در ترکیبات عطر به ذهنمان میرسد. الکل یکی از حلال‌هایی بوده که از زمان قدیم در ترکیبات و ساخت عطر‌ها استفاده می‌شده است الکل در عطر به اینگونه عمل می‌کند، زمانی که عطر را به بدن و یا لباس خود اسپری می‌کنید در همان دقیقه‌های اول با تبخیر الکل، مواد و ترکیبات روغنی به جا می‌مانند و تاثیر خودشان را در فضا با بوی خوشی که دارند می‌گذارند الکل مورد استفاده در عطرسازی با دو روش بدست می‌آید.

 روش اول، سنتز یا ساخت مصنوعی الکل است که به آن هیدراسیون گفته می‌شود. روش دوم هم استفاده و استخراج الکل از مواد طبیعی است که با آزمایش‌های میکروبیولوژیکی خاصی بدست می‌آید که این روش را تخمیر الکلی می‌گویند. الکل‌های مورد استفاده در صنعت عطرسازی، بیشترین خلوص را دارند که ترکیباتی خاص به آن اضافه می‌شود که می‌توان به روغن‌ها، استرها و آلدهید‌ها اشاره کرد.

آب: یکی دیگر از ترکیبات اصلی موجود در عطر آب است. چرا در عطر از آب استفاده می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که آب در الکل آمیخته است و بیشتر الکل‌هایی که در عطرسازی استفاده می‌شوند دارای آب هستند. یکی دیگر از دلایلی که می‌شود به آن اشاره کرد این است که مقدار استفاده از الکل در عطر مشخص است و نباید بیشتر از یک حدی استفاده شود، آب در این مرحله کمک می‌کند تا الکل و غلظت آن کمتر شود تا درصد متعادلی بدست آید.

آب

جالب این است که بدانید آب هم باید قبل از استفاده در عطرسازی در فرآیند‌هایی آماده سازی شود که اولین مرحله آن که بسیار مهم است یون‌زدایی و یا دیونیزه کردن آب است. آب از نظر فرار بودن نسبت به الکل شرایط بهتری دارد و باعٍث می‌شود تبخیر الکل کندتر صورت گیرد. بنابراین وجود آب در عطر ماندگاری پرفیوم‌ها را بیشتر می‌کند.

عطر امضا چیست؟
خواندن مطلب

حل کننده‌ها: این مواد مانع دوفاز شدن عطر می‌شوند. بعضی از تولید کنندگان برای کاهش الکل موجود در عطر به آن آب اضافه می‌کنند، از سورفیکتانت‌ها خاصی مانند حل‌کننده‌ها در ترکیبات عطرها استفاده می‌کنند. حل‌کننده‌ها برای تفکیک و جلوگیری از دوفاز شدن عطر استفاده می‌شوند و به حل شدن روغن و ترکیبات سنگین در آب کمک خواهند کرد.

غلظت الکل‌ها می‌توانند برای پوست و مضر باشند و پوست بدن را خشک و حساس کنند به همین دلیل تولید کنندگان سعی می‌کنند در ترکیبات آن‌ها از نرم‌کننده‌هایی استفاده کنند تا مانع خشک شدن پوست شوند.

رنگ‌ها: بیشتر ترکیبات معطر و رنگ‌ها به پرتو‌های فرابنفش خورشید حساس هستند و تولید کنندگان برای جلوگیری از بروز حساسیت از فیلتر‌های UV  یا ضد آفتاب در ترکیبات عطر استفاده می‌کنند.

رایحه‌ها: تفکیک و استخراج رایحه‌ها یکی از قدم‌های مهم در صنعت عطر سازی است که به ترتیب باید نت‌های پایه، نت‌های آغازین و نت‌های میانی در کنار یکدیگر چیشده و ترکیب شوند تا رایحه و بویی بی‌نظیری خلق شود.

ترکیبات ادکلن

ترکیبات ادکلن هم مانند عطر است فقط در ادکلن‌ها ترکیبات آب و الکل بیشتر است و ترکیبی ملایم‌تر دارد. رایحه های ادکلن‌ها به نسبت عطر سبک تر بوده و ماندگاری و غلظت معمولی تری نسبت به عطر‌ها دارند. ویژگی بارز ادکلن‌ها، استفاده از مواد مختلف در ترکیب اسانس‌ آن‌ها است که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به مرکبات، چوب، چرم، وانیل، شکلات و موارد دیگر اشاره کرد. در مورد ادکلن‌ها هم مزایا و معایب مختلفی وجود دارند که توجه به آن‌ها پیش از خرید این محصولات الزامی است.

تفاوت عطر و ادکلن و اسانس

در چند سال اخیر به دلیل نوسان قیمت دلار، هزینه‌های  تهیه عطر و ادکلن اصل بسیار بالا رفته است. بسیاری از مردم توانایی خرید عطر و ادکلن اصل را ندارند و مجبور هستند که تقلبی آن عطر را تهیه کنند و یا به طور آزاد اسانس آن را بخرند. همانطور که می‌دانید اسانس همه‌ی عطرهای دنیا در بازار وجود دارد ولی آیا تهیه و خرید این اسانس‌ها درست است؟ باید در جواب به این سوال گفت خیر استفاده از اسانس‌ها بسیار کار اشتباهی است.

 ترکیبات این عطر‌ها (اسانس‌ها) بسیار سنگین و غلیظ است و به دلیل روغن زیاد بسیار چرب هستند و لباس شما را لک می‌کنند. معمولا از رایحه‌های غیر طبیعی و نا مرغوب در ساخت این عطر‌ها استفاده می‌شود که می‌توانند در تنفس ومجرای تنفسی شما اختلال ایجاد کنند و مهم‌تر از همه به شما سر دردهای شدید و میگرنی بدهد.

تفاوت عطر و ادکلن

خرید عطر بهتر است یا ادکلن؟

انتخاب عطر و یا ادکلن کاملا سلیقه‌ای است نمی‌توان انتخاب کرد که کدام یک بهتر هستند. اگر عطری با غلظت زیاد و ماندگاری بالا می‌خواهید بهتر است عطر‌ها را انتخاب کنید و اگر می‌خواهید عطرتان غلظت کمتر و معمولی تری داشته باشد بهتر است  از ادکلن‌ها استفاده کنید. اگر به دنبال عطری می‌گردید که ماندگاری خیلی بالایی داشته باشد پس پرفیوم‌ها (عطرها) انتخاب عالی خواهند بود.

نت‌های عطر و ادکلن‌ها

شاید این سوال که چه نت‌هایی یا چه ترکیباتی در تولید عطر و ادکلن‌ها استفاده می‌شود ذهن شما را درگیر کند. باید به شما عزیزان بگوییم که معمولا نت‌هایی مثل وانیل، مشک، عنبر و روایح چوبی در ساخت عطر یا پرفیوم‌ها نقش زیادی دارند، زیا این ترکیبات سنگین تاثیر زیادی بر روی ماندگاری و پخشبو پرفیوم‌ها دارد. همینطور در ادکلن‌ها از ترکیبات مرکباتی، شکلات یا شکوفه‌ها استفاده می‌شوند که ترکیباتی نسبتا سبک‌تر هستند.

سخن آخر

تفاوت عطر و ادکلن‌ها در غلظت آن‌ها است، ادکلن‌ها از مقدار زیادی آب  و الکل تشکیل شده‌اند تا غلظت آن را کاهش دهند و ترکیب آن را سبک می‌کنند. عطر‌ها هم دارای غلظتی بالا هستند و از ۲۰٪ روغن تشکیل شده‌اند که در ماندگاری عطر تاثیر زیادی دارد. حیات پرفیوم در این مقاله سعی داشته است تا شما عزیزان را برای خرید و تهیه عطر راهنمایی کند.

کمترین ماندگاری در دسته‌بندی عطرها مربوط به کدام مورد است؟

بادی اسپلش‌ها با غلظت زیر 2% و مقدار بیشتر آب و الکل، کمترین میزان ماندگاری روی پوست را دارند.

آیا عطر و ادکلن‌ تک جنسیتی هستند؟

برخلاف تصور بیشتر افراد که عطرها زنانه و ادکلن‌ها مردانه هستند، باید گفت که این محصولات براساس نوع اسانس آن‌ها هم برای زنان و هم برای مردان تولید می‌شوند.

تفاوت عطر و ادکلن در چیست؟

عطر و ادکلن در غلظت و میزان عصاره‌ای که برای تولید آن‌ها به کار می‌رود با هم تفاوت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا