عطر و ادکلن

تفاوت غلظت عطر‌ها چیست؟

در رابطه با انتخاب عطر باید خیلی حواستان به غلظت آن عطر باشد، مثلا اگر به عطر حساسیت دارید یا با بوی عطر دچار سر دردهای شدید می‌شوید باید عطری که غلظت پایین‌تری دارد را انتخاب کنید تا بوی آن برای شما آزار دهنده نباشد. دنیای عطرها و رایحه‌ها بسیار گسترده و بی پایان بوده و هر روز در حال پیشرفت و گسترش است. در ادامه ما به شما عزیزان تفاوت غلظت عطر‌ها را توضیح می‌دهیم تا راحت‌تر بتوانید عطری مناسب خودتان با غلظتی درست انتخاب کنید.

پرفیوم چیست؟

امروزه واژه پرفیوم (Perfume) در میان مردم بسیار مرسوم شده است. ریشه کلمه پرفیوم از Perfumare گرفته شده که یک کلمه یونانی است، این واژه به معنیه درمیان دود است، یونانی‌های باستان اعتقاد داشتند که عطر دودی است معطر که در فضا پراکنده شده ‌است، از هزاران سال پیش در دنیا عطر وجود داشته و به شکل‌های مختلف در بین مردم استفاده می‌شده است.

تفاوت غلظت عطر‌ها

پرفیوم‌ها دارای بیش از۲۰٪ روغن و ترکیبات دیگر هستند که بیشترین غلظت را در میان عطر و ادکلن‌ها دارند. به دلیل بالا بودن غلظت، پرفیوم‌ها در دسته ماندگارترین عطرها قرار می‌گیرند و دارای ردبو و پخش‌بو بالایی هم هستند. در بعضی موارد این عطرها برای کسانی که به الکل حساسیت دارند مناسب است چون بیشتر ترکیبات پرفیوم‌ها از روغن تشکیل شده است و دارای کمترین درصد الکل هستند. ولی اگه سردرد ‌های شدید و میگرنی دارید اصلا از این عطرها استفاده نکنید.

ادوپرفیوم یا ادوپارفوم (EDP)

بعد از پرفیوم‌ها، ادوپرفیوم‌ها در دسته سنگین‌ترین و غلیظ‌‌ترین عطرها قرار می‌گیرند. ادوپرفیوم‌ها دارای ۱۵ تا ۲۰ درصد روغن هستند، این عطرها ماندگاری کمتری نسبت به پرفیوم‌ها دارند ولی با این حال در میان مردم طرفداران زیادی دارند. ماندگاری ادوپرفیوم‌ها ۴ تا ۵ ساعت است که بسیار قابل قبول و رضایت بخش بوده است. ادوپرفیوم‌ها قیمت کمتری نسبت به پرفیوم‌ها دارند و ترکیباتی سبک‌تر و ملایم‌تر هستند.

محبوب‌ترین عطرهای سلبریتی‌ها
خواندن مطلب

ادوپرفیوم بلو شنل (CHANEL – Bleu de Chanel)

یکی از پرطرفترین عطر‌ها در بین آقایان bleu chanel است، این عطر در سال ۲۰۱۰ در کشور فرانسه به بازار جهانی عطر و ادکلت عرضه شده است. ژاک پولژ طبعی خنک به این عطر بخشیده و آن را در گروه بویایی چوبی معطر قرار داده است که دارای ماندگاری و پخش‌بو بالایی است. این عطر را می‌توانید در فصل بهار استفاده کنید و از بوی خوش آن لذت ببرید.

ادوپرفیوم بلو شنل (CHANEL - Bleu de Chanel)

ادوتویلت‌ها (Eau de Toilette)

ترکیبات این عطر‌ها از ۵ تا ۱۵ درصد روغن تشکیل شده است که نشان می‌دهد غلظت آن‌ها نسبت به بقیه بسیار کمتر است. کلمه EAU  به معنی آب است، در ادوتویلت‌ها بیشتر از آب و الکل استفاده شده است که در شرایط نرمال ماندگاری این عطر‌ها را به ۳ الی ۴ ساعت میرساند. رایحه این عطرها معمولا شما را به یاد تمیزی می‌اندازد، ملایم بودن رایحه این عطر‌ها بسیار طرفدار دارد و بیشتر خانم‌ها ادوتویلت‌ها را برای استفاده روزانه انتخاب می‌کنند. در ادوتویلت‌ها عطار بیشتر بر روی نت‌های اولیه این عطر‌ها تمرکز داشته است.

ادو تویلت یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های هر عطری محسوب می‌شود. معمولاً قیمت ادو تویلت در مقایسه با ادو پارفوم کمتر است. خیلی از افراد استفاده ترجیح می‌دهند برای خوشبو شدن در یک روز معمولی از ادو تویلت استفاده کنند. واژه‌ی ادوتویلت از فعل فرانسوی “فر سا تولت” به معنی “آماده شدن” می‌آید. عطرهای ادو تویلت در مقایسه با ادو پرفیوم ساختار رایحه ساده‌تری دارند، و ملایم‌تر هستند.

ادوتویلت لالیک انکر نویر LALIQUE – Encre Noire

این عطر پرطرفدار که دارای طبعی گرم است در دسته ادوتویلت‌ها قرار دارد که در سال ۲۰۰۶ در کشور فرانسه به بازار جهانی عطر و ادکلن عرضه شد. ناتالی لارسن سازنده این عطر آن را در گروه بویایی چوبی معطر قرار داده است و با توجه به نت‌هایی که برای ساخت لالیک انکر تویر انتخاب کرده این عطر را در دسته ماندگارترین ادوتویلت‌ها قرار داده است.

ادکلن kfz ساخت کجاست؟
خواندن مطلب
ادوتویلت لالیک انکر نویر LALIQUE - Encre Noire

ادوکلن‌ها (Eau de Cologne)

غلظت ادکلن‌ها نسبت به بقیه کمتر است و تنها ۲ تا ۷ درصد از اسانس‌ و روغن تشکیل شده‌اند که همین امر باعث شده ماندگاری ۲ ساعته داشته باشد. جالب است بدانید با توجه به اینکه غلظت ادکلن‌ها بسیار پایین است ولی بیشتر عطرهای مردانه در این دسته قرار دارند پس در نتیجه بیشتر آقایان از ادکلن‌ها استفاده می‌کنند. درصد الکل و آب ادکلن‌ها بسیار بالا است پس قیمت کمتری هم نسبت به بقیه عطرها دارند و برای استفاده روزانه می‌تواند بهترین گزینه برای آقایان باشد.

در گذشته از واژه ادکلن برای اشاره به ترکیبی از گیاهان معطر، اسانس مرکبات و مقدار ناچیزی از رایحه‌های پایه استفاده می‌شد. این مواد به صورت دستی با یکدیگر ترکیب می‌شدند. اگر می‌خواهید رایحه مشخصی را تهیه کنید، ادکلن ها از دیرباز یکی از مناسب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شدند. تفاوت اصلی بین ادکلن و ادوپرفیوم در همین نکته است.

ادوکلن وان میلیون پاکورابان PACO RABANNE 1 MILLION

این عطر جذاب که نشانه ثروت و قدرت بوده یکی از ادکلن‌های پرطرفدار برای آقایان است. وان میلیون دارای طبعی گرم است و در گروه بویایی چوبی ادویه‌ای قرار دارد. این عطر پر طرفدار توسط ۳ عطار معروف اسپانیایی ساخته شده است و در سال ۲۰۰۸ به بازار جهانی عطر و ادکلن عرضه شده. طراحی شیشه این ادکلن شبیه به شمش طلا بوده که این عطر را خاص‌تر کرده است.

ادوکلن وان میلیون پاکورابان PACO RABANNE 1 MILLION

اوفرش‌ها ( Eau Fraiche)

اوفرش‌ها از نظر ترکیبات شباهت زیادی به ادکلن‌ها دارند، درصد اسانس در این عطرها کمتر از ۱ الی ۳ درصد است و نشان می‌دهد که غلظت این عطر‌ها از بقیه کمتر است. ماندگاری اوفرش‌ها مانند ادکلن‌ها ۲ ساعت است و پخش بوی کمتری نسبت به ادکلن‌ها دارند. تنها تفاوتی که بین ادکلن و افرش وجود دارد این است که بخش زیادی از این ترکیب را آب تشکیل داده است به همین دلیل اوفرش‌ها در قفسه عطرهایی که مناسب افرادی هستند که به عطر حساسیت و آلرژی دارند قرارمی‌گیرد.

شنل چنس اوفرش Chanel Chance Eau Fraiche  

این عطر پر طرفدار در دسته اوفرش‌ها قرار دارد که دارای رایحه‌ای شیرین و طبعی خنک بوده و در گروه بویایی گلی مدیترانه‌ای قرار داده شده است. چنل چنس  Chanel chance دارای ماندگاری و پخش‌بو متوسطی بوده و یکی از عطر‌هایی است که در بین دختران نوجوان بسیار پرطرفدار است.

انتخاب عطر با توجه به لباس
خواندن مطلب
تفاوت غلظت عطر‌ها

نسخه‌های مختلف از عطرها

آیا می دانید عطرها در نسخه‌هایی با درصد اسانس‌های مختلف ارائه می‌شوند؟ دسته‌های مختلف از عطرها بر اساس درصد اسانس معطر بکار رفته در آن‌ها تعریف می‌شوند. قیمت هر عطر نیز با توجه به درصد اسانس آن تعیین می‌شود. در حقیقت با توجه به تنوع بالای عطرها، سردرگم بودن در درک معنی و انتخاب نسخه‌ی مدنظر دور از ذهن نیست. بگذارید شما را با نسخه‌های مختلف عطرها آشنا کنیم.

ادکلن و پرفیوم چه تفاوت‌هایی دارند؟

بهتر است از همین جا بدانید که تفاوت اصلی بین ادکلن و پرفیوم در میزان اسانس معطر استفاده شده در عطرها است. میزان اسانس معطر استفاده شده در ادکلن، در مقایسه با پرفیوم در حد کمتری قرار دارد. به همین دلیل رایحه‌ی ادکلن ملایم‌تر است و پخش بو و ماندگاری‌اش در سطح پایین‌تری قرار دارند. بگذارید تفاوت بین ادکلن و پرفیوم را عمیق‌تر بررسی کنیم.

تفاوت بین پرفیوم و کلون (ادکلن) در میزان اسانس معطریست که در آن‌ها وجود دارد، و نمی‌توان از روی اسمشان راجع به تفاوتشان نتیجه گیری کرد. اسانس معطر پرفیوم در حد 20 الی 30 % است، در حالیکه اسانس موجود در ادکلن بین 2 تا 5 % متغیر است. می‌خواهیم با شما صادقانه صحبت کنیم، ما تحلیل همه جانبه ای را انجام داده‌ایم تا شما تفاوت بین ادکلن و پرفیوم را بهتر درک کنید. با ما همراه باشید.

سخن آخر

دنیای خوش‌بو عطرها بسیار پیچیده و پر رمز و راز است. اگر تفاوت غلظت عطر‌ها را بدانید و بشناسید راحت‌تر می‌توانید عطر مناسب خودتان را پیدا کنید. غلظت عطر‌ها در ماندگاری و پخش‌بو آن بسیار تاثیر دارد، هر چه غلظت عطر بالاتر باشد ماندگاری و پخش بو آن بیشتر است. در این مقاله حیات پرفیوم سعی داشته است تا شما عزیزان را در شناخت غلظت عطرها آگاه سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا