پوست

اثرات نور خورشید بر روی پوست

اثرات نور خورشید بر روی پوست متعدد بوده که برخی از آن‌ها مفید و برخی دیگر مضراست. در زمان‌های قدیم فقط فواید آفتاب شناخته شده بود و توصیه ‌‌می‌شد برای مبارزه با بیماری راشیتیسم در مقابل نور خورشید قرار گیرید. حدود 30 سال است که برنزه کردن منجر به افراط و تفریط شده است و متخصصان پوست بیماران بیشتری دارند که از به دلیل استفاده زیاد از نور خورشید به پیری زودرس، پوست چروکیده و گا‌ها سرطان پوست دچار شده‌اند.

فواید اثرات نور خورشید بر روی پوست

در اینجا به چند مورد از فواید آفتاب اشاره می‌کنیم. زیرا که در طی تحقیقات اخیر بسیاری از افراد بخصوص مردم تعدادی از شهرهای کشورعزیزمان ایران دچار کمبود ویتامین D هستند که منشا اصلی آن خورشید است.

  • ویتامین D، در پوست تحت تأثیر اشعه UVB است و در زندگی هر کس ضروری است.
  • قرار گرفتن صورت در معرض نور خورشید آن هم برای چند دقیقه به تولید مقدار لاز‌‌می‌ ویتامین D  در روزکافی است. ویتامین D باعث جذب کلسیم توسط دستگاه گوارش ‌‌می‌شود.
  • از راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان جلوگیری ‌‌می‌کند.
  • بدیهی است که خورشید برای حیات ضروری است زیرا زمین را تا دمای سازگار با حیات گرم ‌‌می‌کند. در غیاب خورشید، دما بسیار پایین خواهد بود و منجر به یخ زدن کره زمین می‌شود.

مضرات اثرات نور خورشید بر روی پوست

در اینجا به چند مورد از مضرات خورشید اشاره می‌کنیم. که ممکن است در کوتاه مدت یا بلند مدت از چند ساعت تا چندین سال که شما در معرض آفتاب بودید تاثیرات خود را نشان دهند. از بین این موارد تعدادی قابل جبران و تعدادی غیر قابل جبران است و ممکن است این تاثیرات تا آخر عمر با شما باشد.

اثرات کوتاه مدت دنور :

  • آفتاب  سوختگی: از اثرات نور خورشید بر روی پوست آفتاب سوختگی است. از قرمزی ساده تا سوختگی درجه دوم همراه با تاول متغیر است. معمولا دردناک است در صورت آفتاب سوختگی گسترده، به ویژه در کودکان، ممکن است با احساس ضعف عمو‌‌می‌همراه شود و نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد. این عملا فقط به دلیل UVB است. اگر آسیب سطحی و بدون تاول باشد، بدون هیچ گونه عواقبی بهبود ‌‌می‌یابد. در صورت حمله عمیق ‌‌می‌تواند اسکار باقی بگذارد.
  • تبخال خورشیدی: برخی از افراد تبخال لب (زخم سرد) دارند که شیوع آن در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید امکان پذیراست.
  • ضخیم شدن پوست: قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به ضخیم شدن اپیدرم ‌‌می‌شود که یک پدیده محافظتی طبیعی است، زیرا این اپیدرم با ضخیم‌تر شدن اشعه UV را متوقف ‌‌می‌کند. این ضخیم شدن قابل مشاهده نیست، اما مسئول بروز آکنه‌ها‌ی چشمگیر در روزهای پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.
بازار عطر و ادکلن تهران کجاست؟
خواندن مطلب

اثرات بلند مدت:

  • خورشید عامل اصلی پیری پوست است و اثرات نور خورشید بر روی پوست منجر به خشکی پوست، ناهمواری چهره، لکه‌ها‌، روزاسه، میکروکیست‌ها‌ی سفید و چین و چروک ‌‌می‌شود.عمدتاً اشعه ماوراء بنفش، اعم از UVA و UVB، مسئول این تغییرات هستند. اما نور خورشید نیز در روند پیری پوست ما نقش دارد . اشعه ماوراء بنفش اثر اکسید کردن سلول‌ها‌ را دارد و سپس رادیکال‌ها‌ی آزاد را در طول‌‌ترمیم آزاد ‌‌می‌کند. این رادیکال‌ها‌ی آزاد ‌‌می‌توانند سلول‌ها‌ی سالم را “آلوده” کرده و به آن‌ها آسیب برسانند.
  • اشعه UVA بر روی اپیدرم و درم اثر ‌‌می‌گذارد. آن‌هابه تدریج الیاف الاستیکی که پوست را در کنار هم نگه ‌‌می‌دارند از بین ‌‌می‌برند و کلاژن را اصلاح ‌‌می‌کنند UVB ها عمدتاً روی اپیدرم اثر می‌گذارند، زیرا نفوذ کمی ‌به داخل درم دارند.
  • مکانیسم تغییرات ناشی از UV پیچیده است تولید رادیکال‌ها‌ی آزاد در اینجا نقش اصلی را ایفا می کند.
  • بروز سرطان‌ها‌ی پوست تعداد ملانوم‌ها ‌و سایر سرطان‌ها‌ی پوست به طور مداوم در حال افزایش است. شواهد بسیاری نقش بسیار مهم اشعه ماوراء بنفش اعم از UVA و UVB را در بروز این سرطان‌ها‌نشان ‌‌می‌دهند.
  • ملانوما اغلب در نواحی آفتاب‌سوختگی شدید دیده می‌شود و سایر سرطان‌های پوست عمدتاً در نواحی بدون پوشش (صورت، دست‌ها، دکلته، قسمت بالایی پشت) رخ می‌دهند. مکانیسم‌ها‌ی محرک این سرطان‌ها‌پیچیده است. آن‌ها از جمله اثرات مستقیم پرتوهای UVB بر روی DNA سلول‌ها‌ی پوست و تولید رادیکال‌ها‌ی آزاد هستند.
  • نور خورشید ‌‌می‌تواند منجر به مشکلات‌ها‌یپرپیگمانتاسیون شود . در زنان باردار، ما در مورد ماسک بارداری یا ملاسما صحبت ‌‌می‌کنیم، نور خورشید و هورمون‌ها‌ باعث ایجاد لکه‌ها‌ی قهوه ای روی پیشانی، بینی و بالای دهان ‌‌می‌شود. اما این لکه‌ها‌‌‌می‌توانند خارج از بارداری نیز ظاهر شوند.
کریستیانو رونالدو چه عطری می‌زند؟
خواندن مطلب

اثرات آفتاب بر روی پوست چیست؟

خورشید دوستی است که در تمام طول سال با آن در ارتباط هستیم، اما اگر از آن سوء استفاده کنیم، ‌‌می‌تواند به ما آسیب برساند. دانستن اثراتی که پرتوهای آن بر روی پوست ما می‌گذارد ، به ما این امکان را می‌دهد تا در امنیت کامل از آن‌ها استفاده کنیم.

خورشید منبع اصلی ویتامین D است، چیزی که بدن ما به تنهایی قادر به انجام آن نیست. برای تولید دوز روزانه ویتامین D فقط یک ربع ساعت کافیست که در زیر نور آفتاب و با دستان برهنه بمانید. این کار چه چیزی برای ما به ارمغان ‌‌می‌آورد؟ سیستم ایمنی مقاوم‌‌تر در برابر بیماری‌ها‌، محافظت در برابر برخی سرطان‌ها‌ و آسیب‌های قلبی، استخوان‌ها‌ و عضلات قوی‌‌تر.

بدیهی است که چیزی که ما در مورد خورشید دوست داریم این است که ما را خوب جلوه ‌‌می‌دهد به این علت که با آفتاب گرفتن برزه و طلایی رنگ می‌شویم اگرچه همه انواع پوست به یک اندازه رنگ نمی‌گیرند، اما در عین حال که روحیه را بالا ‌‌می‌برد، رنگ چهره را احیا ‌‌می‌کند.

برنزه شدن در نور آفتاب

چند هفته قبل از اینکه حوله خود را در ساحل پهن کنید، ‌‌می‌توانید میوه‌ها‌ و سبزیجات غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها‌ی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید . این یک راه حل ساده برای رسیدن به هدف است.

ویتامین C خطر بروز لکه‌ها‌ی تیره را کاهش ‌‌می‌دهد، در حالی که آنتی اکسیدان‌ها‌تولید رادیکال‌ها‌ی آزاد را محدود ‌‌می‌کنند و نور خورشید پوست شما را یکدست و صاف ‌‌می‌کند. بنابراین، برنزه شدن در زیر نور خورشید بدون محافظت، ما را در معرض خطر سوختگی‌ها‌ی کم و بیش جدی و گسترده پوست قرار ‌‌می‌دهد.

مراقبت‌ در فصل تابستان

هنگا‌‌می‌ که پوست خود را در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار ‌‌می‌دهید، دو مسئله ضروری بوده و آن هم محافظت و آبرسانی است که جلوگیری می‌کند ازمضرات اثرات نور خورشید بر روی پوست.

اهمیت آبرسانی پوست + نکاتی که نمی‌دانید!
خواندن مطلب

همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید ، حتی در سایه یا حتی اگر آسمان ابری است، زیرا اشعه  UV در آن زمان هم ‌‌می‌تواند به شما برسد و اگر پوستی مات یا تیره دارید، یک ضد آفتاب مناسب انتخاب کنید. اگر پوست شما روشن است یا در خطر ابتلا به‌ها‌یپرپیگمانتاسیون هستید، از ضد آفتاب با SPF 50+  توصیه ‌‌می‌شود.

در نهایت، در برابر عوامل خشک‌کننده، به هیچ عنوان از آب‌رسانی غافل نشوید بعد از حمام، همیشه از یک شیر مرطوب‌کننده بدن و یک کرم مرطوب‌کننده صورت استفاده کنید.

گلابیدین چیست؟

اگر لکه‌ها‌ی قهوه ای بر روی پوستتان وجود دارد، پوست خود را به یک ماده فعال اختصاص داده شده برای مراقبت از‌ها‌یپرپیگمانتاسیون بسپارید: گلابیدین . عصاره ریشه شیرین بیان که اثر روشن کنندگی دارد می‌تواند به شما کمک کند. ما آن را به عنوان یک درمان برای چند هفته به شما توصیه ‌‌می‌کنیم، قبل از استفاده از مرطوب کننده خود آن را به صورت خالص روی پوست استفاده کنید. گلابیدین یک ترمیم کننده اثرات سوختگی است.

چگونه برنزه شدن را ماندگار کنیم؟

اگر به سادگی ‌‌می‌خواهید خاطره ای از تابستان را روی پوست خود نگه دارید و تا زمانی که ممکن است درخشان به نظر برسید، این روال زیبایی به شما این امکان را ‌‌می‌دهد که برنزه شدن خود را طولانی‌‌تر کنید :

با پاک کردن آرایش، پاکسازی و مرطوب کردن پوست در صبح و عصر، اثرات خوب را حفظ کنید.

یک یا دو بار در هفته، یک لایه بردار ملایم با دانه‌ها‌ی ریز و به دنبال آن یک لایه مرطوب کننده خوب استفاده کنید. بافت پوست شما سفت شده و برنزه شدن شما یکنواخت ‌‌می‌ماند.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد نور آفتاب بسیار برای بدن مفید است و شما می‌توانید از طریق پوست خود از خورشید ویتامین D جذب کنید، ولی باید این را هم در نظر داشته باشید که برای قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید باید اقداماتی هم انجام دهید.

امیدواریم مجموعه حیات پرفیوم توانسته باشد با نکات گفته شده بالا به شما این امکان را ‌‌بدهد که خورشید را به یک دوست وفادار تبدیل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا