عطر و ادکلن

راهنمای گام به گام ساخت عطر شخصی

همانطور که می‌دانید عطرها یک راه بسیار ساده برای نشان دادن شخصیت و همچنین بیان احساسات شما هستند. هر شخصی عطر منحصر به فرد و مخصوص خود را دارد. ممکن است هنگام انتخاب عطر مخصوص خود دچار مشکل شوید و حتی هیچوقت نتوانید آنچه که شما را راضی می‌کند را پیدا کنید. در چنین مواقعی حتما به به این فکر می‌کنید که ساخت عطر شخصی را شروع کنید و عطر مخصوص به خود را با دستان خود و با استفاده از احساسات شخصی خود بسازید.

این امر ممکن است کمی مشکل به نظر برسد، اما امکان پذیر است. در این مقاله به شما می‌آموزیم که چگونه عطر شخصی خود را بسازید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع عطرهای دست ساز

قبل از این که دست به ساخت عطر شخصی خود بزنید، بهتر است با انواع عطرهای دست ساز آشنا شوید و از بینشان آن چه می‌خواهید را انتخاب کرده و بسازید.

به طور کلی، دو نوع عطر وجود دارد:

  • عطرهای پایه الکل؛ عطرهای مبتنی بر الکل که معمولا با الکل دناتوره یا اتانول ساخته می‌شوند.
  • عطرهای پایه روغن؛ عطرهای مبتنی بر روغن با روغن جوجوبا ساخته می‌شوند. این عطرها حاوی روغن، حامل مناسبی هستند که بی بو و بی رنگ است.

مراحل ساخت عطر شخصی مبتنی بر الکل

عطر و ادکلن‌هایی که دارای ترکیبات الکلی بوده معمولا رقیق‌تر از بقیه غلظت‌ها هستند. الکل داخل عطر بعد از اسپریکردن می‌پرد و نت‌های بویایی را به جای می‌گذارد به همین دلیل عطرهایی که بر پایه الکل ساخته می‌شوند دارای ماندگاری کمتری نسبت به عطرهای سنگین‌تر هستند. با استفاده از راهنمای گام به گام ساخت عطر شخصی زیر می‌توانید عطری بر پایه الکل بسازید:

یک تا سه روغن خوشبو برای عطر خود انتخاب کنید

یکی از بهترین بخش‌های ساخت عطر برای خود، ترکیب رایحه‌هایی است که دوست دارید. اولین قدم برای این کار این است که تصمیم بگیرید آیا بوی گلی، مشک یا پرانرژی را ترجیح می‌دهید؟ سپس ۱ تا ۳ روغن را انتخاب کنید تا در عطر خود با هم ترکیب شوند و رایحه ایجاد کنند.

چگونه عطر بسازیم

اگر به ساخت رایحه گلی علاقه دارید، سعی کنید اسطوخودوس و گل صد تومانی را با هم ترکیب کنید. اگر به ترکیب رایحه‌ها علاقه ندارید فقط از یک روغن خوشبو استفاده کنید. برای داشتن رایحه‌ای جذاب‌تر، عنبر و وانیل را با هم ترکیب کنید. اگر می‌خواهید رایحه‌ای باطراوت ایجاد کنید، ۱ الی ۲ روغن با رایحه مرکبات مانند لیموترش، پرتقال یا گریپ فروت را انتخاب کنید.

بهترین عطرهای مردانه 2023
خواندن مطلب

روغن را با الکل رقیق کنید

۲۰ الی ۲۵ قطره روغن را با ۲ اونس (۵۹ میلی لیتر) الکل رقیق کنید. الکلی تهیه کنید که بیش از ۱۸۰ پروف دارد. سپس از یک پیپت یا قطره چکان برای اضافه کردن ۲۰ تا ۲۵ قطره روغن به یک کاسه کوچک حاوی الکل استفاده کنید.

سعی کنید رایحه‌هایی انتخاب کنید که اولا به خوبی با هم ترکیب شوند، دوما آن رایحه‌ای که بیشتر از همه دوستش دارید را برجسته کنند. سپس، مخلوط روغن و الکل را هم بزنید تا همه چیز کاملا ترکیب شود. این کار باعث می‌شود روغن‌ها تا ۲٪ رقیق شوند که برای استفاده روی پوست شما بی‌خطر است.

به عنوان مثال، اگر قصد دارید رایحه به‌لیمو را با نعناع فلفلی ترکیب کنید، باید از ۱۰ قطره روغن نعناع و ۱۵ قطره روغن به‌لیمو استفاده کنید و سپس آن‌ها را در ۲ اونس (۵۹ میلی لیتر) الکل حل کنید تا عطر به‌لیمو رایحه غالب را داشته باشد.

به طور کلی در ساخت عطر شخصی بر پایه الکل نسبت روغن‌ها به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر بوی آن به اندازه کافی قوی نیست، همیشه می‌توانید با اضافه کردن روغن‌های بیشتر آن را تنظیم کنید. لازم به ذکر است که اگر بیش از ۲ تا ۳ قطره بیشتر اضافه کنید، باید حداقل ۰.۵ اونس (۱۵ میلی لیتر) الکل نیز اضافه کنید.

محلول رقیق شده را درون بطری بریزید

محلولی که با روغن و الکل ساخته‌اید را با استفاده از قیف یا پیپت داخل شیشه بریزید تا از هدر رفتن آن جلوگیری شود. درپوش بطری را باز بگذارید تا برای افزودن الکل آماده شود.

الکل اضافه کنید

هنگامی که روغن‌های رقیق شده خود را اضافه کردید، یک الکل درصد بالا اضافه کنید. درصورتی که می‌خواهید روغن بیشتری اضافه کنید حدود ۱ سانتی‌متر از بطری را خالی بگذارید.

الکل درصد بالا بوی کمی دارد یا بدون بو است. اگر نمی‌توانید الکلی با کیفیت بالا پیدا کنید، می‌توانید از الکل مخصوص عطرسازی استفاده کنید. درصورتی که این الکل هم در دسترس نبود می‌توان از الکل دناتوره شده استفاده کرد که  در اکثر فروشگاه‌های دارویی موجود است.

کسب درآمد از طریق ساختن عطر در منزل

بطری را تکان دهید

درپوش را قرار دهید و بطری را تکان داده تا روغن رقیق شده و الکل با هم ترکیب شود. در عطر‌های مبتنی بر الکل، فقط باید یک بار آن را تکان دهید. البته قبل از تکان شیشه مطمئن شوید که درپوش آن محکم بسته شده است. اگر از یک بطری شفاف استفاده می‌کنید دقت کنید که مایع پس از ترکیب رنگ یکنواختی داشته باشد.

عطرهای موثر در اعتماد به نفس
خواندن مطلب

عطر را امتحان کنید

عطر را اسپری کنید و در صورت لزوم با اضافه کردن روغن، رایحه را تنظیم کنید. قبل از استشمام، بگذارید ۱۰ ثانیه خشک شود و اگر عطر به اندازه کافی قوی نیست ۳ الی ۵ قطره روغن به بطری اضافه کنید.

مراحل ساخت عطر مبتنی بر روغن

همانطور که می‌دانید ترکیبات روغنی و سنگین غلظت عطرها برای ساخت عطر شخصی مبتنی بر روغن مراحل زیر را انجام دهید:

ظرف مناسب انتخاب کنید

برای استفاده راحت‌تر، شیشه سر غلتکی انتخاب کنید. عطرهای مبتنی بر روغن می‌توانند بطری‌های اسپری را مسدود کنند، بنابراین برای استفاده آسان بهتر است از شیشه‌های رولربال استفاده کنید. خوشبختانه چنین شیشه‌هایی به شما این امکان را می‌دهند که عطر خود را در نواحی خاصی مانند مچ دست یا ناحیه گردن خود استعمال کرده و رایحه‌ای ملایم‌تر ایجاد کنید.

روغن‌های مورد نظر را در ظرف بریزید

روغن جوجوبا و روغن نارگیل را درون ظرف بریزید. از یک قیف برای ریختن ۱.۲ اونس مایع (15 میلی لیتر) روغن جوجوبا و ۱.۲ اونس مایع (15 میلی لیتر) روغن نارگیل در کف ظرف بریزید. حتما قبل از افزودن به ظرف، مواد خود را اندازه بگیرید.

شما می‌توانید روغن جوجوبا و روغن نارگیل را در اکثر خواربارفروشی‌های تخصصی یا فروشگاه‌های بهداشتی پیدا کنید. سعی کنید از نوعی روغن نارگیل استفاده کنید که در هوای اتاق به حالت جامد در نمی‌آید.

اسانس اضافه کنید

۲۰ الی ۲۵  قطره اسانس را داخل ظرف بریزید. از قطره چکان یا پیپت برای اضافه کردن روغن‌های معطر دیگر به شیشه استفاده کنید. روغن‌های خود را با دقت اندازه‌گیری کنید تا از قوی شدن بیش از حد عطر جلوگیری شود. هنگامی که روغن‌های معطر را برای اولین بار در شیشه قرار می‌دهید، روی روغن‌های دیگر شناور می‌شوند.

شیشه را تکان دهید

درپوش رولربال را قرار دهید و شیشه را تکان دهید. دقت کنید در رولربال محکم بسته شده باشد تا نشتی نکند. سپس شیشه را تکان دهید و حدود ۳۰ ثانیه آن را برعکس کنید تا روغن‌ها کاملا ترکیب شوند. بسته به نوع اسانس‌هایی که استفاده می‌کنید، ممکن است روغن‌های شما پس از مدتی نشستن جدا شوند. حتما هر بار قبل از استفاده عطر خود را تکان دهید.

 مواد لازم برای ساخت عطر

عطر را تست کنید

عطر را روی بازوی خود تست کنید و در صورت نیاز غلظت مواد عطر را بیشتر کنید. درب غلتکی ظرف عطر را روی مچ دست خود بغلتانید و ۱۰ ثانیه صبر کنید تا خشک شود. سپس عطر را استشمام کرده و اگر می‌خواهید بوی آن قوی‌تر شود، ۳ الی ۵ قطره دیگر روغن به آن اضافه کنید.

انتخاب عطر بر اساس ماه تولد
خواندن مطلب

به خاطر داشته باشید که اکثر مردم نمی‌توانند عطر را حس کنند مگر اینکه به بدن شما نزدیک شوند. اگر می‌خواهید مردم بتوانند بوی عطرتان را استشمام کنند، عطر را در نقاط بیشتری از بدنتان مانند بازوها، سینه و پشت گوش‌هایتان بمالید. اگر می‌خواهید رایحه ملایم‌تری داشته باشید، ۵ الی ۱۰ قطره روغن جوجوبا یا روغن نارگیل تکه تکه شده به آن اضافه کنید.

چگونه روغن‌های معطر انتخاب کنیم؟

حال که با مراحل ساخت ساخت عطر شخصی مبتنی بر الکل و روغن آشنا شدید و به یک عطرساز تبدیل شده اید، ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که چگونه روغن مناسب این کار را انتخاب کنید. برای انتخاب روغن مناسب خود موارد زیر را رعایت کنید:

  • روغن‌های مشتق شده از گل‌ها را انتخاب کنید تا عطری با بوی گل بسازید. اگر به بوی گل خاصی علاقه دارید، از اسانس آن گل استفاده کنید. می‌توانید با ترکیب روغن‌های مکمل، مانند چوب صندل، ترنج یا وانیل رایحه‌ای از چند نت ایجاد کنید.
  • ترکیبات و روایح محبوب گل‌ها شامل اسطوخودوس و ترنج، یاس بنفش و یلانگ یلانگ، یا شمعدانی و چوب صندل هستند.
  • برای عطری با رایحه واحد، روغن گل قوی مانند گل رز، اسطوخودوس یا یاس را انتخاب کنید.
  • چند روغن مرکبات را برای یک عطر پرانرژی انتخاب کنید. لیمو، لیموترش و پرتقال همگی از رایحه‌های پایه بسیار محبوب برای یک عطر مرکباتی هستند. این رایحه‌ها همه کاره بوده و می‌توانند با رایحه‌های گلی، عطرهای گیاهی یا سایر رایحه‌های مرکبات ترکیب شوند.
  • ترکیبات محبوب مرکبات شامل لیمو و زنجبیل، پرتقال و هل، یا لیموترش و ریحان هستند.
  • به خاطر داشته باشید که روغن‌های مرکبات بسیار قوی است، بنابراین ترکیب بیش از ۲ تا می‌تواند مشکل ساز شود.
  • از عطرهای گیاهی برای ایجاد عطری شفاف و تمیز استفاده کنید. رایحه‌هایی مانند بابونه، ریحان، نعناع، رزماری و میخک عطری تازه و با بوی خاکی ایجاد می کنند. آن‌ها برای ترکیب با رایحه‌های گل، مرکبات و مشک برای ترکیب نت‌های فضای باز عالی هستند.
  • ترکیب روغن‌های گیاهی بابونه و وانیل، ریحان و نعناع، رزماری و ترنج، گلابی و مریم گلی بسیار محبوب هستند.

نتیجه گیری

در بیشتر موارد انجام دادن تجربه‌ای جدید برای برخی از افراد بسیار مهم و سرگرم‌کننده است. ساخت وترکیب روایح هم از آن دسته کارهای جذابی است که هر کسی دوست دارد یک بار آن را امتحان کند. در این مقاله حیات پرفیوم سعی داشته است شما عزیزان را با ترکیبات و ساخت انواع روایح آشنا کند تا بتوانید عطر و ادکلن‌های خانگی مطابق با سلیقه خود بسازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا