عطر و ادکلن

زنان عطرساز؛ معرفی 8 عطرساز زن

از همان ابتدای پیدایش صنعت عطر تصور بر این بود که عطرسازی یک صنعت مردانه است، این تصور برای مدت طولانی در جامعه برقرار بود. نقش آفرینی زنان در فرایند تولید عطر غیرقابل قبول بود و آن‌ها مجبور بودند به شغل‌های غیرمهم اکتفا کنند. در چند شرکت قدیمی عطرسازی، میراث شرکت صرفاً از طریق مردان خانواده به نسل بعدی منتقل می‌شد. تا اینکه رفته رفته زنان عطرساز در این صنعت شروع به کار کردند.

زنی به اسم تاپوتی بلات کالیم که در قرن سیزدهم زندگی می‌کرد، اولین زن شیمیدان تاریخ بود. نکته‌ی جالب اینکه او به خاطر شغلش به عنوان طراح عطر پادشاه آشور، به شهرت رسید. حفاری‌ها در نزدیکی بین النهرین منجر به کشف کتیبه‌هایی شده است که روی آن‌ها مواد اولیه، و فرایند تولید عطر توسط این زن توضیح داده شده‌اند.

به لطف زنان قوی که با تلاش، خستگی ناپذیری چند دهه‌ای خود به حذف محدودیت‌های صنعت عطرسازی برای زنان کمک کردند. جهان فعلی به مکان بهتری برای زنان فعال در زمینه عطر تبدیل شده است. زنان کارآفرین و طراح عطر، رو به افزایش هستند. آن‌ها در تمامی برهه‌های زمانی نقش خود به عنوان حامیان مردان را ایفا کرده‌اند، تا همواره پیشرفت‌های بیشتری را به ثبت برسانند.

طبق گزارشات ارائه شده، تعداد زنانی که وارد دانشگاه بین المللی عطرسازی، لوازم آرایشی و اسانس‌ها (ISIPCA) می‌شوند، از تعداد دانشجویان مرد فراتر رفته است.

کریستین ناگل – CHRISTINE NAGEL

این عطار سوئیسی از سال 2016 به عنوان طراح اختصاصی شرکت هرمس فعالیت می‌کند. او ابتدا به عنوان پژوهشگر شیمی و تحلیلگر بازار در شرکت فیرمنیش مشغول به کار شد؛ و در ادامه به آثار آلبرتو موریلاس علاقه مند شد. ناگل چند سال بعد به ایتالیا رفت و کارش به عنوان یک طراح عطر را آغاز کرد. او در کمتر از یک سال، فرصت همکاری با برندهای لوکسی همچون فندی و ورساچه را بدست آورد. در سال 1997 به فرانسه مهاجرت کرد.

معرفی 24 عطر محبوب که همه راجع به آن صحبت میکنند
خواندن مطلب

عطر نارسیسو رودریگز فور هر (2003) که با همکاری فرانسیس کورکجان ساخته شده بود ، جایزه‌ی بهترین عطر زنانه سال را از انجمن عطر فرانسه دریافت کرد.

سایر آثار برجسته‌ی ناگل عبارتند از میس دیور چری، آرمانی سی و گرلن لس الکسیرز چارنلز. همچنین طراحی آرشیو 69 از اتت لیبره د اورنج و چندین مورد از عطرهای جو مالون به او نسبت داده می‌شود.

سوفی لابه – Sophie Labbé

یکی دیگر از زنان عطرساز دیگر سوفی لابه بود، او دوران کودکی‌اش را در پاریس و شرانت ماریتایم سپری کرد و این فرصت را داشت که رایحه‌های شهری و رایحه‌های طبیعی روستایی را در کنار یکدیگر تجربه کند. او به عطرها علاقه‌مند شد و مطالعاتش را در IPSICA و دانشکده‌ی عطرسازی ژیوادان در ژنو ادامه داد. لابی به عنوان یک طراح جوان در سال 1992 به IFF پیوست و در گذر زمان شاهکارهای زیادی را خلق کرد. جاسمین نویر و مون جاسمین نور برای بولگاری، استی لودر پیور وایت لینن، سیگنورینا و سیگنورینا الگانزا برای سالواتوره فراگامو و کالوین کلاین بیوتی چند نمونه از آثار وی هستند.

زنان عطرساز؛ کالیس بکر – CALICE BECKER

بکر یکی از عطرسازهای برتر فرانسه محسوب می‌شود و تحصیلاتش را در ژیوادان، بزرگ‌ترین دانشکده‌ی عطرسازی جهان در گراس تکمیل کرد. او توسط عطار سرشناسی به اسم فرانسیس کارون تربیت شد و خالق عطرهای بیاند پارادایز از استی لودر (2003) و تامی گرل از تامی هیلفیگر (1996) است. او در سال 1999، عطر شاهکار و برنده‌ی جوایز بین المللی یعنی جادور را برای برند دیور تولید کرد.

خانم بکر یکی از مورد احترام ترین طراحان عطر در سطح جهان محسوب می‌شود. او در سال 2018 ریاست انجمن بین المللی عطرسازان را برعهده داشت. همچنین جایزه دستاورد یک عمر تلاش در صنعت عطر را از انجمن عطر دریافت کرده است. دونت بی شای، عطر محبوب کیلیان که بعد از اینکه ریحانا آن را عطر محبوبش اعلام کرد فروش فوق العاده ای داشت، یکی دیگر از آثار دوست داشتنی بکر است. عطر دیلان بلو پور فم از ورساچه هم توسط ایشان طراحی شده است.

15 مورد از بهترین عطرها برای قرارهای عاشقانه
خواندن مطلب

دنیلا آندریر – Daniela Andrier

این عطار آلمانی کارش را به عنوان کارآموز در شرکت شنل شروع کرد. او تمایل داشت در شغلش پیشرفت کند، بنابراین دانش تخصصی عطرسازی را در دانشگاه رور آموخت و بعد یکی از زنان عطرساز مطرح دنیا تبدیل شد. آندریر در طول سال‌ها، با برندهای دیزاینری مهمی همچون بولگاری، گوچی، پرادا و کلوین کلاین همکاری کرده است.

شهرت آندریر به خاطر تعدادی از موفق‌ترین عطرهای پرادا از جمله لا فم (2003)، اینفیوژن د آیریس (2007)؛ فلور د اورنجر (2009) و کندی (2011) است. نکته‌ی جالب اینکه او طراح عطر سیگنچر از برند تیفانی و کو است.

آنه فلیپو – Anne Flipo

همکاری این عطار فرانسوی با انجمن بین المللی عطر و اسانس (IFF) از سال 2004 تا امروز ادامه داشته است. او یکی از با استعدادترین زنان عطرساز است و عطرهای محبوب زیادی را خلق کرده است. لیبره اینتنس ادو پرفیوم از ایو سن لوران و ل اینتردیت ادو پرفیوم از جیوانچی دو مورد از عطرهای ایشان هستند. هر دو عطر به خاطر برقراری توازنی دقیق بین جذابیت و پیچیدگی رایحه مشهور هستند. او عطر مشهور لیدی میلیونر از پاکو رابان را با همکاری دومنیک روپیون و بیتریس پیکت در سال 2010 طراحی کرد.

همچنین در ساخت عطر جیوانچی ل اینتردیت با روپیون و فانی بال همکاری داشته است. بربری بریت ریتم (2013) هم یکی از عطرهای آنه فلیپو است. فلیپو رابطه‌ی خوبی با برند ل آرتیزان پرفیوم دارد و بعد از طراحی لا شاس اکس پاپیلون یکی از پیشگامان عطرسازی مستقل محسوب می‌شود.

آن گوتلیب – Ann Gottlieb

آن گاتلیب یکی از شناخته شده ترین زنان عطرساز در صنعت عطر است. او بیش از یک دهه را صرف طراحی عطرهای به یاد ماندنی کرده است. نکته‌ی جالب اینکه او در هنگام کار در شرکت استی لودر خودش عطرسازی را یاد گرفت و شرکت شخصی‌اش را در 1983 تأسیس کرد. او عطرهای دات و دکادنس را با همکاری آنی بوزانتین برای مارکو جاکوبز طراحی کرد که برنده‌ی جوایزی شدند. همچنین عطر کارولینا هررا 212 من (1999) را هم طراحی کرد. دو عطر خیلی مهم کلوین کلاین ، سی کی وان شاک فور هیم (2011) و عطر برنده‌ی جایزه سال کنترادیکشن (1998) هم توسط ایشان ساخته شده‌اند.

Fl.oz در ادکلن چیست؟
خواندن مطلب

ناتالی لورسون – Nathalie Lorson

ناتالی لورسون در گراس متولد شده و یکی از سرشناس‌ترین زنان عطرساز محسوب می‌شود. او تحصیلاتش را در رور تکمیل کرد و سپس در 1987 به IFF پیوست. او از سال 2000 کارش را در فیرمنیش آغاز کرد و عطرهای شگفت انگیزی را ساخت که طرفداران وفادار خودشان را دارند.فلورا بای گوچی (2009)، بربری ویکند فور وومن (1997) توسط او ساخته شدند. او در طراحی عطر فوق العاده موفق YSL، بلک اوپیوم (2014) هم با ماری سالامان ، اولیور کرسپ و هونورین بلانک همکاری داشته است.

سوفیا گروسمان – sophia grojsman

سوفیا گروسمان یک عطار برجسته است که آثارش نظر سخت گیرترین افراد را هم جذب می‌کند. او در سال 2016، جایزه‌ی دستاورد یک عمر فعالیت را از انجمن بین المللی عطر دریافت کرد.

او طراح عطرهایی همچون استی لودر وایت لینن (1978)، کلوین کلاین اترنیتی (1988) و پاریس بای ایو سن لوران (1983) است که همگی جایزه برده‌اند. البته فلورینتال لانکوم ترزور (1990) همچنان پُرطرفدارترین عطر وی محسوب می‌شود.پ

نتیجه گیری

در صنعت عطرسازی بیش از 20 سال است که زنان عطرساز موفقی شروع به کار کرده‌اند. آنها با تلاش و دقتی که در حرفه خود داشتند توانستند ثابت کنند که در این صنعت بیار موفق خواهند بود. در این مقاله حیات پرفیوم سعی داشته است تا شما عزیزان را با چند عطرساز زن مطرح دنیا آشنا کند تا بیشتر این دنیای روایح را بشناسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا